Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota poodhalila příď svého elektrického SUV, premiéra je za rohem

Ondřej Mára
Diskuze (6)

Na vývoji se podílela i automobilka Subaru, která by měla s odstupem času představit vlastní verzi.

Dosud nejznámějším produktem spolupráce automobilek Toyota a Subaru jsou sportovní dvojčata BRZ a GR 86, brzy bychom se však měli seznámit s dalším produktem jejich společného úsilí. Již v červnu 2019 totiž obě automobilky ohlásily společný vývoj platformy pro elektrická vozidla, přičemž první by se mělo představit již v příštím týdnu.

Jako první by mělo být 19. dubna, během čínského autosalonu v Šanghaji, odhaleno čistě elektrické SUV značky Toyota, jehož příď automobilka poodhaluje v krátkém videu. Namísto tradičního označení se však počítá s logem pod-značky „Beyond Zero“, kterou si Toyota nedávno registrovala pro čistě elektrické modely.

Stejně jako v případě dvojčat BRZ/GR 86 by měla časem přijet technicky totožná verze elektromobilu s logem automobilky Subaru. Podle nepotvrzených spekulací by se přitom čistě elektrické SUV v podání Subaru mohlo jmenovat „Evoltis“. Zatím ale nepředbíhejme.

Video se připravuje ...

Připomeňme, že základem elektrických kompaktních SUV by měla být platforma e-TNGA. Toyota také dodávala, že DNA i design novinky by měl být velmi evropský. V minulosti už přitom Toyota zveřejnila i pár snímků, které celkem dobře naznačují siluetu vozu.

Nové video pak opatrně poodhaluje ostře tvarovanou příď vozu s LED světlomety a víceméně uzavřenou maskou, což je u elektromobilů zvykem. V nižší části předního nárazníku by pak mohl být větší otvor, který bude přivádět vzduch k chlazení baterií a dalších komponent pohonného ústrojí.

Vůz prezentovaný na autosalonu v Šanghaji ale nebude produkční. Mělo by se jednat pouze o koncept, který by měl naznačit tvary produkčního vozu. Ten by se pak měl podle dřívějšího vyjádření Matta Harrisona (šéf prodejů Toyoty na evropském trhu) pro Automotive News Europe (z prosince 2020) objevit v Evropě během několika let.

Technické parametry zatím zůstávají záhadou, platforma e-TANGA však byla navržena pro pohon předních, zadních i všech kol, různé typy elektromotorů i různé velikosti baterií, jejichž kapacita by se údajně mohla pohybovat od cca 50 kWh až po 100 kWh. Výroba novinky, která by měla svými rozměry odpovídat modelu Toyota RAV4, by měl probíhat v Japonsku.

Čistě elektrické SUV pak mělo společně s novou generací vodíkové Toyoty Mirai, elektrickým Lexusem UX 300e a elektrickým Proace vytvořit novou rodinu elektrických modelů japonské automobilky. Současně by se pak mělo jednat o první z celkem šesti nových silničních elektromobilů, které chce automobilka do konce tohoto desetiletí nabídnout. V plánu by měl být ještě kompaktní elektrický model, navržený ve spolupráci se Suzuki či Daihatsu, kompaktní crossover, minivan, sedan a chybět by nemělo ani velké SUV.

Ondřej Mára
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - Roman Horký
13. 4. 2021 07:10
Re: Byl bych rád
A budu. Sorry jako.
12. 4. 2021 17:28
Aby se to vyrovnalo Kie,
alespoň v tom zrychlení.
12. 4. 2021 16:38
Re: Byl bych rád
Kdybys měl v hlavně funkční mozek ty, tak nebudeš spojovat komoušskou 40 let starou Š 105 s dnešními skvělými modely této značky. Že jsou v poslední době už nehorázně předražené, je jiná věc, ale po stránce technické úrovně, kvality i designu jsou velmi dobré, však třeba na supernáročném německém trhu je Škoda už léta suverénně nejprodávanější zahraniční značkou, a to je co říct! :-) :yes:
12. 4. 2021 16:36
BZ - Blbý Zkratowůz
Novou značku svých EV Toyota zvolila velmi výstižně, alespoň tedy pro Čechy určitě! :-[]
Avatar - Roman Horký
12. 4. 2021 15:25
Re: Byl bych rád
Kdo pamatuje socík a jezdil v Š105 protože neměl bony ani konexe, ten nemůže do smrti koupit Škodovku. Pokud má tedy v hlavě funkční mozek a trochu hrdosti.