Proč dostal modernizovaný Yaris větší atmosférický motor? Kvůli spotřebě!
Toyota Yaris se na letošním ženevském autosalonu představuje v modernizovaná podobě. Vedle upraveného vzhledu je hlavní novinkou příchod zážehové patnáctistovky, která nahrazuje dosavadní motor 1.33 VVT-i Dual. Aplikace většího motoru nás překvapila, a tak patnáctistovka byla hlavním tématem našeho rozhovoru se Serkanem Karamanem z evropského vývojového střediska Toyoty, který se na vzniku inovovaného yarisu podílel.
Můžete popsat nový motor?
Je to nový motor, který jsme museli přivést kvůli splnění nových evropských regulí ohledně spotřeby. Díky technice využívané i v našich hybridních modelech jsme mohli snížit spotřebu paliva a zároveň i zvýšit výkon.
Jedná se tedy o jiný agregát než v Yarisu Hybrid, který rovněž používá zážehovou patnáctistovku?
Ano, oba motory jsou jiné. Hybridní yaris využívá jednotku z rodiny a interním označením NZ, zatímco nový agregát pochází z rodiny NR, stejné rodiny jako dosavadní třináctistovka. Rozdílem je blok obou jednotek, nově pak používáme tzv. studené sběrné potrubí výfukových plynů. Oba motory ale umějí pracovat v Atkinsonově cyklu a nový agregát má rovněž jiný kompresní poměr, který je ale podobně vysoký jako u hybridu. Cílem bylo dosáhnout nižší spotřeby paliva.
Většina malých hatchbacků dnes používá přeplňované motory, vy však přijíždíte s atmosférickým motorem. Jaký je důvod této volby?
Yaris je auto segmentu B a jako takový vůz je primárně určen pro jízdu v městském prostředí. A v takových podmínkách je atmosférický agregát výhodnější, lépe reaguje na pokyn, díky čemuž je pro řidiče takové řešení komfortnější. Atmosférický motor navíc nabídne nižší spotřebu paliva v reálných podmínkách
Nejste jediní, kdo dnes přichází s motorem o objemu 1,5 litru. Jaký je důvod?
Myslím si, že downsizing dosáhnul svých limitů. Nové, přísnější regule je stále těžší splnit, navíc se nyní více dbá na spotřebu v reálném světě. Věříme, že atmosférická patnáctistovka je dobré řešení na tyto problémy, se kterými se nyní musíme potýkat.
Co dalšího se změnilo v rámci faceliftu yarisu?
Zaměřili jsme se hlavně na zlepšení odhlučnění kabiny. Už nyní jsme měli tiché auto v městském prostředí, na dálnici ale kvůli vyšším otáčkám motoru bylo hlučnější, což jsme chtěli změnit. Díky rozsáhlým změnám, jako bylo použití nového vzduchového filtru nebo přepracovaného zavěšení motoru, jsme hluk v kabině snížili o 5,5 dB. Zlepšili jsme i jízdní komfort, díky novému zavěšení se práce motoru tolik nepromítá do karoserie nebo novému nastavení zavěšení.
Většina konkurentů se vzdává třídveřové karoserie, yaris však na vybraných trzích nabídne třídveřovou karoserii i po faceliftu. Stále je o něj zájem?
Zájem o třídveřová auta skutečně klesá. Stále ale vidíme zákazníky, kteří takové auto chtějí, a tak jsme tuto verzi zachovali.