Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vyhrazené pruhy pro taxi: Jen pro vyvolené

Svět motorů
Diskuze (27)
Ve městech vznikají vyhrazené pruhy. Proč se v nich vozí taxikáři, zatímco my musíme stát fronty?

V Praze existuje více než dvě stě třicet úseků se speciálně vyhrazenými pruhy pro autobusy městské hromadné dopravy. MHD musí jezdit na čas a sami jsme kolikrát šťastní, když naše linka sviští bez netrmácení se v koloně. Proč je ale ve čtvrtině případů výhoda poskytována i taxikářům, to nám

hlava nebere.

A když už nestojíme ve „štau“ a můžeme volně vyrazit, nestačíme si zase všimnout doby, odkdy dokdy je jízdní pruh pro běžné šoféry tabu… Obvykle je to v ranní a odpolední špičce, jenže ty jsou v jednotlivých místech v různou dobu. A uvědomte si najednou, co je za den a kolik je vlastně hodin. Než si to v hlavě „sesumírujete“, můžete natrefit na aktivní policejní hlídku. Takto to například funguje na křižovatce ulic Chodovské a Bohdalecké. Ve směru na Bohdalec si vystojíte světla ve svém pruhu a za křižovatkou máte co dělat, abyste se dostali do levého, protože v pravém by vás mohl oprávněně vytroubit autobus. Vznikají tak paradoxní situace, kdy se řidiči do vyhrazeného pruhu raději nehrnou a ucpávají průběžný. Změnu grafiky dopravního značení nelze pochopitelně očekávat.

Atraktivní MHD

Za tímto nepříliš pochopitelným nařízením stojí systém, kterému se říká preference veřejné dopravy. „Město má zájem o co nejatraktivnější MHD, proto se jej snaží maximálně preferovat před individuální automobilovou dopravou,“ vysvětluje mluvčí magistrátu Tereza Králová. „Přínos vidíme ve zrychlení průjezdu autobusů, protože pro průjezdnost jednotlivých úseků jsou rozhodující kapacity křižovatek – a ty nejsou omezeny. Pokud by nebyl vyhrazen speciální pruh, volný by byl sice zaplněn, ale na průjezd konkrétním úsekem by to nemělo žádný pozitivní vliv. Před křižovatkou je totiž stejný počet pruhů, jako když tam vyhrazený pás je,“ doplňuje. Jistě, souhlasíme.

Ale co taxikáři? „Taxislužba je považována za službu veřejnosti a měla by také umožňovat relativně rychlou dopravu,“ dodává mluvčí s poznámkou, že vyhrazené pruhy mohou brázdit jen taxikáři splňující podmínky městské vyhlášky. Ta je podle Králové určitou zárukou kvality zmíněné služby.

Hra bez pravidel

Řidičovu upřímnou nenávist vůči této skupině mnohdy podtrhne fakt, že ve frontě tvrdne plný dálkový či linkový autobus, zatímco za čárou řádí žluté limuzíny s jedním pasažérem. Tohle prostě není fér. „Autobusy s turisty a podobně nejsou způsobem dopravy, který by chtělo město pro své obyvatele a návštěvníky preferovat. Proto se s výjimkou pro ně nepočítá,“ striktně tvrdí Králová. A je to.

Jen za bouračky

Výjimka existuje, ale jen dočasná. Může ji učinit člověk, kterého zákon nazývá osobou oprávněnou řídit nebo usměrňovat provoz (třeba policista) v okamžiku, kdy se v pruhu pro autobusy stane karambol. V ostatních případech, když ztratíte nervy a vypravíte se zakázaným (byť prázdným) územím, můžete očekávat pořádný flastr. „Strážníci kontrolují dodržování dopravního značení v rámci běžné hlídkové služby. Přestupek jsou

oprávněni oznámit správnímu orgánu,“ konstatuje Milena Bližňáková z pražské městské policie. Stejně hovoří i její kolega z policejního prezidia. „Za tento druh přestupku může policista uložit na místě blokovou pokutu až do dvou tisíc korun, ve správním řízení hrozí sankce v rozmezí od patnácti set do dvou a půl tisíce,“ dodává Jozef Bocán. Oba shodně dodávají, že vyhrazeným pruhem jezdívají například sanitky. A ty potřebují mít volno.

