7.4. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Fiat Croma Mk2 (2005-2010): Ošklivá? A komu to vadí?

 

V letech 1985 až 1995 byl Fiat Croma vlajkovou lodí své značky. Deset let po ukončení jeho produkce se Italové rozhodli tento model oprášit. Při tom spojili své síly s koncernem GM. Avšak i přes veškerou snahu se zákazníci zrovna nehrnuli.

Původní Croma byla výsledkem projektu „Tipo4“. Ten přinesl partnerství Italů se Švédy a na svět postupně přivedl čtveřici automobilů, používajících shodný technický základ (dnes bychom řekli platformu). Kromě Cromy to byla Lancia Thema, Alfa Romeo 164 a Saab 9000. Nástupce hranaté Argenty způsobil v roce 1985 malou revoluci, neboť po vzoru menší a o rok starší Regaty vůz dostal vpředu napříč uložené poháněcí ústrojí a tedy pohon předních kol. To zmíněná Argenta byla ještě klasickým velkým Fiatem s pohonem zadních kol. V roce 1991 prodělala Croma výraznou modernizaci, která stárnoucí vůz až překvapivě oživila. I díky tomu se ve výrobě udržel do roku 1995. Mnozí čekali nástupce, ten se ale nedostavil. Až teprve v roce 2005 se jméno Croma znovu objevilo.

Giugiaro tentokrát zklamal

Marketing. Jak nemám tohle slovo rád. Žel pro prodej jakéhokoliv produktu je asi nezbytný. Ač se mu obecně přikládá stále větší váha, v historii jsme byli už mnohokrát svědky situací, kdy se jednoduše seknul. Příkladem je i recenzovaná Croma. Ačkoliv je vzhled vozů a vlastně čehokoliv čistě subjektivní záležitostí, asi nám dáte za pravdu, že design tohoto auta nikoho moc neoslní. Snaha nabídnout něco jiného než ostatní se zcela minula účinkem. U ojetin to nebývá tak zásadní, ale u nových aut tvar karoserie významnou roli při rozhodování kupujících hraje. Jen málokdo je ochotný vydat značnou sumu peněz za něco, co se mu nelíbí, byť by to bylo stokrát dobré a zajímavé…

Překvapuje to o to více, že pod tvary Cromy se podepsal Ital Design a tedy Giorgetto Giugiaro. Nezvykle vysoká karoserie s obludnými převisy prostě nevypadala dobře snad z žádného úhlu. Své klady však přesto měla. Šlo totiž o jakýsi mix mezi MPV, liftbackem a kombi. Pokud k tomu hodláte přistupovat takto, nebudete mít žádný problém. Kladem vozu je obrovský vnitřní prostor, byť v podélném směru vzadu mírně omezený. Rozvor náprav 2700 mm je dostatečný.

Video

Technicky vzato Croma využívá platformu GM Epsilon. Stejnou jako Opel Vectra C, Signum či Saab 9-3 druhé generace. Že má italský vůz něco společného se Saabem, prozradí umístění spínací skříňky. Ta je podle tradice švédské automobilky situována za řadicí pákou. A stejně to má i Croma.

Super bezpečnost za málo

Právě platforma GM Epsilon je jednou z velkých předností vozu. Zatímco původní Croma ve zpřísněných nárazových testech uskutečněných v roce 1990 zcela propadla, tato je přesným opakem. Zde se jasně projevuje invence Saabu, takže karoserie je příkladně tuhá. Skvělou úroveň pasivní bezpečnosti potvrdily i testy Euro NCAP, kde Croma získala 5 hvězdiček za čelní i boční náraz. Croma tak může být skvělým společníkem pro rodinu, která má hlouběji do kapsy, ale chce své děti vozit v bezpečném a prostorném autě. A že vůz není moc hezký, jde v daném případě obyčejně stranou.

Bezpečnost je tedy vynikající, avšak mladé rodiny zajímají při koupi auta i jiné věci. Třeba na kolik vyjde jeho údržba. Velký Fiat totiž nesdílí se Saabem 9-3 pouze platformu, nýbrž také řešení obou náprav. „Croma je dle mého názoru solidní a hlavně nedoceněné auto,“ říká Jan Menger, který se ve svém servisu Auto Menger na opravy italských vozů specializuje. „Bohužel repase podvozku, která je nutná k tomu, aby auto jezdilo, jak má, není zrovna levná,“ dodává Menger.

Přední náprava modifikovaného McPhersonu se vyznačuje, stejně jako u vzpomínaného „malého“ Saabu, hliníkovým spodním příčným ramenem. Snahou konstruktérů bylo snížit neodpruženou hmotu vozidla. Ovšem trochu na úkor životnosti. „I tak ale přední náprava Cromy zpravidla přežije 100 000 km. Vyměněná ramena ale již takovou odolností nevynikají, a to i v případě, že je koupím coby originální díl od Fiatu. Dodává je stejně jako v prvovýrobě známá firma TRW. Až si někdy říkám, zda je nové rameno opravdu od stejné firmy,“ přemýšlí Menger.

