BMW 320xd - tvář byznysmena, chování sportovce

BMW 320xd - tvář byznysmena, chování sportovce

 
 

BMW řady 3 prošlo faceliftem. Nezměnilo se toho moc, ale i to málo lecco naznačuje o záměrech automobilky v budoucnu. Dobrou zprávou je, že trojka zůstává sportovně orientovaným sedanem a kombi. Zatím.

Řídit BMW je, byl a snad ještě dlouho bude zážitek. Tohle BMW jednoduše nikdo neodpáře. Pokud jde o civilní auta, která nemají se závodními speciály společného zhola nic, ale mají řidiči poskytnout radost z jízdy (však to má bavorák napsáno i v logu), je BMW mistr svého oboru. Vezměte si například řadu 3. Do trojky si sednete, položíte ruce na volant, zaboříte se do sportovních sedaček, zhluboka se nadechnete, zmáčknete tlačítko Start a v té chvíli zahoříte k mnichovskému sedanu či kombi takovou láskou, že pro vás přestanou ostatní auta existovat.

Tohle se stane v okamžiku, kdy vaše osobní preference zcela míjejí velký zavazadlový prostor, přebujelou techniku, měkoučké řízení a ještě měkčí podvozek, nafouklý interiér nebo vycizelovaná „tlačítka a páčky“ či hradbu měkčených plastů před, vedle i za vámi. Pokud vám příliš nesejde na tom, zda sedíte o centimetr výš nebo níž, zda s vámi volant mluví nebo mlčí jako ryba, či zdali řadicí páka začíná a končí přesně tam, kde si to přeje vaše ruka, bude pro vás trojka obyčejné auto střední třídy s relativně malým vnitřním prostorem i kufrem.

V tom případě se nemá smysl přemáhat a snažit se v sobě lásku k trojce uměle vyvolat, mnohem efektivnější bude brnknout nejbližšími dealerovi Audi a sjednat si testovací jízdu s majestátnou, prostornou, robustní a komfortní A4 (stejně tak můžete zkusit Mercedes a třídu C nebo Lexus a model IS). BMW řady 3 opravdu není auto pro každého a kdo nesdílí hodnoty nechci říct přímo závodníka, ale velmi vnímavého řidiče, trojku si vlastně nikdy pořádně neužije.

V tom ovšem spočívá ono kouzlo BMW, které vám prostě nedovolí v době skončení leasingu na stávající auto sáhnout po klice autosalonu jiné značky. Je tu ale jeden drobný problém. Dnešní ekonomický úspěch je postaven na masovosti - produkce a tedy i spotřeby. Když chcete prodávat víc, musíte oslovit víc lidí, musíte prodat víc aut. A nyní se zeptám: Která skupina řidičů má podle vás převahu? Ta co se orientuje na komfort a praktické vlastnosti nebo ta, co preferuje jízdní zážitky a nějaký ten litr objemu kufru či centimetr šířky interiéru nehledí?

obrázek [555 x 313]
 

Já tipuji na vítězství praktiky, kteří zřejmě pomalu začínají diktovat tón i v BMW. Je dost možné, že se mýlím, ale aktuální facelift trojky mně říká následující: Chceme být stále ti, kteří dělají jízdu zábavnou, ale zároveň nemůžeme nechat konkurenci, aby klienty oslňovala „limuzínovskou“ rétorikou a hrála si na písečku střední třídy na třídu vyšší střední. Zkrátka a jednoduše nová maska není bůhvíjak odlišná od té starší, ale ukazuje spíše než na snahu udělat z trojky sportovnější stroj, pokus odpovědět na tlamu Audi roztaženou do širokého úsměvu.

Měl jsem možnost několik desítek minut srovnávat starší a novou masku a nemohu si pomoci, ale pokus o zmohutnění místo přiostření a odlehčení v ní cítím. Jinak řečeno verze masky z roku 2005 se mi zdá sportovnější a agresivnější než současná podoba. Možná to není špatně, ale za všechny milovníky sportovní civilní jízdy se modlím, abychom s novou generací řady 3 neviděli razantní nárůst rozměrů, hmotnosti a přiblížení se Audi A4 na takovou vzdálenost, že ucítíme, co mělo včera k večeři.

Vše při starém (naštěstí)

Každopádně ať už nová maska říká cokoliv, interiér zůstal i po faceliftu přes snahu o zdokonalení dekorů a přidání některých luxusních prvků „typicky“ bavorácký. Nemluvme o tom, že středový panel není natočený k řidiči, nemluvme ani o tom, že obrazovka uprostřed palubní desky trojce nesluší. Připomeňme si místo toho zřejmě nejlepší posez za volantem ze všech prémiových sedanů či kombi střední třídy na trhu, připomeňme si ideální umístění řadicí páky, připomeňme si fantastický volant a stejně úžasné sedačky.

