Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota ProAce City Verso 1.5 D-4D 8A/T
Toyota ProAce City Verso 1.5 D-4D 8A/T
Toyota ProAce City Verso 1.5 D-4D 8A/T
Toyota ProAce City Verso 1.5 D-4D 8A/T
44 Fotogalerie

TEST Toyota ProAce City Verso 1.5 D-4D 8A/T – Prostor pro celou rodinu

Roman Šitner

Toyota se zřejmě nejkomplikovanějším názvem výrazně prokoukla. Vypadá o poznání moderněji zvenčí i uvnitř. To nejdůležitější ale zůstává stejné – na svém půdorysu nabízí neskutečný prostor pro celou posádku.

Design, interiér

Po osobních verzích malých dodávek jsem pokukoval s malými dětmi. Zdálo se, že je to praktičtější a nejdostupnější řešení problému, kam s tím vším. Nakonec jsem se jim vyhnul, a to hlavně kvůli dálniční spotřebě. Po zkušenosti s Toyotou ale vše začínám přehodnocovat.

Je pravda, že se zdá, že prostoru je všude příliš. V kufru spousta místa, nad hlavou spousta místa, několik velkých odkládacích míst v interiéru, které dá práci zaplnit. Jenže čas od času se to všechno zkrátka hodí. Když celá rodina jede do prodejny nábytku, přijde prostornost vhod. S tímto autem není žádný problém spojit převoz kartonových krabic velkých rozměrů se čtyřčlennou posádkou. V zimním období přijde vhod i polička pod prosklenou střechou, do které můžete dát bundy a čepice. Skříňku pod stropem za zadními sedadly zase hravě zaplní děti třeba dekou a polštářky.

Tohle je zkrátka auto, kde se s prostorem nemusí dělat kompromisy. A to má jen 4,4 metru na délku. Podélné parkování je to o poznání lehčí než u běžných aut s alespoň trochu srovnatelným vnitřním prostorem. Je to také jedno z mála dnešních aut, která jsou ideální i pro pětičlennou posádku.

Je tu ale řada kompromisů. Auto je širší a ještě širší působí kvůli velkým zrcátkům. Drobným detailem je i to, že vnitřní zrcátko je mimo dosah opřeného řidiče, a jeho nastavování je tak složitější. Naproti tomu zadní okno je tak velké, že v zrcátku je vidět jen část a je tak třeba si vybrat, co přesně bude vidět. Zásadní rozdíl proti běžným autům, ve kterých zadní okno tvoří jen zlomek obrazu ve vnitřním zrcátku.

Proti předchozí verzi interiér po faceliftu prokoukl. Dostal moderněji působící volant a lepší infotainment. Vše je jasný koncern Stellantis, v ovládání se tak snadněji zorientuje řidič Peugeotu než řidič Toyoty.

Toyota ProAce City Verso 1.5 D-4D 8A/TToyota ProAce City Verso 1.5 D-4D 8A/T | auto.cz/Michal Kollert

Oceňuju tlačítkové ovládání klimatizace i nové a větší displeje infotainmentu i přístrojového štítu. Ovládání některých funkcích by mohlo být jednodušší, reakce svižnější a navigace přehlednější, zásadnější výtku bych ale neměl.

Z pohledu komfortu sezení už je dodávkový základ znát. Bez většího přehánění se sedí trochu jako na židli, rychle se na to ale dá zvyknout. Ani vzadu to není žádné gaučové sezení, jde spíše o praktičnost než komfort. Cestování vzadu si ale umím představit spíše než v řadě klasických osobních aut, kde má člověk kolena příliš vysoko a navíc málo místa před nimi.

V testovaném voze byla ve druhé řadě tři samostatná a samostatně sklopná sedadla, z nichž každé mělo svůj vlastní úchyt Isofix. V základní výbavě je sedadlo dělené v poměru 60:40 a navíc jsou posuvné jen dveře na pravé straně. Na to by si měli dát pozor ti, kteří mají jen omezený rozpočet. Praktičnost vozu je bez tří samostatných sedadel vzadu o poznání menší.

Video placeholder
Toyota Proace City Verso Long 1.5 D-4D AT vs. Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI DSG • auto.cz

Motor, jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti jsou ovlivněny dodávkovitostí vozu a zde se proti předchozím testům sourozenců berlinga prakticky nic nezměnilo. Naložené jede lépe než prázdné a řidič se nemůže zbavit pocitu krabicovosti, jakoby se jelo v kostce. Rychle se na to ale dá zvyknout a kromě toho, že není radno vletět do prudké zatáčky příliš rychle, to nijak neomezuje.

Vysoká stavba i velká zrcátka jsou znát na ve vyšších rychlostech na dálnici, kde kolem předních sloupků a zrcátek dost fouká. Auto ochotně jede i nad povoleným českým limitem, ale kdo chce mít klid na palubě a přívětivější spotřebu, zvolí spíše pohodovější tempo. Tohle zkrátka není auto na dlouhé a rychlé dálniční přesuny. I když stran prostornosti právě k dálkovým cestám na dovolenou láká.

Motor nás příjemně překvapil. Je dobře odhlučněný a když bylo třeba, vždy ochotně dodal sílu ke zrychlení. V 3750 otáčkách za minutu má výkon 96 kilowattů (130 koní), točivý moment 300 N.m je dostupný v 1750 otáčkách a udávané zrychlení z nuly na stovku je 10,6 sekundy. Spokojeni jsme i s výslednou průměrnou spotřebou 6,3 litru na sto kilometrů, na které se negativně projevovaly zejména pražské kolony i dálniční přesuny.

