TEST Alfa Romeo GT 1,9 JTD Q2 - ÚtoQ číslo 2
Bylo to tak vloni a letos bude trend zřejmě pokračovat. Alfa Romeo GT přišla na český trh spíše jako doplněk tradičních modelů nižší střední a střední třídy (147 a 156 a dnes 159), ale k překvapení mnohých se záhy zařadila mezi nejúspěšnější modely italské automobilky na českém trhu. Kupříkladu v roce 2006 si čeští klienti rozebrali 81 kusů Alfy Romeo GT, zatímco například 147 nalezla pouze 29 nových majitelů a nástupce populární 156 (model 159) posbíral nikterak závratných 112 objednávek.
Alfa Romeo GT se Čechům (a nejen jim) velmi líbí a já se tomu upřímně řečeno vůbec nedivím. Auto dostalo do vínku to nejlepší z Alfy Romeo, charismatický až démonický vzhled, přiléhavý sportovní interiér, dobré motory a výborné jízdní vlastnosti. Majitelé si často chválí například i zavazadelník, přestože tato kategorie v rámci dané třídy rozhodně nepatří mezi klíčové (podrobnou uživatelskou recenzí Alfy Romeo GT s benzinovým čtyřválcem 2,0 JTS najdete na Moje.auto.cz).
Gétéčko zkrátka úspěšné kráčí Evropou a těší se přízni, o které se mu na počátku možná ani nesnilo. A to nejen přízni zákazníků. Když v Itálii vytušili, že Alfa GT může znamenat zlatý důl, dali jí maximální péči. Sportovní kupé tak už stihlo projít lehkým faceliftem a nedávno dostalo další významné vylepšení v podobě diferenciálu Torsen se zvýšeným svorným účinkem, aplikovaného na přední nápravu. Modely s touto inovací charakterizuje symbol Q2 a představují alternativu či spíše doplněk modelů s pohonem všech kol.
Benzín nebo nafta?
Alfa Romeo GT se zabydlela i na Auto.cz. Nedlouho po jejím tržním startu jsme testovali variantu s turbodieselem 1,9 JTD s maximálním výkonem 110 kW při 4500 ot./min. a točivým momentem 305 Nm při 2000 ot./min. O dva roky později přišla řada i na vrcholný model s divokým zážehovým šestiválcem poskytujícím maximální výkon 176 kW při 6200 ot./min. a točivý moment 300 Nm při 4800 ot./min. V obou případech jsem za volantem seděl já a v obou případech jsem musel především chválit.
alfaromeo testy sportovni kupe
Jak v prvním, tak druhém případě jsem si zamiloval strmé a komunikativní řízení, bavily mě hrátky s plynovým a brzdovým pedálem, nemohl jsem se nabažit komunikativního podvozku a u benzinové verze fantastického zvuku motoru. A jsme u toho. Přestože většina pozitivních vlastností se projevila u benzinové i naftové varianty, jednoznačným vítězem a mým favoritem v souboji benzin nafta se stala Alfa Romeo GT 3,2 V6. No jo, žádné překvapení, říkáte si možná.
Jistě, pokud si může fanoušek sportovního svezení opravdu svobodně vybrat mezi klapotem turbodieselu, třebaže s nízkou spotřebou, a nabroušeným benzinovým motorem, zvolí v drtivé většině případů benzin. Důvodem vítězství benzinové Alfy GT v mém případě však nebyl pouze zvuk motoru, ale celkový projev auta. Zatímco u nafty (motor 1,9 JTD) jsem měl pocit, že nejsem schopen plně využít potenciál auta, benzinová verze mi ukázala nevídané.
Asi se tedy nebudete divit, že jsem zprávu o blížícím se testu Alfy Romeo GT Q2 s motorem 1,9 JTD přijal s ledovým klidem.
Rychle, levně, hlučně
Auto dostalo nový diferenciál na přední nápravu. To je toho, chce se říci. Ale nenechte se mýlit. Jedna úprava, čtyři roky na trhu a z naftového „gétéčka“ se stalo jiné auto. Alfa GT skvěle sedí na cestě, skvěle komunikuje s řidičem a mnohem lépe přenáší na vozovku 305 Nm naftového přeplňovaného čtyřválce. Motor se přitom nezměnil. Solidně táhne od nízkých otáček, výrazně přidá nad 2000 otáčkami a ztrácí dech za 4500 otáčkami.
