TEST Volvo XC90 V8 R-DESIGN – Pohodlí, prestiž, power
Boom velkých a silných aut odezněl dokonce i na rozmařilých trzích jakým je ten americký. Obrat o 90 až 180° se udál tak rychle, že mnoho automobilek – především těch amerických – vůbec nedokázalo reagovat a ocitlo se v existenčních potížích. Jiní se připravovali na náhlou smrt minimálně některých modelových řad. Patří sem i rozměrné XC90? To je v dnešní době ještě obtížné říci, každopádně jeho čas se chýlí ke konci a menší XC60 dokazuje, že se Volvo připravilo na současnou nečekanou situaci velmi dobře.
Ještě před několika lety jeden z nejpopulárnějších evropských modelů kategorie velkých SUV se prodává zejména s řadovými naftovými pětiválci (jiné ostatně Volvo ani nemá), které lze v dnešní zelené atmosféře s úspěchem vydávat za racionální nebo dokonce ekologicky šetrnou variantu. Především nutnost udržet vyšší prestiž na severoamerických trzích přivedla švédskou automobilku k téměř kacířské myšlence umístit pod kapotu XC90 napříč osmiválcový motor s uspořádáním do V. S projektem, který se později objevil i v sedanech S80 vypomáhala po konstrukční a vývojové stránce japonská Yamaha.
suv volvo testy
Od roku 2005 je tak Volvo alespoň papírově připraveno konkurovat osmiválcovým BMW X5, Range Roverům nebo Porsche Cayenne. Stará se o to agregát o objemu 4,4 l (232 kW).
V roce 2002 poprvé představené XC90, které má za sebou jeden mírný facelift, se nám na sklonku kariéry dostalo do rukou se sportovním paketem R-DESIGN v exkluzivní červené barvě Passion.
R-DESIGN: Designově rychlý
Kdo čekal na přiostření v motorovém prostoru, ten asi bude novým balíčkem R-DESIGN zklamán. Vedle sportovního podvozku (tužší tlumiče a stabilizátory, přímější a tužší řízení s degresivním posilovačem) se Volvo zaměřilo především na vzhled svého SUV, ale i tak znamenají decentní optické úpravy v agresivním konkurenčním prostředí alespoň dílčí zvýšení atraktivity pro model XC90.
Změny začínají od nových designů 19 a 20palcových kol (testované XC90 mělo 20palcová pětipaprsková kola Cratus), která opticky velmi dobře vyplňují blatníky, přes logo R-DESIGN na čelní mřížce a nerezové kryty prahů, až po nově vyvedené zdvojení chromovaných koncovek výfuku. U R-paketu jsou podélné nosiče na střeše standardně odstraněny, Volvo je však na přání zákazníka dodá zdarma.
suv volvo testy
Také uvnitř vozu budou kupci XC90 Sport s R-paketem cítit, že sedí v „ještě o něco exkluzivnějším voze“. Větší využití koženého čalounění, které je například u sedadel vyvedeno kontrastně ve dvou barvách, dodává větší pocit luxusu. Logo R-DESIGN se usadilo nejen na opěradlech, ale také na koženém sportovním volantu. Volvo do svého balíčku zahrne také koberečky, chronografické přístroje, kůží obšitou řadicí páku, stejně jako hliníkovou dekoraci středního panelu a výplní dveří.
Interiér: Jako doma v obýváku
Zavřete za sebou dveře a jako mávnutím kouzelného proutku se nechte přenést do pohodlné kožené sedačky u vás doma v obývacím pokoji. Hluk okolí zůstává mimo auto, uvnitř je klid, komfort a pohodlí. Sportovní sedadla (součást paketu R-DESIGN) s elektrickým ovládáním a pamětí poloh mají dostatečné boční vedení a dobře podepírají stehna i záda. I když mají v názvu slovo „sportovní“, nenechte se mýlit, to co umí zdaleka nejlépe je hýčkat vaše tělo při klidné plavbě krajinou.
