Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Wankel žije dál: Jak zní šestirotorový z Austrálie?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
První šestirotorový motor Wankel nepochází z Japonska, ale byl postaven na Novém Zélandu a bude pohánět dragster.

Za vznikem šestirotorového Wankelu stojí novozélandská společnost Pulse Performance Race Engineering, která byla založena v roce 2007. Její hlavní pracovní náplní je příprava a ladění motorů s rotačním pístem pro použití v závodních vozech a pracovníci této firmy mají zkušenosti s driftováním, dragstery, rallye i závody na okruzích.

V nabídce Pulse Performance Race Engineering jsou úpravy sériových dvourotorových Wankelů značky Mazda samostatné komponenty i kompletní tří a čtyřrotorové motory Wankel připravené k zástavbě do vozů nebo rychlých motorových člunů. Jejich výkladní skříň představují Mazdy RX-8 a RX-7 s čtyřrotorovými motory, které doplňují dva vozy ze sedmdesátých let – kupé RX-4 a kombi 808 s Wankelovými motory připravené pro běžný provoz.

Vrcholné dílo novozélandské firmy představuje šestirotorový Wankel, jehož první starty se odehrály letos v červenci. V současnosti probíhá ladění tohoto motoru a následně se stane pohonnou jednotkou dragsteru, jehož lehká plastová karoserie bude vzdáleně připomínat Mazdu 6.

Nadšenci z Pulse Performance Race Engineering pokračují v rozvíjení možností Wankelova motoru pro využití v motorsportu, zatímco Mazda, která motor s rotačním pístem držela při životě jako jediná automobilka jeho výrobu ukončila.

Poslední motor Renesis pro model RX-8 byl vyroben 22. června letošního roku. Stejně jako většina Wankelů značky Mazda byl i tento motor dvourotorový. Při svém uvedení na trh v roce 2003 nabízel výkon 141 kW (191 k), resp. 170 kW (231 k) a byl vrcholem vývojem motorů Wankel u Mazdy.

Ten byl zahájen v roce 1961, kdy Mazda získala licenci na motor Wankel a začala pracovat na své verzi pro sériovou výrobu. Prototyp sportovního kupé s tímto motorem Mazda Cosmo Sports (110S) se představil na tokijském autosalonu 1964 a v roce 1967 se začal vyrábět sériově.

Na tento model Mazda navázala řadou dalších sportovních vozů a Wankel zamířil v sedmdesátých letech i pod kapoty sedanů, kombi a dokonce i pick-upu. V Evropě se Wankel nejvíce proslavil ve spojení se třemi generacemi sportovního kupé RX-7, na které navázal model RX-8.

S motorem Wankel pohánějícím závodní speciál 787B se Mazda stala v roce 1991 první a doposud jedinou japonskou automobilkou, která se může pochlubit celkovým vítězstvím v závodě 24 hodin Le Mans.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Avatar - Jurrisek
3. 8. 2012 13:14
Re: jako plechovka plna sroubu...
Spíš jak když si uprdneš do plechovyho kyblu >:D
2. 8. 2012 08:49
Re: Význam pro lidstvo ?
Co to meleš ?
Avatar - Emel
1. 8. 2012 21:05
Re: Význam pro lidstvo ?
Bývá přečerpávací nádrž proti odlévání paliva... ale co je tady nevím.
Avatar - Emel
1. 8. 2012 21:04
Re: Význam pro lidstvo ?
Prostě závodní auto... čemu na tom nerozumíš? A o jaké zodpovědnosti to mluvíš?

O vybavení se neboj, postavit něco takového se jim nepovedlo s jedním šroubovákem...
1. 8. 2012 19:10
jako plechovka plna sroubu...
... tak to zni 8-s