Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 535d Touring - forever love

Libor Zezulka
Zkuste si představit auto, které má pod kapotou naftový šestiválec se silou leckterých benzinových osmiválců, přitom však spotřebou na úrovni benzinových čtyřválců. A teď si představte, že takové auto existuje a je s ním velká zábava.

Jednou už jsme měli tu čest. BMW 535d přijelo, zazářilo, ohromilo nás brutálním zátahem, přitom něžností a kultivovanosti a samozřejmě příznivou spotřebou a zase odjelo. Těžko jsme se s ním loučili, snad i slzička ukápla, ale život pádí šíleným tempem dál, my jsme museli nechat snění a opět stanout nohama pevně na zemi. Snad jednou, blesklo v našich hlavách, ale myšlenky na vlastnictví bavorského kočáru poháněného dvojitě přeplňovaným vznětovým motorem v zápětí vytlačily nové pracovní povinnosti.

Uběhly další dva roky a téměř zapomenutý pocit souznění nafty, šesti válců a dvojice turbodmychadel s rozdílnou velikostí zařazených za sebou se vrátil. Na čestném parkovacím místě těsně u vchodu do redakce znovu postával bavorský švihák – tentokrát v provedení kombi a šedé barvě, znovu se tvářil hrozně přísně, ale pokud jste se mu zadívali do tváře pořádně, spatřili jste v záplavě děsivých grimas záblesky úsměvu. To se BMW 535d Touring usmívalo na své konkurenty, kteří přiváželi nebo odváželi majitele z okolních kanceláří.

Jednou krásný, pořád krásný

Další dva roky života se kupodivu neodrazily na vlivu, jaký BMW řady 5 má na své okolí. V tomto věku se autům většinou začínají dělat hluboké vrásky, které často ani ten nejtalentovanější vizážista s nejlepším vybavením nedokáže zakrýt. Poté přichází na řadu plastické operace, kterým se v auto průmyslu říká facelift a další osud hvězdy, ale i automomobilového loosera spočívá na bedrech plastických chirurgů.

bmw vyssistredni testy bmw vyssistredni testy
 

Ti dostali do svých spárů i pětkové BMW, ale na rozdíl od jiných s ním neměli mnoho práce. Tu lehce přidali, tu ubrali, trošku si pohráli se světlomety, vyladili interiér a bylo hotovo. Plastická operace se vydařila. Pětka opustila operační sál vylepšena o moderní zadní svítilny s diodami, prosta vrásek a obohacena o atraktivní křivky přídě a hlavně vybavena několika zásadními technologickými vylepšeními.

Interiér kromě nových výplní dveří s klasickým madlem, výše umístěnou opěrkou ruky a tedy i snáze dostupnými ovládacími prvky hýří, a to zvláště v perfektně vybaveném modelu 535d, luxusem a technologiemi (i když laciný dojem z některých prvků se odbourat stále nepodařilo). Na středové konzole nově naleznete osm programovatelných tlačítek a mírně vylepšený ovládací panel klimatizace, trochu níže vás čeká tentokrát už hezky poslušný klobouček centrálního ovládacího systému iDrive.

Ozvěny budoucnosti

Vyznat se v spleti menu a submenu stále není snadné, ale člověk počítačově zdatný zvládne průzkum systému za jediné odpoledne. Z novinek zaujme nový volič automatické převodovky, jenž se díky svému příznivému tvaru výborně drží, za významnou inovaci můžeme považovat taktéž implementaci aktivního tempomatu nové generace. Na rozdíl od svého staršího kolegy dokáže nový aktivní tempomat vozidlo nejen přibrzdit, ale i úplně zastavit a znovu uvést do pohybu.

Takovou novinku jsem nemohl pořádně nevyzkoušet, počkal jsem tedy až na město padne tma a vyrazil do ulic. Tempomat pracoval s přesností švýcarských hodinek (následně i v dopravní špičce), udržoval zvolený odstup, jemně přibrzďoval a stejně jemně zastavil (např. na křižovatce). Také rozjezd probíhal vždy hladce, dokonce i v zatáčce, kde systém na chvíli ztratil překážku před sebou z dohledu, zachoval chladnou hlavu a jemně auto rozpohyboval.

bmw vyssistredni testy bmw vyssistredni testy
 

Ještě aby systém kroutil volantem a řidič si definitivně stane přebytečným prvkem. Ale teď vážně. Nový systém aktivního tempomatu jednoznačně oceníte na dálnici a ještě více v dopravních zácpách a kolonách. Přestože pracuje spolehlivě, v žádném případě vás nezbaví povinnosti sledování dění na vozovce. Sami jistě dobře víte, jak to s tou elektronikou je.

