Alfa Romeo GT 1,9 JTD Q2 - ÚtoQ číslo 2

Alfa Romeo GT 1,9 JTD Q2 - ÚtoQ číslo 2

 
 

Alfa Romeo GT měla za úkol zpestřit nabídku italské automobilky, ale zařadila se mezi nejúspěšnější modely značky na českém trhu. Atraktivní italské kupé jsme testovali v nové verzi Q2 s diferenciálem se zvýšenou svorností na přední nápravě.

Bylo to tak vloni a letos bude trend zřejmě pokračovat. Alfa Romeo GT přišla na český trh spíše jako doplněk tradičních modelů nižší střední a střední třídy (147 a 156 a dnes 159), ale k překvapení mnohých se záhy zařadila mezi nejúspěšnější modely italské automobilky na českém trhu. Kupříkladu v roce 2006 si čeští klienti rozebrali 81 kusů Alfy Romeo GT, zatímco například 147 nalezla pouze 29 nových majitelů a nástupce populární 156 (model 159) posbíral nikterak závratných 112 objednávek.

Alfa Romeo GT se Čechům (a nejen jim) velmi líbí a já se tomu upřímně řečeno vůbec nedivím. Auto dostalo do vínku to nejlepší z Alfy Romeo, charismatický až démonický vzhled, přiléhavý sportovní interiér, dobré motory a výborné jízdní vlastnosti. Majitelé si často chválí například i zavazadelník, přestože tato kategorie v rámci dané třídy rozhodně nepatří mezi klíčové (podrobnou uživatelskou recenzí Alfy Romeo GT s benzinovým čtyřválcem 2,0 JTS najdete na Moje.auto.cz).

Gétéčko zkrátka úspěšné kráčí Evropou a těší se přízni, o které se mu na počátku možná ani nesnilo. A to nejen přízni zákazníků. Když v Itálii vytušili, že Alfa GT může znamenat zlatý důl, dali jí maximální péči. Sportovní kupé tak už stihlo projít lehkým faceliftem a nedávno dostalo další významné vylepšení v podobě diferenciálu Torsen se zvýšeným svorným účinkem, aplikovaného na přední nápravu. Modely s touto inovací charakterizuje symbol Q2 a představují alternativu či spíše doplněk modelů s pohonem všech kol.

Benzín nebo nafta?

Alfa Romeo GT se zabydlela i na Auto.cz. Nedlouho po jejím tržním startu jsme testovali variantu s turbodieselem 1,9 JTD s maximálním výkonem 110 kW při 4500 ot./min. a točivým momentem 305 Nm při 2000 ot./min. O dva roky později přišla řada i na vrcholný model s divokým zážehovým šestiválcem poskytujícím maximální výkon 176 kW při 6200 ot./min. a točivý moment 300 Nm při 4800 ot./min. V obou případech jsem za volantem seděl já a v obou případech jsem musel především chválit.

obrázek [555 x 290]
 

Jak v prvním, tak druhém případě jsem si zamiloval strmé a komunikativní řízení, bavily mě hrátky s plynovým a brzdovým pedálem, nemohl jsem se nabažit komunikativního podvozku a u benzinové verze fantastického zvuku motoru. A jsme u toho. Přestože většina pozitivních vlastností se projevila u benzinové i naftové varianty, jednoznačným vítězem a mým favoritem v souboji benzin nafta se stala Alfa Romeo GT 3,2 V6. No jo, žádné překvapení, říkáte si možná.

Jistě, pokud si může fanoušek sportovního svezení opravdu svobodně vybrat mezi klapotem turbodieselu, třebaže s nízkou spotřebou, a nabroušeným benzinovým motorem, zvolí v drtivé většině případů benzin. Důvodem vítězství benzinové Alfy GT v mém případě však nebyl pouze zvuk motoru, ale celkový projev auta. Zatímco u nafty (motor 1,9 JTD) jsem měl pocit, že nejsem schopen plně využít potenciál auta, benzinová verze mi ukázala nevídané.

Asi se tedy nebudete divit, že jsem zprávu o blížícím se testu Alfy Romeo GT Q2 s motorem 1,9 JTD přijal s ledovým klidem.

