Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2011: Suzuki útočí na pozice Fiatu ve třídě mini

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Hyundai i10 i Kia Picanto momentálně už jen vzpomínají na své úspěchy. Dopředu se místo nich derou miniauta od Suzuki.

Kategorie nejmenších vozů na českém trhu zažívá odliv zákazníků, kteří preferují nákup větších čtyřkolových miláčků. Ve čtvrtém měsíci letošního roku bylo totiž v této třídě zaregistrováno pouze 339 nových aut. Oproti dubnu 2010 je tento výsledek výrazně horší, a to o 38,9 % (-216 jednotek). Loni tedy našlo nové majitele 555 exemplářů.

První místo mezi městskými přibližovadly není žádným překvapením, patří Pandě, i když si tentokrát připsala na konto jen 63 kusů. Druhý není Spark, nýbrž Peugeot 107, který uplynulý měsíc zakončil na 47 registracích. Jihokorejská jiskřička okupuje třetí příčku a za stosedmičkou zaostala o deset kusů (37). První pětku uzavírají dva modely od Suzuki, čtvrtý Splash (31), hned za ním následuje Alto (28).

Součet registrací Fiatů sice drží italskou značku bezpečně v čele, ale japonské Suzuki se v dubnu dokázalo Fiatu významně přiblížit.

V březnu byl co do tržního podílu nejúspěšnější Fiat (20,1 %) před Suzuki (17,4 %), Peugeotem (14,5 %) a Chevroletem (10,9 %). Hyundai a Kia nepřekročily ani čtyřprocentní hranici. Je pravda, že i10 nedávno prošla faceliftem, nový model ale zatím není tak úspěšný.

Kia Picanto právě prochází generační obměnou. Ceník novinky sice začíná těsně pod hranicí 200 tisíc korun, akční slevy na výbavu Active a využití firemního leasingu srazí částku o dalších 30.000 Kč dolů. Je zajímavé, že první generace Picanta se prodává nejlevněji ve verzi Ready za 199.980 Kč, druhý airbag a klimatizace jsou za dalších 15 tisíc.

V porovnání s loňským dubnem si Panda dost radikálně pohoršila (-57,4 %), před rokem se prodalo vysokých 148 kusů (meziročně -85). Ostatní zástupci aktuální Top 5 ale na tom nejsou o mnoho lépe, pouze s jednou výjimkou. Tou je stříbrné kolíně Peugeot 107 s navýšením o 16 aut, tedy o 51,6 %. Spark se letos propadl o 49,3 %, ztratil 36 registrací. Počty maďarského Japonce Suzuki Splash klesly o 40,4 %. V dubnu 2010 bylo nově přihlášeno do provozu v České republice 52 vozů, po dvanácti měsících jich tedy mikro se samurajským S ve znaku ztratilo 21. Jeho kolega Alto, který se pro změnu vyrábí v Indii, ještě porovnatelný není.

Skokanem podle maximálního navýšení je Toyota Aygo (+466,7 %, z 3 na 17), následuje další raritka v podobě Fordu Ka (z jednoho na tři, tedy +200 %). Výsledek Mini (+162,5 %) je přece jen relevantnější, britsko-německé retro, které konkurence řadí většinou o třídu výše, se zvedlo o 13 kusů (z 8 na 21). Dále si polepšil maličký Smart ForTwo (+160 %, třináct novotou vonících exemplářů místo pěti). Více postupů kromě všech výše zmíněných již v tabulce nehledejme, Renault Twingo má pak úplně stejně jako loni.

Mezi propadáky je jedničkou v Indii vyráběný Hyundai i10 (-86,4 %, z 81 na jedenáct). Před rokem mu patřila druhá příčka za Pandou. Jihokorejci zdatně sekunduje pětistovka od Fiatu, jenž ztratila 30 registrací. Letos je na tom tudíž o 85,7 % hůře. Již několikrát zmíněné Picanto od Kie vykazuje -76,8 %, propadlo se z 56 na 13 aut.

Třída mini, registrace na českém trhu v dubnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období4/20111-4/20114/20111-4/2011
1.Fiat PANDA6328518,6%22,7%
2.Peugeot 1074712913,9%10,3%
3.Chevrolet SPARK3715810,9%12,6%
4.Suzuki Splash311009,1%8,0%
5.Suzuki ALTO28718,3%5,7%
6.Citroën C1231166,8%9,3%
7.Mini21566,2%4,5%
8.Renault TWINGO17555,0%4,4%
8.Toyota AYGO17575,0%4,5%
10.Kia PICANTO13813,8%6,5%
10.Smart FORTWO13323,8%2,6%
12.Hyundai i1011523,2%4,2%
13.Fiat 5005261,5%2,1%
14.Citroën C-ZERO681,8%0,6%
15.Ford Ka370,9%0,6%
-Ostatní modely4201,2%1,6%
-CELKEM3391253100,0%100,0%

Celý trh za první třetinu roku 2011 pochopitelně klesl, a to o 674 jednotek. Procentní pád je na hodnotě -35 %, místo loňských 1.927 se prodalo jen 1.253 miniaut.

