2.12. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Autobus a superauto v jednom? Superbus umí jet 250 km/h (+videa)

 

Patnáct metrů dlouhý autobus je poháněn elektřinou. Sveze až 23 cestujících, a to pěkně rychle.

Rychlý přesun na delší vzdálenost si nyní obvykle spojujeme s letadly nebo rychlovlaky. V osmdesátých letech ale v Nizozemí vznikl plán na zavedení vysokorychlostních autobusových linek. Výsledkem tohoto projektu se stal prototyp Superbus.

Za myšlenkou Superbusu stál první holandský astronaut Wubbo Johannes Ockels, kterému s projektem pomáhal tým z Kosmické fakulty technické univerzity v Delftu. Superbus byl alternativním projektem k plánům na vlakovou rychlodráhu spojující Amsterodam s Groningenem. Na jeho vzniku se finančně podílela i holandská vláda.

Ve srovnání s rychlodráhou mohl Superbus využít stávající infrastrukturu, a tak by jeho zavedení bylo mnohem levnější. Futuristické myšlenky ale počítaly s výstavbou vyhřívaných silnic, které by v zimě nenamrzaly.

Zároveň ale Superbus mohl být podobně rychlý jako rychlovlaky. Vozidlo totiž mělo být schopno jezdit až rychlostí 250 km/h. Pohon měl být relativně ekologický, Superbus totiž využívá elektrickou energii. Použité elektromotory údajně dosahují výkonu 800 koní (588 kW). Akumulátor má vozu umožnit ujet na jedno jejich nabití více než 200 kilometrů. Lithium-polymerové baterie se mohou snadno vyměnit, což je rychlejší řešení než dobíjení.

Více než klasickým autobusům se Superbus podobá limuzínám. Vozidlo dlouhé 15 metrů je velice nízké, jeho tvary byly navrhovány s ohledem na co nejlepší aerodynamiku. Autorkou tvarů je Italka Antonia Terzi, která v minulosti pracovala u Ferrari a Williamsu jako specialistka na aerodynamiku v jejich týmech ve Formuli 1. Na konstrukci jsou použita především uhlíková vlákna, kvůli zajištění co nejnižší hmotnosti.

Dovnitř se vejde až 23 cestujících, nástup usnadňuje osm párů k nebi otevíraných dveří. Sedačky jsou kožené, což zjednodušuje péči o ně, navíc vydrží více než látkové. Pasažéři mohou během cesty využít třeba Wi-Fi.

Superbus v tuto chvíli existuje v jediném prototypu. V minulosti prošel různými testy, ve kterých zazářil. Díky homologaci dokonce může i do běžného provozu.

Autor projektu Wubbo Ockels již nežije, jeho následovníci ale stále doufají, že se vozidlo dostane do sériové produkce. Některé regiony v Nizozemí nadále zvažují možnosti jeho zavedení do provozu. Superbus si v roce 2011 vyzkoušeli také ve Spojených arabských emirátech, vozidlo by totiž mohlo být použito pro vysokorychlostní spojení Dubaje a Abú Zabí. Trasu dlouhou 120 kilometrů by Superbus mohl zvládnout za pouhou půlhodinku.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Státní podnik spravující sítě pro policii i hasiče bude hledat šéfa Státní podnik spravující sítě pro policii i hasiče bude hledat šéfa

Již podruhé za necelý rok se bude řešit, kdo povede…

Ekonomický paradox. V komunistické Číně panuje vysoká příjmová nerovnost Ekonomický paradox. V komunistické Číně panuje vysoká příjmová nerovnost

Příjmová nerovnost se zvyšuje. V Číně téměř čtvrtinu…

Kmoníček: Návštěva Zemana u Trumpa se odsouvá, může za to severokorejská krize Kmoníček: Návštěva Zemana u Trumpa se odsouvá, může za to severokorejská krize

Návštěvu prezidenta Miloše Zemana u amerického prezidenta…

 
 






Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

 






 
VIN čísla. Víte, co znamenají a k čemu slouží? A kde je najdete?

VIN čísla. Víte, co znamenají a k čemu slouží? A kde je najdete?

Včera

Automobily lze identifikovat nejen podle značek a názvů modelů, ale především pomocí tzv. VIN čísla, kódu skládajícího se ze 17 znaků.




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Jak je to s návratem do práce po rodičovské dovolené?

Chat s odborníkem: Jak je to s návratem do práce po…

Můžete si na rodičovské dovolené přivydělat? A je třeba dávat pozor na výši výdělku? Jak je to s návratem zpátky…

Nestihli jste Ženevu? Bratislava vám to vynahradí! Ukazuje záplavu novinek i luxusu.

Nestihli jste Ženevu? Bratislava vám to vynahradí!…

Slyšeli jste někdy o Bratislavském autosalonu? Už  27. ročník ukazuje, že tuhle výstavu si do kalendáře musí…

 

iSport.cz

Chelsea přestřílela Southampton 4:2, poprvé od února hrál Terry

Chelsea přestřílela Southampton 4:2, poprvé od února…

Fotbalisté Chelsea zvítězili v anglické lize nad Southamptonem 4:2, odčinili předchozí porážku 0:2 od…

Slavia - Zlín 0:1. První prohra pod Šilhavým, favorit v poháru končí

Slavia - Zlín 0:1. První prohra pod Šilhavým,…

V semifinále MOL Cupu došlo k překvapení. Fotbalisté Zlína porazili Slavii Praha na jejím hřišti 1:0 a…

 

Reflex.cz

Je tohle ještě móda? Modelka pózovala v „plavkách“ ze zlaté izolepy

Je tohle ještě móda? Modelka pózovala v „plavkách“…

Se zvláštním nápadem přišel umělec, který si říká Joel Alvarez a je součástí The Black Tape Project. Ten spočívá…

Smutný příběh fotbalisty Rajtorala: uvězněný v depresích, propadl hazardu

Smutný příběh fotbalisty Rajtorala: uvězněný v…

Uzamčený ve vlastním světě, kde se dveře na svobodu hledají strašně obtížně. Svázaný ošklivými démony, jež bez…