Castagna AZNOM: Slavné kvádro z Milána pro Corvette Z06

Castagna AZNOM: Slavné kvádro z Milána pro Corvette Z06

 
 
4.7. 2007 Miro Mihálik

Corvette vypadá a jezdí dobře, ve verzi Z06 skvěle, ale v Chevroletu se možná škrabou za uchem - Castagna objevila jejich rezervy.

Internetové stránky karosárny Castagna mluví neobvyklou poetikou: „Tento příběh začíná v časech minulých v Miláně, když Itálie ještě nebyla sjednocena a toto město bylo více evropské než Lombardské. V městské čtvrti San Celso, okolo roku 1830, pracoval učeň Carlo Castagna pro nejvýznamnější manufakturu Ferrari (předtím Mainetti & Orseniga), vyrábějící více než století přepychové kočáry pro aristokracii a evropské královské rodiny. Carlo si získal respekt kolegů i zaměstnavatele a v roce 1849 převzal firmu po panu Ferrari poté, co odešel na zasloužený odpočinek.“

Carlo dále staví majestátní ekvipáže a je známý svým fanatickým přístupem k detailům. Je přesvědčený, že luxusní věci se musí vyrábět pomalu a s vášní pro každou drobnost. Blíží se však konec 19. století a na dveře klepe průmyslová revoluce. V módě jsou parní a motorové kočáry, předznamenávající další osud podobně orientovaných firem.

Castagna vytvořil svůj první automobil nazvaný Sparviero (italsky krahujec) na podvozku Fiatu 24HP pro nikoho menšího než královnu Margheritu Savojskou. Pak už to jde rychle – Carrozzeria Castagna staví na zakázku karoserie (nebo dělá jejich úpravy) na šasi významných automobilek jako Isotta Fraschini, Mercedes-Benz, Hispano Suiza, Daimler, Lancia, Duesenberg nebo Alfa Romeo. Největší slávu získává ve 20. a 30. letech – firma se stává největší karosárnou v Itálii a má kolem 400 zaměstnanců. Zakázky se jen hrnou, takže Castagna může otevřít úplně první linku na chromování dílů. Ta ji kupříkladu otevírá dveře i do společnosti, která staví luxusní vagóny legendárního Orient Expresu. Ve firmě se večer procházejí elegantně oblečení zákazníci, můžou si tak zkontrolovat, jak pokročila stavba jejich klenotů.

Stejně jako u některých dalších slavných značek, pádu předcházela 2. světová válka. Zhroutil se trh ve Spojených státech a důsledkem toho skončila i firma Isotta Fraschini Automobili, takže společnost Castagna ztratila jednou ranou nejlepší odběratele i neoblíbenějšího dodavatele šasi. Pryč byly časy, kdy oficiálně dodávali vozy pro Vatikán, kterému v té době „šéfoval“ papež Pius XI., nebo místnímu establishmentu. „Dream factory“, jež „dávala rychlosti eleganci“ a dokázala přežít bombardování v roce 1942, nakonec nepřežila novou dobu a v roce 1954 zbankrotovala.

Zapněte si pásy ve stroji času, jedeme do roku 2002. Na prestižní akci Concorso D’Eleganza di Villa d’Este se poprvé světu představuje prototyp Auge, na zakázku vyrobený vůz se šasi Maserati. Že za ním stojí Castagna a kdo to vlastně je, ví jen hrstka znalců. Bohužel, i tady platí – sejde z očí… O výraznější mediální humbuk se postaraly až přestavby vozů Mini nebo koncept Aria, vycházející z Ferrari 575M.

Snad jsem vás svým historickým výkladem neunudil k smrti, ale vůči karosárně Castagna mi připadlo nefér, abych na vás vybafnul pár technických údajů k jejich novince a za chvíli by po nich neštěknul ani pes. Italové se viditelně snaží, pořád mají něco nového a na jejich práci vidět odkaz minulosti minimálně v péči o detaily. Možná si pak po naši intervenci zapamatujete značku Castagna o trochu lépe. A teď k tomu, proč jste najeli myškou na tuto zprávu.

Tahle hračka kdysi sjela z pásu jako Chevrolet Corvette Z06 a konstruktéry Carrozzeria Castagna napadlo, že by možná stálo za to osvěžit po více než padesáti letech Američanům paměť, co pro ně kdysi stavěli. Jak jinak, zajímalo je pouze hliníkové šasi a technický základ. Kolem něj postavili karbonovou karoserii, čímž udrželi hmotnost pod 1,4 tuny. Maska čtyřkolového skvostu je připomínkou původní Corvette z roku 1953, zpětná zrcátka se pohrávají s myšlenkou, jak asi vidí silnici za sebou pilot formule 1 a k závodnímu sportu inklinuje třídílný difuzor pod zadním nárazníkem.

