Český trh v prvním pololetí 2016: Přehled největších pádů a růstů

Prodeje nových aut na českém trhu rostou. Podle statistik Svazu dovozců automobilů za prvních šest měsíců roku vzrostly registrace osobních vozů o 17,2 % na celkových 132.778 aut. Z toho těží i jednotlivé značky, naprosté většině z nich prodeje letos zatím rostou.
Vůbec nejvyšší relativní nárůst hlásí DS, nová luxusní značka Skupiny Peugeot Citroën. Jestliže v prvním pololetí loňského roku prodala v Česku jen jedno auto, letos už to bylo 109 vozů, tedy o 10.800 % více. Důvodem růstu je ale především fakt, že teprve před rokem se na DS přeznačovaly citroëny tehdejší luxusní řady DS.
To Jaguar už je zavedenou značkou, a tak jako vítěze v relativním nárůstu můžeme klidně označit jeho. Letos 114 registrovaných aut s kočkovitou šelmou ve znaku je o 137 % více než před rokem. Také dalším luxusním značkám se dařilo, Bentley rostlo o bezmála 91 % , Mercedes-Benz o 52 %.
| Český trh v prvním pololetí 2016: Značky s nejvyšším relativním nárůstem | |||
| Značka | Meziroční rozdíl [%] | Meziroční rozdíl [ks] | Prodeje celkem 1-6/2016 [ks] |
| DS | +10800 | +108 | 109 |
| Jaguar | +137,5 | +66 | 114 |
| Bentley | +90,9 | +10 | 21 |
| Honda | +71,9 | +546 | 1305 |
| Suzuki | +58,5 | +570 | 1544 |
| Dodge | +54,5 | +6 | 17 |
| Mercedes-Benz | +52,0 | +1184 | 3459 |
Co se týče absolutního nárůstu, tak nejvýše je Škoda, která v tomto ohledu těží ze své silné pozice na trhu. Meziročně si pomohla o 7.137 aut, což je zároveň i slušný procentuální nárůst, a to o 19,5 %. Na druhou stranu mnohé další značky hlásí výrazně vyšší procentuální růst.
V tomto přehledu najdeme opět Mercedes-Benz. Ten za prvních šest měsíců roku v Česku registroval 3.459 nových aut, což je o neskutečných 1.184 více než před rokem. Úspěch hlásí i konkurenční Audi (+910 aut), po období strádání se daří Peugeotu, který si meziročně pomohl o 937 vozů.
| Český trh v prvním pololetí 2016: Značky s nejvyšším absolutním nárůstem | |||
| Značka | Meziroční rozdíl [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Prodeje celkem 1-6/2016 [ks] |
| Škoda | +7137 | +19,5 | 43658 |
| Hyundai | +1506 | +16,8 | 10462 |
| Mercedes-Benz | +1184 | +52,0 | 3459 |
| Dacia | +1062 | +20,4 | 6269 |
| Renault | +1022 | +27,5 | 4734 |
| Peugeot | +937 | +25,9 | 4562 |
| Audi | +910 | +38,6 | 3268 |
U jiných značek už tak veselo není. Fiat sice letos láká na nové tipo, prodeje mu ale zatím klesají. Italská značka od ledna do června prodala o 42 aut méně aut než před rokem. Z relativního pohledu to ale není až taková změna, je to pokles pouze o 2,5 %. To Lancia je na tom podstatně hůře, jedno prodané auto je o 39 méně než loni, což vlastně potvrzuje spekulace, že se tato značka z českého trhu stahuje.
| Český trh v prvním pololetí 2016: Značky s nejvyšším absolutním poklesem | |||
| Značka | Meziroční rozdíl [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Prodeje celkem 1-6/2016 [ks] |
| Fiat | -42 | -2,5 | 1650 |
| Lancia | -39 | -97,5 | 1 |
| Lada | -16 | -25 | 48 |
| Chevrolet | -13 | -76,5 | 4 |
| Lexus | -7 | -7,2 | 90 |
| Cadillac | -4 | -44,4 | 5 |
| Lamborghini | -3 | -30 | 7 |
U ostatních značek už jde spíše o pády v jednotkách kusů. Lada má na svém kontě o 16 aut méně před rokem, Lexus o sedm.
Specialista na čtyřkolky od PSA, firma Dangel pak letos neregistrovala v Česku dle SDA žádné nové vozidlo, stejně tak Saab už nemá ani jednu registraci, zatímco před rokem měl ještě jednu. Pohoršil si i Aston Martin nebo Cadillac.
| Český trh v prvním pololetí 2016: Značky s nejvyšším relativním poklesem | |||
| Značka | Meziroční rozdíl [%] | Meziroční rozdíl [ks] | Prodeje celkem 1-6/2016 [ks] |
| Dangel | -100 | 2 | 0 |
| Saab | -100 | -1 | 0 |
| Lancia | -97,5 | -39 | 1 |
| Chevrolet | -76,5 | -13 | 4 |
| Aston Martin | -50 | -1 | 1 |
| SsangYong | -50 | -1 | 1 |
| Cadillac | -44,4 | -4 | 5 |