Kolem řidiče stále není místa na rozdávání a za řidičem už vůbec ne. Na zadních sedačkách se sedí pohodlně, jízda je i tam tichá, příjemná a taková zvláštně precizní, slabší povahy ovšem mohou propadat depresi z menších nástupních otvorů nebo docela malé šířky a tudíž omezeném prostoru v oblasti ramen. Kolena na tom nejsou špatně, ale na Audi A4 řada 3 vážně nemá. Pohled do kufru kombi prozradí, že ani v tomto směru si trojka nemůžeš příliš vyskakovat.

Základní objem 460 litrů není špatný, ale na 490 litrů Audi A4 nestačí, navíc využitelnost a variabilitu v případě testovaného kusu lehce omezovala mříž za zadními sedaly (možnosti odpočtu DPH se zkrátka těžko odolává). Ptáte-li se na inovace provedené v rámci omlazovací kúry, není jich mnoho a kromě několika drobností týkajících se materiálů a dekorů, stojí za řeč hlavně zásadní přepracování grafického rozhraní i logiky ovládání systému iDrive.

obrázek [555 x 295]
 

Jen za málo věcí dostalo BMW v nedávné minulosti tak vynadáno jako právě za iDrive. Novinářům i klientům se zdál systém příliš složitý, překombinovaný a neintuitivní. BMW postupně iDrive vylaďovalo a řekl bych, že právě v řadě tři dosáhlo už před dvěma lety optimální podoby, co se logiky ovládání týče. Grafika nestála ve srovnání s krásným MMI od Audi za moc a rozlišení obrazovky pokazilo to, co se nepodařilo grafice.

Nyní je všechno jinak. Z původního systému nezůstalo nic. I nyní disponuje iDrive hlavní obrazovkou, která nabízí jednoduchý textový seznam všech možností. Pootočením přepracovaného centrálního ovladače z těchto možností vybíráte, zmáčknutím ovladače volbu potvrdíte. To zůstalo. Změnilo se však rozložení informací na obrazovce, navíc obrazovka zůstává po celou dobu rozdělena na několik částí, mezi kterými se můžete pohybem doprava nebo doleva přepínat.

Z ovládacích prvků přibylo praktické tlačítko Back (návrat o úroveň zpět), dále tlačítka Option, Radio, CD atd. Musím uznat, že dojem z celého systému iDrive se přepracováním grafiky a úpravou logiky ovládání hodně zlepšil a orientace zůstala minimálně na stejné úrovni, nebo opět doznala zlepšení. Se starším iDrivem se nebyl problém sžít, ale tento systém si najde zřejmě ještě více příznivců.

Velký potenciál

Vznětový čtyřválec 1995 cm3 modelu 320xd Touring poskytuje maximální výkon 130 kW/4000 ot./min. a točivý moment 350 Nm/1750 – 3000 ot./min. Plastika žádné převratné změny nepřinesla, takže budu stručný. Parametry motoru dostačují na svižnou jízdu, žádný z režimů – město / mimo město / dálnice nedělá motoru problémy a v žádném režimu nenarazíte na vážný nedostatek výkonu či točivého momentu.

Motor zabírá příjemně odspodu a na naftový motor vykazuje i neobvyklou chuť se vytáčet. Zároveň v sobě ovšem nezapře typický turbodiesel, ve vyšších otáčkách rozhodně nedrží ústa a klidně si zakřičí na celé kolo. Ani od nízkých otáček neočekávejte projev podobný benzinovému motoru, za nízkou kombinovanou spotřebu budete muset bublající naftový motor, naštěstí prostý nepříjemnému dunění nebo vibrací, přetrpět.

Kombinovaná spotřeba se pohybuje většinou okolo 6,3 litrů nafty na 100 km jízdy, pod šest litrů se můžete dostat, ale chce to lehkou nohu na plynu a tím pádem dost velké sebezapření. BMW řady 3 si totiž i ve verzi kombi kvalitou podvozku, odezvou od řízení, reakcemi plynového a brzdového pedálu přímo říká o svižnou sportovní jízdu. Motor, jenž musí zásobit točivým momentem všechna čtyři kola a to navíc skrze šestistupňovou automatickou převodovku, s každým požadavkem prudké akcelerace hodně bojuje, ale snahu mu upřít nelze.

Přesto vám bude v každé zatáčce jasné, že podvozek zvládne mnohem větší příval síly, než dokáže vyprodukovat vznětový čtyřválec. To ale nic nemění na faktu, že vás bude jízda i s tímto motorem bavit. Skvěle utlumený podvozek hravě vyžehlí většinu nerovností, ale v zatáčce nedovolí autu uhnout o jediný centimetr. Jak se jednou trojka zakousne do asfaltu, nepustí. Pohon všech kol stabilitu auta vylepšuje zejména na kluzkém povrchu, na suchu nicméně trochu omezuje vrozenou hbitost.

