Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Th!nk získal celoevropskou homologaci, dodá 550 elektromobilů City do Španělska

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Norský výrobce elektromobilů Th!nk získal kontrakt na dodávku 550 svých elektrických vozidel na Pyrenejský poloostrov.

Pro společnost, která se již několik let potýká s finančními těžkostmi, by tato zakázka mohla být východiskem z této nelichotivé situace. Současná verze modelu City se objevila poprvé loni, premiéru měla na autosalonu v Londýně. Dvoumístnému mikroautomobilu s rozměry 3120 x 1604 x 1548 mm byla udělena jako prvnímu elektromobilu celoevropská homologace, která platí od 1. května 2009. Vozítko také jako jediné svého druhu absolvovalo nárazové zkoušky a je vybaveno dvěma airbagy, ABS a tříbodovými bezpečnostními pásy s předpínači. Certifikace by mu měla pomoci k většímu rozšíření v evropských zemích, neboť odpadají samostatné homologační zkoušky v jednotlivých státech.

Na norské výstavě EVS 24 (zkratka značí Electric Vehicle Symposium, číslo pak ročník), která se koná ve dnech 13. - 16. května 2009, společnost oznámila podpis kontraktu o zmíněné dodávce 550 elektromobilů do Španělska. Do celého projektu je významně zainteresováno také španělské ministerstvo průmyslu, které má v úmyslu vybudovat potřebnou infrastrukturu pro provoz vozidel na elektřinu ve velkých městech. Chystá se také dotovat vládní orgány a místní samosprávu, pokud se rozhodnou zakoupit menší počet elektromobilů do svého vozového parku, zkrátka by neměly přijít ani soukromé společnosti. Investice spolykají zhruba 10 milionů euro. Dodávka dvoumístných vozítek na španělský trh by měla začít na konci tohoto roku, prvních pět kusů se ovšem na tamních silnicích objeví již v létě, účel je zřejmý – reklamní kampaň.

Pro úplnost dodejme, že společnost Th!nk se vývoji a výrobě vozidel s nulovými emisemi věnuje již 18 let. Současný model City je poháněn elektromotorem o výkonu 30 kW, díky němuž dosahuje největší rychlosti 105 km/h. Z 0 na 48 km/h zrychlí za 6,5 s a na jedno nabití, které z běžné elektrické sítě trvá asi 10 hodin, ujede až 180 km. Při zahájení sympózia EVS 24 byla odstartována Viking Rally, která je určena pro elektromobily, plug-in hybridy a vozidla poháněná vodíkem. Automobily Th!nk City se jí pochopitelně také účastní. Přímo na výstavě jsou pak k dispozici testovací jízdy v rámci programu Ride And Drive

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
20. 5. 2009 17:00
Re: Nulové emise a ekologie? Proč se pořád lže?
v tom je prave prinost tech elektromobilu, ze se vyroba presune jinam. Tam lze resit technologickou zmenu (jadro misto uhli, nebo pokrocilejsi technologie). Prime spalovani u dnesnich motoru je tragedie, ktera ma velmi malou ucinost (ztraty v prevodovce, diferencialech atd). Elektoromobil nema prevodovku, idealni je umisteni motoru primo do naboju kol, ciste z mechanickeho pohledu je o hodne ucinejsi.
18. 5. 2009 22:09
Re: Nulové emise a ekologie? Proč se pořád lže?
Řeknu ti jak by to šlo. Chce to přestat vymýšlet drahý hovadiny a začít vyrábět skutečně úsporný auta. Ale ne takový jako je Prius kde ještě k spalovacímu motoru nacpeme těžký baterky, desítky kilo elektroniky,... To potom musí být všechno na autě masivnější a hmotnost potom leze nad 1500 kilo ani nemrkneš. Chce to vyrábět lehký úsporný auta, řekněme kolem 500 kilo hmotnosti. Takový auto by i bez drahých technologií mělo spotřebu benzínu na polovině spotřeby běžné pro dnešní malý auta. Ale takovým autům se všichni brání - málo by žraly takže by nevydělala ropná lobby ani stát na dani z pohonných hmot.
Stačilo by pro začátek všechny nový auta třeba vybavovat LED světly pro denní svícení. V rakousku už se celodenně svítit nemusí - auto pak citelně míň spotřebuje.
A k těm baterkám - ty určitě recykluješ i vybitou baterku z hodinek, už tě vidím... Si uvědom že jak přišla krize, přestalo se recyklovat komplet všechno - papír, pet lahve, všechno končí ve spalovnách.
18. 5. 2009 12:53
Re: Konecne!
Měl jsem tu šanci u TH!NK pracovat a proto se v něm i povozit.

Byl to nadmíru nevšední zážitek. Naprosté ticho, jen bzukot elektromotoru, při akceleraci znějící jako startující raketa, ale velmi velmi tichá. Zrychlení je také velmi dobré, bere-li se v úvahu, že je auto předurčeno pro městský provoz. Na silnici sedí jako přibité, vzhledem k vysoké hmotnosti baterie má nízko položé těžiště. Zkoušel jsem si kroutit prudce volantem při cca 90 km/h a směr jsme stále drželi stejný. Celkově Think City patří mé velké uznání!

Co se týče ceny: neznám současnou situaci, ale ještě před rokem byla cena po přepočtu okolo 600 tis. Kč plus 200 Euro měsíční pronájem baterie (zahrnuje spotřebovanou elektrickou energii, pojištění, údržbu, výměnu baterie za novou v případě poruchy či poklesu kapacity pod určitou mez atd.) Těch 900 tis. se mi nezdá pravděpodobných. Kurz se téměř nezměnil a výroba probíhá stejně. Hlavní položkou je baterie a režijní náklady - pracovní síla v Norsku je drahá.

Cena jistě půjde časem dolů, o tom není pochyb. Stejně jako kapacita baterií atd. V mých očích je to perfektní vozidlo pro specifické účely jako doručování pošty, rozvoz zboží, commuting a mnohé další - městské - aplikace. Držím jim, už jen pro tu odvahu, palce! :yes:
18. 5. 2009 08:12
Re: Nulové emise a ekologie? Proč se pořád lže?
Ešteže mudrlantov jak si ty nie je veľa. Namiesto uvažovania ako by to šlo sa trápiš vymýšľaním, ako to nejde. Potom že je kríza...

Kde a z čoho sa podľa teba vyrába nafta a benzín? Pri tom sa neprodukuje všemožný odpad a emisie? Ukáž mi stroj so 100% účinnosťou ty Einstein! A keď nerecykluješ batérie (absolútne nie je problém), tak zaslúžiš kopanec...
Avatar - pelikoš
16. 5. 2009 22:23
konkurence
četl jsem,že NISSAN má od příštího roku produkovat taky elektro vůz,ale myslím,že to mají lépe ošéfované,páč podepsali smlouvy o podpoře z řadou evropských států (mimojiné i v asii a americe).tak si myslím,že to bude za zajímavější cenu