Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Britská Rally 2011 – První etapa rozhodla, Hirvonen mistrem nebude

Michal Otruba
Diskuze (13)
Je tady Velké finále rozhodující o titulu mistra světa. Menší havárie, která se jindy obejde bez následků nyní rozhodla o novém šampiónovi.

Třináctou a poslední soutěží letošního mistrovství světa WRC, které začalo v únoru ve Švédsku, je o tomto víkendu probíhající Britská Rally pověstná svými náročnými podmínkami. Mezi produkčními auty (Hayden Paddon) i v kategorii S2000 (Juho Hänninen) je o mistrech světa pro letošek již rozhodnuto a tak zbývá rozluštit již pouze jedinou tajenku – kdo bude mistrem světa v kategorii WRC? O titul se poperou dvě tovární jedničky – sedminásobný světový šampión Sebastien Loeb od Citroënu a Mikko Hirvonen od Fordu – které od sebe dělí pouze 7 mistrovských bodů.

Pro letošek organizátoři připravili 353,5 měřených kilometrů rozdělených do třiadvaceti rychlostních zkoušek. Ty jsou ovšem nově umístěny v okolí městečka Builth Wells, soutěžní vozy se tak s výjimkou servisního parku a slavnostního pódia vůbec nevrátí do tradičního

centra podniku v Cardiffu.

Již ve středu se odjel předsoutěžní shakedown dlouhý 1,7 km, se kterým si nejrychleji poradil Meeke na Mini a Ostberg na Fordu ve shodném čase 1:31,2. Třetí dojel Loeb (+0,9), o desetinu za ním Sordo. Tovární Fordy obsadily šesté a osmé místo.

Premiéru s vozem WRC – konkrétně s Fordem Fiestou WRC – si odbude jihlavský jezdec Martin Prokop, který se na tento start nesmírně těší:

„Zatím se hlavně nesmírně těším! Fiesta WRC je fantastické nářadí a okamžiky, kdy jsme v dílnách továrního týmu Ford ladili poslední detaily na voze byly doslova magické. Seděl jsem v něm celé hodiny a nemohl uvěřit, že s ním už jen za pár dnů „poletím“ po tratích velšských erzet!“

Soutěž odstartovala již ve čtvrtek v Llandudno na severu země, kde se odjela dvakrát divácká speciálka a jedna tradiční erzeta, vše o celkové délce 25,3 km. Po jednom vítězství si odnesli Latvala, Loeb a Hirvonen a před pátečním ostrým startem tak vede Loeb před Hirvonenem (+0,7) a Latvalou (+3,1). Hned v první erzetě o obrubník urazil kolo Ogier, který je tak zřejmě ze hry o nejvyšší příčky – a to sliboval velkému Sebovi pomoc proti Fordům. Jezdci si stěžují na těžké podmínky na trati a špatnou viditelnost.

První etapa: Hirvonen daroval Loebovi mečbol

První etapa byla složena z osmi měřených testů (dva průjezdy čtveřicí zkoušek) o délce 116,2 km. První tři páteční erzety byly ty pravé – Hirvonen a Loeb jeli jako utržení ze řetězu, jednou vyhrál Francouz, dvakrát zase Fin – prostě přetahovaná o desetinky, kterou rally fanoušek miluje. Však je také po celkem šesti testech dělilo 0,4 sekundy –navrch měl tentokráte Mikko.

Jenže pak přišla poslední zkouška dopolední sekce a na té to Hirvonen přehnal – má poškozené kolo a údajně i poškozený chladič. Do 100 km vzdáleného servisu již Hirvonenova Fiesta nedorazila a Mikko tak přišel o šanci vybojovat mistrovský titul.

„Dopoledne bylo velmi náročné a úroveň přilnavosti se docela měnila. Při jednom brzdění to dost klouzalo a v další zatáčce jsem tak byl příliš rychlý. Byl to veliký slide a předkem jsem trefil břeh. Roztočilo mě to a vrazil jsem do pařezu, který poškodil chladič. Nic jiného nebylo poškozeno, ale ztratili jsme veškerou chladící kapalinu.“

„Do té doby jsem se cítili opravdu dobře. Klouzalo to, ale stále jsem byl schopen tlačit. Je to těžká soutěž a takovýto moment může přijít.“

Celkově vede Loeb před Latvalou (+17,7) a Ostbergem (+59,7). Martinovi se ve Fiestě WRC moc líbí, ovšem dopoledne urazil kolo a tak je nyní až sedmačtyřicátý se ztrátou přes 12 minut. Následuje polední servis.

„Na okamžik jsem zapřemýšlel nad tím, že auto jede o trošku míň, že možná malinko ztrácí výkon. Možná proto jsem byl v pravé zatáčce širší. Jinde by to možná šlo vybojovat, tady byl ale za příkopem jakýsi potok a malá skála. A skála, ta neuhne….,“ líčí Martin Prokop důvody svého odstoupení na 6.RZ svého premiérového startu s vozem kategorie WRC.

Odpoledne se jely druhé průjezdy po totožných rychlostních zkouškách. Loeb se již nikam nehnal, dvě třetí, páté a druhé místo stačilo k tomu, aby udržel své vedení. Ovšem Latvala se mu z druhého místa přiblížil na 1,1 sekundy – o vítězství to bude ještě tuhý boj.

A nebo nebude. Loeb totiž dobře ví, že nemusí vyhrát. A vzhledem k tomu, že Ford večer oznámil, že se Hirvonen kvůli poškozenému motoru do soutěže již nevrátí, tak můžeme konstatovat jediné: SEBASTIEN LOEB SE STÁVÁ JIŽ POOSMÉ MISTREM SVĚTA!!! Od roku 2004 tak šampionát WRC nezná jiného šampióna než tohoto fenomenálního Francouze na Citroënu. Sláva vítězům, čest poraženým, gratulujeme staronovému mistru.

