reklama


2.12. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Autobus a superauto v jednom? Superbus umí jet 250 km/h (+videa)

 

Patnáct metrů dlouhý autobus je poháněn elektřinou. Sveze až 23 cestujících, a to pěkně rychle.

Rychlý přesun na delší vzdálenost si nyní obvykle spojujeme s letadly nebo rychlovlaky. V osmdesátých letech ale v Nizozemí vznikl plán na zavedení vysokorychlostních autobusových linek. Výsledkem tohoto projektu se stal prototyp Superbus.

Za myšlenkou Superbusu stál první holandský astronaut Wubbo Johannes Ockels, kterému s projektem pomáhal tým z Kosmické fakulty technické univerzity v Delftu. Superbus byl alternativním projektem k plánům na vlakovou rychlodráhu spojující Amsterodam s Groningenem. Na jeho vzniku se finančně podílela i holandská vláda.

Ve srovnání s rychlodráhou mohl Superbus využít stávající infrastrukturu, a tak by jeho zavedení bylo mnohem levnější. Futuristické myšlenky ale počítaly s výstavbou vyhřívaných silnic, které by v zimě nenamrzaly.

Zároveň ale Superbus mohl být podobně rychlý jako rychlovlaky. Vozidlo totiž mělo být schopno jezdit až rychlostí 250 km/h. Pohon měl být relativně ekologický, Superbus totiž využívá elektrickou energii. Použité elektromotory údajně dosahují výkonu 800 koní (588 kW). Akumulátor má vozu umožnit ujet na jedno jejich nabití více než 200 kilometrů. Lithium-polymerové baterie se mohou snadno vyměnit, což je rychlejší řešení než dobíjení.

Více než klasickým autobusům se Superbus podobá limuzínám. Vozidlo dlouhé 15 metrů je velice nízké, jeho tvary byly navrhovány s ohledem na co nejlepší aerodynamiku. Autorkou tvarů je Italka Antonia Terzi, která v minulosti pracovala u Ferrari a Williamsu jako specialistka na aerodynamiku v jejich týmech ve Formuli 1. Na konstrukci jsou použita především uhlíková vlákna, kvůli zajištění co nejnižší hmotnosti.

Dovnitř se vejde až 23 cestujících, nástup usnadňuje osm párů k nebi otevíraných dveří. Sedačky jsou kožené, což zjednodušuje péči o ně, navíc vydrží více než látkové. Pasažéři mohou během cesty využít třeba Wi-Fi.

Superbus v tuto chvíli existuje v jediném prototypu. V minulosti prošel různými testy, ve kterých zazářil. Díky homologaci dokonce může i do běžného provozu.

Autor projektu Wubbo Ockels již nežije, jeho následovníci ale stále doufají, že se vozidlo dostane do sériové produkce. Některé regiony v Nizozemí nadále zvažují možnosti jeho zavedení do provozu. Superbus si v roce 2011 vyzkoušeli také ve Spojených arabských emirátech, vozidlo by totiž mohlo být použito pro vysokorychlostní spojení Dubaje a Abú Zabí. Trasu dlouhou 120 kilometrů by Superbus mohl zvládnout za pouhou půlhodinku.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Volkswagen zastropoval platy a odměny nejvyšších manažerů. Chce předejít kritice Volkswagen zastropoval platy a odměny nejvyšších manažerů. Chce předejít kritice

Dozorčí rada německé automobilové skupiny Volkswagen…

Kancléř Kynštetr končí. Kvůli poslanecké jídelně Kancléř Kynštetr končí. Kvůli poslanecké jídelně

Dlouholetý kancléř Sněmovny Petr Kynštetr obhajoval…

 
 


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně

Modernizované provedení obou verzí rapidu si zákazníci…

První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl

Fiat Tipo Kombi nabídne zavazadlový prostor 550 litrů,…

 






 
Optický klam: Proč se nám zdá, že se kola při jízdě otáčejí na druhou stranu?

Optický klam: Proč se nám zdá, že se kola při jízdě otáčejí na druhou stranu?

Dnes 18:47

Někdy to vypadá, jako kdyby se kola automobilu jedoucího určitým směrem otáčela nebo dokonce stála, přestože pohyb vozu je jasně zřetelný. Čím to je?




Blesk.cz

Ind vyráběl chytré mobily za stovku. Došlápl si na něj obchodník se sluchátky

Ind vyráběl chytré mobily za stovku. Došlápl si na…

Mohit Goel, který založil firmu Ringing Bells, byl zatčen pro podezření z podvodu. Jeho firma vyrábí chytré…

Herečka a zpěvačka Bára Poláková: Prozradila pohlaví svého miminka!

Herečka a zpěvačka Bára Poláková: Prozradila pohlaví…

Herečka a zpěvačka Bára Poláková (33) už je v 8. měsíci těhotenství, a než se naděje, bude mít její půvabná…

 

iSport.cz

Slavia a titul? Rajnoch slíbil přijít ve slipech, sparťan Novotný překvapil

Slavia a titul? Rajnoch slíbil přijít ve slipech,…

Zatím jsou v lize druzí, ale co na konci sezony? Mistrovské ambice fotbalistů Slavie se probíraly v novém pořadu…

GALERIE: Nové vozy ve formuli 1? Obří zadek i odvážný návrat do historie

GALERIE: Nové vozy ve formuli 1? Obří zadek i…

Sezona Formule 1 ještě nezačala, pár týdnu si motorističtí nadšenci musí počkat. Ale už nyní je stáje navnazují…

 

Reflex.cz

Proč nebude profesor Drahoš prezidentem

Proč nebude profesor Drahoš prezidentem

Ano, Česká republika konečně má protikandidáta k Miloši Zemanovi v nadcházející prezidentské volbě. Je to…

V Česku začíná komiksová revoluce. Projekt NANITS mění zažité pořádky a vyzkoušet si ho můžete zdarma

V Česku začíná komiksová revoluce. Projekt NANITS…

Stvořili celý nový vesmír, na crowdfoundingové platformě Kickstarter vybrali přes 800 tisíc korun, vymysleli…

 
 
reklama