Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A3 - Krůček, nebo skok?

K.F.
Druhá generace modelu Audi A3 se tváří spíše jako facelift stávající verze, než jako nový model. Stalo se alespoň pod kabátem něco výjimečného? Audi má v poslední době evidentně problém s designem. Nedá se říci, že by "audiny" byly nevzhledné, ale...

Druhá generace modelu Audi A3 se tváří spíše jako facelift stávající verze, než jako nový model. Stalo se alespoň pod kabátem něco výjimečného?

Audi má v poslední době evidentně problém s designem. Nedá se říci, že by "audiny" byly nevzhledné, ale jejich styling poněkud ustrnul a z možná nejprogresivnější německé značky konce minulého tisíciletí se stala bezmála nejkonzervativnější. U výrobce prestižních automobilů to většinou není na škodu, ale vzhledem k tomu, že se má stát z Audi tahoun sportovní větve koncernu VW, asi by to chtělo trochu se odvázat. Prvním vozem nové sportovní éry značky se čtyřmi kruhy má být právě druhá generace A3. Nevím jak to vidíte vy, ale avizovaný čerstvý vítr se jaksi nedostavil. Útěchou příznivců ingolstadtského výrobce snad může být fakt, že možná daleko více než jeho konzervatizmus působí mezi celosvětovou veřejností rozpaky evidentní stylistická bezradnost mnichovského konkurenta, který byl před pár lety na zenitu svého designu, ale retro v podobě Z8, ani obludnost řady 7 asi nebudou to pravé ořechové... To u Mercedes-Benzu si mohou jen spokojeně mnout ruce, každý následující model je v současnosti hezčí a ještě nikdy se neskvěly třícípé hvězdy na tak sportovně laděných křivkách karoserie. Ale dosti filozofování, věnujme se "á-trojce".

Jak už bylo řečeno, druhou generaci A3 by méně zdatný pozorovatel možná od té první ani nerozpoznal, maximálně by však prohlásil něco o decentním faceliftu, nehledě na to, že jsou přední světlomety trochu a-la Ibiza. Profil už je na tom naštěstí o poznání lépe, má klínovitou siluetu, krátké převisy, nižší prosklenou plochu a díky tomu i patřičný švih. Zadní partie jsou opět spíše lehkou evolucí stávající verze. Pokud tedy shrneme dojem z exteriéru, dá se říci, že rozhodně neurazí, ale bohužel ani nijak zvlášť nepřekvapí.

Nejvýrazněji se oproti předchůdci změnil interiér vozu, který se naladil na výrazně sportovnější notu. Zatímco středový panel je typické Audi, přísahal bych, že jsem tu kapličku už někde viděl. Abych opět nepopudil příznivce této značky, tak to BMW raději jmenovat nebudu... Kruhové výdechy lze jen těžko někomu přisoudit jako původní, tento typicky italský stylistický prvek už má ve svém repertoáru celá řada automobilek. Novinkou je ukotvení plynového pedálu do podlahy, namísto dnes obvyklého zavěšení. Sedadla jsou posazena níž než dříve, řadicí páka naopak o něco výš. V nabídce budou opět tři stupně výbavy, základní Atraction, střední Ambition a luxusní Ambiente. Všechny modely budou standardně vybaveny mimo jiné elektrickým ovládáním předních oken, dálkově ovládaným centrálním zamykáním nebo výškovým nastavováním sedadla řidiče. Na přání bude k dispozici třeba i elektrické vyhřívání zadních sedadel, což je v této automobilové třídě poprvé, dále pak stabilizační systém ESP, aktivní opěrky hlav u předních sedadel a průběžné hlavové airbagy Sideguard. Ozvučení na přání dodá firma BOSE, zakoupit bude možné též dvouzónovou klimatizaci.

Novou generaci dělá především nová použitá technika a pokud jde o ni, tak na rozdíl od karoserie nedoznala pouze kosmetických změn. Základem vozu je nové šasi, na které se může za rok a půl těšit i nástupce octavie. To má o významných 65 mm delší rozvor, takže se snad už nebudou produkty koncernu VW v nižší střední třídě vyznačovat nejstísněnějším prostorem na zadních sedadlech. Vůz bude i o 30 mm širší, sníží se však o rovný centimetr. V řeči čísel to znamená vnější rozměry 4203 x 1765 x 1421 mm a rozvor 2578 mm. A ještě jeden číselný údaj - zavazadlový prostor pojme solidních 350 l nákladu.

Jak je u Audi zvykem, A3 se bude nabízet nejen s pohonem přední nápravy, ale u silnějších verzí též ve verzi quattro. Přední kola jsou uchycena na "klasice" McPherson, vzadu se objeví čtyřprvkový závěs.

Vcelku zajímavá bude z hlediska sportovnějšího pojetí značky nabídka pohonných jednotek. Zážehové turbomotory zrovna sportovní image nedělají, což si u Audi včas uvědomili a místo další evoluce jednotky 1.8 T bude vrcholem nabídky šestiválec 3,2 l/177 kW (240 k) s točivým momentem 320 N. m z Audi TT, který zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 6,7 s a dokáže jet rychlostí až 245 km/h. Zajímavá bude jistě i jednotka 2.0 FSI s přímým vstřikováním paliva do válců, disponující výkonem 110 kW (150 k) a točivým momentem 200 N. m (0-100 km/h za 9,1, maximálně 211 km/h). Základem palety benzinových motorů je čtyřválec 1,6 l s výkonem 75 kW (102 k) a točivým momentem 148 N. m (0-100 km/h za 11,9 s, max. 185 km/h). A3 dostane i dva turbodiesely. Základ představuje motor 1.9 TDI/77 kW (105 k) s točivým momentem 250 N. m (0-100 km/h za 11,4 s, max. 187 km/h), špičkovým pohonem bude bezesporu TDI s objemem 2,0 l, disponující výkonem 103 kW (140 k) a vynikajícím točivým momentem 320 N. m (0-100 km/h za 9,5, max. 207 km/h).

Přenos točivého momentu na přední, nebo všechna kola budou mít na starosti pěti- a šestistupňové převodovky s přímým řazením, na přání se bude dodávat i samočinná šestistupňová převodovka Tiptronic. Vrcholnou verzi 3.2 V6 (objeví se koncem roku 2003) a 2.0 TDI bude možné vybavit přímo řazenou sportovní převodovkou DSG se dvěma automatizovanými spojkami. Ta umožňuje velmi rychlé přeřazení bez přerušení přenášeného výkonu, takže modely vybavené touto převodovkou budou mít lepší dynamické parametry a zároveň nižší spotřebu než stejné modely s klasickými přímo řazenými převodovkami.

Standardně bude Audi A3 vybaveno šestnáctipalcovými koly, na přání bude možné vůz vybavit sedmnáctipalcovými koly.

V České republice bude nové Audi A3 premiérově představeno letos v červnu na brněnském Autosalonu.



K.F.