Stačilo by vám k této krásce původních 377 kW (512 k) a 637 Nm? Normální člověk by měl těsno v kalhotách už po nastartování, ale Italové umí dát perverznosti další rozměr. K osmiválci 7,0 l připojili dva kompresory, které vyhnaly výkon na 603 kW (820 k) a točivý moment na 1000 Nm. Se 6stupňovou manuální převodovkou a zadními poháněnými 20palcovými koly se akcelerace na 100 lm/h odhaduje na 3,4 s, 200 km/h by měl vůz uhánět za 9,5 s. Maximální rychlost 350 km/h. Kolik se vyrobí vozů, teď nikdo neví, ale Corvette v italském značkovém obleku by měla stát kolem 270 000 eur. Mimochodem, AZNOM neznamená nic, pokud si to jméno nepřečtete odzadu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Letadla budoucnosti s oddělitelnými křídly. Futuristický koncept má odlehčit letištím Letadla budoucnosti s oddělitelnými křídly. Futuristický koncept má odlehčit letištím

Budoucnost letadlové dopravy se rozbíhá do nejrůznějších…

ČSSD bude chtít přidat na mzdy, rodičovskou či výbavu policie ČSSD bude chtít přidat na mzdy, rodičovskou či výbavu policie

Sociální demokraté budou při jednáních o rozpočtu na…

Cestovky hlásí rekordní sezonu Cestovky hlásí rekordní sezonu

Růst platů, nízká nezaměstnanost a opadnutí strachu…

Trump označil Evropskou unii za jednoho z mnoha nepřátel Spojených států Trump označil Evropskou unii za jednoho z mnoha nepřátel Spojených států

Americký prezident Donald Trump označil Evropskou unii za…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní

Ptačí trus, hromady mrtvého hmyzu, pyl či smůla ze…

Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem? Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem?

Vnímání jízdních vlastností aut je často hodně…

 





 
Formule 1 v Česku: Připomeňte si krasavce, kteří závodili v Mostě

Formule 1 v Česku: Připomeňte si krasavce, kteří závodili v Mostě

Včera

Na okruhu v Mostě závodily vozy formule 1, které tvořily na přelomu 70. a 80. let minulého století dějiny. Poháněly je tehdy atmosférické třílitrové osmiválce.




Blesk.cz

Třetí betaverze Androidu P přináší tmavý motiv a spoustu drobných oprav

Třetí betaverze Androidu P přináší tmavý motiv a…

Google uvolnil třetí betu Androidu P, záhy následují také jednotliví výrobci. My jsme aktualizaci nainstalovali…

Babiš kvůli migrantům mluví o „cestě do pekel“. Rozohnil ho dopis z Itálie

Babiš kvůli migrantům mluví o „cestě do pekel“.…

Česká republika dostala žádost italského premiéra, aby země Evropské unie pomohly se 450 migranty, kteří jsou na…

 

iSport.cz

U Chorvatů při finále! Reportérka na ramenou, pak zklamání i hrdost

U Chorvatů při finále! Reportérka na ramenou, pak…

PŘÍMO ZE ZÁHŘEBU | Nevyhráli, přesto jsou naši hrdinové. Zaplněné centrum Záhřebu věřilo, že se dočká…

Experti Vízek a Podaný o finále: Titul zasloužený, ale gólman se bude stydět

Experti Vízek a Podaný o finále: Titul zasloužený,…

Francie to zvládla! Po dvaceti letech „Les Bleus“ znovu ovládli mistrovství světa ve fotbale, ve finále porazili…

 

Reflex.cz

Trumpova statistika: Nejčastěji volal Macronovi, nejvíc tweetuje o Rusku a v schůzkách vede premiér Japonska

Trumpova statistika: Nejčastěji volal Macronovi,…

Svět je fascinován neustálým tweetováním amerického prezidenta Donalda Trumpa, který si přes Twitter vyřizuje…

Skvosty brutalistické Jugoslávie: unikátní výstava připomíná časy maršála Tita

Skvosty brutalistické Jugoslávie: unikátní výstava…

Zlatá éra brutalistické architektury. I tak lze pojmenovat období od jugoslávsko-sovětské roztržky v roce 1948…