Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Passat 1.8 TSI R-Line – Švihák benzinový

David Bureš
Diskuze (202)
Přeplňovaná benzinová osmnáctistovka se 132 kW je známá z několika koncernových vozů. Motoru se dočkal i nový Passat.

Osmá generace Volkswagenu Passat se na stránkách Auto.cz objevila již v několika recenzích. Až dosud jsme však automobil vždycky testovali s dvoulitrovým turbodieselem, jiný totiž v nabídce dovozce nebyl k mání. Proto máme dobrý důvod otestovat Passat znovu, tentokrát jsme jej vyzkoušeli s turbomotorem 1.8 TSI (132 kW).

Přeplňovaná osmnáctistovka rozhodně nebude první volbou zájemců o Passat, naprostá většina exemplářů tohoto auta se na českém trhu prodá se vznětovým agregátem. Od ledna do května 2015 bylo v Česku registrováno jenom 21 Passatů se zážehovým agregátem, zatímco ve stejném období se prodalo 1.231 exemplářů s turbodieselem. Motor 1.8 TSI ale rozhodně má co nabídnout.

Video se připravuje ...

Sportovní elegán

Testovaný exemplář byl vylepšen optickým paketem R-Line, ve kterém to Passatu nadmíru sekne – obzvlášť v kombinaci s bílou karoserií. Hlavním poznávacím prvkem je přepracovaná příď. Výraznější masku chladiče s logem R a novými vertikálními příčkami doplňuje jiný nárazník. Výsledek je opravdu zajímavý, přičemž povedeně kombinuje eleganci se sportovním vzhledem, jednoduše takový atletický Kurýr ve stylovém obleku. Upravena byla také záď – chromované koncovky výfuku jsou ale pouhá imitace, skutečná „trubka“ končí před nimi a je nesportovně otočena směrem k vozovce.

Úpravy Passatu R-Line pokračují také v kabině. Multifunkční volant s logem R připomíná řešení z Audi TT, díky ideálnímu průměru a tloušťce věnce se drží opravdu perfektně. Pedály s kryty z kartáčované oceli spolu s hliníkovým dekorem na palubní desce decentně oživují interiér, který díky tomu nepůsobí jako nějaká koncernová nuda.

vw passat testy strednitrida vw passat testy strednitrida  

Sedačky Ergo s výraznými bočnicemi jsou opravdu pohodlné a neomrzí ani na delších cestách, řidič si navíc může vychutnat i masážní funkci. Ta je u Volkswagenu tradičně řešena nastavováním elektrické bederní opěrky. Systémům z luxusních automobilů se toto řešení nevyrovná, funkce ale potěší. V letních horkých dnech chyběla možnost ventilace, to ale není nic, co by další příplatek nevyřešil.

Displej multimediálního systému se nachází níže, než by se slušelo, příplatkový Active Info Display za 12.100 korun ale umí zobrazit spoustu informací přímo v kapličce přístrojů, a tak mně umístění větší obrazovky nijak nevadí. Lehkou výtku mám k navigaci – do cíle sice navede spolehlivě, grafika mapy ale nerozlišuje mezi polní cestou a silnicí třetí třídy. Když jsem tak chtěl objet kolonu, nestačil jsem se divit, jaké všechny kozí stezky mapa prezentuje jako silnici.

Velkou kabinu jsme zmínili již v minulých testech, a tak jen krátce. Na nedostatek místa si rozhodně nebudou nijak stěžovat ani cestující na zadních sedadlech, dostatek prostoru je v Passatu všemi směry. Zavazadelník sedanu nabízí dostatečný objem 586 litrů, pod podlahu se klidně vejde plnohodnotná rezerva. Jistým omezením je menší nakládací otvor daný typem karoserie, jeho šířka činící rovný metr je ale v dané třídě standardem. Samotný zavazadelník je dlouhý 1.140, široký 1.060 a vysoký 510 milimetrů. Po sklopení zadních sedadel (v poměru 2:1:2) vznikne prostor objemu 1.152 litrů.

vw passat testy strednitrida vw passat testy strednitrida  

Šeptající motor se slušným zátahem

Přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.8 TSI již dobře známe z ostatních koncernových modelů. Mimo jiné se nabízí pro Škodu Octavia, Volkswagen Golf a bratra Passatu - Škodu Superb. V případě Passatu turbomotor rozšířil nabídku na začátku letošního roku.

