Alfa Romeo GT 1,9 JTD Q2 - ÚtoQ číslo 2

Alfa Romeo GT 1,9 JTD Q2 - ÚtoQ číslo 2

 
 

Alfa Romeo GT měla za úkol zpestřit nabídku italské automobilky, ale zařadila se mezi nejúspěšnější modely značky na českém trhu. Atraktivní italské kupé jsme testovali v nové verzi Q2 s diferenciálem se zvýšenou svorností na přední nápravě.

Bylo to tak vloni a letos bude trend zřejmě pokračovat. Alfa Romeo GT přišla na český trh spíše jako doplněk tradičních modelů nižší střední a střední třídy (147 a 156 a dnes 159), ale k překvapení mnohých se záhy zařadila mezi nejúspěšnější modely italské automobilky na českém trhu. Kupříkladu v roce 2006 si čeští klienti rozebrali 81 kusů Alfy Romeo GT, zatímco například 147 nalezla pouze 29 nových majitelů a nástupce populární 156 (model 159) posbíral nikterak závratných 112 objednávek.

Alfa Romeo GT se Čechům (a nejen jim) velmi líbí a já se tomu upřímně řečeno vůbec nedivím. Auto dostalo do vínku to nejlepší z Alfy Romeo, charismatický až démonický vzhled, přiléhavý sportovní interiér, dobré motory a výborné jízdní vlastnosti. Majitelé si často chválí například i zavazadelník, přestože tato kategorie v rámci dané třídy rozhodně nepatří mezi klíčové (podrobnou uživatelskou recenzí Alfy Romeo GT s benzinovým čtyřválcem 2,0 JTS najdete na Moje.auto.cz).

Gétéčko zkrátka úspěšné kráčí Evropou a těší se přízni, o které se mu na počátku možná ani nesnilo. A to nejen přízni zákazníků. Když v Itálii vytušili, že Alfa GT může znamenat zlatý důl, dali jí maximální péči. Sportovní kupé tak už stihlo projít lehkým faceliftem a nedávno dostalo další významné vylepšení v podobě diferenciálu Torsen se zvýšeným svorným účinkem, aplikovaného na přední nápravu. Modely s touto inovací charakterizuje symbol Q2 a představují alternativu či spíše doplněk modelů s pohonem všech kol.

Benzín nebo nafta?

Alfa Romeo GT se zabydlela i na Auto.cz. Nedlouho po jejím tržním startu jsme testovali variantu s turbodieselem 1,9 JTD s maximálním výkonem 110 kW při 4500 ot./min. a točivým momentem 305 Nm při 2000 ot./min. O dva roky později přišla řada i na vrcholný model s divokým zážehovým šestiválcem poskytujícím maximální výkon 176 kW při 6200 ot./min. a točivý moment 300 Nm při 4800 ot./min. V obou případech jsem za volantem seděl já a v obou případech jsem musel především chválit.

obrázek [555 x 290]
 

Jak v prvním, tak druhém případě jsem si zamiloval strmé a komunikativní řízení, bavily mě hrátky s plynovým a brzdovým pedálem, nemohl jsem se nabažit komunikativního podvozku a u benzinové verze fantastického zvuku motoru. A jsme u toho. Přestože většina pozitivních vlastností se projevila u benzinové i naftové varianty, jednoznačným vítězem a mým favoritem v souboji benzin nafta se stala Alfa Romeo GT 3,2 V6. No jo, žádné překvapení, říkáte si možná.

Jistě, pokud si může fanoušek sportovního svezení opravdu svobodně vybrat mezi klapotem turbodieselu, třebaže s nízkou spotřebou, a nabroušeným benzinovým motorem, zvolí v drtivé většině případů benzin. Důvodem vítězství benzinové Alfy GT v mém případě však nebyl pouze zvuk motoru, ale celkový projev auta. Zatímco u nafty (motor 1,9 JTD) jsem měl pocit, že nejsem schopen plně využít potenciál auta, benzinová verze mi ukázala nevídané.