Šestistupňový automat řadil tentokrát zcela bez chyb, a to jak směrem nahoru, tak i dolů, při rozjezdech na rovinkách, v kopci a také v plném obsazení. Brzdy jsou tradičně ostré a mají velkou výdrž, k řízení asi není potřeba nic dodávat – zatím stále poskytuje nejlepší zpětnou vazbu ze všech prémiových sedanů.

Stále na vrcholu

BMW řady 3 v segmentu luxusních sedanů střední třídy stále drží několik NEJ. Nejlepší posez za volantem, nejlepší volant a sedačky doplňuje špičkový podvozek vyladěný na kompromis komfortu a sportu, dále neúnavné brzdy nebo výkonný a přitom úsporný naftový motor. Novinkou faceliftované verze je propracovaný systém iDrive s tentokrát vizuálně poutavým grafickým rozhraním a vylepšenou logikou ovládání. Dráhu profesionálního sportovce zatím trojka neopustila a doufejme, že na atletickém oválu ještě dlouho zůstane.

První cena vozu722.500,-Kč (316i Touring, 90 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací900.000,-Kč (320d Touring, 130 kW)
Základní cena testovaného vozu967.500,-Kč (320d Touring, 130 kW, xDrive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.388.550,-Kč (320d Touring, 2,0 130 kW, xDrive)

Ceny uvedené v cenících jsou přepočítány kurzem 25,00 Kč/EUR.

Při prodeji vozu bude zákazníkům finální cena přepočítána na Kč denním kurzem ČNB.

Plusy

  • Vynikající posez za volantem
  • Komfortní sedačky
  • Výborný podvozek
  • Vynikající jízdní vlastnosti a ovladatelnost
  • Nízká spotřeba
  • Rychlá šestistupňová automatická převodovka
  • Propracovaný systém ovládání iDrive

Minusy

  • Relativně úzký interiér a tedy i menší vnitřní prostor
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW 320xd

Cena v základní výbavě: 967 500 Kč Cena v testované výbavě: 1 388 550 Kč

Základní výbava:BMW Basic Service Inclusive (5 let / 100.000 km), Airbagy pro řidiče a spolujezdce, ABS + CBC, dvoutónové akustické výstražné zařízení, DSC s integrovanou funkcí ASC+T, DTC, přední a zadní hlavové airbagy, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, integrované v sedadlech, integrovaná ochrana proti bočnímu nárazu, zadní dveře s mechanickou dětskou pojistkou zámku, nárazníkový systém s jednoduše vyměnitelnými deformačními zónami při nárazu do 15 km/h, varovný trojúhelník a lékárnička, nemetalický lak, exteriérové doplňky v barvě vozu, matně černé vnější okenní lišty, přední ozdobná maska vstupu vzduchu černá s chromovaným rámečkem, matně černé lišty, označení modelu, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, 16" kola z lehké slitiny "Multi-spoke 282", 7 J x 16 pneumatiky 205/55 R16, dojezdové pneumatiky "Runflat" včetně indikátoru, bezpečnostní šrouby kol – pouze v kombinaci s koly z lehké slitiny, látka "Vertex", prvky obložení interiéru v provedení "Satine Silver matt" (hedvábně matná stříbrná), černé prahové lišty s označením BMW v provedení "pearl-gloss matt chrome", servotronic, ukazatel opotřebení brzd - varovná signalizace na přístrojovém panelu, zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, odvětrávané přední brzdové kotouče, včetně senzoru opotřebení brzdového obložení, posilovač řízení, 16" brzdový systém vpředu a vzadu, "xDrive" – stálý pohon všech kol s plně variabilním přenosem točivého momentu, filtr pevných částic, 6ti stupňová manuální převodovka, Common-rail systém přímého vstřikování paliva, jednoduchá oválná matně chromovaná koncovka výfuku – viditelná a umístěná vlevo (průměr 57 x 109 mm), turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, mlhová světla, aktivace osvětlení interiéru, postranních světel a zadních světel dálkovým ovládáním – funkce "Open", funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", dynamická brzdová světla zobrazující intenzitu brzdění, halogenové světlomety, emisní standard EU5, automatická klimatizace, přední sklopná loketní opěrka na středové konzole s odkládacím prostorem, upevnění pro 2 dětské sedačky ISOFIX na zadních sedadlech, středová loketní opěrka vzadu se 2 integrovanými držáky nápojů, sklopitelná zadní opěradla (dělená v poměru 40:60), kožený volant, multifunkční volant, zeleně zatmavená okna, odkládací prostory v předních dveřích a v zadní části středové konzoly, spínač centrálního zamykání, elektricky ovládaná okna, síťka oddělující zavazadlový prostor, zadní okno může být otevřeno samostatně, nekuřácký paket s odkládacím prostorem v centrální konzole vpředu, tlačítko Start / Stop s dekorativním chromovaným prstencem v provedení "pearl-gloss chrome", 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, roleta v zavazadlovém prostoru s pohodlným ovládáním, síť oddělující zavazadlový prostor, upínací pás na zavazadla, dva držáky na zavazadla vlevo a vpravo, držák na deštník pod roletovou schránkou, upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, 4 upevňovací elementy, interiérová sklopitelná madla, zadní s háčky na šaty, elektronický imobilizér, vyhřívaná, elektricky nastavitelná vnější zpětná asferická zrcátka, připojení AUX-In, rádio "BMW Business CD", palubní počítač, kontrola nezapnutých bezpečnostních pásů, světelná signalizace při vypnutí motoru, stereo systém se šesti reproduktory

