Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo ve Frankfurtu 2009

Aleš Jungmann
Diskuze (0)
Švédská automobilka ve Frankfurtu oprašovala a vylepšovala. Dva facelifty a vizuální sportovní paket pro úspěšné SUV XC60 měly zřejmě původně pouze doprovázet světovou premiéru nové generace sedanu S60, z té ale nakonec sešlo. Tak tedy někdy příště...

C70

Facelift C70 se objevil s omlazeným vzhledem na stejném místě čtyři roky po představení původního modelu druhé generace. Co je nového? Na první pohled se nejvíce změnila přední část, dostala sešikmené světlomety podobné studii nové řady S60, která byla představena v Detroitu letos v lednu. Úpravou prošla maska chladiče a také oba nárazníky. V zadních světlech nalezneme světelné diody stejného typu jako v SUV XC60. V interiéru se žádná revoluce nekoná, drobně byla modifikována přístrojová deska, přístroje mají jinou grafiku.

Koncept celého vozu, tedy trojdílná skládací pevná střecha, byl pochopitelně zachován, stejně jako pro Volvo typická prvotřídní bezpečnost. Kromě velmi tuhé karoserie jsou jejím základním prvkem vystřelovací oblouky, které jsou součástí ochrany při převrácení ROPS (Rollover Protection System). Pokud gyroskopický senzor vyhodnotí momentální situaci jako krajně nebezpečnou, oblouky se samočinně aktivují. Vzhledem k tomu, že kupé-kabriolet má vzadu klasické skleněné okno, jsou vybaveny hroty, aby jej mohly prorazit.

Volvo C70 disponuje také nafukovací clonou ve dveřích, tzv. inflatable curtain (IC), místo klasických hlavových airbagů, jejichž instalace do střešního rámu nebyla možná. Nechybí ani boční airbagy, všechny čtyři bezpečnostní pásy jsou vybaveny předpínači. Střecha je pochopitelně stále ovládaná elektromotory, kterým pomáhá hydraulické čerpadlo, v zádi vozu zmizí po stisku tlačítka, stejně jako se nad hlavami čtyř cestujících znovu objeví. Celá operace trvá půl minuty, vůz ovšem musí být v klidu. Pokud je střecha nahoře, torzní tuhost karoserie se zvýší o 15 procent.

Co najdeme pod kapotou? Základem nabídky zážehových motorů je řadový pětiválec verze 2,4 s výkonem 103 kW (140 k), jeho točivý moment vrcholí hodnotou 220 Nm a agregát spřažený s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou průměrně spotřebuje 8,9 l/100 km. O 30 koní více, tedy správně 125 kW a o 10 Nm větší točivý moment má varianta 2,4i. V kombinaci je ale jen o 0,1 l žíznivější. Vrcholem palety benzinových agregátů taktéž pětiválec, ale s označením T5, tedy přeplňovaný. Ten disponuje 169 kW (230 k), 320 Nm a může se pochlubit stejnou (papírovou) chutí konzumovat benzin jako základní 2,4.

Moderní turbodiesely si našly cestu i do vozů této kategorie, Volvo C70 pochopitelně není výjimkou. Najdeme v něm čtyřválcový agregát 2,0D s výkonem 100 kW (136 k), točivým momentem 320 Nm a kombinovanou spotřebou rovných 6 l/100 km. Výkonnější alternativu představuje pětiválcová verze D5 s objemem 2,4 litru, která poskytuje 132 kW (180 k), 400 Nm a za své služby žádá o 0,6 l nafty více.

C30

Nejmenší Volvo, postavené na platformě shodné s aktuální generací Fordu Focus a vyráběné od roku 2006, prodělalo stylistickou modernizaci. Facelift Volva C30 se dotkl zejména designu přední části, která je nyní ve stylu také čerstvě modernizovaného C70. Podle tiskových materiálů automobilky je sportovnější, každopádně nepostrádá dávku agresivity. Nový je tvar světel i masky, z obou nárazníků zmizel černý plast, vstupy vzduchu připomínají SUV XC60. Výrazné oplastování lemů blatníků v odlišném odstínu barvy karoserie zůstalo, stejně jako větší či menší spoiler na zádi, ani grafika zadních světel neprošla výraznější úpravou. Byla také rozšířena nabídka mimořádných prvků výbavy a k dispozici bude i nový styling kit, oranžová metalíza (Orange Flame Metallic), odlišné koncovky výfuku pro modely T5 a D5, zákazníci mohou také zvolit bílá kola. Další zpestření exteriéru (ale i interiéru) je možné díky sportovnímu balíčku R-Design.

