15.8. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Auta lze pořád ukrást za pár sekund. Díky signálu z bezklíčového odemykání

Auta lze pořád ukrást za pár sekund. Díky signálu z bezklíčového odemykání

Německý autoklub už loni zjišťoval, jak si auta poradí s hrozbou krádeže prostřednictvím bezklíčového odemykání. Letos test zopakoval s více modely. A jejich výsledky byly opět tristní!

Bezklíčové odemykání patří mezi moderní komfortní prvky auta, které jsou stále rozšířenější. Na to, že k autu zkrátka jen přijdete s klíčkem v kapse a to se samo odemkne, se rychle zvyká, a tak není divu, že je mezi zákazníky tak populární. Jenže tohoto komfortního prvku si všimli i zloději. Už loni na tuto hrozbu upozornil německý autoklub ADAC a letos před ní opět varuje. V nedávném testu zabývajícím se tímto problémem propadly všechny zkoušené vozy.

Ukrást automobil pomocí bezklíčového odemykání není nic tak složitého, jak se může zdát. Jestliže si myslíte, že vám nebezpečí hrozí jen v době, kdy jste blízko auta, rychle vás vyvedeme z omylu. Klidně můžete mít klíček u sebe doma a zloději vám zaparkované vozidlo před domem stejně ukradnou. Jak je to možné?

Klíček neustále vysílá signál, aby odemkl automobil. Stačí tak nechat klíček někde blízko zdi domu (třeba tradičně na věšáku u dveří), aby podvodník zvenku, klidně i velice slabý, signál zachytil. Když se mu to povede, pomocí zařízení zesílí daný signál, pošle ho k druhému zařízení u auta, pomocí něhož vůz odemkne a nastartuje, aby s ním během několika sekund mohl odjet. Vůz si totiž kvůli zesilovači myslí, že skutečný klíček je blízko, a tak se odemkne. Součástky na takové zařízení, které funguje na podobném principu jako zesilovače Wi-Fi sítě, přitom lze sehnat v obyčejném elektru. A to podle ADACu za nějakých 100 eur (cca 2.600 korun).

Poradíme vám, jak zabránit krádeži auta se systémem Keyless-Go

Kromě toho, že zloději musí pracovat ve dvojici, trápí podvodníky při tomto útoku vlastně jediná věc. Jakmile motor mimo dosah signálu klíčku zhasne (třeba dojde palivo), automobil už bez další úpravy znovu nenastartuje. V takovém případě ale není podvodník nijak zvlášť nápadný, pokud vůz někde odstaví, vypadá ukradené vozidlo naprosto obyčejně. Nejsou na něm viditelné škody a jeho skutečnému majiteli klidně může hrozit, že bude obžalován z pojistného podvodu... Zkrátka to vypadá, jako by si ho tam postavil sám, a nahlášení krádeže je jen podvod.

O problému se ve větší míře poprvé hovořilo už loni, kdy ADAC otestoval 24 aut 19 různých výrobců a zjistil, že je pomocí tohoto triku lze snadno ukrást. Na rozdíl od dřívějšího testu švýcarských odborníků ale autoklub nepoužíval drahé softwarové vybavení, ale jednoduchý zesilovač, který se dá koupit za pár stovek. I kvůli tomu apeloval na výrobce, aby své modely s bezklíčovým odemykáním lépe zajistily. Po roce se německý autoklub rozhodl test zopakovat, tentokrát s více než 100 vozy od 30 značek, aby zjistil, co se v této oblasti za pár měsíců událo. Bohužel nic, všechna testovaná auta propadla.

Video

Až na dvě výjimky se pomocí jednoduchého triku povedlo automobil nejen odemknout, ale také nastartovat. Výjimkami jsou přitom BMW i3 a Infiniti Q30, které se ale nepovedlo odemknout (u prvního), respektive nastartovat (u druhého), jen proto, že daným systémem nebyly vybaveny. Mnichovskému elektromobilu chybělo bezklíčové odemknutí a japonskému hatchbacku bezklíčové startování.

Všechny ostatní testované vozy, mezi které patří nejen modely Škoda (Kodiaq, Octavia, Superb), ale také Volkswageny (Golf, Passat, Tiguan), Peugeoty (508, 5008), Hyundaie (i10, i30, i40) nebo třeba Tesla (Model S) dokázali odborníci ADACu pomocí jednoduchého zařízení odemknout a nastartovat. Problém se přitom netýká jen automobilů, ale také motocyklů, obdobně se povedlo na dálku, zhruba na 20 metrů, odemknout a nastartovat vybrané stroje od BMW, Ducati a KTM. Silný zesilovač by ale mohl signál klíčku klidně prodloužit o více než stovku metrů.

ADAC na základě testu zákazníkům doporučuje, aby si funkci bezklíčového odemykání vypnuli, pokud to jde. Klasické dálkové centrální ovládání je totiž dle autoklubu ve výsledku lépe chráněno před zneužitím. Na výrobce pak apeluje, aby tyto systémy lépe zabezpečili. Řešením přitom podle německých odborníků není balení klíčů do alobalu nebo ukládání do plechovky. Majitel nemá jistotu, že takový krok šíření signálu klíčku skutečně odstíní, a to zvlášť u plechovek. Alobal se zase od klíčku může potrhat a je k ničemu. Pokud jste ale doma, je možností vložit klíček do ledničky nebo mrazáku, které šíření signálu dokáže zamezit. Nejlepší volbou ale bude nějaké zabezpečovací zařízení, existují totiž systémy, které si s takovými útoky dokážou poradit a přitom zachovají funkci bezklíčového odemykání.