„Zřejmě z důvodu hliníku použitého na výrobu ramene nelze měnit samostatně jeho čep. Pouze oba silentbloky. Jenže ty na rozdíl od čepu vydrží hodně. Vůle v čepu znamená, že auto neprojde technickou kontrolou. To se pak návštěva STK může citelně prodražit. Jenže kvalitní rameno vyjde na 10.000 korun, samozřejmě bez práce,“ posteskne si Menger. Lze sice najít náhražky za cenu od zhruba 3.500 korun, ovšem s nimi nejsou dobré zkušenosti.

Volte diesel a buďte skromní

Ačkoliv u starších ojetin s předpokladem většího nájezdu kilometrů před diesely často varujeme, tady uděláme výjimku. Vznětové motory Fiatu jsou totiž opravdu kvalitní a dlouhověké. Navíc v případě Cromy ani moc jinou možnost nemáte. Diesely byly v Cromě tři. Nejlépe uděláte, pokud zůstanete při zemi a zvolíte základní 1.9 M-Jet s osmi ventily a výkonem 88 kW. „Diesely Fiatu používají common-rail od firmy Bosch, který je veskrze spolehlivý. Svým zákazníkům doporučuji nechat po ujetí 120.000 až 150.000 km demontovat vstřikovače, které následně vyčistím ultrazvukem. Celé to vyjde asi na 2.500 korun, což není nic hrozného. Motor pak běží tišeji a hladčeji, navíc to prospěje i vstřikovačům,“ říká Jan Menger. „Pokud už řeším s diesely nějaký problém, většinou se jedná o karbonem ochromený EGR ventil. Je zde docela dobře přístupný. Obvykle se jej snažím nejprve vyčistit. Když už to nejde, pak jej měním. Počítejte s částkou zhruba 4.000 až 5.000 korun,“ říká Menger. Také doporučuje při výměně EGR vyčistit sací potrubí spolu s přepouštěcím kanálem, kterým ventil EGR propojuje sání s výfukem. „To bývá obyčejně zanesené karbonem,“ dodává Menger. Na rozdíl od EGR ventilu je demontáž sání na motorech Multijet docela obtížná.

Složitější 1.9 M-Jet se 16 ventily a výkonem 110 kW je již problematičtější. I tady zlobí EGR, ovšem navíc jsou zde ještě vířivé klapky v sání. Že jsou vadné, tady neprozradí žádné chrastění jako třeba u zážehových dvoulitrů Duratec od Fordu. Že nefungují správně, signalizuje svítící kontrolka elektroniky motoru a následná diagnostika to obvykle potvrdí. A dále to zkušení mechanici odhalí vizuálně při pohledu na ovládací mechanismus klapek (viz článek o Opelu Astra H).

Vrcholem byl v Cromě pětiválec s 20ventily, který je odvozen od 16ventilové devatenáctistovky. Spojen byl výhradně se samočinnou šestistupňovou převodovkou od Aisinu. Ta je obecně považována za skvělou a k charakteru Cromy se skvěle hodí. I přesto bychom se této motorizaci vyhnuli, neboť u ní platí to stejné co u 16ventilové 1.9, jen je toho ještě o něco víc.

Nechtěný dárek od GM

Cromy se čtyřválcovými 16ventilovými diesely jsou sériově vybaveny pětistupňovou šestistupňovou manuální převodovkou. Jde o skříň M32, kterou pro Fiat vyráběl Opel. Převodovka M32 je „proslulá“ špatně vymezenou vůlí v ložiskách svých hřídelů. Při koupi Cromy s dieselem tak věnujte pozornost hluku v podobě kvílení. A také pohybu řadicí páky při přechodu motoru do tahu. Pokud se pohybuje při zařazeném prvním a také pátém převodovém stupni, může to znamenat popsanou závadu. A na její řešení si připravte tak 20.000 korun u specialisty na opravy převodovek. Ložiska hřídelů totiž Fiat (ale ani Opel) samostatně nedodává. Na druhou stranu, závady převodovky M32 nejsou na Cromě tak časté jako třeba v Astře. Alespoň Jan Menger se s nimi běžně nesetkává.

V souvislosti s převodovkou můžeme zmínit jednu zajímavou závadu, pojící se s pedálem spojky. „Už jsem řešil i případ, kdy pedál prasknul. Bylo to v místě jeho uchycení, tedy úplně nahoře. Je totiž plastový, a to celý,“ diví se Menger. A dodává: „Ještě štěstí, že brzdový pedál udělali Italové z kovu, v jeho případě by tato závada mohla dopadnout mnohem hůře.“

Jak šel čas

2005: Představení vozu, takzvané Nuova Cromy. Zážehový motor 2.2 16V od Holdenu, později 1.8 Ecotec 16V od Opelu. A dále vznětové motory 1.9 M-Jet 8V a 1.9 M-Jet 16v. Později 2.4 M-jet 20V výhradně se samočinnou převodovkou

2008: Motor 1.9 M-Jet 8V v ekologičtější verzi „PurO2“. Emise CO2 sníženy ze 157 na 140 g/km. Modernizace vozu. Přední světlomety z Fiatu Bravo, drobné retuše v interiéru, spíše ale k horšímu.