Interiér byl ponechán prakticky beze změny, dostal jen novou barevnou kombinaci Espresso/Blond, která je jak již název napovídá černo-béžová. I kožená varianta má k dispozici další barvu – vínovou Cranberry. Z nových materiálů je také kryt zavazadlového prostoru. Připomeňme jen, že první vozy C30 z roku 2006 jej v základní výbavě vůbec neměly! Návrháři se pak vyřádili na středové konzole, která může být také v povrchové úpravě, připomínající slavné švédské kytary Hagström. Zákazníci, kteří preferují jízdní vlastnosti na úkor komfortu, mohou zvolit nový sportovní podvozek s kratšími pružinami a strmějším řízením, které má lepší odezvu. Tužší jsou i stabilizátory. Tato novinka je k dispozici pro všechny verze kromě ekologické 1,6D DRIVe.

Ta se coby původní model začala prodávat teprve na jaře letošního roku a může být na přání vybavena například funkcí start/stop, která automaticky vypne motor, je-li vůz v klidu. Není tedy divu, že dosahuje kombinované spotřeby jen 3,9 l/100 km. Vznětová šestnáctistovka poskytuje maximální výkon 80 kW (109 k) a 240 Nm točivého momentu. Bez automatického vypínání motoru spotřebuje verze DRIVe 4,5 l nafty na 100 km. V nabídce faceliftovaného modelu C30 jsou i dva další přeplňované vznětové motory – dvoulitr se 100 kW (136 k), 320 Nm a kombinovanou spotřebou 5,7 l/100 km, vrcholem je pak pětiválec D5 2,4 litru s výkonem 132 kW (180 k), který poskytuje mohutný točivý moment 400 Nm a za své služby průměrně žádá 6,2 l/100 km. Všechny turbodiesely mají standardně filtr pevných částic (DPF).

Modelová paleta zahrnuje pochopitelně i zážehové motory. Začíná šestnáctistovkou se 74 kW (100 k) a 150 Nm, která spálí 7 l benzinu na 100 km. Dvoulitr je k dispozici jak klasický, tak i ve verzi Flexifuel, která konzumuje směs benzinu a etanolu E85. Parametry výkonu a točivého momentu jsou shodné – 107 kW (145 k) a 185 Nm. Liší se jen spotřeba, Flexifuel žádá 7,8 l, benzinová verze je o 0,4 l úspornější. Více výkonu a síly poskytuje varianta 2,4i se 125 kW (170 k) a 230 Nm, která si vezme 8,4 l/100 km, špičkou je pak 2,5litrový přeplňovaný pětiválec T5 se 169 kW (230 k), 320 Nm a spotřebou 8,7 l/100 km.

Pohonné jednotky jsou všechny umístěny napříč. Převodovek je několik druhů v závislosti na motoru. Například šestistupňová přímo řazená je určena pro T5, D5 a 2,0D, pětistupňový automat Geartronic pro pětiválcové zážehové i vznětové verze. Šestistupňová samočinná skříň Powershift přenáší točivý moment na přední kola u modelů s dieselovými i benzinovými dvoulitry, ovšem s druhými jmenovanými jen pro asijské trhy.

Nové Volvo C30 zůstává i po modernizaci stylovým hatchbackem nižší střední třídy, automobilem pro výrazné osobnosti, ženy pochopitelně nevyjímaje. Možností individualizace je opravdu hodně, Volvo uvádí přes 2,5 milionu kombinací, a to ještě nezapočítává tři audiosystémy, parkovací asistent, Bluetooth a další prvky mimořádné výbavy.

XC60 R-Design

Pro zákazníky hledající stále ještě sportovnější SUV od Volva nabízí automobilka, stejně jako v případě modelu C30, variantu R-Design. V seznamu změn v exteriéru nalezneme kromě chromovaných koncovek výfuků a doplňků ve vzhledu broušeného kovu například osmnáctipalcová kola Cratus (objednat lze i kola až o dva palce větší) či možnost volby unikátní barvy Passion red. Sportovněji naladěn byl také podvozek, světlá výška ale zůstala nezměněna.

V interiéru nás zaujmou zejména jemnou kůží čalouněná sportovní sedadla, hliníkové pedály, modře podbarvené přístroje, hlavice řadicí páky v perforované kůži či stejným materiálem potažený sportovní volant.


Aleš Jungmann
Diskuze (0)