Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aerocoach: Vize budoucnosti autobusové dopravy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Designér Miroslav Dorotčín stojí za návrhem atraktivní designové studie elektřinou poháněného autobusu pro dálkovou dopravu.

Slovenský designér Miroslav Dorotčín má ve svém portfoliu řadu návrhů nejrůznějších vozidel hromadné dopravy, mezi nimiž lze narazit i na jeho představu faceliftu autobusů české značky SOR a především moderní interpretaci Škody 706 RTO pojmenovanou Škoda RTO 707 Dumpling.

Nejnovější dílem tohoto designéra z oblasti autobusové dopravy je studie pojmenovaná Aerocoach, která je vizí elektrického autobusu pro dálkovou dopravu blízké budoucnosti.

Miroslav Dorotčín své dílo doprovodil i popisem, v němž uvádí, že karoserie vozidla je navržena s ohledem na co nejnižší aerodynamický odpor. Základní koncepce je klínovitý profil boků, zúžený nos ve stylu rychlovlaků TGV a zadní čelo s difuzorem.

Celé vozidlo s celkovou délkou 15 metrů je postaveno na klasickém třínápravovém šasi s řiditelnou přední i poslední zadní nápravou. Aerocoach zachovává tradiční koncepci autokarů s vysoko umístěnou podlahou hlavní paluby pro cestující. Vstup, toaleta a bufet jsou spolu s pracovištěm řidiče v přední nízké a bohatě prosklené klínovité části vozidla.

Pohon je 6x6 s elektromotory přímo na nápravách a bateriemi uloženými ve spodní části pontonu mezi nimi, což má přispívat k ideálnímu rozložení hmotnosti, centralizované kolem těžiště. Vznikají tak mnohem účinnější deformační zóny a dochází k novému rozložení úložných prostorů. Kolem středu vozidla je prostor dostupný od výšky okolo 900 mm a vzadu je obrovský odkládací box přístupný z boků i zezadu vozidla.

Miroslav Dorotčín uvádí, že design je pojatý silně v duchu robotického techna. Celý objem vozidla nejprve vytvořil přetvarováním kvádru do aerodynamického objektu inspirovaného rychlovlaky a aerodynamickými kamionovými soupravami, a pak ho kompozičně silně narušil diagonálním trapézovým členěním podpořeným kontrastním lakováním. Vzniká tak velmi dynamicky tvarované vozidlo silně se odklánějící od stereotypů spojených s klasickými autobusy.

Přední část vozidla je výrazně klínovitá (lakování matnou černou) a dramaticky zasazená do předních blatníků táhnoucích se zhruba od dvou třetin délky vozidla. Blatníky plynule navazují na masku s předními světly a výrazným sání vzduchu s aktivními plochami usměrňujícími proud vzduchu pod vozem. Ke snížení odporu pomáhají i boční výdechy vzduchu z podběhů předních kol.

Boční okna kabiny cestujících jsou vsazeny do hlavního lakovaného bloku s manipulačními otvory pro údržbu i zavazadlový prostor. Záď se opět zužuje a vytváří jakási křídla na eliminaci vzdušných vírů za vozidlem. Zadní okno kabiny je poměrně silně negativně skloněné a utopené uvnitř. Ve spodní části zádi je pak difuzor. Zadní světla tvoří v podstatě samostatně objekty - winglety - které kopírují obrys vozidla s dutinou usměrňující proudění vzduchu za zádí. okolního proudění. Přední i zadní světla jsou kompletně tvořena LED.

Kabina je bohatě prosklená zboku, zepředu i shora pro zajištění co nejpřirozenějšího osvětlení interiéru. Klimatizace vozu je skryta v aerodynamicky tvarované nástavbě se sáním vzduchu vpředu nad čelním sklem.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Re: Asi už jsem moc starej...
Súhlas. Aj s tým Kleinom máš pravdu. Vo výtvoroch absolventov Katedry dizajnu VŠVU málokedy nájdem niečo pekné, alebo dokonca prakticky použiteľné. Sú to umelci, nie aj technici, čo ich dizajnu uberá reálny rozmer. Pamätám si, keď doc.Klein robil dizajnové úpravy tisícdvestotrojky pre TAZ (posledný pokus ako s nedostatkom peňazí oživiť predaj) - jeho úpravy auta boli pekné, ale technicky ťažko realizovateľné, nerešpektovali danú konštrukciu karosérie, a v sériovej výrobe boli prakticky nerealizovateľné alebo s enormnými nákladmi.
Hnusné, hnusnejšie, najhnusnejšie...
Počas pár dní, sa mi tento titulok hodí už druhý raz. Kam sa podel dobrý vkus...? Podľa dizajnérov (a tých, čo sa nimi pokúšajú byť) je len hnusné a expresívne moderné? Plus dizajnér by mal čosi viac ukázať aj zo znalostí techniky, ergonómie a aerodynamiky. Tvorca tohto paskvilu sa s týmito vecami evidentne príliš netrápil. Nenamáhal sa ani s tvorbou interiéru, asi sa radšej iba hrá s farbami a efektami. Ovládať modelovací a renderovací soft je na titul "dizajnér" trochu málo. Povrchná práca a otrasný dizajn. Sorry.
Avatar - Bubáq
28. 2. 2016 10:47
Je mi líto, ale tohle je hodně FUJ!
Nezajímavé, netalentované, nehezké.... nevhodné pro zveřejnění.
28. 2. 2016 09:26
Asi už jsem moc starej...
... a nepružnej, ale tohle dílo "slovenského Luigi Colaniho" jen tak nezkousnu. Mám o moderním designu vžitou jinou představu. Takhle bych asi viděl Fiata Multiplu po LSD.

Může to být třeba vodou, co tam pijou nebo tím, že jsou blíž Černobylu, nevím. I Kabaňova díla, dokud nebyl dostatečně dlouho mimo Slovensko, byla dřív trochu víc nemocná. :-) A slovenské lítací autíčko Štefana Kleina mi do oka taky nepadlo. Jak říkám, asi voda. >:D