Rychle, levně, hlučně

Auto dostalo nový diferenciál na přední nápravu. To je toho, chce se říci. Ale nenechte se mýlit. Jedna úprava, čtyři roky na trhu a z naftového „gétéčka“ se stalo jiné auto. Alfa GT skvěle sedí na cestě, skvěle komunikuje s řidičem a mnohem lépe přenáší na vozovku 305 Nm naftového přeplňovaného čtyřválce. Motor se přitom nezměnil. Solidně táhne od nízkých otáček, výrazně přidá nad 2000 otáčkami a ztrácí dech za 4500 otáčkami.

Jeho zvuk není nijak zvlášť příjemný, ve sportovním kupé se holt bude vždy lépe poslouchat zpěvný hlas benzinového motoru, ale ani nepříjemný. Spíše jsem měl dojem, že utlumení se v průběhu času mírně zlepšilo. V nízkých otáčkách zůstane většina nežádoucích zvuků produkovaných naftovým čtyřválcem uvězněna za hradbou tlumicích hmot, teprve ve vysokých otáčkách začnou ve větší míře pronikat dovnitř.

obrázek [555 x 280]
 

Nad 4000 ot/min. agregát ztrácí všechny zábrany a rozkřičí se na celé okolo. Zatímco ovšem u benzinového motoru na tento okamžik řidič toužebně čeká, u naftového motoru se spíše modlí, aby nikdy nenastal. Větší hlučnost jednotky musíte chápat jako daň za nižší spotřebu a výrazný zátah v nízkých otáčkách, pokud to pro vás nejsou dostatečné argumenty, začněte rovnou studovat parametry benzinových motorů.

Když už jsme u spotřeby, ta kombinovaná v průběhu testu oscilovala okolo 7,5 litrů, méně citlivé zacházení s plynovým pedálem znamenalo zvýšení spotřeby na 8 – 9 litrů nafty na 100 km jízdy, dravá sportovní jízda vykouzlila na displeji palubního počítače dokonce hodnotu přesahující 10 litrů. Naopak něžné zacházení s plynovým pedálem, včasně řazení a brzdění motorem kombinovanou spotřebu snížilo na zajímavých 7,1 l/100 km.

Q jako quality

diferenciál se zvýšenou svorností aplikovaný na přední nápravu Alfě Romeo GT sluší. Zařízení eliminující prokluz kol a rozdělující mechanicky točivý moment mezi kola hnané přední nápravy podle aktuálních jízdních podmínek, udělalo z atraktivního italského kupé podstatně sebevědomější auto. Alfa Romeo GT Q2 mnohem ochotněji a především jistěji opíše oblouk zatáčky a klidněji reaguje na změny směru jízdy.

obrázek [555 x 256]
 

Přestože auto vykazovalo a stále vykazuje výborné jízdní vlastnosti i v základní výbavě s přední poháněnou nápravou bez systému Q2, samosvorný diferenciál dodává jízdě na jistotě a zábavnosti a umožňuje řidiči poznat, co Alfa Romeo GT skutečně umí. Jízdní zážitky opět umocňovalo přesné řazení a docela komunikativní a především velmi strmé řízení. Alfa Romeo GT Q2 1,9 JTD nezklamala ani z hlediska brzd.

K vyvolání silného brzdného účinku sice musíte na brzdový pedál pořádně zatlačit, ale výsledek za zvýšenou námahu stojí. Alfa GT má i nadále problémy s tlumením větších nerovností, od náprav se tu a tam do interiéru probojují hrůzostrašně znějící rázy, slabinou zůstává i velmi malý poloměr otáčení.

Více kontroly, více zábavy

Na první pohled se může zdát, že rozšíření nabídky Alfy Romeo o model GT Q2 se sportovním diferenciálem na přední nápravě si nezaslouží větší pozornost, ale opak je pravda. Alfa Romeo GT Q2 nabízí ještě více radosti z jízdy, větší stabilitu a jistotu v zatáčkách. Investice 25.000,-Kč v kupé za 800 tisíc se tedy rozhodně vyplatí.

