Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Únor na Veterán.auto.cz: Porsche 911, mikrovozítka a francouzští elegáni

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V únoru 2013 jste si mohli na Veterán.auto.cz přečíst pokračování geneze Porsche 911, historii britského Marcosu i něco o francouzských automobilech.

Američan Bruce Weiner shromáždil unikátní sbírku mikroautomobilů doslova z celého světa včetně našeho Velorexu. Koncem loňského roku se však rozhodl, že své muzeum zruší. Jednotlivé položky kolekce včetně modelů, dětských vozítek a dalších souvisejících artefaktů byly nabídnuty v polovině února v dražbě společnosti RM Auctions.

Delahaye 135 patřil k výrazným počinům francouzské automobilky s kořeny na konci 19. století. Vyráběl se před druhou světovou válkou i po ní a podvozky karosovali ti nejlepší mistři nejen ze země galského kohouta. Existovala i verze Competition, která byla úspěšná v závodech sportovních vozů. Nesmíme zapomínat ani na Rallye Monte Carlo. Francouzský Peugeot je ještě starší než Delahaye a na rozdíl od něj stále vyrábí. Řada 205 se vyráběla celých šestnáct let a vzniklo jich skoro 5,3 milionu. Jednalo se o jeden z prvních malých vozů, se kterým šlo ujet i dlouhou vzdálenost bez ztráty komfortu. Verze GTI se stala kultem, silueta Turbo 16 slavila úspěchy na tratích rychlostních zkoušek, v poušti i v rallykrosu.

Chevrolet Corvette letos slaví dvě jubilea, první generace měla premiéru před šedesáti lety, druhá před půlstoletím. Během dlouhé historie vznikla řada konceptů. Jedním z nich je i XP-819, který měl původně lodní motor umístěný vzadu!

Britská značka Marcos už dnes bohužel neexistuje. Začínala se sportovními vozy s překližkovým rámem a dotáhla to až k automobilům pro vytrvalostní klání třídy GT s karbonovými podvozky. Závodní oddělení fungovalo nějaký čas i po druhém krachu firmy v roce 2007. Marcosy se potkávaly na okruzích nejen s americkými Corvettami, ale i s Porsche 911. Historie této legendy pokračovala dalšími dvěma díly: od Carrery (1973) přes Turbo 930, řady 964, 993, 996 a 997 až po aktuální 991.

Delahaye 135 – pařížská móda (1. část, před válkou)

Od roku 1935 vyráběla francouzská značka Delahaye sportovní šestiválcové vozy typu 135, oblékané předními francouzskými karosáři. Umění italských návrhářů karoserií je dostatečně známé a obdivované. Čestné místo v historii automobilového designu ale bezesporu patří také francouzským designérům, zejména z období před druhou světovou válkou a krátce po ní. Jedním...

Celý článek: Delahaye 135 – pařížská móda (1. část, před válkou)

Delahaye 135 – pařížská móda (2. část, po válce)

Delahaye 135 se vyráběl i po skončení 2. světové války a řada malých karosáren pro něj navrhovala speciální karoserie elegantních tvarů. Pro výrobce luxusních francouzských automobilů nebyla po skončení krvavého konfliktu ekonomická situace příliš příznivá. Daňová politika Francie navíc nepřála automobilům s objemem nad dva litry. Delahaye přežil hlavně díky výrobě užitkových...

Celý článek: Delahaye 135 – pařížská móda (2. část, po válce)

Chevrolet Corvette XP-819 (1964) – S lodním srdcem za zády

Chevrolet Corvette vyznává klasickou koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Bude mít někdy agregát před zadní nápravou jako konkurence? Možná, ale v historii už ho měl dokonce vzadu! Během šedesátileté kariéry Chevroletu Corvette vznikl bezpočet funkčních studií a konceptů, které se nikdy nedočkaly sériové produkce. Jedním z nich je XP-819 z roku 1964...

Celý článek: Chevrolet Corvette XP-819 (1964) – S lodním srdcem za zády

Marcos – od překližky ke kompozitům

Britské sportovní automobily Marcos se vyráběly v letech 1960 až 2007. Používaly motory Volvo, Ford, Triumph, Rover a Chevrolet. Malá společnost Marcos, založená dvěma nadšenci, stavěla skoro půl století výkonné sportovní a závodní vozy převážně klasické koncepce. Od prvního typu GT Xylon až k poslednímu TSO prošel Marcos dlouhou cestu lemovanou úspěchy i nezdary. Dva...

Celý článek: Marcos – od překližky ke kompozitům

Muzeum mikroautomobilů Bruce Weinera končí

Američan Bruce Weiner uzavírá své unikátní muzeum mikroautomobilů. Kompletní sbírka míří do aukce. Bruce Weiner Microcar Museum stále ještě sídli v Madisonu ve státě Georgia. Je největším svého druhu na světě, existuje od roku 1997. Jenže, pro veřejnost měli otevřeno naposledy o víkendu 1.-2. února 2013. Byla to zároveň poslední šance vidět celou sbírku pohromadě, muzeum...

Celý článek: Muzeum mikroautomobilů Bruce Weinera končí

Peugeot 205 (1982-1998) -Miláček davů

Peugeot 205 byl opravdu oblíbeným malým vozem, vždyť jich vzniklo skoro 5,3 milionu. Odvozené soutěžní verze zaznamenaly mnohé úspěchy na tratích rychlostních zkoušek.

Dvěstěpětka přišla v roce 1983 jako nástupce menšího typu 104, který byl starším sourozencem Citroënu LN, krátce existovalo i trojče se znakem Talbotu a jménem Samba. Stočtyřka se však...

Celý článek: Peugeot 205 (1982-1998) -Miláček davů

Porsche 911 – Padesátiny! (2. část)

V sedmdesátých letech obohatilo Porsche svoji nabídku o modely Carrera a Turbo. Se zvětšováním objemu šestiválce rostly i výkony. Desáté výročí uvedení modelu 911 oslavilo Porsche novinkou s názvem Carrera RS. Chtělo připravit vůz pro závody ve třídě GT a proto byl model 911 Carrera RS navržen jako závodní vůz. Však také zkratka RS znamenala Rennsport a jméno Carrera bylo...

Celý článek: Porsche 911 – Padesátiny! (2. část)

Porsche 911 – Padesátiny! (3. část)

Během druhého čtvrtstoletí své úspěšné kariéry prošlo Porsche 911 pěti modernizacemi. Vodou chlazený motor se používá od roku 1998. V první části článku o legendárním automobilu Porsche 911 jsme prošli prvním desetiletím jeho vývoje. Ve druhé jsme byli svědky zrodu slavných modelů Carrera, Turbo a Speedster. V tomto závěrečném dílu budeme sledovat další vývoj od roku 1989...

Celý článek: Porsche 911 – Padesátiny! (3. část)

Aleš Dragoun
Diskuze (0)