Castagna AZNOM: Slavné kvádro z Milána pro Corvette Z06

Castagna AZNOM: Slavné kvádro z Milána pro Corvette Z06

 
 
4.7. 2007 Miro Mihálik

Corvette vypadá a jezdí dobře, ve verzi Z06 skvěle, ale v Chevroletu se možná škrabou za uchem - Castagna objevila jejich rezervy.

Internetové stránky karosárny Castagna mluví neobvyklou poetikou: „Tento příběh začíná v časech minulých v Miláně, když Itálie ještě nebyla sjednocena a toto město bylo více evropské než Lombardské. V městské čtvrti San Celso, okolo roku 1830, pracoval učeň Carlo Castagna pro nejvýznamnější manufakturu Ferrari (předtím Mainetti & Orseniga), vyrábějící více než století přepychové kočáry pro aristokracii a evropské královské rodiny. Carlo si získal respekt kolegů i zaměstnavatele a v roce 1849 převzal firmu po panu Ferrari poté, co odešel na zasloužený odpočinek.“

Carlo dále staví majestátní ekvipáže a je známý svým fanatickým přístupem k detailům. Je přesvědčený, že luxusní věci se musí vyrábět pomalu a s vášní pro každou drobnost. Blíží se však konec 19. století a na dveře klepe průmyslová revoluce. V módě jsou parní a motorové kočáry, předznamenávající další osud podobně orientovaných firem.

Castagna vytvořil svůj první automobil nazvaný Sparviero (italsky krahujec) na podvozku Fiatu 24HP pro nikoho menšího než královnu Margheritu Savojskou. Pak už to jde rychle – Carrozzeria Castagna staví na zakázku karoserie (nebo dělá jejich úpravy) na šasi významných automobilek jako Isotta Fraschini, Mercedes-Benz, Hispano Suiza, Daimler, Lancia, Duesenberg nebo Alfa Romeo. Největší slávu získává ve 20. a 30. letech – firma se stává největší karosárnou v Itálii a má kolem 400 zaměstnanců. Zakázky se jen hrnou, takže Castagna může otevřít úplně první linku na chromování dílů. Ta ji kupříkladu otevírá dveře i do společnosti, která staví luxusní vagóny legendárního Orient Expresu. Ve firmě se večer procházejí elegantně oblečení zákazníci, můžou si tak zkontrolovat, jak pokročila stavba jejich klenotů.

Stejně jako u některých dalších slavných značek, pádu předcházela 2. světová válka. Zhroutil se trh ve Spojených státech a důsledkem toho skončila i firma Isotta Fraschini Automobili, takže společnost Castagna ztratila jednou ranou nejlepší odběratele i neoblíbenějšího dodavatele šasi. Pryč byly časy, kdy oficiálně dodávali vozy pro Vatikán, kterému v té době „šéfoval“ papež Pius XI., nebo místnímu establishmentu. „Dream factory“, jež „dávala rychlosti eleganci“ a dokázala přežít bombardování v roce 1942, nakonec nepřežila novou dobu a v roce 1954 zbankrotovala.

Zapněte si pásy ve stroji času, jedeme do roku 2002. Na prestižní akci Concorso D’Eleganza di Villa d’Este se poprvé světu představuje prototyp Auge, na zakázku vyrobený vůz se šasi Maserati. Že za ním stojí Castagna a kdo to vlastně je, ví jen hrstka znalců. Bohužel, i tady platí – sejde z očí… O výraznější mediální humbuk se postaraly až přestavby vozů Mini nebo koncept Aria, vycházející z Ferrari 575M.

Snad jsem vás svým historickým výkladem neunudil k smrti, ale vůči karosárně Castagna mi připadlo nefér, abych na vás vybafnul pár technických údajů k jejich novince a za chvíli by po nich neštěknul ani pes. Italové se viditelně snaží, pořád mají něco nového a na jejich práci vidět odkaz minulosti minimálně v péči o detaily. Možná si pak po naši intervenci zapamatujete značku Castagna o trochu lépe. A teď k tomu, proč jste najeli myškou na tuto zprávu.

Tahle hračka kdysi sjela z pásu jako Chevrolet Corvette Z06 a konstruktéry Carrozzeria Castagna napadlo, že by možná stálo za to osvěžit po více než padesáti letech Američanům paměť, co pro ně kdysi stavěli. Jak jinak, zajímalo je pouze hliníkové šasi a technický základ. Kolem něj postavili karbonovou karoserii, čímž udrželi hmotnost pod 1,4 tuny. Maska čtyřkolového skvostu je připomínkou původní Corvette z roku 1953, zpětná zrcátka se pohrávají s myšlenkou, jak asi vidí silnici za sebou pilot formule 1 a k závodnímu sportu inklinuje třídílný difuzor pod zadním nárazníkem.

