Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Značky na přání realitou: Vánoce v lednu

Matouš Jelínek
Diskuze (11)
Od začátku roku lze poprvé v historii zakoupit registrační značku na přání. Mapovali jsme, jaká to má úskalí.

Noc na pondělí čtvrtého ledna byla opravdu mrazivá, přesto se před budovou pražského registru vozidel shromažďovali lidé už od třetí hodiny ranní. Když se v 7.45 otevřely dveře úřadu, stála před ním už slušná fronta. Důvod? Od Nového roku lze po letech dohadů a odkladů konečně pořídit registrační značky na přání. „Tomu odpovídá i zájem klientů, kteří se ve snaze získat vyvolenou kombinaci znaků dostavili k podání žádosti,“ vysvětluje

magistrátní mluvčí Vít Hofman. Zájem přitom rozhodně nehlásí pouze hlavní město: „Lidé byli po několika letech odkládání celé myšlenky nedočkaví. Není tedy divu, že jich v první den přišlo tolik. Už od půl dvanácté ale šlo odbavování bez čekání,“ říká vedoucí brněnského odboru dopravně-správních činností Ladislav Prudil.

Za desítku Fantomasem

Není to překvapením: ještě před několika lety patřila pěkná číselná kombinace téměř k povinnosti každého většího či menšího podvodníka, který chtěl

ukázat, že dát nějaké drobné bokem není problém. Nyní to jde legálně, podmínky jsou navíc mnohem benevolentnější – značka pro auto musí mít osm znaků, z nichž minimálně jedním musí být číslo.

„Největší zájem je o různé alfanumerické kombinace včetně názvů společností a firem,“ popisuje šéf ostravského registru vozidel Dalibor Mozdřeň. Hned první den tak zmizely například kombinace 11111111, 22222222 i značka FANT0MAS s nulou místo písmena O.

„Myslím, že značka na přání vyjadřuje určitou exkluzivitu. Já jsem přišel získat kombinaci N0BLES1 pro autobus naší stejnojmenné firmy Nobless Lines,“ říká nám Michal Zelenka, kterého potkáváme na Vyšehradě ve frontě. Prý plánuje nákup i pro další tři vlastněné vozy.

V tu chvíli slyšíme, jak další člověk u přepážky registruje historický motocykl: „Má to znamenat Čezet, rok výroby 1958,“ pomrkává muž na úřednici, když jí předkládá potřebné dokumenty.

K velkým třenicím podle oslovených úřadů zatím nedošlo. „V zásadě jsme všem vyšli vstříc. Velký posun je, že systém ve srovnání s dřívějšími zkušenostmi fungoval. Díky tomu jsme mohli žadateli on-line ukázat, že například jeho požadovaná kombinace FRANTIK1 je obsazená. Dotyčný viděl, že si úředník nevymýšlí, a hned vyzkoušel FRANTA01. To už prošlo a mohl spokojeně odejít,“ vysvětluje Ladislav Prudil.

Nedostatky jsou

„Také si dovedu představit, že bych si dal speciální značku na historické vozidlo nebo motorku,“ říká Tomáš Kašpar, čekající na registru na jiný úkon.

„Myslím ale, že si většina lidí originální značky na přání schová a bude jezdit s duplikáty,“ naráží na největší absurditu nového nařízení. Pokud totiž majitel ztratí originál, o vynaložené peníze bez náhrady přijde – značka totiž bude nevratně vyřazena. Jízda s napodobeninou však samozřejmě není řešením – hrozí za ni ztráta řidičáku. Náhradní tabulku lze vydat pouze v případě jejího zničení – pak přijde nová na šest stovek.

„Pro některé lidi je také zarážející, že maximální rezervační doba jsou pouhé tři měsíce. Říkají, že pokud si nakonfigurují nové vozidlo, není jim jej automobilka do té doby schopná dodat,“ vysvětluje Dalibor Mozdřeň. „Také jsme řešili dotaz pána, který jezdí v zimě off-roadem, v létě kabrioletem a chtěl si svoji vyvolenou značku přehazovat,“ popisuje další úskalí. „Naše odpověď byla, že může, ale vyjde jej to draze. Značku nelze jen tak přendat. Jednomu autu by vždy musel pořídit novou a tu uložit do depozitu, pokaždé za 450 korun,“ dodává.

A jak dlouho vlastně trvá vyřízení v případě, kdy nechci učinit pouhou registraci, ale zažádat o co nejrychlejší vydání? „Na ukončení správního řízení, které žádost provází, má úřad třicet dní. Výroba tabulky pak trvá dalších patnáct,“ popisuje Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy. Praxe se pak liší úřad od úřadu – zatímco ve větších městech začínali tři dny po spuštění teprve zpracovávat první žádosti, jinde je od počátku vyřizovali na počkání. „Po podání žádosti vydáváme hned rozhodnutí a značka jde do výroby. Žádosti nedáváme nikam bokem,“ dozvěděli jsme se od Jana Thomase z olomouckého magistrátu.

