Změny ve vozovém parku užitkových vozidel a autobusů v ČR - Starší a řidší
Zatímco sazby vybrané za mýto nákladních vozidel a autobusů rostou a veřejnost je nesprávně informovaná o tom, že to ekonomice České republiky a daňovým poplatníkům prospívá, dopravci obnovují vozové parky jen v případě největší nutnosti. Jednu ze silných pobídek tvoří téměř každoroční zdražování mýtných poplatků a jejich větší diferenciace podle emisních tříd vozidel. Proto ve statistikách nových užitkových vozidel jasně dominují
tahače návěsů, kterých bylo v Česku během prvních sedmi měsíců letošního roku přihlášeno 2412 (samozřejmě v kategoriích Euro 5, EEV či dokonce již několik Euro 6).
Tahače táhnou vše
Z celkového počtu nových užitkových vozidel kategorií N2 a N3 za sledované období (3964 ks) tvoří tahače 60,8 procenta. Avšak ani tento velký
tlak na obnovu tahačů nestačí vyrovnat skomírající stav stavební techniky a nákup sklápěčů, takže vozový park kategorií N2 a N3 v Česku během prvního pololetí zestárl o značných 0,36 roku. Segment lehkých užitkových vozidel a nárůst jeho věku během prvních šesti měsíců letošního roku o 0,34
roku má na svědomí nejen meziroční pokles registrací nových vozidel o více než šest procent, ale také masivní dovoz 3357 použitých LUV ze zahraničí. Vývoz ojetin této kategorie dosáhl jen 2465 kusů. Snížení průměrného věku lehkých užitkových vozidel v Česku se nepodařilo dosáhnout ani vyřazením 4376 těchto vozidel.
LUV až do rozpadu
Doba krize, kdy se vozidla dojížděla téměř až do stavu úplného rozpadu, jen tak nekončí. Rozhodně to neprospívá nejen ekologii, ale také bezpečnosti provozu. Za strany státu přicházejí spíše restrikce, například ve formě nahrazení dálničních známek mýtným už od celkové hmotnosti 3,5 tuny od roku 2010. Tím si český daňový poplatník nejen nepomohl, ale naopak ztratil. Do rakouské firmy byla v roce 2010 odvedena za vybudování a provozování mýta částka 2,99 mld. korun, přičemž celkovou vybranou sumu 6,547 mld. jsme dopravcům stejně museli zaplatit v cenách zboží. Jediný skutečný efekt výběru mýtného pro každého daňového poplatníka tvoří hlavně nevkusné brány přerušující monotónní rytmus dálkových tahů.
Segment autobusů na mezinárodních trasách mírně těží z poklesu zájmu o leteckou dopravu. Státní kasa z toho má jednoznačný prospěch, protože mezinárodní letecká doprava je osvobozena od DPH.
STÁŘÍ VOZOVÉHO PARKU V ČR V LETECH | |||
Užitkové automobily | k 30. 6. 2012 | k 31. 12. 2011 | Rozdíl |
Kat. N1 | 9,52 | 9,18 | +0,34 |
Kat. N2 | 20,11 | 19,77 | +0,34 |
Kat. N3 | 13,88 | 13,5 | +0,38 |
Celkem | 10,67 | 10,3 | +0,37 |
Autobusy | |||
Kat. M2 | 26,93 | 26,53 | +0,40 |
Kat. M3 | 10,96 | 10,83 | +0,13 |
Nezařazeno | 27,8 | 27,08 | +0,72 |
Celkem | 13,9 | 13,83 | +0,12 |
Přípojná vozidla | |||
Kat. 01 | 20,16 | 20,00 | +0,16 |
Kat. 02 | 17,67 | 17,51 | +0,16 |
Kat. 03 | 36,71 | 36,26 | +0,45 |
Kat. 04 | 16,03 | 15,87 | +0,16 |
Celkem | 21,79 | 21,68 | +0,11 |
Dotace ano, ale v zahraničí
Že by se v Česku mohla v oblasti vrcholného fi nančnictví objevit myšlenka na státní dotace autobusové mezinárodní dopravy, je těžko pravděpodobné. Stejně tak zatím naše vláda nepodnikla kroky k finanční podpoře nákupu nových a ekologičtějších vozidel Euro 6.