Výbava testovaného vozu:Metalitický lak Blue Water (+ 19.750,-), kůže "Dakota" "Oyster / Black" (+ 45.500,-), paket N1 (+ 29.475,-), automatická převodovka (+ 54.000,-), sportovní kožený volant (+ 2.500,-), 17" kola z lehké slitiny "Star spoke 286" (+ 34.000,-), alarm (+ 12.000,-), čelní sklo s šedým pruhem proti oslnění (+ 2.000,-), velurové koberečky (+ 2.500,-), vak na lyže (+ 4.500,-), sportovní sedadla řidiče a spolujezdce (+ 15.750,-), odkládací paket, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, držáky nápojů (2 ks) ve středové konzole (+ 3.000,-), vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce (+ 9.250,-), hliníkové prvky obložení interiéru jemně vroubkované (+ 7.750,-), vysokotlaké ostřikovače světlometů (+ 6.750,-), bi-xenonové světlomety (+ 17.500,-), světelný paket – rozšířené osvětlení interiéru a madel dveří (+ 4.000,-), sklopné opěrky hlavy na zadních sedadlech (+ 1.250,-), "Voice control" – ovládání hlasem (+ 7.250,-), příprava pro mobilní telefon s rozhraním Bluetooth (+ 19.250,-), černé vysoce lesklé okenní lišty BMW Individual "High-gloss Shadow Line" (+ 20.500,-), čalounění stropu BMW Individual v barvě antracitu (+ 5.250,-), Comfort paket + přední a zadní parkovací asistent (PDC) + Navigační systém "Professional" (+ 25.325,- + 7.500,- + 64.500,-)

Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon

Palestinské vedení přeruší veškerou komunikaci se…

Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel

Zatímco v 90. letech reagovalo Česko na rasismus a štvaní…

V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám

V Berlíně dnes pokračuje dlouhá série jednání o nové…

 
Technické údaje
Motor BMW 320xd
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 222
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 4.8 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 1385
Objem nádrže (l):61
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1665 / 465
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4527
b) šířka (mm): 2013
c) výška (mm): 1418
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1506
f) rozchod vzadu (mm): 1535
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):890
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení BMW 320xd
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,38
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 



Totálka všech totálek. Tohle zbylo z... Zkuste si tipnout! Totálka všech totálek. Tohle zbylo z... Zkuste si tipnout!

K vážné dopravní nehodě došlo včera dopoledne u obce…

Ojeté BMW řady 3 (E90, E91, 2005 - 2012): Jiná, přesto stále záživná Ojeté BMW řady 3 (E90, E91, 2005 - 2012): Jiná, přesto stále záživná

BMW řady E90 poprvé pravověrné příznivce rozdělila na dva…

 



 
Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Včera

Druhé generace se dočkal také bratr Dacie Duster se znaky mateřského Renaultu. Od rumunského sourozence se liší v několika ohledech.




Blesk.cz

Advent začíná za 14 dní! Vyrobte si adventní věnec krok za krokem

Advent začíná za 14 dní! Vyrobte si adventní věnec…

První svíčku na adventních věncích budeme zapalovat už v neděli 3. prosince. Je tedy ideální čas na to, vyrobit…

Nešťastná smrt mladé dívky: Zabila ji rozbitá nabíječka iPhonu. Ve spánku!

Nešťastná smrt mladé dívky: Zabila ji rozbitá…

Prasklý kabel není něco, co by se mělo podomácku opravovat. Příkladem budiž smutný příběh mladé dívky, která si…

 

iSport.cz

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu, jako by byl náš!

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu,…

PŘÍMO Z POLSKA | Jako by se loučil doma a před vlastními fanoušky. Jakub Janda se ve svém posledním závodě…

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala, Brno už není poslední

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala,…

Neuvěřitelná série fotbalistů Plzně nekončí. Lídr Het ligy si udržel stoprocentní bilanci i po 14. kole Het…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…