Sláva přeplňování – dvojitému obzvláště

Hezký obličej, nové technologie, kvalitnější materiály, to všechno nepochybně pomáhá BMW řady 5 v boji proti houževnatým evropským i asijským konkurentům, ale ruku na srdce bavoráka dělá motor a podvozek. BMW dnes vyrábí širokou škálu pohonných jednotek, přičemž ve vyšší střední třídě nabídku tvoří čtyř, šesti i osmiválce spalující benzin i naftu. Ortodoxní fanoušek mnichovské automobilky zřejmě nevidí nic, co nekončí písmenem i, a tak omezuje výběr na modely 523i, 525i, 530i, 540i a 550i.

Jak 530i, tak 550i jsem měl možnost řídit a souhlasím, že těžko nelézt ve vyšší střední třídě něco lepšího. Zvláště na jízdu s BMW 550i se nezapomíná. Takové Audi A6 se může roztrhat, ale poháněno benzinovým šesti i osmiválcem kvalit svého soka nedosahuje. Ne nyní. Nicméně BMW není pouze o benzinových motorech, přestože jejich kouzlu se podléhá tak snadno a rychle. BMW vyrábí i skvělé naftové motory, kultivované, silné a například i překvapivě točivé.

Naftové agregáty BMW mají jiskru až se někdy chce říci sportovního ducha. Například testovaný vznětový šestiválec o zdvihovém objemu 2993 cm3, přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, s maximálním výkonem 210 kW při 4400 ot./min. a točivým momentem 580 Nm od 1750 ot./min. Jedno turbodmychadlo zajišťuje dostatečnou sílu v nízkých otáčkách, to druhé v otáčkách vysokých. Dohromady potom vytváří onen obrovský točivý moment atakující 600 Nm.

Pobídnout tento motor znamená pustit bestii ze řetězu. Zadní kola se divoce protočí, zakousnou do asfaltu a vymrští auto vpřed. Jako nezávislý pozorovatel chvíli polykáte prach a než se vzpamatujete, promění se elegantní kombi v malou šedou tečku kdesi v dáli. BMW 535d fantasticky akceleruje, ale stejně dobře zrychluje i v středních a vysokých rychlostech. Cestovní rychlost okolo 150 km/h nepředstavuje překážku, ale vyzývá k dalšímu přidání plynu a překročení rychlosti 200 km/h.

Motor nemá problém ani v těchto sférách a pokud mu zadáte pokyn, rád vám předvede číslo s názvem „jak se dosahuje maximální rychlosti 250 km/h“. Dvojice turbodmychadel, šest válců a dostatečný zdvihový objem zkrátka předvádí koncert, který vám bude ještě dlouho znít v uších. Ne nebojte, tímto se vám nesnažím naznačit, že výkon a točivý moment jsou vykoupeny chrapotem naftového motoru. Jako benzinový šestiválec naftový agregát nezpívá, ale jako tradičně má lehce stravitelný, mírně zastřený hlas.

Kromě obrovské síly a netradičně velkého rozsahu využitelných otáček daného právě technologií dvojitého přeplňování se mezi výhody modelu 535d počítá příznivá spotřeba. Pokud vám řeknu, že jsem dokázal zajet 100 km za 6,6 litru nafty, budete mi věřit? Budu-li vám tvrdit, že dlouhodobě můžete jezdit se spotřebou 7,5 litru nafty na 100 km jízdy, a to se p rosím pěkně nemusíte nijak zvlášť hlídat, nebudete mě mít za blázna? Řeknu-li vám, že divoká jízda nezvýší spotřebu na více než 10 litrů, nepošlete na mě zřízence se svěrací kazajkou? Ať už mi věříte nebo ne, říkám vám, je to tak.

Pro řidiče to nejlepší

Co se týče vyšší střední třídy, vidím věci následovně: Kdo chce komfort a hlavně komfort, následně luxus a technologie, nechť se zaměří na Mercedes-Benz třídy E nebo Lexus GS, kdo chce limuzínu komfortní, ale zároveň trochu komunikativní, se špičkově zpracovaným interiérem a intuitivním ovládáním, ať prohlédne nabídku čtyř propletených kruhů, kdo ale chce se svým autem splynout, prožívat každou zatáčku a cítit každou změnu směru jízdy, má ve vyšší střední třídě snad jedinou volbu – BMW.

