2.12. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Autobus a superauto v jednom? Superbus umí jet 250 km/h (+videa)

 

Patnáct metrů dlouhý autobus je poháněn elektřinou. Sveze až 23 cestujících, a to pěkně rychle.

Rychlý přesun na delší vzdálenost si nyní obvykle spojujeme s letadly nebo rychlovlaky. V osmdesátých letech ale v Nizozemí vznikl plán na zavedení vysokorychlostních autobusových linek. Výsledkem tohoto projektu se stal prototyp Superbus.

Za myšlenkou Superbusu stál první holandský astronaut Wubbo Johannes Ockels, kterému s projektem pomáhal tým z Kosmické fakulty technické univerzity v Delftu. Superbus byl alternativním projektem k plánům na vlakovou rychlodráhu spojující Amsterodam s Groningenem. Na jeho vzniku se finančně podílela i holandská vláda.

Ve srovnání s rychlodráhou mohl Superbus využít stávající infrastrukturu, a tak by jeho zavedení bylo mnohem levnější. Futuristické myšlenky ale počítaly s výstavbou vyhřívaných silnic, které by v zimě nenamrzaly.

Zároveň ale Superbus mohl být podobně rychlý jako rychlovlaky. Vozidlo totiž mělo být schopno jezdit až rychlostí 250 km/h. Pohon měl být relativně ekologický, Superbus totiž využívá elektrickou energii. Použité elektromotory údajně dosahují výkonu 800 koní (588 kW). Akumulátor má vozu umožnit ujet na jedno jejich nabití více než 200 kilometrů. Lithium-polymerové baterie se mohou snadno vyměnit, což je rychlejší řešení než dobíjení.

Více než klasickým autobusům se Superbus podobá limuzínám. Vozidlo dlouhé 15 metrů je velice nízké, jeho tvary byly navrhovány s ohledem na co nejlepší aerodynamiku. Autorkou tvarů je Italka Antonia Terzi, která v minulosti pracovala u Ferrari a Williamsu jako specialistka na aerodynamiku v jejich týmech ve Formuli 1. Na konstrukci jsou použita především uhlíková vlákna, kvůli zajištění co nejnižší hmotnosti.

Dovnitř se vejde až 23 cestujících, nástup usnadňuje osm párů k nebi otevíraných dveří. Sedačky jsou kožené, což zjednodušuje péči o ně, navíc vydrží více než látkové. Pasažéři mohou během cesty využít třeba Wi-Fi.

Superbus v tuto chvíli existuje v jediném prototypu. V minulosti prošel různými testy, ve kterých zazářil. Díky homologaci dokonce může i do běžného provozu.

Autor projektu Wubbo Ockels již nežije, jeho následovníci ale stále doufají, že se vozidlo dostane do sériové produkce. Některé regiony v Nizozemí nadále zvažují možnosti jeho zavedení do provozu. Superbus si v roce 2011 vyzkoušeli také ve Spojených arabských emirátech, vozidlo by totiž mohlo být použito pro vysokorychlostní spojení Dubaje a Abú Zabí. Trasu dlouhou 120 kilometrů by Superbus mohl zvládnout za pouhou půlhodinku.

Video

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu

Používá vaše společnost zastaralý HR systém, ve kterém je…

Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko

Chtěl bych investovat půl až jeden milion korun maximálně…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 





 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Včera

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak, autodráha v obýváku a další ukázky ARCore

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak,…

Google před pár týdny představil svůj vlastní systém pro rozšířenou realitu ARCore, který by měl být dostupný…

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční můra všech rodičů na vlastní kůži

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční…

Let z Británie do Austrálie neprobíhá zrovna podle Joanniných představ. Má vysokou teplotu, její devítitýdenní…

 

iSport.cz

Bohemians překvapivě končí v MOL Cupu s Vlašimí, postup slaví Teplice

Bohemians překvapivě končí v MOL Cupu s Vlašimí,…

První překvapení nabídlo 3. kolo MOL Cupu, v němž fotbalisté Bohemians prohráli 2:3 po penaltách s druholigovou…

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal, chválí Švancara

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal,…

Danny? Už ukázal kvalitu a lehkost, ale brzdí ho zranění. Halil Altintop? Nic. Ruslan Rotaň? Dříč ve středu…

 

Reflex.cz

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co z češtiny?

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co…

Máte rádi matematiku? Nebo jste ji jako děti a žáci nenáviděli? Oblíbenou otázkou různých rodinných sešlostí…