VW: Šéf Fiatu se mýlí, autoprůmysl pomoc z Bruselu nepotřebuje
Šéf Fiatu Sergio Marchionne před několika dny prohlásil, že Evropská unie by měla automobilkám pomoci s uzavíráním evropských továren. Christian Klingler, člen představenstva Volkswagenu AG zodpovědný za prodeje a marketing, ale oponuje, že snaha o pomoc od Bruselu je pouze přesouvání odpovědnosti na EU, přičemž unie s těmito problémy nemá nic společného.
Marchionne si již delší dobu stěžuje na to, že automobilky bojují s nadbytečnou kapacitou svých evropských továren. Nedávno tak požádal Evropskou unii, aby odstranila překážky, které znemožňují snižování výroby a zavírání továren. Podle Marchionneho by se EU měla zapojit do bolestné restrukturalizace evropských automobilových výrobců, protože pokud to unie nechá na jednotlivých státech, jejich vlády s tím nic neudělají. Šéf Fiatu tvrdí, že by se zavírat mělo napříč zeměmi i napříč automobilkami.
Postoj šéfa Fiatu podpořil Philippe Varin, generální ředitel PSA Peugeot Citroën. PSA nedávno spolu s Renaultem uvedl, že se mu ve Francii nevyplácí vyrábět malé vozy. Je tak možné, že dvě francouzské továrny koncernu PSA (Aulnay a Valenciennes) budou brzo zavřeny. Také Fiat údajně zvažuje zavření svých dvou závodů (italského Mirafiori a Pomigliana), přestože to na začátku března popřel.
Vedení Volkswagenu je ale jiného názoru, Klingler si myslí, že by automobilky měly klást větší důraz na svou konkurenceschopnost, než zdůvodňovat své strasti nadbytečnou kapacitou svých továren.
Z vyjádření vedení Fiatu a Volkswagenu je tak jasně patrné, jak se těmto výrobcům daří. Šéf italské automobilky nedávno přiznal, že Fiat v Evropě loni prodělal 500 milionů eur. Koncern Fiat-Chrysler za rok 2011 Evropě prodal bezmála 948 tisíc automobilů, zatímco VW Group na starém kontinentu během loňského roku prodal více než čtyři miliony aut.