Aerocoach: Vize budoucnosti autobusové dopravy

 

Designér Miroslav Dorotčín stojí za návrhem atraktivní designové studie elektřinou poháněného autobusu pro dálkovou dopravu.

Slovenský designér Miroslav Dorotčín má ve svém portfoliu řadu návrhů nejrůznějších vozidel hromadné dopravy, mezi nimiž lze narazit i na jeho představu faceliftu autobusů české značky SOR a především moderní interpretaci Škody 706 RTO pojmenovanou Škoda RTO 707 Dumpling.

Nejnovější dílem tohoto designéra z oblasti autobusové dopravy je studie pojmenovaná Aerocoach, která je vizí elektrického autobusu pro dálkovou dopravu blízké budoucnosti.

Miroslav Dorotčín své dílo doprovodil i popisem, v němž uvádí, že karoserie vozidla je navržena s ohledem na co nejnižší aerodynamický odpor. Základní koncepce je klínovitý profil boků, zúžený nos ve stylu rychlovlaků TGV a zadní čelo s difuzorem.

Celé vozidlo s celkovou délkou 15 metrů je postaveno na klasickém třínápravovém šasi s řiditelnou přední i poslední zadní nápravou. Aerocoach zachovává tradiční koncepci autokarů s vysoko umístěnou podlahou hlavní paluby pro cestující. Vstup, toaleta a bufet jsou spolu s pracovištěm řidiče v přední nízké a bohatě prosklené klínovité části vozidla.

Pohon je 6x6 s elektromotory přímo na nápravách a bateriemi uloženými ve spodní části pontonu mezi nimi, což má přispívat k ideálnímu rozložení hmotnosti, centralizované kolem těžiště. Vznikají tak mnohem účinnější deformační zóny a dochází k novému rozložení úložných prostorů. Kolem středu vozidla je prostor dostupný od výšky okolo 900 mm a vzadu je obrovský odkládací box přístupný z boků i zezadu vozidla.

Škoda RTO 707 Dumpling: Moderní interpretace autobusové klasiky

Miroslav Dorotčín uvádí, že design je pojatý silně v duchu robotického techna. Celý objem vozidla nejprve vytvořil přetvarováním kvádru do aerodynamického objektu inspirovaného rychlovlaky a aerodynamickými kamionovými soupravami, a pak ho kompozičně silně narušil diagonálním trapézovým členěním podpořeným kontrastním lakováním. Vzniká tak velmi dynamicky tvarované vozidlo silně se odklánějící od stereotypů spojených s klasickými autobusy.

Přední část vozidla je výrazně klínovitá (lakování matnou černou) a dramaticky zasazená do předních blatníků táhnoucích se zhruba od dvou třetin délky vozidla. Blatníky plynule navazují na masku s předními světly a výrazným sání vzduchu s aktivními plochami usměrňujícími proud vzduchu pod vozem. Ke snížení odporu pomáhají i boční výdechy vzduchu z podběhů předních kol.

Boční okna kabiny cestujících jsou vsazeny do hlavního lakovaného bloku s manipulačními otvory pro údržbu i zavazadlový prostor. Záď se opět zužuje a vytváří jakási křídla na eliminaci vzdušných vírů za vozidlem. Zadní okno kabiny je poměrně silně negativně skloněné a utopené uvnitř. Ve spodní části zádi je pak difuzor. Zadní světla tvoří v podstatě samostatně objekty - winglety - které kopírují obrys vozidla s dutinou usměrňující proudění vzduchu za zádí. okolního proudění. Přední i zadní světla jsou kompletně tvořena LED.

Kabina je bohatě prosklená zboku, zepředu i shora pro zajištění co nejpřirozenějšího osvětlení interiéru. Klimatizace vozu je skryta v aerodynamicky tvarované nástavbě se sáním vzduchu vpředu nad čelním sklem.

Spolupracujeme s TipCars.com
Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál

Popularita ruského prezidenta Vladimira Putina v…

Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci

Dánská společnost Pandora, výrobce šperků a luxusní…

KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un

Severní Korea dnes potvrdila pondělní test další…

 
Zdroj: Miroslav Dorotčín

Štítky Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 






 
Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Dnes 08:00

Původním cílem dnešního Volkswagenu bylo vyrábět lidové vozidlo pro masy. O 80 let později toho firma vlastně dosáhla, je největší automobilkou na světě.




Blesk.cz

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci. Zahleňování je ale mýtus

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci.…

Jedním z pilířů naší stravy by měly být i mléčné výrobky, jejichž základní surovinou je samozřejmě mléko. Podle…

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán i utržená zastávka

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán…

Nejméně jedenáct obětí na životech si dnes vyžádal silný poryv větru v Moskvě, více než 100 lidí se zranilo.…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party Federera, říká Josi

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Batakové: Indonéský kmen, který své odsouzené jedl zaživa

Batakové: Indonéský kmen, který své odsouzené jedl zaživa

Nikdy nespojovali svůj domov na březích jezera s okolním světem cestami nebo mosty. Dodnes praktikují…

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin světa láká všechny milovníky přírody

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin…

Kdo už viděl parky v Tanzanii, tisícihlavá stáda pakoňů a zeber promísená s impalami v Ngorongoro, lvy v Etoshi,…