Bez peněz ani ránu

Na první pohled se nabízí jednoduché řešení. Tím by bylo rozšíření silnic. Jenže to naráží na blízkou zástavbu. „Rozšiřování komunikací magistrát neplánuje, plochy jsou prakticky stabilizované,“ domnívá se Tereza Králová.

Dobře platíme

A na jaké peníze vyšlo daňové poplatníky takové značení? „Přesné číslo nelze říct, vždy záleží na délce úseku a rozsahu značení. Řádově se jedná

o desítky tisíc korun,“ míní Tomáš Mrázek z pražské Technické správy komunikací.

Můžete se bránit

Domníváte se, že vyhrazené pruhy by taxikáři využívat neměli? Obraťte se na konkrétní úřad městské části a apelujte na své zastupitele. Není ani

potřeba plivat na policii ani Technickou správu komunikací. „Policie není orgánem s rozhodovací pravomocí. Vyjadřujeme se pouze doporučujícím či

nedoporučujícím stanoviskem zejména k dopravnímu značení, stanovisko však pro obce není závazné,“ vysvětluje Jozef Bocan z policejního prezidia.

TSK jen realizuje celý projekt.

Na co si dát pozor?

  • Při odbočování vpravo musíte dát přednost vozidlům jedoucím ve vyhrazeném
  • pruhu.
  • Vyhrazený jízdní pruh končí vždy křižovatkou.
  • Autobusy vyjíždějící z prostoru zastávky mají přednost.

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Svět motorů
Diskuze (27)
15. 11. 2013 00:47
Křoupci
Ti kdo píšou o tom, co je ve vyspělém světě již mnoho let samozřejmostí a nikoho to nepobuřuje je asi závistivý primitiv - když ne já tak nikdo.
14. 11. 2013 13:56
Re: autor Josef Holek...
Moznost jezdeni ve vyhrazenych pruzich je samozrejme financni vyhoda pro taxikarske firmy, koneckoncu AAA taxiky za tohle tezce lobovaly na magistratu. Ano, za provozni cekani se sice plati, jenze pokud budou taxiky stat v zacpach tak s nimi proste nikdo jezdit nebude tudiz firmy velmi staly o to aby jimi jejich taxiky jezdit mohly. Taxikarske firmy prodavaji rychlou dopravu na cilove misto ne cekani v zacpe.
Avatar - Katikakus
14. 11. 2013 13:38
Re: autor Josef Holek...
Pripojuji se, autor je evidentne idiot. Ja, jako zakaznik ocenim, kdyz muzu projet rychleji a platit tak mene.
14. 11. 2013 12:33
Re: autor Josef Holek...
Svata to slova.
Uz sepisuji mail do redakce SM, neskutecne mi zvedli mandle. Zbytecne se navazi do taxikaru, aniz tusi proc nac a kdy ty pruhy vznikly.

1. Pruhy si vymyslel MHMP, nikoliv raxikari
2. Pruhy vznikly cca.2roky po te co MHMP vydal vyhlasku upravujici podminky pro provozovani taxisluzby na uzemi Hl. mesta.
3. Pruhy byly ustupek za to, ze taxikari kteri chreji stat na taxistanovistich splni nasledujici podminky: Zluta barva, vozidlo nizsi.stredni tridy ( jiz rok stredni - vyjma vyjimek), stari do 8let, funkcni klimatizace.

Tudiz, taxikari si muselu ta sve penize "nazlutit" auto aby smeli na "stafl".
Pouze zluty vuz smi vyuzivat tyto pruhy.

Zakaznik povazuje vyuziti techto pruhu za automaticke i kdyz nesplnujete ony podminky, protoze nikdo nevi, ze je to omezeno nejakou vyhlaskou.

4. Zakaznik usetri penize, v eanni spicce to muze byt na 8km 100Kc, coz uz je znat.
14. 11. 2013 10:52
Jak fungují
Vyhrazené pruhy pro TAXI lze vidět tady ;-\
[odkaz]