Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X6 - Je to konec klasických SUV?

Zdá se, že móda velkých SUV končí. Proto BMW přichází s modelem na půli cesty mezi terénním autem a kupé. Jeho hlavními výhodami mají být sportovní charakter podpořený propracovaným podvozkem a výborná prostornost.

Korejský výrobce terénních vozů Ssangyong byl prvním, kdo se pokusil spojit v produkčním automobilu prvky SUV a kupé. Je to ale BMW X6, které můžeme nazvat prvním seriózním počinem v této oblasti. Kolem vozu, který automobilka sama označuje jako Sport Activity Coupé, se dlouho šířily spekulace ohledně jeho konečné podoby. Výsledkem je robustní auto, na kterém najdeme přesně podle slibů inspiraci SUV X5 i kupé řady 3.

Přídi dominuje mohutná maska chladiče s typickými ledvinkami opravdu velkých rozměrů. Širší a nižší přední světlomety, než jsou u X5 a nárazník s velkými nasávacími otvory uspořádanými do tvaru písmene X dodávají přední části karoserie dynamický vzhled. Profil je kombinací robustních boků s dvěma mírně stoupajícími prolisy a střechy ve stylu kupé. Její linie od A-sloupku prudce konkávně stoupá, aby se hned za místem řidiče začala svažovat.

Vysoká záď je ve stylu současných modelů BMW. Zajímavým prvkem je zalomení horní strany světlometů a spoiler integrovaný do hrany víka zavazadlového prostoru. Víko samotné zasahuje hluboko do nárazníku a jeho součástí je i zadní okno. Kromě černých dveřních sloupků, částí nárazníků a bočních lemů je má celá karoserie jednotnou barvu. Karoserie má vnější rozměry (d x š x v) 4877 x 1983 x 1690 mm, rozvor je 2933 mm, rozchod kol vpředu 1644 mm a vzadu 1706 mm.

bmw predstavujeme bmw predstavujeme
 

Interiér se velmi podobá tomu, který je v X5. To znamená také odpovídající úroveň zpracování a použitých materiálů. Na volantu se standardně nachází pádla pro režim manuálního řazení automatické převodovky. Novinkou jsou opěrky kolen po stranách středového tunelu. Cestujícím na předních sedadlech poskytují větší komfort a také oporu při sportovnější jízdě nebo jízdě mimo zpevněné cesty. Z kategorie SUV si X6 přináší vysoký posaz, ze sportovních vozů zase posílené boční vedení sedadel a v zadní řadě dvě místa oddělená středovou konzolou se schránkou. V souvislosti se zadními sedadly BMW zdůrazňuje, že nad sedáky je 944 mm místa, což je výrazně více než u klasických kupé.

Objem zavazadlového prostoru má také proti kupé výrazně nadstandardní hodnotu – X6 pojme v základním uspořádání 570 litrů a při sklopených sedadlech 1450 litrů. Víko se otevírá dvoustupňově, aby nepřišlo k úhoně třeba v podzemních garážích. Za příplatek lze ponechat manipulaci s víkem na elektromotorech.

bmw predstavujeme bmw predstavujeme
 

Nabídka X6 zahrnuje deset barev laku, dvě barvy interiéru a pět druhů dekoru, z nichž dva jsou vyhrazené pouze tomuto modelu. Čalounění může být vyrobeno z látky, kůže, alcantary a jako u jediného BMW lze zvolit také kombinaci kůže-alcantara.

Pohon všech kol a Dynamic Performace Control pro lepší trakci na silnici

O tom, že do auta kategorie SUV patří pohon všech kol, není pochyb. U X6 je součástí standardní výbavy inteligentní systém xDrive s proměnlivým rozdělením momentu mezi přední a zadní nápravu. Jeho podstatou je elektronicky řízená vícelamelová mezinápravová spojka, která za ideálních podmínek převádí 40 % momentu na přední a 60 % na zadní nápravu. Senzory monitorují prokluz kol, a pokud k němu dojde, systém okamžitě reaguje. Přetáčivost i nedotáčivost je proto potlačena už na počátku.

Navíc se v X6 poprvé objevuje Dynamic Performance Control (DPC), který aktivně rozděluje hnací moment mezi kola zadní nápravy. V praxi bez ohledu na momentální výkon motoru je vždy, když je to potřeba, převedeno více síly na kolo, které se pohybuje po vnější stopě. Výsledkem je zlepšená ovladatelnost a trakce v zatáčkách, a to i při nízkých rychlostech. Odstředivé síly, které působí na vozidlo při zatáčení a způsobují tendenci k nedotáčivosti, jsou potlačeny. Nejvyšší dosažitelný rozdíl momentu mezi koly zadní nápravy je 1800 Nm. Další výhody Dynamic Performance Control pro stabilitu vozu se projeví při rychlých změnách směru, prudkém ubrání plynu v zatáčce nebo při jízdě na mokré vozovce. Pro funkci DPC je klíčové to, že přerozdělování točivého momentu je prováděno mechanickou cestou s pomocí soukolí se zvýšenou svorností. Jde tedy o rychlé a spolehlivé řešení reagující přirozeně v závislosti na aktuálních podmínkách.

bmw predstavujeme bmw predstavujeme
 

Systémy xDrive a Dynamic Performance Control jsou nastaveny tak, aby aktivně napomáhaly ovladatelnosti a sportovnímu charakteru auta. Jejich aktivitu je možné sledovat na speciálním displeji. Stabilizační systém DSC naopak zasahuje jen, když je to nezbytné, a jeho účinek na jednotlivá kola se mění podle konkrétní situace. Společně tvoří DSC, xDrive a Dynamic Performance Control balíček souhrnně označovaný jako Integrated Chassis Management. Kromě toho je X6 vybavená dalšími systémy pro optimalizaci brzdného účinku, kontrolou trakce DTC, systémem pro sjíždění svahů HDC, automatickým tempomatem a stabilizačním systémem pro tažení přívěsů.

Mezi SUV je unikátní i konstrukce podvozku. Přední náprava se zdvojenými rameny je nastavená tak, aby poskytovala vynikající směrovou stabilitu a byly omezené rázy do volantu způsobené nerovnostmi na cestě. BMW patentovaná odlehčená zadní náprava Integral IV je vyvinutá pro sportovní jízdu s ohledem na komfort. Standardem jsou 19palcová kola s pneumatikami typu RunFlat. Specialitou BMW je aktivní řízení s proměnlivým převodem řízení a účinkem posilovače. Hlavním účinkem tohoto systému je, že nastavení řízení vždy odpovídá okamžité rychlosti. Jeho výhody se ale projeví také při stabilizaci směru jízdy při brzdění, kdy se levá a pravá strana vozidla pohybují pro různém povrchu. Další aktivní součástí podvozku se systém proměnlivého nastavení stabilizátorů a tlumičů.

Mezi motory vládne přeplňování

Pro X6 jsou určeny čtyři motory, všechny přeplňované jedním nebo dvěma turbodmychadly. Novinkou je označování jednotlivých verzí kombinací loga xDrive a dvouciferného čísla, které označuje přibližný objem motoru. Základem je xDrive 30d se vznětovým řadovým šestiválcovým motorem o objemu 3,0 litru, který má nejvyšší výkon 170 kW při 4000 ot./min a maximální točivý moment 400 Nm při 2000–2750 ot./min. Stejný objem avšak výkon 210 kW při 4400 ot./min a točivý moment 580 Nm při 1750–2250 ot./min má dvoustupňově přeplňovaný xDrive 35d. Oba motory mají vstřikování Common-rail třetí generace s piezovstřikovači.

Novinkou je vidlicový osmiválec 4,4 litru twin turbo v xDrive 50i. Neobvyklé konstrukční řešení tohoto motoru, použité zde vůbec poprvé u benzinové V8, spočívá v uložení obou turbodmychadel i katalyzátoru mezi řady válců. Uvolnil se tím prostor pro nové tvarování sacích a výfukových kanálů s větším průřezem, omezující ztráty na vstupu a výstupu z motoru na minimum. Pro vstřikování paliva je využita technologie High Precision Injection – druhá generace přímého vstřikování benzinu přes piezovstřikovače umístěné hned vedle svíček. Plnící tlak je 200 barů a kompresní poměr na přeplňovaný motor nezvykle vysoký – 10,0:1. Již dnes splňuje tento agregát emisní normy Euro 5 a ULEV II a je nejefektivnějším motorem ve své třídě. Výkon dosahuje maxima výkonu 300 kW při 5500–6400 ot./min a křivka točivého momentu má lineární průběh s maximem 600 Nm při 1750–4500 ot./min.

Druhým zástupcem benzinových motorizací je také dvakrát přeplňovaný řadový šestiválcový xDrive 35i. Motor o objemu 3,0 litru, který využívá také High Precision Injection má maximální výkon je 225 kW při 5800–6250 ot./min a točivý moment 400 při 1300–5000 ot./min. Jedná se o nejsilnější šestiválcový motor v současné produkci BMW, který je srovnatelný s mnohem objemnějšími atmosférickými osmiválci.

BMW X6: ceny na českém trhu platné od dubna 2008
Motor xDrive 35i xDrive 50i xDrive 30d xDrive 35d
Zdvihový objem [cm3] 2979 4395 2933 2933
Válce/ventily 6/4 8/4 6/4 6/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 225/5800-6250 300/5500-6400 173/4000 210/4400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 400/1300-5000 600/1750-4500 520/2000-2750 580/1750-2250
Max. rychlost [km/h] 240 250 210 (220) 236
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,7 5,4 8 6,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 10,9 12,5 8,2 8,3
Pohotovostní hmotnost [kg] 2070 2190 2075 2110
Cena [Kč] 1.652.305,- - 1.623.220,- 1.734.020,-

Všechny motorizace zahrnují BMW EfficientDynamics, což je balíček technologií zaměřený na úsporu paliva. Kromě optimalizované aerodynamiky a sníženého valivého odporu pneumatik zahrnuje například rekuperaci energie při brzdění, efektivnější chlazení motoru nebo automaticky přes spojku odpojitelný kompresor klimatizace. Všechny motory se dodávají se šestistupňovou automatickou převodovkou.

bmw predstavujeme bmw predstavujeme
 

Standardní výbava zahrnuje adaptivní bi-xenonové světlomety, dále je do X6 možné objednat věci známé z dalších modelů BMW jako adaptivní tempomat s brzdnou funkcí, navigaci a komunikační systém s rozhraním iDrive, Head-Up Display, DVD s promítáním pro cestující na zadních sedadlech nebo parkovací kameru. Z doplňkových služeb je v nabídce připojení k portálu BMW Online, BMW TeleServices a telematickou službu BMW Assist.

Ceny v české republice jsou zhruba o 100 tisíc Kč vyšší než v případě X5. Zpočátku budou v nabídce tři motory, xDrive 50i se začne prodávat na podzim.