V celkovém pořadí od ledna vede Panda s 285 registracemi, její podíl ve třídě je momentálně 22,7 %. Magickou stovku překonaly už čtyři modely. Druhý i nadále zůstává Spark (158, 12,6 %). Třetí místo si vzal zpět Peugeot 107 (129, 10,3 %), jeho kolínský sourozenec Citroën C1 se tedy odporoučel zpět na čtvrté (116, 9,3 %). Průběžnou poslední příčku v Top 5 okupuje Suzuki Splash (rovných 100 a 8 % k tomu).

Ve srovnání s minulým rokem si úspěšnější ze dvou italsko-polských mini zatím pohoršilo o více než polovinu (-50,1 %, -286 registrací). Přesto i nadále vládne tomuto segmentu. Spark zaznamenal ještě větší sešup (-53,5 %), letos se prodalo o 182 aut méně. Pokračujme poněkud pozitivnějšími výsledky. Počty Peugeotu 107 totiž stouply o 24 %, rozhodlo se pro něj o čtvrt stovky domácích zákazníků, či spíše zákaznic více. Citroën C1 rovněž získal, byť jen 4,5 % a 5 vozů. Splash je na tom ovšem špatně (-31, -23,7 %).

Velké nárůsty v prozatímním účtování roku 2011 hledejme v dolní polovině tabulky. Končící Subaru Justy má +6 registrací, což představuje +200 % (z 3 na 9). Jedná se samozřejmě o perličku, z měsíčního žebříčku již navíc vypadlo. Nástupce Trezia je větší a vzhledem k tomu, že jde o značkovou verzi Toyoty Verso-S, budeme se s ním nadále setkávat v malých MPV. Byť Toyota sama v nich chybí, neboť není samostatně vedena. Na druhém místě této statistiky je Smart ForTwo (+16, +100 %) a třetí je Toyota Aygo (+26, +83,9 %). Naopak nejhorší je i-desítka s pádem přes 80 %, mnoho do této hodnoty nezbývá ani Fiatu 500.

Aktuální přírůstky mezi turbodiesely představuje pětice Mini Cooperů D. Nikdo jiný si žádný další vůz v uplynulém měsíci do této statistiky nepřipsal. Mezi elektromobily triumfoval Smart (10 kusů) před Citroënem C-Zero (6) a Peugeotem Ion (2).

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
13. 5. 2011 17:12
Re: Logické
Suhlas len ciastocne. Splash som si kupil pred 2 rokmi a nielen preto, ze bol nielen najvacsi z malych, ale aj najlepsi a NAJMA: Najlacnejsi. Po doplneni vybavy do tych lacnejsich, vysiel lacnejsie aj napriek tomu, ze ponuka podstatne viac miesta.
13. 5. 2011 11:00
Re: český trh
Ty seš chytrej jako vopice, člověče. Musel jsem si dohledat, jestli náhodou nejseš ten jouda, co tady před pár dny psal tu "trefnou" poznámku o montovně Mladá Boleslav a češích v podřízeném postavení, tak si přečti tu reakci na ten svůj blábol. Komplexy méněcenosti z vlastní bezvýznamnosti si jdi léčit třeba někam, kde se řeší duševní zdraví ....bohužel ti neporadím, kde to hledat, ale mohl by ses spojit s podobnou existencí píšící pod nickem zdravý rozum - budete si rozumnět. Ale piště si když tak mimo auto.cz, asi nejsem zdaleka sám, koho podobné žvásty nezajímají.
13. 5. 2011 08:31
český trh
Český trh, je natolik miniaturní, že ho nechává většina automobilek žít svojím životem. V současnosti je nejperspektivnější čínský trh, kam světové automobolky směřují své aktivity.
Avatar - 3_diamanty
13. 5. 2011 08:10
Re: Logické
presne tak

vacsina ludi si kupovala malicke auto lebo na vacsie nemala, dnes vsak mame auta nizsej strednej triedy za cenu ako malicke pred par rokmi tak logicky predajne cisla malych aut klesaju.

spravny postreh
13. 5. 2011 01:18
Logické
Jak padají ceny, lidé si mohou dovolit větší auta. Přeci jen řada prodejů malých aut byla dána jejich dostupností, nikoli vlastní potřebou malého auta.