Osmnáctistovka s výkonem 132 kW je aktuálně druhý nejsilnější zážehový agregát v české nabídce Passatu, vyšší výkon nabízí jenom 2.0 TSI (162 kW). Na německém trhu je ale dvoulitrové TSI dostupné i ve vrcholné verzi s 206 kW.

Turbomotor s přímým a nepřímým vstřikováním má klidný a velice tichý běh. Po sepnutí není v kabině vůbec slyšet, až se posádka diví, zda skutečně funguje. O zvuku jednotky cestující ví jenom ve vyšších otáčkách, i v takovém případě se od výfuků ozývá jenom tlumené brumlání lahodící uchu. Síla motoru má lineární nástup, největšího zátahu se dočkáte nad hranicí 3500 otáček. Jednotka se ale klidně nechá vytočit až k omezovači.

V testovaném exempláři byla 1.8 TSI kombinována se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, dodávanou za příplatek 61.000 korun. Pokud však chce zákazník zvolit vyšší výbavu Highline, musí se s DSG spokojit – šestistupňový manuál v této kombinaci nedostanete.

vw passat testy strednitrida vw passat testy strednitrida  

Již kolega Ondřej Chamilla v testu Passatu 2.0 BiTDI o sedmistupňovém DSG prohlásil, že z něj má poněkud rozpačitý pocit. V tomto ohledu mu musím dát za pravdu. Při klidné jízdě nemám k DSG žádných výtek – řadí neznatelně, přesně a v době, kdy má. Pokud však řidič sešlápne pedál plynu více k podlaze, DSG znejistí, se změnou převodů začne náhle váhat a přeřazení už není tak hladké. U sporťáku by takový charakter rozhodně nevadil, pokud je ale benzinový Passat především dálničním expresem, je tato charakteristika trochu na škodu. Váhání je znatelné také při řazení prvního stupně, což nepotěší v případě, když se řidič potřebuje při rozjezdu rychle odpíchnout.

Benzinové motory jsou v případě střední třídy v menšině kvůli vyššímu apetitu. To platí i pro 1.8 TSI, které na naftové 2.0 TDI z hlediska jízdních nákladů jednoduše ztrácí. Passat bude asi nejčastěji jezdit po dálnici, kde si přeplňovaná osmnáctistovka žádá nemalých osm litrů. Ve městě se spotřeba snadno dostane nad 11 litrů, zatímco na okresní silnici se dá klidnou jízdou dostat pod osm litrů. Závěrečný účet za týdenní testování činil 8,5 l na 100 km, což na poměry zážehových agregátů není špatné, nafta ale umí být menší pijan. Je však nutné zdůraznit, že zkoušený automobil neměl na svém kontě ani 2000 kilometrů.

Dálniční expres umí i v zatáčkách

Od Passatu se samo sebou očekává, že bude s přehledem hltat jeden dálniční kilometr za druhým, což automobil plní. Na dálnici je tichý a naprosto jistý, posádka si hoví v pohodlných sedadlech, řidiči cestu usnadňují pomocníci jako hlídání slepých úhlů nebo adaptivní tempomat. K funkčnosti obou asistentů nemám výhrad, adaptivní tempomat na rozdíl od konkurenčních systémů nebrzdí zbytečně brzo, ale umí se „pověsit“ za vozidlo před sebou.

vw passat testy strednitrida vw passat testy strednitrida  

Passat potěší nejen při vysokorychlostním dálničním přesunu, ale také po přejetí z dálnice na klikatější cestu. Jízdní vlastnosti jsou perfektní, automobil je v oblouku velice jistý, čemuž pomáhá přece jen tužší naladění. Adaptivní podvozek dokáže naladit odpružení v režimech Normal, Comfort a Sport, přičemž ani v komfortním nastavení se karoserie auta nijak zvlášť nenaklání.

