Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ve Švédsku „letí“ pickupy: Můžete je řídit od patnácti – legálně

Tomáš Dusil
Diskuze (10)
Stejně jako v jiných evropských zemích, také ve Švédsku můžete řídit auto na veřejné komunikaci až od 18 let věku. Je zde však jedna zajímavá výjimka související s vozy kategorie pick-up. Víte jaká?

Na pick-upy, které vznikly „podomácku“ prostým uříznutím střechy běžného osobního auta s dodatečnými úpravami, narazíte překvapivě často v zemi hudebních skupin ABBA, Roxette, či skvělého ledního hokeje a tenisu. Důvodem jsou tamní zákony. Ty říkají, že takové auto může řídit po veřejné silnici už osoba od 15 let věku. Důležité je, že auto může být maximálně dvoumístné včetně řidiče a jeho nejvyšší rychlost musí být omezena na maximálně 20 mil za hodinu, tedy 32 km/h.

Jde o zvláštní třídu vozidel, která je ve Švédsku známá jako EPA tractors, později jako A tractors (v angličtině), v originále pak „arbetstraktor“. Tedy vlastně pracovní stroj. EPA není v tomto případě zkratkou známé americké agentury na ochranu životního prostředí, která fakticky stojí za počátky kauzy Dieselgate, leč akronym pro švédské slovo „enhetsprisaktiebolaget“. Jeho přesný výraz ani anglicko-švédský slovník přeložit neumí.

Údajně se jedná o jakýsi obchod s levným zbožím, existující od roku 1879, a to v každém větším švédském městě. Asi něco, jako je u nás třeba Lidl či Penny Market. Dnes je EPA ve světě obecně symbolem něčeho, co je cenově dostupné, případně i podomácku vyrobené.

Nejčastěji Švédové přestavují domácí auta značky Volvo. Vidět tak lze třeba stařičké Volvo PV544 stejně jako mladší a modernější hranatý model 740. Přestavují se však i vozy Mercedes-Benz, konkrétně řada W123 lidově zvaná piano či modernější W124, od roku 1992 známá jako třída E.

Důležité je u vozů výrazně omezit jejich maximální rychlost, a to na výše uvedený limit. Většinou se tak děje vyřazením vyšších převodů v převodovce. A to tak, že se prostě mechanicky zablokuje jejich navolení. Druhou využívanou možností je doplnění převodového ústrojí o redukční převodovku. To se však uplatňuje pouze v případě, že se jedná o automobily se samočinnou převodovkou. U ní totiž nelze jen tak znemožnit zařazení vyšších převodů. Taková úprava je totiž nad možnosti většiny byť technicky velmi zdatných jedinců-úpravců.

Až tedy pojdete do Švédska a potkáte tam kuriózní „náklaďáčky“ na bázi i nám dobře známých starších velkých aut, budete vědět, že nejde jen o nějakou rozmařilost místních tunerů. Ale o věc, která má své opodstatnění i co se týče zákona.

Tomáš Dusil
Diskuze (10)
Avatar - Dinar
10. 10. 2016 10:08
Tohohle
jsem si vyfotil minulý týden kousek nad Goteborgem, z pod kapoty se ozývalo bublání osmiválce, za volantem padesátník v kšiltovce. :-) ;-) [odkaz]
10. 10. 2016 09:27
Re: Co na to Brusel?
asi mají Brusel u Brusele
9. 10. 2016 15:05
Re: PikapPopelnice ve zmrzlým Švedsku?? Leda zoufalá propaga
>:D >:D >:D to taky dělám [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz] >:D >:D >:D [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz]
9. 10. 2016 14:53
Re: PikapPopelnice ve zmrzlým Švedsku?? Leda zoufalá propaga
Chovej se slušně, je neděle, den Páně.
9. 10. 2016 14:09
Re: PikapPopelnice ve zmrzlým Švedsku?? Leda zoufalá propaga
jj
SRRR NA ŠVÉDSKO .... NORSKO !! [odkaz] [odkaz] TO JE RÁJ !!! Tam sou prachy !! Ve švédsku váš čekají leda €JROBUBÁCI s kerejma si už nevědí rady [odkaz] >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D