Asi se tedy nebudete divit, že jsem zprávu o blížícím se testu Alfy Romeo GT Q2 s motorem 1,9 JTD přijal s ledovým klidem.

Rychle, levně, hlučně

Auto dostalo nový diferenciál na přední nápravu. To je toho, chce se říci. Ale nenechte se mýlit. Jedna úprava, čtyři roky na trhu a z naftového „gétéčka“ se stalo jiné auto. Alfa GT skvěle sedí na cestě, skvěle komunikuje s řidičem a mnohem lépe přenáší na vozovku 305 Nm naftového přeplňovaného čtyřválce. Motor se přitom nezměnil. Solidně táhne od nízkých otáček, výrazně přidá nad 2000 otáčkami a ztrácí dech za 4500 otáčkami.

Jeho zvuk není nijak zvlášť příjemný, ve sportovním kupé se holt bude vždy lépe poslouchat zpěvný hlas benzinového motoru, ale ani nepříjemný. Spíše jsem měl dojem, že utlumení se v průběhu času mírně zlepšilo. V nízkých otáčkách zůstane většina nežádoucích zvuků produkovaných naftovým čtyřválcem uvězněna za hradbou tlumicích hmot, teprve ve vysokých otáčkách začnou ve větší míře pronikat dovnitř.

obrázek [555 x 280]
 

Nad 4000 ot/min. agregát ztrácí všechny zábrany a rozkřičí se na celé okolo. Zatímco ovšem u benzinového motoru na tento okamžik řidič toužebně čeká, u naftového motoru se spíše modlí, aby nikdy nenastal. Větší hlučnost jednotky musíte chápat jako daň za nižší spotřebu a výrazný zátah v nízkých otáčkách, pokud to pro vás nejsou dostatečné argumenty, začněte rovnou studovat parametry benzinových motorů.

Když už jsme u spotřeby, ta kombinovaná v průběhu testu oscilovala okolo 7,5 litrů, méně citlivé zacházení s plynovým pedálem znamenalo zvýšení spotřeby na 8 – 9 litrů nafty na 100 km jízdy, dravá sportovní jízda vykouzlila na displeji palubního počítače dokonce hodnotu přesahující 10 litrů. Naopak něžné zacházení s plynovým pedálem, včasně řazení a brzdění motorem kombinovanou spotřebu snížilo na zajímavých 7,1 l/100 km.

Q jako quality

diferenciál se zvýšenou svorností aplikovaný na přední nápravu Alfě Romeo GT sluší. Zařízení eliminující prokluz kol a rozdělující mechanicky točivý moment mezi kola hnané přední nápravy podle aktuálních jízdních podmínek, udělalo z atraktivního italského kupé podstatně sebevědomější auto. Alfa Romeo GT Q2 mnohem ochotněji a především jistěji opíše oblouk zatáčky a klidněji reaguje na změny směru jízdy.

obrázek [555 x 256]
 

Přestože auto vykazovalo a stále vykazuje výborné jízdní vlastnosti i v základní výbavě s přední poháněnou nápravou bez systému Q2, samosvorný diferenciál dodává jízdě na jistotě a zábavnosti a umožňuje řidiči poznat, co Alfa Romeo GT skutečně umí. Jízdní zážitky opět umocňovalo přesné řazení a docela komunikativní a především velmi strmé řízení. Alfa Romeo GT Q2 1,9 JTD nezklamala ani z hlediska brzd.

K vyvolání silného brzdného účinku sice musíte na brzdový pedál pořádně zatlačit, ale výsledek za zvýšenou námahu stojí. Alfa GT má i nadále problémy s tlumením větších nerovností, od náprav se tu a tam do interiéru probojují hrůzostrašně znějící rázy, slabinou zůstává i velmi malý poloměr otáčení.