Volkswagen Passat – srovnání s konkurencí
Model VW Passat Ford Mondeo Mazda 6 Opel Insignia sedan Škoda Superb
Motor 1.8 TSI 2.0 EcoBoost 2.5 Skyactiv-G 1.6 Turbo 1.8 TSI
Zdvihový objem [cm3] 1798 1999 2488 1598 1798
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 132/5100-6200 149/5400 141/5700 125/4750-6000 132/5100-6200
Točivý moment [N.m/min] 250/1250-5000 345/2700-3500 256/3250 260/1650-4500 250/1250-5000
Převodovka 7DS 6A 6A 6A 7DS
Max. rychlost [km/h] 232 232 220 210 232
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,9 8,7 7,9 9,9 8,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,7 7,3 6,4 6,7 5,7
Základní cena [Kč] 785.900 786.990 838.900 707.900 776.900

Jedinou výhradou k jinak skvěle naladěnému podvozku je znatelné dunění zadní nápravy na nerovnostech. Zatímco na hladké vlásence si řidič těchto problémů nevšimne, na rozbitých silnicích se nad horším utlumením podiví. Vliv na to ale může mít také použití devatenáctipalcových kol Verona. Ta jsou sice nejen na fotografiích krásná, v reálném světě ale stojí zato zvolit o palec menší.

Závěr

Volkswagen Passat chce v osmé generaci konkurovat i vozům luxusním značek. Pravdou je, že tradičním soupeřům utekl, což ostatně připomíná i vyšší cena nebo široká nabídka výbavy.

Testovaná osmnáctistovka má rozhodně čím zaujmout. Líbil se nám především tichý běh a slušný zátah, spolupráce s dvouspojkovou převodovkou by však mohla být o něco lepší. Na druhou stranu turbodiesely nabízejí obdobnou sílu a s nižší spotřebou. Jako alternativa k naftě je ale 1.8 TSI pro milovníky benziňáků rozhodně optimální volbou.

Design je samozřejmě ryze subjektivní záležitost, v redakci jsme ale shodli na tom, že to Passatu s paketem R-Line náramně sluší. Úpravy jsou sice výrazné, zůstávají ale decentní.

vw passat testy strednitrida vw passat testy strednitrida  

Nejlevnější verze modelu 647.900 Kč (1.4 TSI/92 Kč Comfortline)
Základ s testovaným motorem 724.900Kč (1.8 TSI/132 kW Comfortline)
Testovaný vůz s výbavou 1.178.700 Kč (1.8 TSI/132 kW Highline R-Line DSG)

Plusy

  • Tichý a pružný turbomotor TSI
  • Parádní odhlučnění kabiny
  • Vnitřní prostornost
  • Široká nabídka výbavy
  • Stylový vnější vzhled

Minusy

  • Dunění zadní nápravy na nerovnostech
  • Ve srovnání s turbodieselem vyšší spotřeba
  • Rozpačitě působící dvouspojková převodovka

Foto: Petr Homolka

David Bureš
Diskuze (202)