První cena vozu742.000,-Kč (1,8 TS, 103 kW, Impression)
První cena vozu s testovanou motorizací782.000,-Kč (1,9 JTD, 110 kW, Impression)
Základní cena testovaného vozu839.000,-Kč (1,9 JTD, 110 kW, Q2)
Cena testovaného vozu vč. příplatků906.000,-Kč (1,9 JTD, 110 kW, Q2)

Plusy

  • atraktivní design
  • strmé a přesné řízení
  • výborné jízdní vlastnosti
  • příznivá spotřeba

Minusy

  • malý rejd předních kol
  • rázy od kol
Spolupracujeme s TipCars.com

Alfa Romeo GT Q2

Cena v základní výbavě: 839 000 Kč Cena v testované výbavě: 906 000 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce, boční a okenní airbagy, ABS s EBD, stabilizační systém VDC, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, volant potažený kůží, hliníková hlavice řadicí páky, loketní opěrka vpředu, chromovaná maska chladiče, automatická dvouzónová klimatizace, tempomat, 18palcová pěti-paprsková litá kola, elektricky ovládaná přední okna, autorádio s CD přehrávačem, ovládání rádia na volantu, přední diferenciál a sportovní natavení Q2, sportovní pedály, sportovní sedačky, tempomat.

Výbava testovaného vozu:Klima paket – dešťový, mlhový a pachový senzor (+ 15.000 Kč), metalický lak (+ 10.000 Kč), bluetooth (+ 10.400 Kč), xenonové světlomety (+ 20.000 Kč), výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce (+ 5.000 Kč), příprava pro mobilní telefon (+ 6.600 Kč).

Babiš jednal v Bruselu o kvótách: Nesmíme jít slovenskou cestou Babiš jednal v Bruselu o kvótách: Nesmíme jít slovenskou cestou

Summit Evropské unie v Bruselu začal tradiční debatou s…

Komentář Heleny Horské: bitcoin je investiční hračkou pro otrlé Komentář Heleny Horské: bitcoin je investiční hračkou pro otrlé

Bitcoin se postupně odhaluje – ukazuje nám, co vlastně je…

Bulhaři schválili prodej elektrárny Varna, kterou vlastní ČEZ Bulhaři schválili prodej elektrárny Varna, kterou vlastní ČEZ

Bulharský antimonopolní úřad povolil společnosti SIGDA,…

Okamura prodává svým příznivcům sushi sety Okamura prodává svým příznivcům sushi sety

Šéf SPD Tomio Okamura je nejen politikem, ale i zkušeným…

 
Technické údaje
Motor Alfa Romeo GT Q2
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1910
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 305 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 209
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.4 / 6.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 320 / 905
Objem nádrže (l):63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1365 / -
Rozměr pneu:225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4489
b) šířka (mm): 1763
c) výška (mm): 1366
d) rozvor (mm): 2596
e) rozchod vpředu (mm): 1524
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1050 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 770 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):800
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Alfa Romeo GT Q2
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,96
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Alfa Romeo GT Cabriolet: Pohrobek bez střechy Alfa Romeo GT Cabriolet: Pohrobek bez střechy

Již od startu výroby kupé Alfa Romeo GT se spekulovalo o…

Alfa Romeo GT: Addio, cuore sportivo! Alfa Romeo GT: Addio, cuore sportivo!

Alfa Romeo GT odchází do automobilového důchodu. Výroba…

 



 
Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Dnes 18:55

Renault oživuje značku Alpine sporťákem pojmenovaným po jejím neznámějším modelu. Za tuhle reinkarnaci se však původní A110 stydět nemusí!




Blesk.cz

Hasiči vytáhli z Vltavy poslední část trosek lávky. Dva speciální tanky to zvládly za pouhých několik hodin

Hasiči vytáhli z Vltavy poslední část trosek lávky.…

Na nábřeží u Trojské lávky přijel krátce po poledni konvoj s těžkou technikou. Hasiči s její pomocí vytáhli z…

Spratka Novotného rázně umlčeli! Má v tom prsty Kristelová s Řepkou?

Spratka Novotného rázně umlčeli! Má v tom prsty…

Internetová slovní přestřelka mezi Pavlem Novotným (36) a Kateřinou Kristelovou (38) skončila. Novotného…

 

iSport.cz

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo vyhodit bráchu

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo…

Jako hráč vyhrál Nagano, mistrovství světa i extraligový titul. Dovede řídit klub z pozice majitele a…

Hlaváčková si upraví jméno. Italský manžel má ze změny radost

Hlaváčková si upraví jméno. Italský manžel má ze…

Tenistka Andrea Sestini Hlaváčková vstoupí do nové sezony s rozšířeným příjmením a novou parťačkou, ale opakuje…

 

Reflex.cz

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami stromů a indiáni na válečné stezce

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami…

Vánoční i nevánoční akce vás čekají tento víkend. Předvánoční stres z vás spadne natotata!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

Další neomarxistická krávovina se objevila na obzoru amerických ekonomických institucí. Ty začaly zcela vážně…