Stačilo by vám k této krásce původních 377 kW (512 k) a 637 Nm? Normální člověk by měl těsno v kalhotách už po nastartování, ale Italové umí dát perverznosti další rozměr. K osmiválci 7,0 l připojili dva kompresory, které vyhnaly výkon na 603 kW (820 k) a točivý moment na 1000 Nm. Se 6stupňovou manuální převodovkou a zadními poháněnými 20palcovými koly se akcelerace na 100 lm/h odhaduje na 3,4 s, 200 km/h by měl vůz uhánět za 9,5 s. Maximální rychlost 350 km/h. Kolik se vyrobí vozů, teď nikdo neví, ale Corvette v italském značkovém obleku by měla stát kolem 270 000 eur. Mimochodem, AZNOM neznamená nic, pokud si to jméno nepřečtete odzadu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Mayová chce dál hledat podporu pro svou brexitovou dohodu Mayová chce dál hledat podporu pro svou brexitovou dohodu

Britská premiérka Theresa Mayová doufá, že poslanci Dolní…

Vedení Kauflandu přebírá nejbližší spolupracovník nejbohatšího Němce Vedení Kauflandu přebírá nejbližší spolupracovník nejbohatšího Němce

Obchodní řetězec Kaufland nezůstal bez šéfa dlouho. Jeho…

České dráhy u soudu neuspěly. Škoda Transportation jim nemusí vracet miliardu za lokomotivy České dráhy u soudu neuspěly. Škoda Transportation jim nemusí vracet miliardu za lokomotivy

Státní dopravce České dráhy neuspěl v soudním sporu se…

Evropští lidovci pozastavili členství straně Viktora Orbána Evropští lidovci pozastavili členství straně Viktora Orbána

Maďarské vládní straně Fidesz premiéra Viktora Orbána…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá! Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá!

První jízdy s novým Volkswagenem T-Cross absolvujeme na…

 





 
Už zítra lehký facelift Auto.cz. Revoluce to nebude

Už zítra lehký facelift Auto.cz. Revoluce to nebude

Včera

Od zítřejšího rána by měly naše stránky běžet s lehce upraveným vzhledem.




Blesk.cz

Odhalení po Výměně manželek: Od zanedbané Lucky odešel partner za jinou!

Odhalení po Výměně manželek: Od zanedbané Lucky…

Nový díl Výměny manželek představil Štěpánku (32) s Martinem (29) a děti Štěpána (6) s Matýskem (4) z Ratenic a…

Babiš dostal operátory k jednacímu stolu. Chce, aby přiznali reálné ceny za data

Babiš dostal operátory k jednacímu stolu. Chce, aby…

Předseda vlády Andrej Babiš se sešel se zástupci všech tří velkých síťových operátorů v Česku. Téma bylo jasné –…

 

iSport.cz

Zírali jsme, říká manažer o Shiffrinové ve Špindlu. Zvolí Ledecká jen lyže?

Zírali jsme, říká manažer o Shiffrinové ve Špindlu.…

Stálo to čtrnáct měsíců v hodnotě usilovné práce a čtyřicet milionů v korunách. Všechno kvůli show, která trvala…

Bravo, slávistky! Remízu s Bayernem zařídila pumelice, Tvrdík byl nadšený

Bravo, slávistky! Remízu s Bayernem zařídila…

Fotbalistky Slavie překvapivě remizovaly v úvodním čtvrtfinále Ligy mistryň s Bayernem Mnichov 1:1. Favorit šel…

 

Reflex.cz

Bohumil Pečinka: Radikalizace Václava Klause ml. překročila hranici tolerance vedení ODS

Bohumil Pečinka: Radikalizace Václava Klause ml.…

ODS vyloučila Václava Klause mladšího, což ovšem neřeší problémy této strany. Proč byl Klaus vyloučen a v jaké…

Pornografie, nebo umění? Unikátní japonské kresby měly novomanželům usnadnit svatební noc

Pornografie, nebo umění? Unikátní japonské kresby…

Název japonského uměleckého směru Šunga lze češtiny přeložit jako „jarní obrázky“. Toto japonské umění přelomu…