TEST Toyota Land Cruiser V8 4,5 D-4D – V osmi na vrchol

Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
74 Fotogalerie
Luxusní offroad od Toyoty je na trhu už rok, stále ale budí pozornost. Zřídkavý výskyt na místních silnicích ale není vinou chyb, ale výjimečnosti, kterou prostě neunese každý.

Naopak klientela ze Středního Východu se po korábu silnic může tradičně utlouct a to, co je ve středoevropských končinách považováno málem za antizelený hřích (rozuměj mohutnost všeho, od rozměrů po spotřebu), je u nich známkou kvality.

Nejsouce majitelé vrtů, volíme k týdennímu seznámení přece jen dostupnější turbodieselovou verzi. I když, to dostupnější je třeba brát relativně. Téměř pětimetrový vůz na dvacetipalcových kolech není ani v základní verzi právě diskontním artiklem, a měřítka je tudíž třeba relativizovat.

Při nastupování se netřeba stydět za použití nášlapných prahů, i přes prostor ve všech čtyřech dveřích se do auta leze jako do bagru. Není to nepohodlné, ale je třeba si zvykat. Sedadla jsou samozřejmě kožená a americky široká, bohužel poměrně krátká. Měkkost u této kategorie příliš nevadí, pohodlí si užije všech pět cestujících dostatečně. Ani mimořádný rozsah elektrického nastavení polohy neumožní řidiči dohlédnout na příď a záď, parkovací čidla jsou tedy nutností.

testy toyotatesty toyota | Zdroj: acz
 

Přehledná palubní deska nehýří designovými výstřelky, kvalita použitých materiálů je na pohled i dotek špičková. Nastavitelný volant připomíná průměrem kormidlo, účinek posilovače ale překvapivě není přehnaný a vůz tak lze ovládat s jistou mírou komunikativnosti i ve vyšších rychlostech. Převod řízení je dokonce plynule proměnný, takže při manévrech na místě stačí mezi krajními rejdy 2,66 otáček, u vyšších rychlostí se přechází na méně strmý převod s 3,3 otáčkami. Zpětná vazba volantu je s ohledem na mohutnost vozu a podvozek v obou případech očekávatelná, tedy poměrně malá.

Dvojice sedadel ve třetí řadě se může honosit parametry, za které by mnohá přední sedadla ve vozech nižších tříd dala nesmrtelnou duši. Ne, vážně: S relativně velkou dávkou pohodlí se zde usadí dva dospělí lidé, což v době všeobecného marketingového lhaní není málo.

Sluší se zdůraznit, že Land Cruiser V8 disponuje poctivým rámem, který je v přední části doplněn o hliníkovou výztuhu. Zdánlivě anachronické řešení je ve skutečnosti zdařilou kombinací touhy po razantním zvýšení výdrže vozu mimo terén a současně potřeby projít náročnými nárazovými testy. Toyotě je třeba zatleskat.

Technickou lahůdkou je hydropneumatické odpružení s možností měnit světlou výšku a komfort pérování. Sofistikovaná elektronika reaguje nejen na zadání řidiče, ale sama například zvedne karoserii v případě, kdy vůz uvázne tzv. na břiše. Reakce na potřebu změny jsou překvapivě rychlé, respektive znatelně rychlejší, než jsme zvyklí například u čistě pneumatických systémů.

testy toyotatesty toyota | Zdroj: aczOsmiválcový turbodiesel s technologií vstřikování common-rail se chlubí dvojicí turbodmychadel s proměnnou geometrií lopatek a maximálním výkonem 195 kW. Ještě lepší je pochopitelně hodnota točivého momentu s vrcholem na 650 Nm, kterou musí zvládat šestistupňová automatická převodovka. Při sekvenčním řazení zasáhne omezovač při 4600 otáčkách, v poklidnějším automatickém režimu je maximem čtyřtisícová hodnota. Maximální rychlost je omezena na 210 km/h, přičemž více opravdu, ale opravdu není nutné.

Jízda ve městě, po dálnici i po okresních cestách je jedním slovem plavná. Pokud se řidič nehodlá vrhat do zatáček s bezstarostností rodilého subaristy, nemůžeme mít k poměrně těžkému (2615 kg) autu vlastně žádné větší výhrady. Očekávatelné náklony v zatáčkách se nedostavily, pro jízdu je charakterističtější spíše houpavost a velmi zkreslené vnímání rychlosti. Pochopitelnou náchylnost k nedotáčivému smyku avizují dlouho dopředu pískající pneumatiky, i jejich hranice adheze ale leží sympaticky daleko.

Při 130 km/h točí motor na šestý stupeň jen 1900 ot./min., a spotřeba se pohybuje kolem desetilitrové hranice, motor si ale jen ševelí a až do cca 150 km/h neruší ani aerodynamický hluk. Ve městě se lze pod třináctilitrovou hodnotu spotřeby dostat jen stěží.

testy toyotatesty toyota | Zdroj: aczVýlet do netypických zážitků otevírá sportovní režim odpružení – auto po jeho aktivaci znatelně ztuhne a dříve houpavá jízda se promění v touhu pokořovat rychlostní limity téměř bez ohledu na zatáčky. Tady překvapený řidič teprve ocení brzdy s elektronickým asistentem, díky němuž není téměř znát vliv případného vadnutí.

Při jízdě mimo silnice i její náznak opět žehráme na poměrně špatný výhled, naopak bezmeznou chválu budou pět všichni, kteří chtějí v terénu prostě jen šlapat na plyn a točit volantem. Permanentní pohon všech kol ve spojitosti s houfem elektroniky se postará o zbytek a limity vozu zde určuje opět spíše řidič, respektive jeho pud sebezáchovy. A když už půjde hodně do úzkých, stačí zařadit redukci a zvýšit světlou výšku na maximum.

Když sečteme pro a proti, je Land Cruiser V8 zcela určitě na špici trhu luxusních offroadů, subjektivně nám připadá nejvšestrannější.

testy toyotatesty toyota | Zdroj: acz
 

Plusy:

  • rámová konstrukce a z ní vyplývající výhody
  • luxusní vnitřní výbava
  • prostornost
  • schopnosti na silnici i v terénu
  • dynamika
  • překvapivě agilní podvozek
  • kvalitní audiosoustava
  • možnost táhnout 3,5 tunový přívěs

Mínusy:

  • výhled z vozu
  • spotřeba paliva
  • reakce motoru v nízkých otáčkách
  • hmotnost
  • pozdě reagující parkovací čidla

První cena vozu1.790.000 Kč (4,5 D-4D, 195 kW, Sol)
První cena vozu s testovanou motorizací1.790.000 Kč (4,5 D-4D, 195 kW, Sol)
Základní cena testovaného vozu2.110.000 Kč (4,5 D-4D, 195 kW, Lux+)
Cena testovaného vozu včetně příplatků2.110.000 Kč (4,5 D-4D, 195 kW, Lux+)