Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin DB4 GT Continuation: Vznikne 25 nových britských krasavců

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Aston Martin postaví pětadvacítku kupé DB4 GT. To původní se zrodilo na přelomu 50. a 60. let minulého věku. Jeden kus ale přijde na skoro 50 milionů korun.

Aston Martin se rozhodl vyrobit novou sérii historických DB4 GT s italskou karoserií Touring. S nostalgickým pokračováním tak trochu napodobuje konkurenci od Jaguaru (XKSS), ale podobný kousek udělal už kdysi, takže se rozhodně neopičí. V roce 1988 poslal čtyři nevyužité podvozky stejného modelu do Milána - u Zagata na ně postavili nové karoserie. Oblá verze se stylizovaným Z z pera Ercoleho Spady je slavnější než ta klasická a hlavně vzácná, originálů bylo postaveno pouze devatenáct... Kromě Sanction II vznikly ještě na přelomu milénia dvě Sanction III. Obě várky měly upravené brzdy a podvozek a pod kapotou atmosférické řadové šestiválce DOHC 4,12 l/262 kW místo původních 3,67 l/234 kW.

Odlehčené DB4

Uzavřených DB4 GT Touring se v letech 1959-1963 zrodilo více: 75 kusů. Pro britskou továrnu to bylo úspěšné období, závodní DBR1 s Carrollem Shelbym a Royem Salvadorim vyhrál 24 hodin Le Mans, jen účast ve formuli 1 s dvouapůllitrem DBR4 nedopadla podle očekávání. GT sloužilo hlavně k závodění a hned v devětapadesátém jej Stirling Moss přivedl k vítězství v Silverstone. Při debutu!

Půvabná kupátka byla odlehčenou verzí standardního DB4, vážila 1265 kg, měla karoserie vyrobenou z hořčíkové slitiny a poháněl je také dvouventilový šestiválec 3,67 l s ještě o něco nižším výkonem 225 kW a točivým momentem 366 N.m. Oproti 179kW standardu ale pohonná jednotka disponovala stádem samozřejmě větším, protože používala tři dvoukomorové karburátory místo dvou. Šlo vlastně o supersporty, i když se jim tehdy tak ještě neříkalo - se zrychlením z klidu na 96 km/h za 6,4 s a maximálkou 245 km/h nebylo pochyb, že do této později vytvořené kategorie retrospektivně skutečně patří! Šlo o jeden z nejrychlejších ostrovních sporťáků té doby a vlastně i v celosvětovém měřítku...

Automobilka Aston Martin Lagonda Ltd. tedy legendu oživí, oznámila to v pátek 9. prosince. Základem bude osmička ještě lehčích provedení. Navíc nevyjedou z nového komplexu v Gaydonu, nýbrž z původních dílen v Newport Pagnellu! Nejsou opuštěné, stále stojí, sídlí zde divize Aston Martin Works Heritage. Montážní práce na tomto místě se tak obnoví alespoň na chvilku, po dekádě: od dob první generace řady Vanquish, konkrétně verze S. Zároveň jde samozřejmě o „líheň“ úvodní série DB4 GT.

Klasika versus moderna

Nové vozy dostanou vlastní VIN kódy, navážou na své předchůdce tam, kde se před 53 lety skončilo, s oficiálními replikami DB4 GT Zagato to Aston udělal mimochodem úplně stejně. Technika také zůstane v základu klasická, to znamená opět tříkarburátorový šestiválec, za kterým kdysi stál polský konstruktér Tadek Marek. Oficiálně bude mít 247 kW (336 k), ovšem dle optimistické normy SAE. Motory ale postaví technici od základu nové, využijí odlitků z typu DB11. Kombinace perfektní ruční práce, tedy poctivého řemesla a moderních materiálů...

Čtyřrychlostní manuální převodovka David Brown (vyráběla ji jiná společnost tehdejšího majitele) se také nezmění, stejně jako ocelový trubkový rám a podlaha. Nové vozy dále využijí předních nezávislých závěsů s nestejně dlouhými rameny, zadní nápravu mají tuhou s vlečenými rameny a Wattovým přímovodem. Příčný zkrutný stabilizátor najdeme pouze vpředu, stejně jako teleskopické tlumiče, vzadu byly totiž dvojité pákové, vinuté pružiny pak na obou. Ke slovu se jistě dostane původní dokumentace.

Jak už bylo zmíněno v titulku, do světa vyjede 25 aut. Zapomeňte na silniční homologaci, majitelé se s nimi budou moc prohánět pouze po okruzích. To znamená i ochrannou bezpečnostní klec dle řádů FIA, hasicí přístroj a obří palivovou nádrž na 136 l benzinu. Hmotnost se přesto udrží na muší hodnotě 1227 kg.

Závodní školení

Automobilka chystá dvouleté řidičské školení na moderních světových tratích včetně okruhu Yas Marina. „Učitelem“ bude i Darren Turner, který toho s astony v závodech GT vyhrál dost, třeba třídu GT1 ve 24 hodinách Le Mans (2007 a 2008) na DBR9, letos se stal šampionem kategorie GTE v European Le Mans Series, vodil závodní Vantage této specifikace. Kdysi také dnes dvaačtyřicetiletý závodník působil jako testovací pilot McLarenu, jezdil DTM, BTCC i australské V8 Supercars.

První vskutku pozoruhodné stroje se k zákazníkům dostanou v létě 2017. Tedy k těm, kteří mají na svých bankovních kontech přebytečných 48,6 milionu korun, právě tolik požadují Britové v přepočtu za jeden každý kus...

Aleš Dragoun
Diskuze (0)