Vzpomínáte na Lancii Dedra? Tahle kráska vznikla z lidového auta
Značka Lancia vděčí za věhlas svým konstruktérům i karosářům. Už před sto lety se typ Lambda stal prvním autem se samonosnou karoserií na světě. Později Italové mistrně tesali z běžných kompaktů přepychové limuzíny. Nástupcem sedanu Prisma se v roce 1989 stal model Dedra. A napadlo by vás pod jeho majestátní siluetou hledat běžný, lidový Fiat Tipo?
Jestli jsme v italských televizních seriálech o obětavých protimafiánských bojovnících něco opravdu obdivovali a vedli o tom dlouhé školácké rozhovory, pak to byly typicky jižanské noblesní sedany s pohodlnými gauči uvnitř a s rozlehlým kufrem o velikosti dvou mrtvol vzadu. Také působivá Lancia Dedra by do tohoto dobového konceptu skvěle zapadla, jenže z českého pohledu měla velkou smůlu. Na trh totiž dorazila ve velmi nevhodnou dobu – ve světové premiéře se veřejnosti představila až v dubnu 1989, a tak už si v kultovním seriálu Černý stín Vesuvu ani prvních řadách legendární Chobotnice zahrát bohužel nestihla.
Kapku naděje na její pozdější úspěch v ČSSR však tehdy dával bortící se socialistický režim. Lancia zde totiž dosud platila spíše za exotickou kuriozitu s impozantní historií. Její produkty na domácí trh PZO Motokov ani žádná jiná společnost nedovážely, situace se tak mohla po nástupu kapitalismu naklonit k jejímu prospěchu. Jenže krátce po politické revoluci zůstala Lancia nadále přehlíženou značkou, v první vlně se u nás zastoupení dočkala jen v letech 1992 a 1993. Totéž však platilo i pro další prémiovou italskou automobilku: Alfu Romeo.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!