BMW dostalo ve Švýcarsku obří pokutu: v přepočtu tři miliardy korun

BMW se bude odvolávat proti pokutě, kterou mu uložila švýcarská Komise pro hospodářskou soutěž. Mnichovský automobilový výrobce má zaplatit 156 milionů švýcarských franků, tedy zhruba 3,3 miliardy korun, za to, že údajně bránil přímému dovozu svých aut, tedy takovému, na kterém se nepodíleli oficiální dovozci.
Komise tvrdí, že se BMW snažilo, aby zabránilo švýcarským zákazníkům kupovat vozy této značky mimo Švýcarsko. Ti v posledních letech kupují automobily kvůli silnému švýcarskému franku v zahraničí, především v Německu, Itálii nebo Francii. Poté si koupený vůz sami dovezou do své mateřské země, čímž však poškozují zdejší prodejce.
Švýcarští úředníci dostali v říjnu 2010 informaci, podle které oficiální zástupci BMW v zemích Evropského hospodářského prostoru (EHP) zamezují švýcarským zákazníkům nakupovat u nich auta. EHP zahrnuje 27 členských států Evropské unie, Island, Lichtenštejnsko a Norsko.
V té době se BMW řady 5 sedan ve Švýcarsku prodávalo od 62.200 švýcarských franků (cca 1,13 milionu korun) včetně zdejšího 7,6procentního DPH. Oproti tomu v Německu tehdy totožný vůz stál 41.900 euro (asi 1,03 milionu korun).
Komise tvrdí, že by BMW a Mini, které je součástí koncernu BMW Group, mělo změnit smlouvy s distributory tak, aby dealeři mohli vyvážet auta do Švýcarska. Samo BMW říká, že odlišné ceny odrážejí rozdíly ve výbavě aut, místních službách a nákladech.
Pokuta pro BMW je jedna z nejvyšších, které kdy švýcarská Komise pro hospodářskou soutěž udělila. Předseda Komise Vincent Martenet k tomu řekl, že je sice vysoká, podle členů Komise je ale přiměřená.
Poskytovatel telekomunikačních služeb Swisscom měl v roce 2007 zaplatit pokutu 333 milionů franků. Po odvolání firmy však byla tato pokuta zrušena.
Také BMW se bude proti pokutě odvolávat. Mluvčí automobilky uvedla, že BMW kategoricky odmítá obvinění, důvod pokuty i její výši. BMW podle jejích slov dodržuje všechny zákony, včetně těch spojených s EHP a Švýcarskem.
Podle analytiků tato pokuta odráží problém této země, která se snaží chránit svůj domácí trh zhodnocováním své měny.
Další vyšetřování týkající se automobilového průmyslu švýcarská Komise pro hospodářskou soutěž v současnosti neplánuje.