Bez chyb i v kolonách pracovala osmistupňová automatická převodovka. Do městského provozu se určitě vyplatí ji zvážit. S manuálem je sice auto na stovce o 0,8 sekundy rychleji, maximální rychlost je ale nižší. Verze s automatem umí jet rychlostí až 184 km/h, s manuálem je to o 15 km/h méně.

Nejbližší konkurentiToyota Proace City VersoCitroën BerlingoVolkswagen CaddyRenault Kangoo
Motorizace1.5 D-4d1.5 BlueHDi 1302.0 TDI Blue dCi 115
Zdvihový objem [cm3]1.4991.4991.9681.461
Největší výkon [kW/min]96/375096/375090/2750-425085/3750
Točivý moment [N.m/min] 300/1750300/1750320/1600-2500270/1750
Převodovka8st. Aut.8st. Aut.7st. DSG7st. EDC
Max. rychlost [km/h]183184186177
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,610,311,413,2
Komb. spotřeba [WLTP, l/100 km]5,5-6,55,54,6-4,75,2-5,9
Pohotovostní/celková hmotnost [kg]1.563/2.3651.516/2.1201.674/2.22501.669/2.180
Rozměry d × š × v [mm]4.403 × 1.848 × 1.8804.403 x 1.848 x 1.8414.500 × 1.855 × 1.8324.486 x 1.919 x 1.838
Objem zavazadelníku zákl./max. [l]775/3.000775/3.000760/2.556775/2.800
Rozvor [mm]2.7852.7852.7552.716
Cena od s danou motorizací [Kč]630.000760.000788.414760.000
Srovnatelná výbava s test. vozemVIPMAXStyleTechno
Cena s podobnou výbavou [Kč]817.000872.0001.093.545829.000
Automobilky uvádí různé metody měření zavazadelníků a rozchází se údaje o hmotnostech, Berlingo by mělo se stejnou výbavou a motorem vážit stejně jako Toyota

Závěr

Vzhledem k užitné hodnotě i s přihlédnutím ke kompromisům v jízdních vlastnostech považujeme cenu auta za velmi dobrou. S benzinovou tříválcovou dvanáctistovkou a šestistupňovou manuální převodovkou začíná na 528 tisících korunách. Za 20 tisíc navíc lze mít naftovou jedna-pětku se sto koňmi. Testovaný vůz v nejvyšší výbavě VIP, se silnější naftou a automatickou převodovkou už vyjde na 817 tisíc. Je to ale vzhledem k výbavě velmi zajímavá cena.

Za příplatek 13 až 29 tisíc (dle výbavy) lze získat i prodlouženou verzi, která nabídne ještě více místo pro zavazadla nebo pro třetí řadu sedadel (+18 tisíc).

Zájemce o tento vůz by měl zvážit i jeho sourozence - tedy Peugeot Rifter, Opel Combo, Citroën Berlingo a Fiat Doblo. Tyto vozy jsou technicky totožné. Liší se jen designem a samozřejmě konkrétní cenovou politikou, zárukami a specifikací jednotlivých výbav. Toyota ze srovnání ceníků vychází dobře, ale klíčové bude, jak se pochlapí jednotliví dealeři.

Testované auto je dobrou volbou pro klidnější řidiče, kteří častěji cestují v plném obsazení a občas převáží hodně věcí. Dalo by se říci ideál pro rodiny, které vozí i kočárky a další dětskou výbavu.

Plusy

  • Prostornost
  • Úložné prostory v interiéru
  • Zavazadlový prostor
  • Poměr ceny a výkonu

Minusy

  • Kompromis dodávkového základu
  • Aerodynamický hluk při vyšších rychlostech
  • Infotainment

Nejlevnější verze modelu528.000 Kč (Business 1.2T 110 6st. manuál)
Základ s testovaným motorem548.000 Kč (Business 1.5 D‑4D 100 6st. manuál)
Testovaný vůz bez příplatků817.000 Kč (Business 1.5 D‑4D 130 8A/T)
Testovaný vůz s výbavou832.000 Kč (VIP 1.5 D‑4D 130 8A/T)

Toyota ProAce City Verso 1.5 D-4D 8A/T
Cena základní sestavy
630 000 Kč
Výbava základní sestavy
Navigace, parkovací kamera 180°, přední, boční a zadní parkovací senzory, sledování slepého úhlu, adaptivní tempomat, asistent pro jízdu na dálnici, bezklíčové ovládání, vyhřívané čelní sklo, prosklená panoramatická střecha, 10“ přístrojový štít a 10“ multimediální displej, Apple CarPlay a Android Auto, 3 samostatná sedadla vzadu, sedadlo spolujzce sklopné, letecké stolky pro 2. Řadu sedadel. 17“ hliníková kola, zatmavená okna ve druhé řadě, vyhřívaná sedadla vpředu, kožený multifunkční volant, elektricky ovládaná okna, automatická dvouzonová klimatizace.
Cena testované sestavy
832 000 Kč
Výbava testované sestavy
Metalický lak zelená khaki (+15.000 Kč)
Motor
Typ motoru:
zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
96 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
300 / 1750 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
183
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 5.5
Emise CO2:
145
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
775 / 2126
Objem nádrže (l):
53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1563 / 802
Toyota ProAce City Verso 1.5 D-4D 8A/T schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4403
b) šířka (mm):
1848
c) výška (mm):
1880
d) rozvor (mm):
2785
e) rozchod vpředu (mm):
1553
f) rozchod vzadu (mm):
1567
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
900 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
630 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
1070
k) šířka vpředu (mm):
1610
l) šířka vzadu (mm):
1580
délka sedáku vpředu (mm):
480
délka sedáku vzadu (mm):
430
výška opěradla vpředu (mm):
630
výška opěradla vzadu (mm):
680
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano