TEST Toyota Land Cruiser V8 4,5 D-4D – V osmi na vrchol
Naopak klientela ze Středního Východu se po korábu silnic může tradičně utlouct a to, co je ve středoevropských končinách považováno málem za antizelený hřích (rozuměj mohutnost všeho, od rozměrů po spotřebu), je u nich známkou kvality.
Nejsouce majitelé vrtů, volíme k týdennímu seznámení přece jen dostupnější turbodieselovou verzi. I když, to dostupnější je třeba brát relativně. Téměř pětimetrový vůz na dvacetipalcových kolech není ani v základní verzi právě diskontním artiklem, a měřítka je tudíž třeba relativizovat.
Při nastupování se netřeba stydět za použití nášlapných prahů, i přes prostor ve všech čtyřech dveřích se do auta leze jako do bagru. Není to nepohodlné, ale je třeba si zvykat. Sedadla jsou samozřejmě kožená a americky široká, bohužel poměrně krátká. Měkkost u této kategorie příliš nevadí, pohodlí si užije všech pět cestujících dostatečně. Ani mimořádný rozsah elektrického nastavení polohy neumožní řidiči dohlédnout na příď a záď, parkovací čidla jsou tedy nutností.
Přehledná palubní deska nehýří designovými výstřelky, kvalita použitých materiálů je na pohled i dotek špičková. Nastavitelný volant připomíná průměrem kormidlo, účinek posilovače ale překvapivě není přehnaný a vůz tak lze ovládat s jistou mírou komunikativnosti i ve vyšších rychlostech. Převod řízení je dokonce plynule proměnný, takže při manévrech na místě stačí mezi krajními rejdy 2,66 otáček, u vyšších rychlostí se přechází na méně strmý převod s 3,3 otáčkami. Zpětná vazba volantu je s ohledem na mohutnost vozu a podvozek v obou případech očekávatelná, tedy poměrně malá.
Dvojice sedadel ve třetí řadě se může honosit parametry, za které by mnohá přední sedadla ve vozech nižších tříd dala nesmrtelnou duši. Ne, vážně: S relativně velkou dávkou pohodlí se zde usadí dva dospělí lidé, což v době všeobecného marketingového lhaní není málo.
Sluší se zdůraznit, že Land Cruiser V8 disponuje poctivým rámem, který je v přední části doplněn o hliníkovou výztuhu. Zdánlivě anachronické řešení je ve skutečnosti zdařilou kombinací touhy po razantním zvýšení výdrže vozu mimo terén a současně potřeby projít náročnými nárazovými testy. Toyotě je třeba zatleskat.
Technickou lahůdkou je hydropneumatické odpružení s možností měnit světlou výšku a komfort pérování. Sofistikovaná elektronika reaguje nejen na zadání řidiče, ale sama například zvedne karoserii v případě, kdy vůz uvázne tzv. na břiše. Reakce na potřebu změny jsou překvapivě rychlé, respektive znatelně rychlejší, než jsme zvyklí například u čistě pneumatických systémů.
testy toyota Osmiválcový turbodiesel s technologií vstřikování common-rail se chlubí dvojicí turbodmychadel s proměnnou geometrií lopatek a maximálním výkonem 195 kW. Ještě lepší je pochopitelně hodnota točivého momentu s vrcholem na 650 Nm, kterou musí zvládat šestistupňová automatická převodovka. Při sekvenčním řazení zasáhne omezovač při 4600 otáčkách, v poklidnějším automatickém režimu je maximem čtyřtisícová hodnota. Maximální rychlost je omezena na 210 km/h, přičemž více opravdu, ale opravdu není nutné.
Jízda ve městě, po dálnici i po okresních cestách je jedním slovem plavná. Pokud se řidič nehodlá vrhat do zatáček s bezstarostností rodilého subaristy, nemůžeme mít k poměrně těžkému (2615 kg) autu vlastně žádné větší výhrady. Očekávatelné náklony v zatáčkách se nedostavily, pro jízdu je charakterističtější spíše houpavost a velmi zkreslené vnímání rychlosti. Pochopitelnou náchylnost k nedotáčivému smyku avizují dlouho dopředu pískající pneumatiky, i jejich hranice adheze ale leží sympaticky daleko.
Při 130 km/h točí motor na šestý stupeň jen 1900 ot./min., a spotřeba se pohybuje kolem desetilitrové hranice, motor si ale jen ševelí a až do cca 150 km/h neruší ani aerodynamický hluk. Ve městě se lze pod třináctilitrovou hodnotu spotřeby dostat jen stěží.
testy toyota Výlet do netypických zážitků otevírá sportovní režim odpružení – auto po jeho aktivaci znatelně ztuhne a dříve houpavá jízda se promění v touhu pokořovat rychlostní limity téměř bez ohledu na zatáčky. Tady překvapený řidič teprve ocení brzdy s elektronickým asistentem, díky němuž není téměř znát vliv případného vadnutí.
Při jízdě mimo silnice i její náznak opět žehráme na poměrně špatný výhled, naopak bezmeznou chválu budou pět všichni, kteří chtějí v terénu prostě jen šlapat na plyn a točit volantem. Permanentní pohon všech kol ve spojitosti s houfem elektroniky se postará o zbytek a limity vozu zde určuje opět spíše řidič, respektive jeho pud sebezáchovy. A když už půjde hodně do úzkých, stačí zařadit redukci a zvýšit světlou výšku na maximum.
Když sečteme pro a proti, je Land Cruiser V8 zcela určitě na špici trhu luxusních offroadů, subjektivně nám připadá nejvšestrannější.
Plusy:
- rámová konstrukce a z ní vyplývající výhody
- luxusní vnitřní výbava
- prostornost
- schopnosti na silnici i v terénu
- dynamika
- překvapivě agilní podvozek
- kvalitní audiosoustava
- možnost táhnout 3,5 tunový přívěs
Mínusy:
- výhled z vozu
- spotřeba paliva
- reakce motoru v nízkých otáčkách
- hmotnost
- pozdě reagující parkovací čidla
První cena vozu | 1.790.000 Kč (4,5 D-4D, 195 kW, Sol) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.790.000 Kč (4,5 D-4D, 195 kW, Sol) |
Základní cena testovaného vozu | 2.110.000 Kč (4,5 D-4D, 195 kW, Lux+) |
Cena testovaného vozu včetně příplatků | 2.110.000 Kč (4,5 D-4D, 195 kW, Lux+) |