Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ariel: Britský návrat v jedné stopě

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Pod značkou Ariel si dnešní fanoušci rychlých kol představí sporťák Atom. Bývala však synonymem kvalitních a rychlých britských motocyklů. A nyní se k nim vrací!

Britští výrobci motocyklů to po druhé světové válce neměli jednoduché. Ti, které nezahubila odbytová krize druhé poloviny 50. let, neodolali nástupu Japonců. A to i přesto, že japonští designéři se jejich tvary nechávali do značné míry (někdy až příliš) inspirovat. Jejich výrobky byly však kvalitnější, spolehlivější a levnější. AJS, Ariel, BSA, Norton, Triumph, Velocette, Vincent – to jsou ta nejznámější jména. Kromě několikrát vzkříšeného Nortonu z nich přežil akorát Triumph a i ten si dal sedmiletou pauzu, než jej začátkem 90. let minulého věku obnovil John Bloor.

Nyní se chystá na návrat Ariel. Ariel Motor Company Ltd. dnes sídlí v Crewkerne v hrabství Sommerset. S původní firmou Ariel Motorcycles z Bournbrooku u Birminghamu nemá nic společného, pouze název je stejný. Ta začínala vlastně už v roce 1870 (!) vysokými koly, v letech 1902-1967 vyráběla motocykly a skončila o tři roky později tříkolovým mopedem. To už byla dávno součástí konkurenční BSA a nakonec je převzal zmiňovaný Triumph. Zdaleka nejznámějšími stroji jsou její čtyřválce Square Four s objemy 500, 600 a 1000 cm3. Je zajímavé, že do roku 1925 stavěla i automobily, tři roky před vypuknutím první světové války jejich výrobu přestěhovala do Coventry.

Těžištěm produkce dnešního Arielu jsou „splašené trubky“ s názvem Atom, opravdu puristický sporťák na čtyřech kolech, který velmi dobře známe, i když se v něm svezla asi jen hrstka z nás. Na Festival rychlosti do Goodwoodu ale chystá překvapení: návrat do jedné stopy. Spekulovalo se o něm už v červenci 2011 a zřejmě tehdy už nějaký ten funkční kus jezdil, teď konečně došlo na oficiální prezentaci. Letošní ročník se koná již brzy: od 26. do 29. června. Co můžeme očekávat? Podoba motocyklu totiž zatím zůstává utajena...

Minimalistický stroj, který skoro nic neváží, to bohužel nebude. Šéf a zakladatel novodobého Arielu Simon Saunders prozradil v rozhovoru pro server VisorDown, že místo něj uvidíme cruiser, ovšem s velkou mírou individualizace, takže každý stroj bude originálem už z továrny. To je velký rozdíl třeba oproti americkému Harleyi, slavné motorky z Milwaukee jsou upravovány vždy až dodatečně svými majiteli (zakázkové stavby jsou zvláštní disciplínou). Ariel má k dispozici dle slov svého nejvyššího muže různě tvarovaná sedla,nádrže i několik druhů kol, takže půjde o custom i tak. Srdce novinky představuje ironií osudu vidlicový čtyřválec Honda VFR 1200 F s objemem 1237 cm3 a výkonem někde kolem 127 kW. Šestistupňová dvouspojková převodovka je jednou z možností jak přenášet na zadní kolo točivý moment. Exemplář chystaný na výstavu se nachází ale zatím jen ve fázi testovací muly, zkušebního prototypu.

O tom, kdy odstartuje sériová (či spíše kusová produkce, bohužel zatím nepadlo ze Saundersových úst ani slovo. Cenovku 20 tisíc liber (676 tisíc korun) můžeme brát spíše jako orientační.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
10. 6. 2014 11:40
Re: Bez square four motoru
.....není řešitelný...a co takhle chlazení kapalinou ?
Avatar - Bubáq
10. 6. 2014 11:01
Re: Bez square four motoru
Ona čtvercová konfigurace přinesla problém s přehříváním druhé řady válců. A tento problém není řešitelný, a už vůbec ne při současných pracovních tlacích a otáčkách. Takže návrat k sqare four se konat ani nemůže....
10. 6. 2014 01:11
Bez square four motoru
to bude jen překopaná VFR, takže zbytečná motorka pro pár snobů. Triumph si naštěstí našel lepší cestu a jeho Speed (Street) Triple zná dnes každý. Dokáže konkurovat i japoncům. Nebýt MT-09 je to dodnes jediný "zábavný" tříválec na trhu.