Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Castagna AZNOM: Slavné kvádro z Milána pro Corvette Z06

Miro Mihalik
Diskuze (9)
Corvette vypadá a jezdí dobře, ve verzi Z06 skvěle, ale v Chevroletu se možná škrabou za uchem - Castagna objevila jejich rezervy.

Internetové stránky karosárny Castagna mluví neobvyklou poetikou: „Tento příběh začíná v časech minulých v Miláně, když Itálie ještě nebyla sjednocena a toto město bylo více evropské než Lombardské. V městské čtvrti San Celso, okolo roku 1830, pracoval učeň Carlo Castagna pro nejvýznamnější manufakturu Ferrari (předtím Mainetti & Orseniga), vyrábějící více než století přepychové kočáry pro aristokracii a evropské královské rodiny. Carlo si získal respekt kolegů i zaměstnavatele a v roce 1849 převzal firmu po panu Ferrari poté, co odešel na zasloužený odpočinek.“

Carlo dále staví majestátní ekvipáže a je známý svým fanatickým přístupem k detailům. Je přesvědčený, že luxusní věci se musí vyrábět pomalu a s vášní pro každou drobnost. Blíží se však konec 19. století a na dveře klepe průmyslová revoluce. V módě jsou parní a motorové kočáry, předznamenávající další osud podobně orientovaných firem.

Castagna vytvořil svůj první automobil nazvaný Sparviero (italsky krahujec) na podvozku Fiatu 24HP pro nikoho menšího než královnu Margheritu Savojskou. Pak už to jde rychle – Carrozzeria Castagna staví na zakázku karoserie (nebo dělá jejich úpravy) na šasi významných automobilek jako Isotta Fraschini, Mercedes-Benz, Hispano Suiza, Daimler, Lancia, Duesenberg nebo Alfa Romeo. Největší slávu získává ve 20. a 30. letech – firma se stává největší karosárnou v Itálii a má kolem 400 zaměstnanců. Zakázky se jen hrnou, takže Castagna může otevřít úplně první linku na chromování dílů. Ta ji kupříkladu otevírá dveře i do společnosti, která staví luxusní vagóny legendárního Orient Expresu. Ve firmě se večer procházejí elegantně oblečení zákazníci, můžou si tak zkontrolovat, jak pokročila stavba jejich klenotů.

Stejně jako u některých dalších slavných značek, pádu předcházela 2. světová válka. Zhroutil se trh ve Spojených státech a důsledkem toho skončila i firma Isotta Fraschini Automobili, takže společnost Castagna ztratila jednou ranou nejlepší odběratele i neoblíbenějšího dodavatele šasi. Pryč byly časy, kdy oficiálně dodávali vozy pro Vatikán, kterému v té době „šéfoval“ papež Pius XI., nebo místnímu establishmentu. „Dream factory“, jež „dávala rychlosti eleganci“ a dokázala přežít bombardování v roce 1942, nakonec nepřežila novou dobu a v roce 1954 zbankrotovala.

Zapněte si pásy ve stroji času, jedeme do roku 2002. Na prestižní akci Concorso D’Eleganza di Villa d’Este se poprvé světu představuje prototyp Auge, na zakázku vyrobený vůz se šasi Maserati. Že za ním stojí Castagna a kdo to vlastně je, ví jen hrstka znalců. Bohužel, i tady platí – sejde z očí… O výraznější mediální humbuk se postaraly až přestavby vozů Mini nebo koncept Aria, vycházející z Ferrari 575M.

Snad jsem vás svým historickým výkladem neunudil k smrti, ale vůči karosárně Castagna mi připadlo nefér, abych na vás vybafnul pár technických údajů k jejich novince a za chvíli by po nich neštěknul ani pes. Italové se viditelně snaží, pořád mají něco nového a na jejich práci vidět odkaz minulosti minimálně v péči o detaily. Možná si pak po naši intervenci zapamatujete značku Castagna o trochu lépe. A teď k tomu, proč jste najeli myškou na tuto zprávu.

Tahle hračka kdysi sjela z pásu jako Chevrolet Corvette Z06 a konstruktéry Carrozzeria Castagna napadlo, že by možná stálo za to osvěžit po více než padesáti letech Američanům paměť, co pro ně kdysi stavěli. Jak jinak, zajímalo je pouze hliníkové šasi a technický základ. Kolem něj postavili karbonovou karoserii, čímž udrželi hmotnost pod 1,4 tuny. Maska čtyřkolového skvostu je připomínkou původní Corvette z roku 1953, zpětná zrcátka se pohrávají s myšlenkou, jak asi vidí silnici za sebou pilot formule 1 a k závodnímu sportu inklinuje třídílný difuzor pod zadním nárazníkem.

Stačilo by vám k této krásce původních 377 kW (512 k) a 637 Nm? Normální člověk by měl těsno v kalhotách už po nastartování, ale Italové umí dát perverznosti další rozměr. K osmiválci 7,0 l připojili dva kompresory, které vyhnaly výkon na 603 kW (820 k) a točivý moment na 1000 Nm. Se 6stupňovou manuální převodovkou a zadními poháněnými 20palcovými koly se akcelerace na 100 lm/h odhaduje na 3,4 s, 200 km/h by měl vůz uhánět za 9,5 s. Maximální rychlost 350 km/h. Kolik se vyrobí vozů, teď nikdo neví, ale Corvette v italském značkovém obleku by měla stát kolem 270 000 eur. Mimochodem, AZNOM neznamená nic, pokud si to jméno nepřečtete odzadu.

Miro Mihalik
Diskuze (9)
Avatar - Pekelná Micinka
4. 7. 2007 14:29
Milano
Předek dobrý, zadek působí hodně mohutně, chtělo by to fotku z výšky očí, nikoliv z podhledu. Myslím, že to je povedený překarosování, oproti poslednímu výtvoru Zagata, je tohle krásné. Je to mnohem více svébytné. Nějakou duchovní spojitost s Corvettou by tam hledal jen blázen, i když tvar masky a mlhovky připomíná první Corvette. V předválečných letech bylo přece běžné, že si tehdejší smetánka nechávala stavět karoserii podle svých představ. Právě možná individualizace je do budoucna cesta pro moguly dnešní doby, vždyť i RR si dnes už může dovolit mnoho z nich. Ale mít něco postavené výhradně v jednom exempláři, to je to co vás odliší. Škoda, že není víc fotek, ale mě to rozhodně přijde OK. Tak bravo Castagna!