Ariel: Britský návrat v jedné stopě
Britští výrobci motocyklů to po druhé světové válce neměli jednoduché. Ti, které nezahubila odbytová krize druhé poloviny 50. let, neodolali nástupu Japonců. A to i přesto, že japonští designéři se jejich tvary nechávali do značné míry (někdy až příliš) inspirovat. Jejich výrobky byly však kvalitnější, spolehlivější a levnější. AJS, Ariel, BSA, Norton, Triumph, Velocette, Vincent – to jsou ta nejznámější jména. Kromě několikrát vzkříšeného Nortonu z nich přežil akorát Triumph a i ten si dal sedmiletou pauzu, než jej začátkem 90. let minulého věku obnovil John Bloor.
Nyní se chystá na návrat Ariel. Ariel Motor Company Ltd. dnes sídlí v Crewkerne v hrabství Sommerset. S původní firmou Ariel Motorcycles z Bournbrooku u Birminghamu nemá nic společného, pouze název je stejný. Ta začínala vlastně už v roce 1870 (!) vysokými koly, v letech 1902-1967 vyráběla motocykly a skončila o tři roky později tříkolovým mopedem. To už byla dávno součástí konkurenční BSA a nakonec je převzal zmiňovaný Triumph. Zdaleka nejznámějšími stroji jsou její čtyřválce Square Four s objemy 500, 600 a 1000 cm3. Je zajímavé, že do roku 1925 stavěla i automobily, tři roky před vypuknutím první světové války jejich výrobu přestěhovala do Coventry.
Těžištěm produkce dnešního Arielu jsou „splašené trubky“ s názvem Atom, opravdu puristický sporťák na čtyřech kolech, který velmi dobře známe, i když se v něm svezla asi jen hrstka z nás. Na Festival rychlosti do Goodwoodu ale chystá překvapení: návrat do jedné stopy. Spekulovalo se o něm už v červenci 2011 a zřejmě tehdy už nějaký ten funkční kus jezdil, teď konečně došlo na oficiální prezentaci. Letošní ročník se koná již brzy: od 26. do 29. června. Co můžeme očekávat? Podoba motocyklu totiž zatím zůstává utajena...
Minimalistický stroj, který skoro nic neváží, to bohužel nebude. Šéf a zakladatel novodobého Arielu Simon Saunders prozradil v rozhovoru pro server VisorDown, že místo něj uvidíme cruiser, ovšem s velkou mírou individualizace, takže každý stroj bude originálem už z továrny. To je velký rozdíl třeba oproti americkému Harleyi, slavné motorky z Milwaukee jsou upravovány vždy až dodatečně svými majiteli (zakázkové stavby jsou zvláštní disciplínou). Ariel má k dispozici dle slov svého nejvyššího muže různě tvarovaná sedla,nádrže i několik druhů kol, takže půjde o custom i tak. Srdce novinky představuje ironií osudu vidlicový čtyřválec Honda VFR 1200 F s objemem 1237 cm3 a výkonem někde kolem 127 kW. Šestistupňová dvouspojková převodovka je jednou z možností jak přenášet na zadní kolo točivý moment. Exemplář chystaný na výstavu se nachází ale zatím jen ve fázi testovací muly, zkušebního prototypu.
O tom, kdy odstartuje sériová (či spíše kusová produkce, bohužel zatím nepadlo ze Saundersových úst ani slovo. Cenovku 20 tisíc liber (676 tisíc korun) můžeme brát spíše jako orientační.