2010: V prosinci ukončení výroby vozu. V Evropě prodáno pouhých 132 973 aut. Nástupcem se stal Fiat Freemont, který je ale koncepčně jiným autem.

2011: Na jaře doprodej skladových vozů.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Croma patří mezi neprávem opomíjené vozy, které mohou v segmentu ojetých aut zaujmout nejen cenou, která je díky malé poptávce po těchto vozech na velmi přijatelné úrovni, ale také velkorysým vnitřním prostorem. Vůz byl dodáván v jediném karosářském provedení, které je svým provedením blízké vozům MPV. Nejoblíbenější a také nejrozšířenější motorizací je naftový agregát 1,9 M-Jet, zvláště pak 110 kW varianta, která vozu poskytuje slušnou dynamiku při zachování velmi příznivé spotřeby paliva. Zájemce o benzínové motorizace asi nepotěší fakt, že v nabídce je jich opravdu málo. Do nových vozů byly dodávány benzínové motory 1.8 Ecotec 16V a silnější agregát 2,2 16V se 108 kW. Testy Euro NCAP prošel vůz velmi dobře a byl hodnocený pěti hvězdičkami. Faceliftem, který se dotkl především designové stránky, vůz prošel v roce 2007. Jízdní vlastnosti jsou hodnoceny nadprůměrně, za což vůz vděčí především komfortně laděnému podvozku.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Česká Arriva změní podobu Česká Arriva změní podobu

Vznikne nová společnost Arriva City pro městskou dopravu.…

Pohledem Jaroslava Bukovského: Potěšení pro pacienty i investory Pohledem Jaroslava Bukovského: Potěšení pro pacienty i investory

Téměř o čtyřicet procent si během několika obchodních…

Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, zjistili kontroloři Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, zjistili kontroloři

Ministerstvo školství rozdělovalo v letech 2013 až 2015…

Finanční správa prošetřuje od podzimu skupinu RSJ Finanční správa prošetřuje od podzimu skupinu RSJ

Specializovaný úřad zkoumá oprávněnost předloňských…

 

Štítky Fiat Video Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Fiat Croma Mk2 (2005-2010): Ošklivá?…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




Moje.auto.cz: Fiat Croma (druhá generace) – Chromá Croma? Moje.auto.cz: Fiat Croma (druhá generace) – Chromá Croma?

Jaké vlastnosti lákaly zákazníky k nákupu nepříliš…

Neúspěšné modely: Fiat Croma (2005-2011) Neúspěšné modely: Fiat Croma (2005-2011)

Staré meno, nový problém. Výrok viažuci sa tak či onak k…

 



 
Ferrari pro značkový pohár od jeho zrodu až po současnost ve velké galerii

Ferrari pro značkový pohár od jeho zrodu až po současnost ve velké galerii

Dnes 08:00

Ferrari Challenge má za sebou více než dvě desítky sezón. Přitahuje pozornost díky závodům s identickými vozy, kde je hlavním rozdílem umění jezdců a souhra jejich týmů.




Blesk.cz

„Strašná chvíle.“ David svěřil morče kamarádce, zakousl ho pes. Co dělat?

„Strašná chvíle.“ David svěřil morče kamarádce,…

David (26) nastěhoval své morče ke kamarádce, protože odjížděl na delší dobu pryč. Jenže k jeho kleci se…

Zemřel bývalý řecký premiér Mitsotakis (†98). „Byl obklopen milovanými“

Zemřel bývalý řecký premiér Mitsotakis (†98). „Byl…

Ve věku 98 let zemřel bývalý řecký premiér Konstantinos Mitsotakis. Rodina v krátkém prohlášení uvedla, že…

 

iSport.cz

Opavu do ligy tlačil i střelec Kozák: Příští rok to kluci zvládnou!

Opavu do ligy tlačil i střelec Kozák: Příští rok to…

Ve žlutém opavském moři, které v posledním kole FN ligy hnalo Slezský FC Opava zpátky mezi elitu, byl i jejich…

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda, trenérem Šilhavý

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda,…

Vyhrála ligový titul a ovládla také závěrečné vyhlašování cen pro nejlepší jednotlivce ePojisteni.cz ligy.…

 

Reflex.cz

Další připomínka Nicholase Wintona. Pomník Rozloučení připomíná rodiče zachráněných dětí

Další připomínka Nicholase Wintona. Pomník…

Na pražském hlavním nádraží byl umístěn pomník, který připomíná rodiče Wintonových dětí. Působivý pomník se…

Toulky krajem Sikulů. Kdo byli tito obávaní válečníci a kde vznikl trdelník?

Toulky krajem Sikulů. Kdo byli tito obávaní…

Kdo byli Sikulové? Odkud přišli a co po nich zůstalo? Po stopách dávného etnika se vydáme jen kousek za hranice…