Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda RTO 707 Dumpling: Moderní interpretace autobusové klasiky

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
Jeden z nejpopulárnějších československých autobusů se stal zdrojem inspirace pro nezávislého slovenského designéra.

Autobus Škoda 706 RTO rozhodně nebyl nejdokonalejším zástupcem své kategorie, ale jeho design i skutečnost, že byl od druhé poloviny padesátých let až do začátku let sedmdesátých vyráběn ve verzích pro městský i meziměstský linkový provoz a zároveň i jako dálkový autokar z něj učinily jednu z legend našich silnic.

Právě popularita společně s dodnes atraktivními liniemi stála za vznikem studie Škoda RTO 707 Dumpling, jejímž autorem je slovenský designér Miroslav Dorotčín, který má ve svém portfoliu řadu návrhů nejrůznějších vozidel hromadné dopravy, mezi nimiž lze narazit i na jeho představu faceliftu autobusů české značky SOR.

Škoda RTO 707 Dumpling je podle slov svého autora moderní retro vizí luxusního autokaru inspirovaného Škodou 706 RTO Lux, proslavenou mimo jiné komedií Florenc 13.30 z roku 1957. Miroslav Dorotčín si původní autobus důkladně prostudoval a snažil se vybrat tu správnou esenci tvarů, kterou přepracoval do podoby dálkového autobusu víceméně současné koncepce.

Studie je oproti svému vzoru výrazně prodloužena a stojí na 12,5-metrovém šasi s trojicí náprav a motorem uloženým vzadu, zatímco Škoda 706 RTO má celkovou délku 10,7 m, jen dvě nápravy a motor uložený vpředu. I přes změnu koncepce a výrazné prodloužení zachovává RTO 707 Dumpling přibližně podobnou výšku jako klasické RTO.

Základní ideou designu byla čistota, jednoduchost a aerodynamika s odkazem na linie amerických dálkových autobusů z poloviny dvacátého století. Velkou inspirací byl i design vozů britské značky Mini.

Přídi Škody RTO 707 Dumpling dominuje maska chladiče s bohatým chromováním a novým logem RTO. Hlavní světlomety tvoří LED a jejich tvar je čtvercový se silně zaoblenými rohy. Maska i světla efektně vystupují z čela vozu a dodávají mu zajímavý vzhled. Nárazník klasického RTO zmizel, nahradil je moderní spoiler s integrovanými mlhovkami.

Čelní okno je opticky rozděleno chromovanou ozdobnou lištou. Pás oken jasně odděluje střechu a ponton, k jejichž spojení dochází v elegantně zaobleném zadním čele vozidla. Zasklení vytváří souvislý černý pás, který je na boku v oblasti kabiny cestujících dynamicky zalomený a vytažený na střechu vozidla. Integruje v sobě horní boční střešní světlíky, přivádějící do kabiny více přirozeného světla s jasným odkazem na RTO Lux.

Sloupky karoserie jsou zde však negativně zešikmené a více připomínají americké autobusy společnosti Greyhound ze šedesátých let dvacátého století. Šikmá okna jsou od sebe oddělena chromovanými lištami, končícími těsně nad spodní hranou oken.

Dveře autobusu jsou zachovány na stejném místě jako u původního 706 RTO Lux. S ohledem na bezpečnost je ovšem doplňují ještě jedny menší dveře vpravo za poslední nápravou.

Zadní část elegantně spojuje všechny linie vozu do harmonického celku. Okna jsou zde silně skloněná a rozdělená uprostřed příčkou jako za starých časů. Zadní světla svou grafikou připomínající světla vozů Mini a stejně jako ta přední, jemně vystupují do prostoru. Sloupky v zadní části karoserie jsou vybaveny retro křidélky upravujícími proudění vzduchu kolem skříně vozidla.

Vzhledem k přemístění pohonného ústrojí dozadu a prodloužení autobusu přidal sice designér jednu otočnou nápravu, avšak s ohledem na zachování klasických proporcí Škody 706 RTO s dlouhým zadním převisem, její kola zakapotoval, aby při bočním pohledu více vynikly původní proporce.

Nadčasovost a dynamiku vozidla má podtrhovat dvoubarevné provedení jeho karoserie. Kontrastní lakování má i dodatečný zavazadlový prostor v zadní části vozu a kryt klimatizace na střeše vozidla.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
14. 8. 2014 02:13
Au!
Tim nemyslim zlato, ale bolest v ocich.
Avatar - Stejsn
13. 8. 2014 19:55
706 byla samozřejmě šestivál.
A tadle hrůza na obrázcích je teda skutečně děsná. :no:
13. 8. 2014 17:21
707
A to má jako být sedmiválec? 
13. 8. 2014 11:41
Re: NO!
Ty aby ses k něčemu nezapomněl vyjádřit.

- Jsou buď fotky, nebo rendery
- Rendery jsou buď dobrý, nebo špatný, drtivá většina "fotek" automobilek jsou rendery a ani ti to nepřijde
- Reálný model (1:1) tohoto by financoval jen nějaký trouba

..... nemáš zájem se sním spojit a jít do toho?:)
Koneckonců..oba jste v SR?
13. 8. 2014 10:29
Re: NO!
Nic moderniho na tom nevidim. Je to RTO s divnymi okny.