Doporučujeme

Volkswagen Passat 1.8 TSI R-Line
Cena základní sestavy 724 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, litá 18“ kola, parkovací čidla vpředu a vzadu, funkce nouzového brzdění, asistent rozjezdu do kopce, sledování únavy řidiče, třízónová klimatizace, klimatizovaná schránka před spolujezdcem, dešťový a světelný senzor, palubní počítač s barevným displejem, adaptivní tempomat, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zrcátka, autorádio s šesti reproduktory, plnohodnotná litá rezerva, rekuperace brzdné energie, systém Start/stop, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, mlhovky s přisvěcováním do zatáčky, koncové diodové svítilny, vyhřívané přední sedačky, logo R-Line v masce chladiče, nárazníky R-Line, potah stropu v titanově černé barvě, multifunkční sportovní kožený volant s hliníkovou dekorací s logem R-Line, pedály z kartáčované oceli, sportovní kožená sedadla, elektricky nastavitelná bederní opěrka pro řidiče atd. Kč
Cena testované sestavy 1 178 700 Kč
Výbava testované sestavy Litá 19“ kola (+11.100,-), obrazovka 12,3“ Active Info Display (+12.100,-), adaptivní regulace podvozku DCC (+28.500,-), paket Business Highline – diodové světlomety, bezklíčové odemykání, couvací kamera, zatmavená zadní okna, osvětlení prostoru pro nohy (+41.600,-), asistenční systém pro monitorování okolí – kamera v předním nárazníku a ve vnějších zrcátkách (+20.500,-), automatický parkovací asistent Park Assist (+6.300,-), elektricky ovládané víko zavazadelníku (+11.400,-), lak Pure White (+3.300,-), Lane Assist + Side Assist + Asistent vyparkování (+26.800,-), navigace Discover Pro – osmipalcový dotykový displej, hlasové ovládání, bluetooth, MirrorLink (+56.000,-), hudební systém Dynaudio Confidence s 10 reproduktory (+30.400,-), Ergo komfortní sedadla – elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s masážní funkcí (+28.800,-), zásuvka na 230 V vzadu (+3.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 5100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1200 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 232
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 4.9 / 5.7
Emise CO2: 129
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 586 / 1152
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1480 / 625
Rozměr pneu: 235/40 R 19
Volkswagen Passat 1.8 TSI R-Line
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4865
b) šířka (mm): 1830
c) výška (mm): 1455
d) rozvor (mm): 2790
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1565
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1000 / 1300
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 525
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
23. 8. 2015 20:00
Spotřeba VW Passat 1,8 DSG
Ze zkušenosti: vlastním Passat Variant 1,8 DSG a jezdím s touto spotřebou: HK-Harkány, cca 700km, z toho 550km dálnice- s lautr syrovým motorem tam za 7,1 l/100km, zpět za 8,1 l/100km. Klidnou jízdou jsem na silnici 1.tř. již dosáhl spotřeby 5,6 l/100km na 120km=240km tam a zpět- jízda lehce nad rychl.limity, plynule- myslím, že mne nikdo nepředjížděl. Nyní mám najeto 4tis.km s průměrnou spotřebou 7,2 l/100km od počátku užívání vozidla.
14. 7. 2015 20:53
Re: Passat
Ano ano, jenže ať chceme nebo ne když není v nabídce 6Válec zbývá jedině někdy už volba ojetého z časů kdy ty motory byly. Volba je to dobrá, takový motor prostě vydrží!
14. 7. 2015 02:48
Re: Psssst.
Tak suchých je menšina (co do počtu konstrukcí, nikoli prodejů) a jsou určené pro (relativně) slabé motory. Používají se zase kvůli účinnosti/ spotřebě, mokré jsou na tom o něco hůř. Daní za nižší spotřebu je, že jsou náchylnější. Naštěstí to nemůžou použít u motorů, které mě zajímají (neuchladily by se). Alespoň prozatím.

Konkrétně tahle převodovka (DQ200) má u mne ještě větší vroubek v podobě "doživotní" náplně.

Jde o spotřebu normovanou a rozdíl je tam pěkný. Podívej se třeba na ten skvost Mazdy. Samočinné převodovky tvoří nezanedbatelnou část prodejů. Ve vyšších třídách/ u lépe vybavených aut vedou, proto se kolikrát ani neobtěžují manuální nabízet. Takže je tu ve hře hodně peněz.
14. 7. 2015 02:35
Re: Psssst.
Zmátl jsi mě tím, žes napsal DSG, což jsem vzal jako konkrétní konstrukci.

Hlavně jsem někde nechal hlavu a psal jsem o něčem jiném, než jsem měl. U typické samočinné převodovky s HDM (s planetovými převody) se řadí s pomocí spojek a brzd. Všechna ozubená kola jsou trvale spojena. To je něco jiného než u DSG.
13. 7. 2015 23:18
Re: Psssst.
... no tady bych pouze podotkl, ze oba mluvime asi o necem jinem v souvislosti toho slova "v principu". ja proste nevidim duvod, proc by "v principu" nikoliv "v konkretni aplikaci" meli byt prevodovky dsg pri razeni o dva stupne rychlejsi nez jednohridelove napriklad s hdm. to je vse. myslim, ze v tom mame i shodu, protoze presne jak pises, pri takovem radeni se proste druhy hridel uplne ignoruje a prevodovka dsg se mi defacto smrskava na obycejnou.

ve skutecnosti vim o automatickych prevodovkach jen velmi malo - snad bych rekl jen zakladni principy. nicmene hdm umi bezproblemove (dlouhodobe) pracovat ve skluzu (to je jeho zakladni vyhoda oproti spojkam u dsg), muze byt (dnes prakticky u kazdeho reseni) premosten (potlacena zakladni nevyhoda hdm) a samozrejme umi kola od motoru "odpojit" a ty dobre vis jak to dela. prijde mi proto tvuj posledni odstavec trochu zavadejici. a pro finalniho uzivatele delaji vskutku to same.