Už tři dny po povolení možnosti zařídit si tabulku podle libosti zejí čekárny úřadů prázdnotou – zájem opadl o desítky procent. Dosud i přes určité nedokonalosti dorazilo na ministerstvo 1252 žádostí, přes čtyři stovky z nich už byly schváleny a putovaly do výroby. Už teď jsme zvědavi, jakým vozem jezdí Fantomas a kdo získal na registru samé jedničky.

Třetí tabulka je tu

Od prvního ledna lze konečně pořídit také další registrační značku na závěsný nosič na kola. „Pro její získání je třeba předložit formulář Žádost o vydání tabulky s registrační značkou a dále donést doklad totožnosti, technický průkaz vozidla a osvědčení o registraci vozidla,“ říká mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman. Správní poplatek činí šest stovek. Zajímavé je, že tato cena platí i pro značky na přání – my bychom si ji tedy určitě udělat nechali.

Bez soutěže

Registrační značky na přání vyrábí stejně jako všechny ostatní společnost Hicon. Ta je monopolním dodavatelem už od devadesátých let a novou zakázku dostala bez výběrového řízení. V loňském roce se ministerstvo dopravy snažilo v jiném tendru vybrat nového dodavatele, skončil však fiaskem. Firma alespoň snížila cenu, za kterou tabulky dodává: ze 108 na 77 Kč za jednu.

Sedmkrát o značkách na přání: Odpovídá ministerstvo dopravy

1. Jak mohu žádost podat?

Dojděte na příslušný úřad obce s rozšířenou působností v místě registrace vozidla s žádostí, na které uvedete údaje o své osobě a navrhované znění značky na přání. V případě přidělení navrhovaného znění a po zaplacení poplatku dostanete značku do 15 dnů. Protože se jedná o běžné podání žádosti, upravuje formy podání správní řád. Žádost tak můžete podat osobně na úřadě, ale například i písemně poštou či prostřednictvím datové schránky.

2. Co musí žádost obsahovat?

Z žádosti musí být patrné, kdo ji podává, čeho se týká a co navrhuje. Fyzická osoba tak uvede na žádost své jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu. Právnická osoba potom uvede svůj název nebo obchodní firmu, identifikační číslo osob a adresu sídla. Žádost musí dále obsahovat znění požadované značky na přání. Některé úřady připravily vzorový formulář. Třeba pražský si můžete stáhnout přes přiložený kód QR.

3. Kolik to stojí?

Poplatek činí 5000 Kč za jednu tabulku, tedy deset tisíc za auto.

4. Mohu si požadované znění rezervovat?

Ano, v takovém případě se obraťte na příslušný úřad obce s rozšířenou působností v místě bydliště nebo sídla rmy. Tam požadované znění po jeho schválení rezervují na dobu tří měsíců. V tomto období nesmí být vydána značka ve stejném znění žádnému jinému žadateli. V jednom okamžiku však lze mít pouze jednu rezervaci na fyzickou nebo právnickou osobu.

5. Jaká jsou omezení?

Obecně platí, že na značku na přání je možné dát kombinaci čísel a velkých písmen. Použít lze pouze arabská čísla a latinku bez diakritiky s výjimkou písmen G, CH, O, Q a W - z důvodu jejich snadné zaměnitelnosti. Značka také musí obsahovat minimálně jedno číslo, nesmí být tedy složena pouze z písmen. Na značku na přání také nebude možné dát slova, která jsou hanlivá, podněcují k rasismu, xenofobii a obecně k nenávisti vůči nějaké skupině obyvatel, speciální znaky (- * / ? ! § a podobně) nebo zkratky orgánu státní správy, zastupitelského sboru, krajských úřadů a tak dále (například zkratky využívané ve veřejné správě: PČR, HZS či MDCR). Úřady obcí s rozšířenou působností obdržely doporučující instrukce a obecná kritéria, podle nichž budou při schvalování navrhovaných znění značek postupovat. Konečné posouzení a schválení textu značky na přání bude na rozhodnutí příslušného úřadu. Registr vozidel zároveň pohlídá, aby nebyly vydány dvě totožné značky na přání.

6. Jaký počet znaků musí značka mít?

V případě auta je značka složená z 8 znaků, pro motocykly jich má sedm, v případě mopedu pět.

