Audi A3 - Krůček, nebo skok?

Audi A3 - Krůček, nebo skok?

 
5.2. 2003 KF

Druhá generace modelu Audi A3 se tváří spíše jako facelift stávající verze, než jako nový model. Stalo se alespoň pod kabátem něco výjimečného? Audi má v poslední době evidentně problém s designem. Nedá se říci, že by "audiny" byly nevzhledné, ale...

Druhá generace modelu Audi A3 se tváří spíše jako facelift stávající verze, než jako nový model. Stalo se alespoň pod kabátem něco výjimečného?

Audi má v poslední době evidentně problém s designem. Nedá se říci, že by "audiny" byly nevzhledné, ale jejich styling poněkud ustrnul a z možná nejprogresivnější německé značky konce minulého tisíciletí se stala bezmála nejkonzervativnější. U výrobce prestižních automobilů to většinou není na škodu, ale vzhledem k tomu, že se má stát z Audi tahoun sportovní větve koncernu VW, asi by to chtělo trochu se odvázat. Prvním vozem nové sportovní éry značky se čtyřmi kruhy má být právě druhá generace A3. Nevím jak to vidíte vy, ale avizovaný čerstvý vítr se jaksi nedostavil. Útěchou příznivců ingolstadtského výrobce snad může být fakt, že možná daleko více než jeho konzervatizmus působí mezi celosvětovou veřejností rozpaky evidentní stylistická bezradnost mnichovského konkurenta, který byl před pár lety na zenitu svého designu, ale retro v podobě Z8, ani obludnost řady 7 asi nebudou to pravé ořechové... To u Mercedes-Benzu si mohou jen spokojeně mnout ruce, každý následující model je v současnosti hezčí a ještě nikdy se neskvěly třícípé hvězdy na tak sportovně laděných křivkách karoserie. Ale dosti filozofování, věnujme se "á-trojce".

Jak už bylo řečeno, druhou generaci A3 by méně zdatný pozorovatel možná od té první ani nerozpoznal, maximálně by však prohlásil něco o decentním faceliftu, nehledě na to, že jsou přední světlomety trochu a-la Ibiza. Profil už je na tom naštěstí o poznání lépe, má klínovitou siluetu, krátké převisy, nižší prosklenou plochu a díky tomu i patřičný švih. Zadní partie jsou opět spíše lehkou evolucí stávající verze. Pokud tedy shrneme dojem z exteriéru, dá se říci, že rozhodně neurazí, ale bohužel ani nijak zvlášť nepřekvapí.

Nejvýrazněji se oproti předchůdci změnil interiér vozu, který se naladil na výrazně sportovnější notu. Zatímco středový panel je typické Audi, přísahal bych, že jsem tu kapličku už někde viděl. Abych opět nepopudil příznivce této značky, tak to BMW raději jmenovat nebudu... Kruhové výdechy lze jen těžko někomu přisoudit jako původní, tento typicky italský stylistický prvek už má ve svém repertoáru celá řada automobilek. Novinkou je ukotvení plynového pedálu do podlahy, namísto dnes obvyklého zavěšení. Sedadla jsou posazena níž než dříve, řadicí páka naopak o něco výš. V nabídce budou opět tři stupně výbavy, základní Atraction, střední Ambition a luxusní Ambiente. Všechny modely budou standardně vybaveny mimo jiné elektrickým ovládáním předních oken, dálkově ovládaným centrálním zamykáním nebo výškovým nastavováním sedadla řidiče. Na přání bude k dispozici třeba i elektrické vyhřívání zadních sedadel, což je v této automobilové třídě poprvé, dále pak stabilizační systém ESP, aktivní opěrky hlav u předních sedadel a průběžné hlavové airbagy Sideguard. Ozvučení na přání dodá firma BOSE, zakoupit bude možné též dvouzónovou klimatizaci.

Novou generaci dělá především nová použitá technika a pokud jde o ni, tak na rozdíl od karoserie nedoznala pouze kosmetických změn. Základem vozu je nové šasi, na které se může za rok a půl těšit i nástupce octavie. To má o významných 65 mm delší rozvor, takže se snad už nebudou produkty koncernu VW v nižší střední třídě vyznačovat nejstísněnějším prostorem na zadních sedadlech. Vůz bude i o 30 mm širší, sníží se však o rovný centimetr. V řeči čísel to znamená vnější rozměry 4203 x 1765 x 1421 mm a rozvor 2578 mm. A ještě jeden číselný údaj - zavazadlový prostor pojme solidních 350 l nákladu.

Jak je u Audi zvykem, A3 se bude nabízet nejen s pohonem přední nápravy, ale u silnějších verzí též ve verzi quattro. Přední kola jsou uchycena na "klasice" McPherson, vzadu se objeví čtyřprvkový závěs.

Vcelku zajímavá bude z hlediska sportovnějšího pojetí značky nabídka pohonných jednotek. Zážehové turbomotory zrovna sportovní image nedělají, což si u Audi včas uvědomili a místo další evoluce jednotky 1.8 T bude vrcholem nabídky šestiválec 3,2 l/177 kW (240 k) s točivým momentem 320 N. m z Audi TT, který zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 6,7 s a dokáže jet rychlostí až 245 km/h. Zajímavá bude jistě i jednotka 2.0 FSI s přímým vstřikováním paliva do válců, disponující výkonem 110 kW (150 k) a točivým momentem 200 N. m (0-100 km/h za 9,1, maximálně 211 km/h). Základem palety benzinových motorů je čtyřválec 1,6 l s výkonem 75 kW (102 k) a točivým momentem 148 N. m (0-100 km/h za 11,9 s, max. 185 km/h). A3 dostane i dva turbodiesely. Základ představuje motor 1.9 TDI/77 kW (105 k) s točivým momentem 250 N. m (0-100 km/h za 11,4 s, max. 187 km/h), špičkovým pohonem bude bezesporu TDI s objemem 2,0 l, disponující výkonem 103 kW (140 k) a vynikajícím točivým momentem 320 N. m (0-100 km/h za 9,5, max. 207 km/h).

