Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota + Frankfurt = 2 2 1 1

Ladislav Čermák
Diskuze (4)
Největší japonská automobilka pro letošní pozdně letní motoristický svátek přichystala 2 nové motory, 2 facelifty, 1 studii a 1 novinku.

Největší japonská automobilka pro letošní pozdně letní motoristický svátek přichystala 2 nové motory, 2 facelifty, 1 studii a 1 novinku.

Nejdříve dobré zprávy pro Avensis – pod jeho protáhlou kapotu přibudou dva nové pokrokové agregáty, v první řadě dvoulitrový Common Rail turbodiesel D-CAT (Diesel Clean Advanced Technologies), vycházející z konstrukce D-4D a prvotně zaměřený na minimalizaci škodlivých emisí. Výsledky jsou lichotivé – oxidy dusíku se podařilo stlačit na 50% hodnot, limitovaných normou Euro IV, ostatní zplodiny pak na 90%. To vše při zachování obvyklých výkonů – 84 kW/3600 ot. a 280 Nm/2200 ot., max. rychlosti 196 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 11,2 s. Druhý čtyřválec přebírá roli high-endu pro evropský trh, s objemem 2,4 l je největším motorem s přímým vstřikováním benzínu ve své třídě na evropském trhu. I on je zaměřen především na ekologii a komfort, přesto 119 kW/5.600 ot., 230 Nm/3.800 ot., 222 km/h a 9,1 s na „stovku“ nikoho neurazí. Avensis se na trhu stává modelem s nejucelenější nabídkou motorů, plnících Euro IV.

Zatraktivňovací kúru prodělaly RAV 4 a Avensis Verso. Seznam bezpečnostní výbavy v nejprodávanějším evropském SUV narostl o hlavové airbagy, Vehicle Stability Control (VSC), Traction Control (TC) a brzdového asistenta. Minivan bude ukazovat světu omlazenou tvář a pasažéry rozmazlovat v restylizovaném interiéru, obohaceném o boční a hlavové airbagy, elektricky sklopná vnější zrcátka, automatickou klimatizaci, inteligentní navigaci, vyhýbající se dopravním zácpám (Electronic Traffic Avoidance – ETA) a rozšiřitelnou o DVD - plně grafickou mapu.

Pouze formální evropskou premiéru prodělá nový Prius, který se rozkoukal již v lednu v Detroitu a celý Svět ho viděl v Paříži jako oficiální vůz MS v atletice. Nový koncept se jmenuje Hybrid Synergy Drive (HSD) a pozměňuje celou ideu hybridního pohonu. Dříve ležela hlavní tíha pohonu na spalovacím motoru a elektromotor byl jen doplňkem při krátkodobé potřebě plného výkonu, dnes je tomu naopak, protože elektromotor má mnohem větší účinnost, než klasické pohonné soustrojí. Nový Prius je prvním vozem v sériové výrobě bez mechanické vazby mezi pedálem a brzdovým válcem a s plně elektrifikovaným pohonem klimatizace. Za zmínku stojí i zajímavý design, kombinující výhody limuzíny a praktického kombi. Relativně skromný zdvihový objem 1,5 l i přes vyšší hmotnost stačí na akceleraci na 100 km/h pod 11 sekund a největší lahůdkou se stává spotřeba – v kombinovaném cyklu 3,8 l/100 km, stejně jako emise na hranici 88,8 % hodnot Euro IV.

Jedinou plnohodnotnou novinkou bude Toyota CS&S (Compact Sport & Specialty), charismatický spider, mířící mezi Celicu a MR-2. Dramatický design, stvořený firemním studiem ED2 v jižní Francii, hojně útočí na emoce pomocí kontrastů mezi oblinami a ostrými hranami. Výrazné jsou zejména oba konce karoserie, předesílající novou firemní stylistiku pro blízkou budoucnost. Vůz je zdánlivě dvoumístný, ovšem pod aerodynamickým krytem za ochrannými oblouky se skrývá další pár nouzových sedadel. Zaznamenáníhodná je také absence čelního skla a koncepce „kajaku“, kdy řidič i spolujezdec sedí ve svém vlastním, fyzicky vymezeném prostoru. Oválná opěradla sedadel přesně zapadají do výřezu „kukaně“ a v zaparkovaném voze zcela zakryjí obytný prostor. Ještě pozoruhodnější je interaktivní ovládání Toyota Space Touch, zprostředkované dotýkáním hologramů, emitovaných do volného prostoru. Nejpokrokovější je ovšem poháněcí ústrojí, stejně jako v Priusu koncepce HSD, ovšem dotažené do dokonalosti. Motor se sekundárním poháněcím ústrojím je před zadní nápravou, primární elektromotor pak roztáčí kola přední nápravy.

Ladislav Čermák
Diskuze (4)