Aerocoach: Vize budoucnosti autobusové dopravy
Slovenský designér Miroslav Dorotčín má ve svém portfoliu řadu návrhů nejrůznějších vozidel hromadné dopravy, mezi nimiž lze narazit i na jeho představu faceliftu autobusů české značky SOR a především moderní interpretaci Škody 706 RTO pojmenovanou Škoda RTO 707 Dumpling.
Nejnovější dílem tohoto designéra z oblasti autobusové dopravy je studie pojmenovaná Aerocoach, která je vizí elektrického autobusu pro dálkovou dopravu blízké budoucnosti.
Miroslav Dorotčín své dílo doprovodil i popisem, v němž uvádí, že karoserie vozidla je navržena s ohledem na co nejnižší aerodynamický odpor. Základní koncepce je klínovitý profil boků, zúžený nos ve stylu rychlovlaků TGV a zadní čelo s difuzorem.
Celé vozidlo s celkovou délkou 15 metrů je postaveno na klasickém třínápravovém šasi s řiditelnou přední i poslední zadní nápravou. Aerocoach zachovává tradiční koncepci autokarů s vysoko umístěnou podlahou hlavní paluby pro cestující. Vstup, toaleta a bufet jsou spolu s pracovištěm řidiče v přední nízké a bohatě prosklené klínovité části vozidla.
Pohon je 6x6 s elektromotory přímo na nápravách a bateriemi uloženými ve spodní části pontonu mezi nimi, což má přispívat k ideálnímu rozložení hmotnosti, centralizované kolem těžiště. Vznikají tak mnohem účinnější deformační zóny a dochází k novému rozložení úložných prostorů. Kolem středu vozidla je prostor dostupný od výšky okolo 900 mm a vzadu je obrovský odkládací box přístupný z boků i zezadu vozidla.
Miroslav Dorotčín uvádí, že design je pojatý silně v duchu robotického techna. Celý objem vozidla nejprve vytvořil přetvarováním kvádru do aerodynamického objektu inspirovaného rychlovlaky a aerodynamickými kamionovými soupravami, a pak ho kompozičně silně narušil diagonálním trapézovým členěním podpořeným kontrastním lakováním. Vzniká tak velmi dynamicky tvarované vozidlo silně se odklánějící od stereotypů spojených s klasickými autobusy.
Přední část vozidla je výrazně klínovitá (lakování matnou černou) a dramaticky zasazená do předních blatníků táhnoucích se zhruba od dvou třetin délky vozidla. Blatníky plynule navazují na masku s předními světly a výrazným sání vzduchu s aktivními plochami usměrňujícími proud vzduchu pod vozem. Ke snížení odporu pomáhají i boční výdechy vzduchu z podběhů předních kol.
Boční okna kabiny cestujících jsou vsazeny do hlavního lakovaného bloku s manipulačními otvory pro údržbu i zavazadlový prostor. Záď se opět zužuje a vytváří jakási křídla na eliminaci vzdušných vírů za vozidlem. Zadní okno kabiny je poměrně silně negativně skloněné a utopené uvnitř. Ve spodní části zádi je pak difuzor. Zadní světla tvoří v podstatě samostatně objekty - winglety - které kopírují obrys vozidla s dutinou usměrňující proudění vzduchu za zádí. okolního proudění. Přední i zadní světla jsou kompletně tvořena LED.
Kabina je bohatě prosklená zboku, zepředu i shora pro zajištění co nejpřirozenějšího osvětlení interiéru. Klimatizace vozu je skryta v aerodynamicky tvarované nástavbě se sáním vzduchu vpředu nad čelním sklem.