Více kontroly, více zábavy

Na první pohled se může zdát, že rozšíření nabídky Alfy Romeo o model GT Q2 se sportovním diferenciálem na přední nápravě si nezaslouží větší pozornost, ale opak je pravda. Alfa Romeo GT Q2 nabízí ještě více radosti z jízdy, větší stabilitu a jistotu v zatáčkách. Investice 25.000,-Kč v kupé za 800 tisíc se tedy rozhodně vyplatí.

První cena vozu742.000,-Kč (1,8 TS, 103 kW, Impression)
První cena vozu s testovanou motorizací782.000,-Kč (1,9 JTD, 110 kW, Impression)
Základní cena testovaného vozu839.000,-Kč (1,9 JTD, 110 kW, Q2)
Cena testovaného vozu vč. příplatků906.000,-Kč (1,9 JTD, 110 kW, Q2)

Plusy

  • atraktivní design
  • strmé a přesné řízení
  • výborné jízdní vlastnosti
  • příznivá spotřeba

Minusy

  • malý rejd předních kol
  • rázy od kol
Spolupracujeme s TipCars.com

Alfa Romeo GT Q2

Cena v základní výbavě: 839 000 Kč Cena v testované výbavě: 906 000 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce, boční a okenní airbagy, ABS s EBD, stabilizační systém VDC, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, volant potažený kůží, hliníková hlavice řadicí páky, loketní opěrka vpředu, chromovaná maska chladiče, automatická dvouzónová klimatizace, tempomat, 18palcová pěti-paprsková litá kola, elektricky ovládaná přední okna, autorádio s CD přehrávačem, ovládání rádia na volantu, přední diferenciál a sportovní natavení Q2, sportovní pedály, sportovní sedačky, tempomat.

Výbava testovaného vozu:Klima paket – dešťový, mlhový a pachový senzor (+ 15.000 Kč), metalický lak (+ 10.000 Kč), bluetooth (+ 10.400 Kč), xenonové světlomety (+ 20.000 Kč), výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce (+ 5.000 Kč), příprava pro mobilní telefon (+ 6.600 Kč).

Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
Technické údaje
Motor Alfa Romeo GT Q2
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1910
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 305 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 209
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.4 / 6.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 320 / 905
Objem nádrže (l):63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1365 / -
Rozměr pneu:225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4489
b) šířka (mm): 1763
c) výška (mm): 1366
d) rozvor (mm): 2596
e) rozchod vpředu (mm): 1524
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1050 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 770 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):800
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Alfa Romeo GT Q2
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,96
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Alfa Romeo GT Cabriolet: Pohrobek bez střechy Alfa Romeo GT Cabriolet: Pohrobek bez střechy

Již od startu výroby kupé Alfa Romeo GT se spekulovalo o…

Alfa Romeo GT: Addio, cuore sportivo! Alfa Romeo GT: Addio, cuore sportivo!

Alfa Romeo GT odchází do automobilového důchodu. Výroba…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Dnes 18:53

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Kajínek na svobodě: Falšovali moje zdravotní záznamy! Proč?

Kajínek na svobodě: Falšovali moje zdravotní záznamy! Proč?

Jiří Kajínek je na svobodě. Jeho doživotní trest ukončila prezidentská milost a v úterý ve 13:40 opustil…

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

 

iSport.cz

CHAT: Věří Slavii, nebo Plzni? A jaké má plány? Ptejte se Martina Vaniaka

CHAT: Věří Slavii, nebo Plzni? A jaké má plány?…

Ve Slavii ho fanoušci milovali a přezdívali ho „čaroděj“. Když se ale stal z Martina Vaniaka trenér brankářů,…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta byla láska na první pohled

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta…

Víte, jak to chodí v kavárnách. Někoho tam potkáte, chvíli se s ním pobavíte, pak se zas přidá někdo jiný, kdo…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…