Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2012: Nejprodávanější automobily střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (62)
Střední třída českého trhu se ustálila kromě první trojky i níže. Jen Avensis si s Peugeotem 508 oproti dubnu pořadí vyměnil.

Celkový trh mírně klesl, ztratil 4,2 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 1.309 vozů, v pátém měsíci letošního roku 1.254, tedy o 55 méně.

Superb si připsal další vítězství za 535 získaných kusů, což představuje podíl 42,7 %. Nutno dodat, že pětistovku překročil teprve podruhé, předtím se mu to povedlo v červnu 2010, tedy před dvěma lety! Sedany a kombi z Wolfsburgu (respektive z Emdenu) zvolilo tentokrát 236 zákazníků (18,8 %). Mondeo má na kontě pouhých 79 vozů (jen 6,3 %) a musí se tradičně spokojit s bronzovým stupínkem. Čtvrté místo patří Toyotě Avensis se 49 novými registracemi (3,9 %). Pátý je Peugeot 508 se 47 exempláři a patří mu tak 3,7 %. Následující tři příčky okupují němečtí výrobci (Opel, Audi a BMW) a první desítku uzavírají Hyundai i40 s Renaultem Laguna. Hyundai má ovšem stejně jako trojkové BMW.

První Superb si oproti loňskému květnu polepšil o 46,2 %, tehdy bylo zaregistrováno 366 aut (meziročně +169). Druhý Passat vykazuje pád (-15,4 %), pohoršil si celkem o 43 exemplářů. Vůz s modrým oválem ve znaku si ve pátém měsíci letopočtu 2011 vybralo 151 Čechů, aktuálně se tedy odporoučel razantně směrem dolů o 47,7 %, respektive 72 exemplářů. Toyota Avensis je na tom úplně opačně: získala tři čtvrtiny. Loni totiž rozšířilo vozový park na domácích silnicích jen 28 aut. Peugeot 508 vykazuje bohužel snížení cifer o 21,7 % z rovné šedesátky kusů (-13).

Toyota možná nevyniká nijak extravagantním designem, ale své zákazníky si jistě najde. Poslední dobou je dokonce velmi úspěšná, aktuálně jí patří titul největšího procentního šplhouna. Rozhodlo se pro ni o 21 lidí více, což znamená prvenství v alespoň procentech (+75 %). Postupy ale najdeme v nejnovějším měsíčním žebříčku jen tři, ještě již zmíněný Superb a Deltu. Ta je ovšem okrajovou záležitostí a o takovém Lexusu IS to platí dvojnásob. Mazda 6 má pak na kontě stejnou dvacítku nových vozů. Na kusy byl ovšem Avensis Superbem poražen.

Mezi propadáky nás budou zajímat například Honda Accord (-10, -76,9 %) ale hlavně Renault Laguna. Ten spadl ze 62 aut na 25 (-59,7 %). Dalším nešťastníkem je Volvo série 60 (-54,5 %, z 33 na 15). Citroën C5 se také svými -51,9 % chlubit zrovna nemůže, ztratil 14 registrací. Těsně pod polovinou jsou v této nelichotivé statistice Mondeo, Mercedes-Benz C a Opel Insignia. Velký evropský ford má ale ze všech největší kusovou ztrátu (-72). Následují Passat (-43). Laguna (-37) a Insignia (-31).

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti prvním pěti měsícům roku 2011 zvýšil ještě alespoň o 4,6 %, konkrétně z 5.640 na 5.902 kusů. Letos tedy zákazníci zatím odebrali o 262 vozů více. Mimochodem, po dubnu měl tento segment nárůst 7,3 %.

V celkovém pořadí od ledna vede samozřejmě Superb s 2.059 exempláři, jeho podíl dosahuje 34,9 %. Na druhém místě v klidu setrvává Passat (1.131, 19,2 %) a Mondeo je třetí (580, 9,8 %). Za nimi je ale žebříček stále velmi napínavý. Čtvrtou příčku totiž okupuje Peugeot 508 (238, 4,0 %) a pátou musela Insignia přepustit Toyotě Avensis (224, 3,8 %). Blesk se tak musí spokojit se šestkou, ale japonský vůz se mu vzdálil jen o šest aut.

V meziročním srovnání si vedoucí Superb stále pohoršil, ale už pouze o 44 vozů (-2,1 %). Ještě jeden takto dobrý měsíc a je v plusu. Stejně jako jeho věčný konkurent Passat (+28,4 %, získal 250 kusů). Byť minule na tom byl německý soupeř ještě mnohem lépe, o skoro polovinu. Prodeje největšího čistě osobního Fordu z evropské nabídky klesly pod „bod mrazu“ (o 56 aut, respektive 8,8 %). Peugeot 508 zaznamenal podobný procentní posun kupředu jako Volkswagen (+29,3 %, loni 184, letos +54). Avensis vykazuje velmi, opravdu velmi pozitivních 111,3 % (+118).