Přenos točivého momentu na přední, nebo všechna kola budou mít na starosti pěti- a šestistupňové převodovky s přímým řazením, na přání se bude dodávat i samočinná šestistupňová převodovka Tiptronic. Vrcholnou verzi 3.2 V6 (objeví se koncem roku 2003) a 2.0 TDI bude možné vybavit přímo řazenou sportovní převodovkou DSG se dvěma automatizovanými spojkami. Ta umožňuje velmi rychlé přeřazení bez přerušení přenášeného výkonu, takže modely vybavené touto převodovkou budou mít lepší dynamické parametry a zároveň nižší spotřebu než stejné modely s klasickými přímo řazenými převodovkami.

Standardně bude Audi A3 vybaveno šestnáctipalcovými koly, na přání bude možné vůz vybavit sedmnáctipalcovými koly.

V České republice bude nové Audi A3 premiérově představeno letos v červnu na brněnském Autosalonu.

Audi A3 - Krůček, nebo skok?

ikona ikona ikona ikona
ikona ikona ikona ikona
ikona ikona ikona ikona
ikona ikona


Spolupracujeme s TipCars.com
Letadla budoucnosti s oddělitelnými křídly. Futuristický koncept má odlehčit letištím Letadla budoucnosti s oddělitelnými křídly. Futuristický koncept má odlehčit letištím

Budoucnost letadlové dopravy se rozbíhá do nejrůznějších…

ČSSD bude chtít přidat na mzdy, rodičovskou či výbavu policie ČSSD bude chtít přidat na mzdy, rodičovskou či výbavu policie

Sociální demokraté budou při jednáních o rozpočtu na…

Cestovky hlásí rekordní sezonu Cestovky hlásí rekordní sezonu

Růst platů, nízká nezaměstnanost a opadnutí strachu…

Trump označil Evropskou unii za jednoho z mnoha nepřátel Spojených států Trump označil Evropskou unii za jednoho z mnoha nepřátel Spojených států

Americký prezident Donald Trump označil Evropskou unii za…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní

Ptačí trus, hromady mrtvého hmyzu, pyl či smůla ze…

Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem? Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem?

Vnímání jízdních vlastností aut je často hodně…

 



Ojeté Audi A3 1.6: Když základ stačí Ojeté Audi A3 1.6: Když základ stačí

Audi A3 druhé generace vypadá stále k světu, i s…

Audi balanced mobility: Zelená energie pro plynová a elektrická Audi Audi balanced mobility: Zelená energie pro plynová a elektrická Audi

Audi představilo v Hamburku projekt Audi balanced…

 



 
Formule 1 v Česku: Připomeňte si krasavce, kteří závodili v Mostě

Formule 1 v Česku: Připomeňte si krasavce, kteří závodili v Mostě

Včera

Na okruhu v Mostě závodily vozy formule 1, které tvořily na přelomu 70. a 80. let minulého století dějiny. Poháněly je tehdy atmosférické třílitrové osmiválce.




Blesk.cz

Třetí betaverze Androidu P přináší tmavý motiv a spoustu drobných oprav

Třetí betaverze Androidu P přináší tmavý motiv a…

Google uvolnil třetí betu Androidu P, záhy následují také jednotliví výrobci. My jsme aktualizaci nainstalovali…

Babiš kvůli migrantům mluví o „cestě do pekel“. Rozohnil ho dopis z Itálie

Babiš kvůli migrantům mluví o „cestě do pekel“.…

Česká republika dostala žádost italského premiéra, aby země Evropské unie pomohly se 450 migranty, kteří jsou na…

 

iSport.cz

U Chorvatů při finále! Reportérka na ramenou, pak zklamání i hrdost

U Chorvatů při finále! Reportérka na ramenou, pak…

PŘÍMO ZE ZÁHŘEBU | Nevyhráli, přesto jsou naši hrdinové. Zaplněné centrum Záhřebu věřilo, že se dočká…

Experti Vízek a Podaný o finále: Titul zasloužený, ale gólman se bude stydět

Experti Vízek a Podaný o finále: Titul zasloužený,…

Francie to zvládla! Po dvaceti letech „Les Bleus“ znovu ovládli mistrovství světa ve fotbale, ve finále porazili…

 

Reflex.cz

Trumpova statistika: Nejčastěji volal Macronovi, nejvíc tweetuje o Rusku a v schůzkách vede premiér Japonska

Trumpova statistika: Nejčastěji volal Macronovi,…

Svět je fascinován neustálým tweetováním amerického prezidenta Donalda Trumpa, který si přes Twitter vyřizuje…

Skvosty brutalistické Jugoslávie: unikátní výstava připomíná časy maršála Tita

Skvosty brutalistické Jugoslávie: unikátní výstava…

Zlatá éra brutalistické architektury. I tak lze pojmenovat období od jugoslávsko-sovětské roztržky v roce 1948…