7. Je značka přenositelná?

Ano, můžete ji použít na další svůj automobil, motocykl či moped, vždy ale pouze na jedno vozidlo. Značka je vázána na konkrétní osobu, nelze ji tedy například prodat.

Matouš Jelínek
Diskuze (11)
18. 1. 2016 17:58
Ministerský byrokrat se vyřádil
Zákon říká, že lidé si mohou přát značky na přání, a říká že nesmí být hanlivé, rasistické apod... a že detaily toho, jak značka na přání má vypadat a jak se žádá, rozhodne ministerstvo. Ministerstvo vzalo zákon, a sdělilo lidu: "Přátelé, můžete chtít značky na přání jaké chcete vyjma hanhlivých, ale musí mít přesně 8 znaků, nezmí tam být G, W a podobně, protože naši policajti vidí hůř než všichni policisté v EU a mohli by šlápnout vedle. Přejte si co chcete nehalivého, ale v 98% kombinací co by jste mohli chtít si trhněte nohou, zákon nezákon." Takže - výmysly o G nebo W nebo 8 znacích nejsou v zákoně, ale vymyslel je nějaký úřednický fištrón, aby (asi) měl co dělat a lidi náhodou neměli moc svobody. Zákon říká něco jiného. Seznam zakázaných slov obsahuje slova z 19.století, např. biřtlář, ale * nebo buzna tam není. Krásná ilustrace, co za lidi sedí na MD ČR.
Avatar - Deutsch
17. 1. 2016 20:21
Re: SPZ
A jako Ada
Avatar - Ada je zase tady
17. 1. 2016 07:27
SPZ
Namísto blbostí se mohlo najet na polský model identifikace místa, kde je vůz zaregistrován. První písmeno značí kraj, další dvě písmena okres. Zbylé 4 znaky mohou být libovolně alfanumerické.

Lidi by na silnici zase hned viděli, kdo je kdo a dali by si na známé líhně idiotů pozor. :-!
17. 1. 2016 07:18
Zkušenosti
Jsem mezi těmi, kdo si tu srandu pořídili. Když v polovině prosince konečně MD vyhlásilo, podle jakých pravidel se značky musejí řídit, okamžitě jsem se online objednal na náš úřad s tím, že 4. 1. dopoledne si to pěkně odbudu. Jaké bylo mé překvapení, když mě paní na "recepci" odbyla, že toto není evidence vozidel a ať táhnu do fronty. Místo chvilkové záležitosti čekačka přes 2 hodiny, než vůbec přijdu na řadu. Bylo totiž skoro ráno a ten systém zdaleka tak hladce nenajel - tedy prý, neboť 207 obcí se připojilo naráz (to opravdu nikdo nemohl čekat, že).

Během čekání ve frontě vytanuly na povrch další zajímavé věci - například, že když chce firma značky na 4 auta, má docela problém - systém totiž umožňoval evidovat na 1 IČ, ale i RČ pouze 1 žádost. Firma to může obejít, když na další žádosti uveden rodná čísla zaměstnanců. Ale co lidi? Tohle se ale nejspíše vyřešilo relativně rychle.

Když jsem konečně přišel na řadu, online dotaz prošel, nadšeně jsem chtěl vysolit 10 tisíc a těšit se na značky. Ouha. Prý to nejde, ale je nutné nejprve značky rezervovat, teprve po zhotovení tohoto rozhodnutí (do 2 dnů) můžeme řešit výrobu. Nechtěl jsem se hádat, už jsem toho měl dost. Za 2 dny mi úřad volal, že má pro mě rozhodnutí o rezervaci - ptám se, kdy mohu přijít doplatit 9 500 a konečně nechat ty značky udělat. Houby, zaplatím plnou desítku! Další den na úřadu (to už byl čtvrtek) jsem se rovnou rozhodl požádat o tu třetí značku, když už, tak už.

Byla středa tohoto týdne, volal úřad - máme pro vás značky, ale jenom dvě. Ta třetí snad dojde do dvou dnů (logika Hiconu mě už po tom ostatním nepřekvapila - proč to dělat jednoduše a levněji). Odvětil jsem, že si přijdu až pro všechny 3 kusy. V pátek volám na úřad sám, jestli mají i třetí značku. Samozřejmě nikoliv. Takže čekám dál.

A perlička na závěr, zatím 11 100 korun (a to nepočítám výdaje na parkovné v centru) úřednickému šimlu nestačí. Ještě mě čeká symbolický padesátikorunový poplatek za výměnu značky - výměna není "v ceně". >:D
Avatar - white label
17. 1. 2016 00:46
Re: RZ
Pokud je označení krajů "uplne nepodstatný", k čemu tam dávat grafický znak jednoho konkrétního kraje?