Kvalitní kůží obšitý multifunkční tříramenný volant se díky své robustní konstrukci velmi dobře drží a dává řidiči pocit absolutní vlády nad tímto více než dvoutunovým kolosem. Hned při prvním usednutím za volant na vás dýchne nezaměnitelný severský přístup ke komfortu. I přes záplavu hliníku či jemné kůže vám ale nemůže uniknout, že od uvedení modelu na trh již v řece uplynulo mnoho vody. To není myšleno jako výtka, všechno funguje velmi dobře a za léta výroby byly snad všechny mušky vychytány, moderní high-tech interiéry vypadají ale zkrátka jinak. Jak? Stačí nakouknout do tolik opěvované XC60...
Velmi svěže působí modro-fialové podsvícení přístrojové desky, které dominuje dvojice kulatých ukazatelů (tachometr a otáčkoměr). Po stranách jsou dva menší budíky (teplota chladicí kapaliny a palivoměr) a u spodní hrany jsou nezbytné kontrolky (vpravo) a palubní počítač (vlevo). Displej palubního počítače je možná až zbytečně malý, na velké přístrojové desce mohl dostat více místa a zobrazovat např. i dvě funkce najednou. To, že veškerá komunikace probíhá v češtině bereme jako dobrou ukázku toho, jak si Volvo váží svých českých zákazníků. Drobnou inovací prošel i středový panel, na velká plastová tlačítka a ovladače si rychle zvyknete.
suv volvo testy
Prostornost a komfort kabiny také ocení pasažéři na zadních sedadlech, kam se pohodlně usadí i tři dospělí. Pro zpříjemnění cesty jim můžete pustit televizi nebo film na DVD. Obraz budou mít na dvojici displejů umístněných v hlavových opěrkách a díky samostatnému ovládání audiosystému se dvěma vstupy na sluchátka bude poslouchat zvuk jen ten, kdo právě film sleduje. Řidič tak má klid na řízení nebo konverzaci se spolujezdcem.
Objem zavazadlového prostoru je 483 l (pokud máte 7místnou verzi, pak je to 249 l). Po sklopení druhé řady sedadel získáte velmi slušných 1 837 l, což společně se sklopeným spodním víkem pátých dveří dovoluje přepravu i velmi dlouhých a rozměrných předmětů. Pod dnem zavazadelníku naleznete praktické přihrádky na drobnosti.
Silný motor ve vysokém a těžkém autě
Aby bylo jasné, s kým máme dnes tu čest, začněme strohými daty. Benzinový atmosférický agregát V8 s řadami válců svírajícími úhel 60 stupňů disponuje čtyřventilovou technikou a rozvodem DOHC. Motor o zdvihovém objemu 4414 cm3 má kompresní poměr 10,4 : 1. Pohonná jednotka se může pochlubit výkonem 232 kW (315 k) v 5.850 min-1 a maximální točivý moment 440 Nm nastupuje v 3.900 min-1, když celých 368 Nm je k dispozici již od 2 000 min-1. Síla motoru se na přední kola přenáší pomocí klasického 6stupňového automatu, systém Haldex v případě potřeby redistribuuje i velkou část točivého momentu ke kolům zadní nápravy.
Tolik výčet technických dat, pojďme se přesunout do praxe. Díky výborně odhlučněné kabině a kultivovanému agregátu po nastartování slyšíte jen tiché ševelení, osmiválcová šelma se zatím rozehřívá. Reakce na plynový pedál je díky absenci turbodmychadla příjemně bezprostřední. Automatická převodovka jiné slovo než je komfort ve svém slovníku nemá, časem se s ní dá ale poměrně dobře sžít. Její časté váhání při ostřejším stylu jízdy vás ale jakoby stále upozorňuje, že ani osmiválcové XC90 není založením kdovíjaký sportovec. Otáčky se při běžné jízdě drží mezi 1.500 a 2.000, více ostatně ani není vzhledem k dostatečné síle agregátu potřeba.
suv volvo testy
Při plném sešlápnutí plynu motor krásně zahřmí a ze čtveřice chromovaných koncovek se ozve nenapodobitelný hrdelní osmiválcový rykot. Ručička otáčkoměru rychle letí až k červenému poli, začínajícím u 6.000 min-1 , automat přeřadí na vyšší rychlostní stupeň a velké SUV se s nezmírněnou chutí žene dál. Akceleraci z nuly na stovku zvládne XC90 s osmiválcem za 7,3 s, což je na auto s provozní hmotností přesahující 2.100 kg úctyhodný výkon. Velmi rychle se auto dostane někam ke 160 km/h, pak už není akcelerace tak razantní. Při troše trpělivosti není problém dosáhnout výrobcem udávané maximální rychlosti 210 km/h. Ve vysokých otáčkách zní motor opravdu božsky, stejně působivé je i jeho nazlobené hučení v otáčkách nízkých. Ve středních otáčkách se ale motor ozývá možná razantněji, než jsme čekali.