V mnoha vyspělých státech Evropy je dotace vozidla Euro 6 téměř samozřejmostí a dokladem státních orgánů, že jim jde o ekologii, ne jen snahu z dopravců vytáhnout téměř i to, co ani nemají. Také proto český vozový park rapidně stárne ve všech kategoriích užitkových vozidel i autobusů, a nejde pouze o zlomky roku. Užitková vozidla i autobusy každý měsíc zestárnou průměrně o dva týdny. Půjde-li to takto dále, budeme mít v roce 2020 stáří lehkých užitkových automobilů třináct let, nejpočetnější segment N2 bude mít v průměru 23 roků, těžká nákladní technika se bude blížit dvacetiletému stáří a autobusy kategorie M2 přesáhnou v průměru třicetiletou hranici.
REGISTRACE NOVÝCH VOZIDEL V ČR (1-7/2012) V KUSECH | ||
Kategorie | Počet | Rozdíl (1-7/2011) |
LUV | 6423 | -413 |
Nákladní automobily | 3964 | -412 |
Autobusy | 419 | -27 |
Přívěsy a návěsy | 16 489 | -1702 |
Traktory | 1478 | +39 |
Pochmurné vyhlídky
Fatální pohled do budoucnosti je podpořen zkušeností z minulosti, neboť masivní nárůst průměrného věku užitkových vozidel jako by naznačoval,
že se Česko stěhuje do kategorie rozvojových zemí, které teprve ekonomický boom čeká.
NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ ZNAČKY REGISTRACÍ NOVÝCH LUV V ČR (1-7/2012) V KUSECH | ||
Značka | 1-7/2012 | Rozdíl (1-7/2011) |
1. Volkswagen | 1204 | +499 |
2. Ford | 999 | -36 |
3. Renault | 738 | +134 |
4. Fiat | 708 | -85 |
5. Peugeot | 603 | -179 |
6. Citroën | 599 | -335 |
7. Mercedes-Benz | 415 | -98 |
8. Iveco | 235 | -57 |
9. Dacia | 194 | -30 |
10. Škoda | 183 | -15 |
Utěšovat nás může jen rozvor výroby autobusů a užitkových vozidel v Česku, který státní kase přináší zisk. Během prvních sedmi měsíců letošního roku došlo k meziročnímu nárůstu produkce autobusů o 0,54 procenta (celkově 1477, přičemž největší podíl drží Iveco Czech Republic ve Vysokém Mýtě s počtem 1273 ks).
Masivní nárůst produkce nastal v segmentu užitkových vozidel. Společnost Avia Ashok Leyland Motors zvýšila meziročně výrobu téměř o 80 %, což vedlo k celkovému nárůstu produkce užitkových automobilů v Česku o 15 procent na 734 vozidel.
NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ ZNAČKY REGISTRACÍ NOVÝCH N2+N3 V ČR (1-7/2012) V KUSECH | ||
Značka | 1-7/2012 | Rozdíl (1-7/2011) |
1. Mercedes-Benz | 778 | -33 |
2. DAF | 711 | -6 |
3. Volvo Truck | 666 | -9 |
4. MAN | 615 | -170 |
5. Scania | 413 | -34 |
6. Iveco | 390 | -19 |
7. Renault Trucks | 216 | -114 |
8. Avia | 93 | +1 |
REGISTRACE NOVÝCH NÁKLADNÍCH VOZIDEL DLE PROVEDENÍ (1-7/2012) V KUSECH | ||
Provedení | 1-7/2012 | Rozdíl(1-7/2011) |
1. Tahač | 2412 | -56 |
2. Podvozek | 1199 | -262 |
3. Nezařazeno | 154 | -101 |
4. Valník | 64 | +20 |
4. Ostatní | 64 | -8 |
6. Skříň | 60 | -11 |
7. Sklápěč | 11 | +6 |
NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ ZNAČKY REGISTRACÍ NOVÝCH AUTOBUSŮ V ČR (1-7/2012) V KUSECH | ||
Značka | 1-7/2012 | Rozdíl (1-7/2011) |
1. Irisbus | 119 | +57 |
2. SOR | 98 | -91 |
3. Mercedes-Benz | 64 | +33 |
4. Solaris | 25 | +1 |
5. MAN | 23 | +10 |
6. Setra | 21 | -5 |