Astronomický skok Hyundaie i40 zatím vynechejme, v květnu 2011 tento model beztak ani nebodoval a z dubna loňského roku měl jediný kus. Podobným případem je rovněž jeho sportovnější kolega Genesis Coupé, ani Lexus IS není bůhvíjak důležitý. Určitě ale nesmíme vynechat již několikrát vzpomínanou Toyotu Avensis, která se razantně vydala směrem vzhůru ze 106 registrací. Po Seat Exeo je pak určitě úspěchem poloviční navýšení (z 22 na 33). Další šplhouni jsou nad 20 % (508, Accord, Passat a BMW řady 3). Absolutní počty se staly kořistí Passatu (+250) před i40 (+184) a právě Avensisem.

A loseři? Renault Laguna spadl o 43,4 %, Mazda 6 o 38,9 % a Subaru Legacy o 34,2 %. Přes -30 % už naštěstí nemá nikdo, Alfu 159 jsme vynechali, neb se již nevyrábí, byť statistiky jich letos rozšířila celá desítka a jen v květnu dvě. Beztak je mimo aktuální pořadí. Nejvíce aut ztratila Laguna (-99), druhé je Audi A4 (-60), následují Mondeo (-56) a Subaru Legacy (-53).

Velké limuzíny a kombíky výrobce z Mladé Boleslavi vládly též počtům vznětových motorizací, bylo jich 497 (92,9 % z celkových registrací). Pro Passaty s motory TDI se rozhodlo 210 zákazníků, tedy nižších 89 %. Naftové Mondeo si připsalo na konto 49 kusů (v jeho případě běžných 62 %). U Peugeotu 508 agregáty spalující naftu převažují taktéž a mnohem výrazněji, jsou zastoupeny 41 exempláři (87,2 %). Mezi nejprodávanější se protlačila i Toyota Avensis, která hlásí čtyřicítku aut s přeplňovanými diesely (o něco menších 81,6 %).

Alternativní paliva a zdroje energie tvoří naprostou minoritu. Klienti si kromě osmičky Passatů na CNG koupili také dva hybridní Peugeoty 508 a jediný Prius od Toyoty.

Střední třída, registrace na českém trhu v květnu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období5/20121-5/20125/20121-5/2012
1.Škoda SUPERB535205942,7%34,9%
2.Volkswagen PASSAT236113118,8%19,2%
3.Ford MONDEO795806,3%9,8%
4.Toyota AVENSIS492243,9%3,8%
5.Peugeot 508472383,7%4,0%
6.Opel INSIGNIA412183,3%3,7%
7.Audi A4371483,0%2,5%
8.BMW 3281942,2%3,3%
8.Hyundai i40281852,2%3,1%
10.Renault LAGUNA251292,0%2,2%
11.Audi A5241111,9%1,9%
12.Subaru LEGACY211021,7%1,7%
13.Mazda 620661,6%1,1%
14.Mercedes-Benz C191051,5%1,8%
15.Volvo S/V60151121,2%1,9%
16.Citroën C513941,0%1,6%
17.Citroën DS57210,6%0,4%
17.Kia OPTIMA7170,6%0,3%
19.Lancia DELTA6190,5%0,3%
20.Honda ACCORD3270,2%0,5%
20.Seat EXEO3330,2%0,6%
20.Suzuki KIZASHI3130,2%0,2%
Ostatní modely-8760,6%1,3%
CELKEM-12545902100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (62)
Avatar - woody-alien
22. 6. 2012 15:08
Re: P508
Pro tuhle "funkci" prostě nemáš potřebný předpoklady. Naštěstí. ;-)
Avatar - white label
22. 6. 2012 13:24
Re: P508
Tak to už mi chybí jen ty tepláky, Áčka a zlatej řetěz... : :-O :*) >:-[]
Avatar - woody-alien
22. 6. 2012 11:14
Re: P508
>:D

No jo, takoví lidé ale jezdí v Audině z Áček a na krku maj zlatej řetěz... ;-)
Avatar - twistedTSD
22. 6. 2012 00:44
Re: Kia Optima - SEDUM !!!
:yes: >:-[] >:-[]
Avatar - Ronault.
21. 6. 2012 23:57
Re: P508
Inu, jsou lidé, kteří dávají přednost teplákům před dobře padnoucím oblekem. >:-[]