Je přitom téměř jedno, zda zvolí sedan nebo kombi a vlastně ani příliš nezáleží na motoru, nebudu-li brát v úvahu zrychlení a hodnoty maximální rychlosti. Ať už si koupíte BMW 525i nebo 530d, vždy dostanete auto s řízením a podvozkem upovídaným jako stará Blažková, které vás zahrne takovým množstvím informací, že se v nich budete topit. Zatáčky budete milovat, ve vysokých rychlostech řvát nadšením a při losích testech plivat adrenalin.

bmw vyssistredni testy bmw vyssistredni testy
 

Skvělou zábavu dokáže překazit déšť, sníh, ale i trocha štěrku, jste-li však sportovci tělem i duší, dokážete strasti zadních hnaných kol překousnout a ve vyšším stádiu si v těchto podmínkách tu a tam vystřihnout nějaký přetáčivý smyk – pro zábavu. Ani se mi nechce zmiňovat vynikající šestistupňovou automatickou převodovku testovaného modelu s rychlými a přesnými reakcemi a hladkou změnou převodových stupňů, neboť se nechci dostat do řečí – řečí, že nadržuji BMW. Není tomu tak.

Věc se má tak, že BMW momentálně vyrábí limuzínu vyšší střední třídy, jejíž palubní deska může někomu připomínat lacinou kuchyňskou linku a údajně intuitivní ovládání přivádí některé méně technicky zdatné uživatele k šílenství, ale pokud jde o jízdní vlastnosti, mohou se všichni ostatní zahrabat. BMW řady 5 miluje řidiče a řidič miluje jej. Jakmile vztah mezi řidičem a tímhle autem, mimochodem stále velmi charismatickým, vznikne, trvá navěky. Škoda jen, že BMW 535d Touring stojí balík.

První cena vozu 1.151.800,-Kč (523i, 140 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.533.700,-Kč (535d, 210 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.533.700,-Kč (535d, 210 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 2.026.192,-Kč (535d, 210 kW)

Plusy:

  • atraktivní design
  • výborné přední sedačky
  • přesné řízení
  • inteligentní automatická převodovka
  • vynikající jízdní vlastnosti
  • chytrý aktivní tempomat nové generace

Mínusy:

  • lacině působící některé plasty v interiéru
  • komplikovaný systém iDrive
Libor Zezulka
BMW 535d Touring
Cena základní sestavy 1 533 700 Kč
Výbava základní sestavy Airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy, přední hlavové airbagy, dešťový a světelný senzor, systém kontroly trakce DSC včetně ABS, ASC, DBC, EBV, 17palcová kola z lehké slitiny Radial spoke, látka Linea, šedé leštěné ozdobné prvky interiéru, 6stupňová automatická převodovka Steptronic, filtr pevných částic, dvojitá koncovka výfuku, tempomat s brzdnou funkcí, loketní opěrka vpředu, částečně elektricky nastavitelná sedadla vpředu, výškově a podélně nastavitelný volant, automatická klimatizace, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické ovládání předních a zadních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, multifunkční volant, tlačítko Start/Stop pro startování vypínání motoru, ovladač iDrive na středové konzole, rádio s integrovaným 4pásmovým zesilovačem, tunerem a CD přehrávačem, Kč
Cena testované sestavy 2 026 192 Kč
Výbava testované sestavy Advantage Plus paket – držák nápojů, průchozí nakládací systém včetně vaku, vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce, ostřikovače světlometů, přední a zadní parkovací asistent, bi-xenonové světlomety, klimatizace s rozšířenými funkcemi, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloňováním, elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce u řidiče s paměťovou funkcí, navigační systém Professional, příprava pro mobilní telefon s rozhraním Bluetooth, kůže Dakota (+ 199.323 Kč), sportovní M paket – barva Titanium Silver, čalounění v kombinaci látky a kůže, leštěné černé okenní lišty, aerodynamický paket, M kola z lehké slitiny Double Spoke s pneumatikami Runflat, čalounění stropu BMW individua a barvě antracitu, M sportovní podvozek, sportovní sedadla řidiče a spolujezdce, M sportovní kožený volant (+ 130.815 Kč), skleněné střešní okno (+ 35.340 Kč), aktivní sedadla řidiče a spolujezdce (+ 23.655 Kč), varování vybočení z jízdního pruhu (+ 14.820 Kč), aktivní tempomat s funkcí Stop&Go (+ 44.175 Kč), Head-up display (+ 38.190 Kč), HiFi systém Professional Logic 7 (+ 36.765 Kč), Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 580 / 1750 - 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 5.4 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1650
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1735 / 560
Rozměr pneu: 245/45 R18
BMW 535d Touring
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4843
b) šířka (mm): 1846
c) výška (mm): 1491
d) rozvor (mm): 2886
e) rozchod vpředu (mm): 1558
f) rozchod vzadu (mm): 1581
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano