Ve Švédsku „letí“ pickupy: Můžete je řídit od patnácti – legálně
Na pick-upy, které vznikly „podomácku“ prostým uříznutím střechy běžného osobního auta s dodatečnými úpravami, narazíte překvapivě často v zemi hudebních skupin ABBA, Roxette, či skvělého ledního hokeje a tenisu. Důvodem jsou tamní zákony. Ty říkají, že takové auto může řídit po veřejné silnici už osoba od 15 let věku. Důležité je, že auto může být maximálně dvoumístné včetně řidiče a jeho nejvyšší rychlost musí být omezena na maximálně 20 mil za hodinu, tedy 32 km/h.
Jde o zvláštní třídu vozidel, která je ve Švédsku známá jako EPA tractors, později jako A tractors (v angličtině), v originále pak „arbetstraktor“. Tedy vlastně pracovní stroj. EPA není v tomto případě zkratkou známé americké agentury na ochranu životního prostředí, která fakticky stojí za počátky kauzy Dieselgate, leč akronym pro švédské slovo „enhetsprisaktiebolaget“. Jeho přesný výraz ani anglicko-švédský slovník přeložit neumí.
Údajně se jedná o jakýsi obchod s levným zbožím, existující od roku 1879, a to v každém větším švédském městě. Asi něco, jako je u nás třeba Lidl či Penny Market. Dnes je EPA ve světě obecně symbolem něčeho, co je cenově dostupné, případně i podomácku vyrobené.
Nejčastěji Švédové přestavují domácí auta značky Volvo. Vidět tak lze třeba stařičké Volvo PV544 stejně jako mladší a modernější hranatý model 740. Přestavují se však i vozy Mercedes-Benz, konkrétně řada W123 lidově zvaná piano či modernější W124, od roku 1992 známá jako třída E.
Důležité je u vozů výrazně omezit jejich maximální rychlost, a to na výše uvedený limit. Většinou se tak děje vyřazením vyšších převodů v převodovce. A to tak, že se prostě mechanicky zablokuje jejich navolení. Druhou využívanou možností je doplnění převodového ústrojí o redukční převodovku. To se však uplatňuje pouze v případě, že se jedná o automobily se samočinnou převodovkou. U ní totiž nelze jen tak znemožnit zařazení vyšších převodů. Taková úprava je totiž nad možnosti většiny byť technicky velmi zdatných jedinců-úpravců.
Až tedy pojdete do Švédska a potkáte tam kuriózní „náklaďáčky“ na bázi i nám dobře známých starších velkých aut, budete vědět, že nejde jen o nějakou rozmařilost místních tunerů. Ale o věc, která má své opodstatnění i co se týče zákona.