Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vzácné BMW Z1 bylo experiment pro zábavu. V Česku je jich jenom pár, jedno krásné jsme řídili

Tomáš Dusil
Diskuze (0)

BMW s písmenkem Z v názvu existuje celá řada. Z3, Z4, či dokonce Z8. Vždy se pod ním ukrývá dvoumístný roadster, tedy ryzí sporťák v duchu nejlepších tradic. Tuto ságu, která v podobě Z4 třetí generace existuje dodnes, uvedlo na konci 80. let technicky možná nejzajímavější Z1.

I dnes dostupné BMW Z3, a naopak extrémně drahé hliníkové moderní retro Z8, tvarově a pojetím navazující na BMW 507, znají i lidé, kteří se o auta vůbec nezajímají. Tedy pokud mají rádi filmy s agentem 007 Jamesem Bondem. Ten dal v 90. letech a začátkem nového milénia sbohem britským modelům Aston Martin a Lotus a usedl za volant vozů BMW. Z1 se poprvé veřejnosti představilo na podzimním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1987 bez bližšího popisu coby pouhý koncept. Stála za ním skupina vývojářů tehdy mladého oddělení BMW Technik GmbH, jehož cílem byl vývoj nových technologií a neobvyklých technických řešení. Dle dobových materiálů měli relativně volnou ruku, jedinou podmínkou údajně bylo, aby vyvíjené technologii bylo možné využít co nejdříve v sériové výrobě.

Zájem byl značný

V té době se začalo mluvit o reinkarnaci klasických dvoumístných britských roadsterů z 60. let. Ty se sice vyráběly i v sedmé, respektive osmé dekádě 20. století (například MGB), ovšem šlo o produkty několika malých firem, často modernizacemi udržované od šedesátých let (sem spadá i zmíněné MG). BMW Z1 koncepčně sice odpovídalo vzpomínaným britským roadsterům, ovšem technicky a vlastně i designem šlo o velmi moderní a nadčasový projekt. Ostatně to napovídal i samotný název modelu, kde písmenko Z znamenalo Zukunft, tedy budoucnost.

Video se připravuje ...

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Tomáš Dusil
Diskuze (0)

Doporučujeme