Castagna AZNOM: Slavné kvádro z Milána pro Corvette Z06

Castagna AZNOM: Slavné kvádro z Milána pro Corvette Z06

 
 

Corvette vypadá a jezdí dobře, ve verzi Z06 skvěle, ale v Chevroletu se možná škrabou za uchem - Castagna objevila jejich rezervy.

Internetové stránky karosárny Castagna mluví neobvyklou poetikou: „Tento příběh začíná v časech minulých v Miláně, když Itálie ještě nebyla sjednocena a toto město bylo více evropské než Lombardské. V městské čtvrti San Celso, okolo roku 1830, pracoval učeň Carlo Castagna pro nejvýznamnější manufakturu Ferrari (předtím Mainetti & Orseniga), vyrábějící více než století přepychové kočáry pro aristokracii a evropské královské rodiny. Carlo si získal respekt kolegů i zaměstnavatele a v roce 1849 převzal firmu po panu Ferrari poté, co odešel na zasloužený odpočinek.“

Carlo dále staví majestátní ekvipáže a je známý svým fanatickým přístupem k detailům. Je přesvědčený, že luxusní věci se musí vyrábět pomalu a s vášní pro každou drobnost. Blíží se však konec 19. století a na dveře klepe průmyslová revoluce. V módě jsou parní a motorové kočáry, předznamenávající další osud podobně orientovaných firem.

Castagna vytvořil svůj první automobil nazvaný Sparviero (italsky krahujec) na podvozku Fiatu 24HP pro nikoho menšího než královnu Margheritu Savojskou. Pak už to jde rychle – Carrozzeria Castagna staví na zakázku karoserie (nebo dělá jejich úpravy) na šasi významných automobilek jako Isotta Fraschini, Mercedes-Benz, Hispano Suiza, Daimler, Lancia, Duesenberg nebo Alfa Romeo. Největší slávu získává ve 20. a 30. letech – firma se stává největší karosárnou v Itálii a má kolem 400 zaměstnanců. Zakázky se jen hrnou, takže Castagna může otevřít úplně první linku na chromování dílů. Ta ji kupříkladu otevírá dveře i do společnosti, která staví luxusní vagóny legendárního Orient Expresu. Ve firmě se večer procházejí elegantně oblečení zákazníci, můžou si tak zkontrolovat, jak pokročila stavba jejich klenotů.

Stejně jako u některých dalších slavných značek, pádu předcházela 2. světová válka. Zhroutil se trh ve Spojených státech a důsledkem toho skončila i firma Isotta Fraschini Automobili, takže společnost Castagna ztratila jednou ranou nejlepší odběratele i neoblíbenějšího dodavatele šasi. Pryč byly časy, kdy oficiálně dodávali vozy pro Vatikán, kterému v té době „šéfoval“ papež Pius XI., nebo místnímu establishmentu. „Dream factory“, jež „dávala rychlosti eleganci“ a dokázala přežít bombardování v roce 1942, nakonec nepřežila novou dobu a v roce 1954 zbankrotovala.

Zapněte si pásy ve stroji času, jedeme do roku 2002. Na prestižní akci Concorso D’Eleganza di Villa d’Este se poprvé světu představuje prototyp Auge, na zakázku vyrobený vůz se šasi Maserati. Že za ním stojí Castagna a kdo to vlastně je, ví jen hrstka znalců. Bohužel, i tady platí – sejde z očí… O výraznější mediální humbuk se postaraly až přestavby vozů Mini nebo koncept Aria, vycházející z Ferrari 575M.

Snad jsem vás svým historickým výkladem neunudil k smrti, ale vůči karosárně Castagna mi připadlo nefér, abych na vás vybafnul pár technických údajů k jejich novince a za chvíli by po nich neštěknul ani pes. Italové se viditelně snaží, pořád mají něco nového a na jejich práci vidět odkaz minulosti minimálně v péči o detaily. Možná si pak po naši intervenci zapamatujete značku Castagna o trochu lépe. A teď k tomu, proč jste najeli myškou na tuto zprávu.

Tahle hračka kdysi sjela z pásu jako Chevrolet Corvette Z06 a konstruktéry Carrozzeria Castagna napadlo, že by možná stálo za to osvěžit po více než padesáti letech Američanům paměť, co pro ně kdysi stavěli. Jak jinak, zajímalo je pouze hliníkové šasi a technický základ. Kolem něj postavili karbonovou karoserii, čímž udrželi hmotnost pod 1,4 tuny. Maska čtyřkolového skvostu je připomínkou původní Corvette z roku 1953, zpětná zrcátka se pohrávají s myšlenkou, jak asi vidí silnici za sebou pilot formule 1 a k závodnímu sportu inklinuje třídílný difuzor pod zadním nárazníkem.

Stačilo by vám k této krásce původních 377 kW (512 k) a 637 Nm? Normální člověk by měl těsno v kalhotách už po nastartování, ale Italové umí dát perverznosti další rozměr. K osmiválci 7,0 l připojili dva kompresory, které vyhnaly výkon na 603 kW (820 k) a točivý moment na 1000 Nm. Se 6stupňovou manuální převodovkou a zadními poháněnými 20palcovými koly se akcelerace na 100 lm/h odhaduje na 3,4 s, 200 km/h by měl vůz uhánět za 9,5 s. Maximální rychlost 350 km/h. Kolik se vyrobí vozů, teď nikdo neví, ale Corvette v italském značkovém obleku by měla stát kolem 270 000 eur. Mimochodem, AZNOM neznamená nic, pokud si to jméno nepřečtete odzadu.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 





 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Včera

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Konec nudy v Brně! Vědecký park VIDA! zabaví děti i dospělé

Konec nudy v Brně! Vědecký park VIDA! zabaví děti i dospělé

Odpálit vodíkovou raketu, zmrazit vlastní stín nebo rozpoutat tornádo, to vše můžete zažít v zábavním vědeckém…

V Čechách hrozí ledovka, varují řidiče i chodce meteorologové. Na Jizerce bylo –17 °C

V Čechách hrozí ledovka, varují řidiče i chodce…

Na západě a jihozápadě Čech bude v pondělí pozdě odpoledne a večer sněžení místy přecházet v mrznoucí srážky s…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…