Když rychle, tak raději jen rovně
Pohodlí, klid v interiéru a pasivní dojem bezpečí sebou přináší jedno drobné úskalí: i při rychlostech nad úrovní národního dálničního limitu vám nepřijde, že jedete nějak extrémně rychle či nebezpečně. To bezezbytku platí, pokud ovšem vaše trasa vede zhruba rovně. Jakmile totiž přijde čas zatáček, těžké SUV hodně rychle ztrácí dech a dotýká se svých jízdních limitů. Bohužel mu příliš nepomohou ani příplatková 20palcová kola a sportovně laděný podvozek s tužšími příčnými stabilizátory a tlumiči. Houpání a velké náklony karoserie jsou při prudších manévrech neustálými společníky. Výkon motoru zde vypisuje až příliš velkorysý šek, který ale podvozek, ač se snaží sebevíc, není sto proplatit. Dnešní podvozková špička v tomto segmentu je zkrátka už někde (hodně) jinde. Sportovní řezání zatáček si tedy ani v osmiválcovém Volvu XC90 příliš neužijete, musíte vzít zavděk velmi svižnými přesuny z bodu A do bodu B (avšak bez objížďky přes Adrenalinov). Nastavení podvozku je prostě a jednoduše výsostně komfortní, což na druhou stranu znamená, že v oblasti komfortní jízdy je XC90 stále jako ryba ve vodě. Kočírovat vzpurné XC90 pomáhá brzdový systém s ventilovanými kotouči o průměru 336 mm vpředu a 308 vzadu. Z pohledu běžného uživatele Volva XC90 se zdá být dostatečně dimenzován, vzhledem k hmotnosti vozu a osmi válcům pod kapotou by ale větší brzdný účinek možná nebyl na škodu.
Osmiválec o objemu 4,4 l a klasická, i když šestistupňová automatická převodovka dohromady znamenají, že se musíte připravit na vyšší spotřebu. Volvo udává hodnoty 19,8 l na 100 km při jízdě v městském provozu; 9,6 l mimo město a kombinovanou spotřebu 13,3 l. V celotýdenním testu jsme naměřili průměrnou spotřebu 15,7 l, při jízdě rychlostí 130 km/h na tempomat při transferu Praha-Brno po „dálnici“ D1 byla spotřeba pod 12 l; naopak při krátkých cestách po městě nebo při dravější jízdě na točitých okreskách se spotřeba lehce přehoupla přes 20 l.
Závěr
Volvo XC90 V8 je velké, pocitově bezpečné a prostorné auto s charismatickým a mimořádně komfortním interiérem. Osmiválec do tak velkého a těžkého auta zapadá lépe než výrazně úspornější, ale i méně kultivované naftové pětiválce. Z poněkud ospalého mamuta se díky silnému motoru rázem stává příjemně dynamický automobil, ze kterého má každá rovinka strach. Bohužel, o zatáčkách se to zdaleka říci nedá.
suv volvo testy
První cena vozu | 1.129.000,- Kč (XC90 D5, výbava Kinetic) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.529.000,- Kč (XC90 V8, výbava Momentum) |
Základní cena testovaného vozu | 1.667.000,- Kč (XC90 V8, výbava R-DESIGN) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.738.000,- Kč (XC90 V8, výbava R-DESIGN) |
Plusy
- prostorný interiér
- výborná ergonomie
- velký zavazadlový prostor
- silný zážehový motor
- účinné brzdy
- paket R-DESIGN
Minusy
- jízdní vlastnosti při rychlé jízdě
- vysoká spotřeba
- malý palubní počítač
- stále ještě vyšší ceny