Jeho zvuk není nijak zvlášť příjemný, ve sportovním kupé se holt bude vždy lépe poslouchat zpěvný hlas benzinového motoru, ale ani nepříjemný. Spíše jsem měl dojem, že utlumení se v průběhu času mírně zlepšilo. V nízkých otáčkách zůstane většina nežádoucích zvuků produkovaných naftovým čtyřválcem uvězněna za hradbou tlumicích hmot, teprve ve vysokých otáčkách začnou ve větší míře pronikat dovnitř.
alfaromeo testy sportovni kupe
Nad 4000 ot/min. agregát ztrácí všechny zábrany a rozkřičí se na celé okolo. Zatímco ovšem u benzinového motoru na tento okamžik řidič toužebně čeká, u naftového motoru se spíše modlí, aby nikdy nenastal. Větší hlučnost jednotky musíte chápat jako daň za nižší spotřebu a výrazný zátah v nízkých otáčkách, pokud to pro vás nejsou dostatečné argumenty, začněte rovnou studovat parametry benzinových motorů.
Když už jsme u spotřeby, ta kombinovaná v průběhu testu oscilovala okolo 7,5 litrů, méně citlivé zacházení s plynovým pedálem znamenalo zvýšení spotřeby na 8 – 9 litrů nafty na 100 km jízdy, dravá sportovní jízda vykouzlila na displeji palubního počítače dokonce hodnotu přesahující 10 litrů. Naopak něžné zacházení s plynovým pedálem, včasně řazení a brzdění motorem kombinovanou spotřebu snížilo na zajímavých 7,1 l/100 km.
Q jako quality
diferenciál se zvýšenou svorností aplikovaný na přední nápravu Alfě Romeo GT sluší. Zařízení eliminující prokluz kol a rozdělující mechanicky točivý moment mezi kola hnané přední nápravy podle aktuálních jízdních podmínek, udělalo z atraktivního italského kupé podstatně sebevědomější auto. Alfa Romeo GT Q2 mnohem ochotněji a především jistěji opíše oblouk zatáčky a klidněji reaguje na změny směru jízdy.
alfaromeo testy sportovni kupe
Přestože auto vykazovalo a stále vykazuje výborné jízdní vlastnosti i v základní výbavě s přední poháněnou nápravou bez systému Q2, samosvorný diferenciál dodává jízdě na jistotě a zábavnosti a umožňuje řidiči poznat, co Alfa Romeo GT skutečně umí. Jízdní zážitky opět umocňovalo přesné řazení a docela komunikativní a především velmi strmé řízení. Alfa Romeo GT Q2 1,9 JTD nezklamala ani z hlediska brzd.
K vyvolání silného brzdného účinku sice musíte na brzdový pedál pořádně zatlačit, ale výsledek za zvýšenou námahu stojí. Alfa GT má i nadále problémy s tlumením větších nerovností, od náprav se tu a tam do interiéru probojují hrůzostrašně znějící rázy, slabinou zůstává i velmi malý poloměr otáčení.
Více kontroly, více zábavy
Na první pohled se může zdát, že rozšíření nabídky Alfy Romeo o model GT Q2 se sportovním diferenciálem na přední nápravě si nezaslouží větší pozornost, ale opak je pravda. Alfa Romeo GT Q2 nabízí ještě více radosti z jízdy, větší stabilitu a jistotu v zatáčkách. Investice 25.000,-Kč v kupé za 800 tisíc se tedy rozhodně vyplatí.
První cena vozu | 742.000,-Kč (1,8 TS, 103 kW, Impression) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 782.000,-Kč (1,9 JTD, 110 kW, Impression) |
Základní cena testovaného vozu | 839.000,-Kč (1,9 JTD, 110 kW, Q2) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 906.000,-Kč (1,9 JTD, 110 kW, Q2) |
Plusy
- atraktivní design
- strmé a přesné řízení
- výborné jízdní vlastnosti
- příznivá spotřeba
Minusy
- malý rejd předních kol
- rázy od kol