Seznam aut, na nichž ADAC testoval podvodné odemknutí a nastartování pomocí bezklíčového odemknutí
ZnačkaModel
Alfa RomeoGiulia
AudiQ2, A3, A4, A4 Avant, A5, A6, A6 allroad, R8, SQ 7, TT RS, TT S
BMW225xe, 318i, 318d, 440i GC, 520d, 520d Touring, 640d, 730d, 740, 740d, i3, X1
CitroënDS 4 CrossBack, C3, C4 Picasso, SpaceTourer
Fiat124 Spider
FordEcoSport, Edge, Focus, RS, Galafy, Kuga, Mustang, S-Max
HondaHR-V
Hyundaii10, i30, i40, Ioniq, ix35, Santa Fe
InfinitiQ30
JaguarF-Pace
KiaNiro, Optima
Land RoverDiscovery, Evoque
LexusRX
Mazda3, CX-5, MX-5
Mercedes-BenzE
MiniClubman, Cabrio, Countryman
MitsubishiOutlander, Space Star
NissanLeaf, Micra, Navara, Qashqai, Qashqai+2
OpelAmpera, Ampera-E, Astra
Peugeot508, 3008, 5008
RenaultCaptur, Clio, Grand Scénic, Kadjar, Mégane, Scénic, Talisman, Traffic
SeatAteca, Leon
ŠkodaKodiaq, Octavia, Superb
SsangYongTivoli
SuzukiSX4, Baleno, Swift, Vitara
SubaruLevorg
TeslaModel S
ToyotaC-HR, Mirai, Prius, RAV4, Verso
VolvoV40, S90, V90, XC90
VolkswagenGolf, Passat, Tiguan, Touran
Pozn. Naprostá většina vyrobených aut byla vyrobena mezi lety 2015 až 2017, vybrané modely jsou i staršího data výroby, nejstarší je Toyota Prius z roku 2007.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sázky za miliardy jsou v ohrožení, sázkaři budou muset být registrovaní Sázky za miliardy jsou v ohrožení, sázkaři budou muset být registrovaní

Všichni sázkaři musejí být od příštího roku registrovaní.…

Skanska Reality bude mít nové vedení Skanska Reality bude mít nové vedení

Novým ředitelem developerské firmy Skanska Reality bude…

Investice do úspor energií v Česku spolykají stovky miliard Investice do úspor energií v Česku spolykají stovky miliard

Od půl bilionu korun až po více než jeden bilion korun by…

Komentář Martina Čabana: Babiš a síla politických žaludků Komentář Martina Čabana: Babiš a síla politických žaludků

Sotva se poslanci dohodli na ustavení mandátového a…

 

Štítky ADAC Video

 

Přidat názorDiskuse: Auta lze pořád ukrást za pár sekund. Díky…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 





 
Nový Aston Martin Vantage je tu. S motorem Mercedesu a elektrickým samosvorem

Nový Aston Martin Vantage je tu. S motorem Mercedesu a elektrickým samosvorem

Dnes 13:31

Baby Aston se dočkal nové generace. O pohon se stará čtyřlitrový osmiválec s dvěma turby, který Aston využil již v modelu DB11.




Blesk.cz

Před smrtí natočila dojemný vzkaz rodině! Poslední slova Jany Novotné (†49) pro veřejnost!

Před smrtí natočila dojemný vzkaz rodině! Poslední…

17 měsíců sice bojovala se zákeřnou rakovinou, ještě v červenci ale našla sílu pomáhat jiným. Tenisová legenda…

Lyžařská sezóna startuje: 9 rad, jak na kopci zaválet

Lyžařská sezóna startuje: 9 rad, jak na kopci zaválet

Mnohá lyžařská střediska už otevřela, sezona se rozběhla. Pokud zrovna uvažujete, jak vybavit na lyže nejen sebe…

 

iSport.cz

Zažij La Ligu na vlastní kůži! Ovládni kvíz a leť s DIGI Sportem na Barcelonu

Zažij La Ligu na vlastní kůži! Ovládni kvíz a leť s…

Máš rád španělský fotbal? Chtěl bys jej sledovat přímo z tribuny? Máš výjimečnou příležitost. Dva fotbaloví…

Olympijské oblečení: od průšvihu v Naganu po zlato pro Koreu

Olympijské oblečení: od průšvihu v Naganu po zlato pro Koreu

Na olympiádu v Naganu vzpomínají čeští fanoušci jen v dobrém. A to především kvůli triumfu hokejistů. Oblečení…

 

Reflex.cz

Hrad nemluví o Zemanově zdraví pravdu, ani cukrovka problémy nevysvětluje, tvrdí Tomáš Cikrt

Hrad nemluví o Zemanově zdraví pravdu, ani cukrovka…

Cukrovka a polyneuropatie (porušení nervů, které znecitlivuje nohy): podle Hradu jediné zdravotní problémy…

Mugabe vs. Mandela: Oba koketovali s násilím a tíhli ke komunismu. Jak se stal z jednoho diktátor?

Mugabe vs. Mandela: Oba koketovali s násilím a tíhli…

Narodili se do stejné doby a regionu. Oba koketovali s násilím i radikálním socialismem, ba komunismem. Oba…