PWRC a FIA Academie

Na tratích velšské vysočiny klouže i modrožluté Mitsubishi posádky Semerád – Ernst a po první etapě jí patří třetí místo. Na vedoucího Švéda Flodina ztrácí Martin 2:53,9, ovšem na druhého Poláka Kosciuszka pouze 20,6 sekundy. Martin stejně jako ostatní jezdci komentuje obtížné podmínky na trati:

„Chvílemi jsme vůbec nevěděli, kam jedeme, a tak jsme hodně zpomalovali. I tak se nám v závěru dne ale podařilo stáhnout násko Poláka Kosciuszka na dvacet vteřin, což v těchhle podmínkách není mnoho. Je to ale trochu zavádějící, protože jsme po dvou dnech závodění teprve v cíli druhé etapy, a máme toho ještě mnohem víc před sebou, než za sebou. S dnešním výkonem nejsem úplně spokojený, protože jedeme dost vlažně. Neděláme sice chyby, ale chybí trochu dravosti a lepší časy, které by nás držely v kontaktu s nejrychlejšími v kategorii produkčních vozů, kteří skutečně letí. Na rychlostní zkoušky druhé etapy se moc těším, protože patří k tomu nejhezčímu tady na Rally of Wales.“

Stejně tak se náročnými podmínkami probíjí s předokolkovou Fiestou R2 Honza Černý v rámci FIA Academie, který v Británii startuje poprvé. Po pátku mu patří páté místo se ztrátou 8:07,0. Vede Ir Breen před Estoncem Kaurem (+4:05,6) a Britem Fisherem (+4:38,6).

„Náš výkon není takový, jak bych si představoval. Od jezdců, kteří to zde ve Walesu znají, dostáváme vteřiny na rychlostních zkouškách. Občas nedovedu odhadnout, jak rychle do některých pasáží přijedeme. Rozpis jsme si bohužel napsali spíše do pomala a úplně nám nesedí. Jsem ale rád, že se na takové soutěži, jako je Britská Rally můžu svézt, protože je to velká škola. Na takhle těžké rally jsem nikdy nestartoval a třeba dnešní poslední rychlostní zkouška byla naprosté peklo na blátě a v mlze. Občas nebylo vidět ani na krok a nevěděl jsem, jestli jedu po silnici, anebo už ne. Na dvěstěmetrové rovině jsem jel na dvojku a hledal jsem její konec. Nechceme udělat zbytečnou chybu a neriskujeme. Chceme ale trochu přitlačit na pilu a pokusit se dotáhnout na nejrychlejší ve WRC Academy, což bych si na sobotních rychlostních zkouškách přál. Rozpis na ně jsme si tvořili až druhý den seznamovacích jízd a známe je i z loňského roku, kdy jsme na nich trénovali. Rozpis by tam měl sedět víc a zkusíme do toho víc jít.“

Celkové výsledky Wales Rally Great Britain 2011 po první etapě:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Sébastien Loeb / Daniel Elena Citroën DS3 WRC 1:23:18,3
2. Jari-Matti Latvala / Mikko Anttila Ford Fiesta RS WRC +1,1
3. Mads Ostberg / Jonas Andersson Ford Fiesta RS WRC +1:13,5
4. Petter Solberg / Chris Patterson Citroën DS3 WRC +1:21,3
5. Henning Solberg / Ilka Minor-Petrasko Ford Fiesta RS WRC +2:51,7
6. Ott Tanak / Kudar Sikk Ford Fiesta RS WRC +3:46,0
7. Kimi Raikkonen / Kai Lindstrom Citroën DS3 WRC +3:47,0
8. Kris Meeke / Paul Nagle Mini Cooper WRC +3:51,3
9. Matthew Wilson / Scott Martin Ford Fiesta RS WRC +3:59,4
10. Dennis Kuipers / Frederic Miclotte Ford Fiesta RS WRC +4:23,2
Michal Otruba
Diskuze (13)
Avatar - Hammunasakra
12. 11. 2011 23:21
Re: Gratulace!
Mes compliments! ;-)
Avatar - dr.biker
12. 11. 2011 22:40
Gratulace!
Gratulace nebo jak se to řekne francouzky: félicitations!
Fenomenální Sébastien Loeb se stává již poosmé mistrem světa!
Musím ale napsat, že velkou zásluhu na titulu má nejen jeho řidičské umění, ale nešlo by to bez dobrého navigátora Daniela Eleny a skvělého týmu, který mu opět postavil mistrovské auto. Akorát by si mechanici mohli dát větší pozor, až mu budou skládat nový motor dohromady, aby ho složili tak jak mají, ať se neopakuje ta chyba, co se stala Loebovi na domácí francouzské půdě.
Avatar - Hammunasakra
12. 11. 2011 20:19
Re: Seb Loeb...
Oh, VŮBEC NEtrvdím že vy (konkrétně) - ale "od někoho" zcela jistě určitě ANO.. :-)
.. loni, předloni, předpředloni, předpředpřed.. ;-)
PS: Tak zase "za rok touto dobou" :-)
Avatar - Hammunasakra
12. 11. 2011 20:17
Re: Seb Loeb...
Souhlasím že Sordo a Mini a TITUL je spojení pro příští rok asi "moc brzké", nicméně.. ;-)
12. 11. 2011 17:38
Re: Seb Loeb...
Ode mě určitě ne, ani jsem neředpokládal, že by letos někdo od Fordu mohl získat tiul. Ale příští rok to bude jiné. Klidně bych si na Latvalu nebo Ogiera vsadil :-)