Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zapomenuté koncepty: BMW Z21 Just 4/2 (1995) - Jen pro dva

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
U BMW v posledních letech ubrali hodně ze sportovních jízdních vlastností svých vozů. V 90. letech tomu tak ještě nebylo. Dokonce představili velmi zajímavou studii roadsteru.

Vývojová divize BMW Technik GmbH vznikla v polovině 80. let minulého věku a právě ona stojí za většinou studií, které automobilka s modrobílým logem za tu dobu postavila. Některé ani nebyly odhaleny veřejnosti, jiné ano. Jenže časem se na ně zapomnělo, i když stále nespadají do veteránského věku.

Lotus z Bavor

Mohli by v Mnichově vyrábět něco ve stylu Lotusu 7? Na autosalonu v Tokiu 1995 se ukázalo, že jsou takové auto schopni postavit. Projekt Z21 tak náležel do druhé kategorie. Laici i odborníci jej viděli naživo, nebyl odtajněn až po mnohých letech. Auto neslo poněkud komplikované typové označení Just 4/2, jež znamenalo ve skutečnosti strohé „jen pro dva“. Ředitelem BMW Technik byl mimochodem tehdy jistý Mario Theissen.

Šlo o výsledek interní firemní soutěže designérů. Vítězem se stal Němec Robert Powell, který kdysi studoval londýnskou Royal College of Art a později pracoval pro Porsche. Víte, kdo nakreslil interiér 959 a závodní, respektive soutěžní vozy továrního týmu převlékl do legendárních barev cigaret Rothmans? Právě tento muž... V Mnichově se tedy dočkal realizace svého návrhu v podobě funkčního prototypu. Vývoj ale trval celý rok a pomáhala s ním celá stovka inženýrů, aby Powellovy skici „přetavila“ do pojízdné podoby.

Minimalista bez ozdob

Tvary minimalistického sporťáku svůj legendární britský vzor rozhodně nezapřely, nešlo však o kopii, i když drobná inspirace byla zřejmá na první pohled. Oddělená kola se samostatnými karbonovými blatníky, dvě místa k sezení, mimochodem rovněž z uhlíkových vláken, dvojice přístrojů (rychloměr s denním a celkovým ukazatelem ujeté vzdálenosti a otáčkoměr), ve spartánském interiéru jen to nejnutnější bez zbytečných ozdůbek.

Just 4/2 měl ale na rozdíl od Lotusu, případně moderních následníků značky Caterham dveře s ochranou proti bočnímu nárazu. Tedy, jejich vnitřní panely bylo možné vyjmout, zůstala pak jen dopředu výklopná horní část, jakási kostra. Skelet byl vyroben z hliníkových profilů. Vyjmout se dal i malý karbonový box na zavazadla nad motorem. Efektně vypadaly tlumiče pérování s pružinami, obojí vystavené na odiv.

Dvoumístná formule

Potenciálu dvoumístné formule odpovídaly rovněž výkony. Dokázal totiž zrychlit z 0 na 100 km/h za 6 s a upaloval až 180 km/h. Více by bylo v otevřeném autě, které postrádalo čelní sklo a mělo jen jakýsi větrný štítek, už trochu příliš. Byť fungoval jako deflektor a část vzduchu měl odvádět nad hlavy. Ochranné přilby pro posádku tedy představovaly naprostou nutnost, vzhledem k tomu že chyběla okna i střecha. U BMW ale navrhli kromě helem dokonce speciální oblečení, které posádku ochránilo před nepřízní počasí.

Autíčko vážilo jen 550 kg, ale bylo překvapivě postaveno na podvozku s dlouhým rozvorem 2738 mm. Srdce mu daroval motocyklový kolega z bavorské stáje – BMW K 1100. 100 koní, tedy necelých 74 kW ze čtyřválcové jedenáctistovky, která se nacházela až za sedadly, stačilo k impozantním zážitkům a širokánským úsměvům ve tvářích. Stádo koní pro patřičnou zábavu za tříramenným volantem v kůži nepotřebovalo. V případě nehody mohla zasáhnout dvojice čelních vzduchových vaků. Docela zajímavé, airbagy tehdy ještě nebyly zcela běžné...

Motorka, nebo auto?

Základní myšlenkou bylo spojit motocykl a automobil v jedno, i když rozhodně nešlo o co nejlevnější záležitost, jako tomu bylo kdysi dávno u tzv. cyclecarů. Experiment ale neměl případnému klientovi vysát účet do mrtě, nebo jej přinutit rovnou banku vyloupit. Méně je zkrátka někdy více...

Tahle studie čtyřkolové motorky se vážně povedla, znamenala jakýsi návrat ke kořenům a odklon od typických roadsterů značky. Na byť jen malosériovou výrobu ale nebylo v programu místo ani prostředky. I když se technický tým snažil ji prosadit, nepovedlo se. Mohla klidně symbolizovat reklamní slogan BMW „Radost z jízdy“ a nelhala by. Na firemních fotografiích se objevují modrý a červený exemplář. Určitě nevznikl pouze jeden, jak uvádějí některé zdroje, existuje ještě šedostříbrný. Tedy celá trojice. Dostala silniční homologaci, auta pro ni byla ostatně navržena tak, aby splňovala všechny regule po celém světě.

Perlička na závěr: Japonská korunní princezna Masako při tokijské premiéře Just 4/2 usedla do vozu a prohlásila: „Myslím, že budete potřebovat deštník.“

Video:YouTube/Car TV/BMW Life

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - beibej
6. 5. 2017 20:55
hezký to by se mi líbilo
takovej mix caterhamu a smartu ;-)
6. 5. 2017 20:09
Zajimave
Klame to telem, taky jsem si rikal, proc u BMW sproste zkopirovali Sedmu, ale oni to asi udelali zamerne jako provokaci, myslenka zajimava v podstet i vtipna. No provedeni uz horsi, horsi aplikaci ledvinek jsem asi jeste nevidel... Ale zabava s tim mohla byt paradni, skoda, ze nemeli koule tohle vyrobit aspon v omezene serii, jako Renault udelal svuj Sport Spyder...

Ales opet za jedna :yes: