Český trh v listopadu 2010: Pořadí značek
Na českém trhu se v listopadu prodalo 16.441 osobních a lehkých užitkových aut. Meziročně tak došlo k mírnému nárůstu o 134 registrací, což představuje +0,8 %. Výsledek lze pokládat za pozitivní. Prodej Škody se naopak meziročně snížil o 143 kusů. Se 4.979 novými vozy drží největší značka českého trhu tržní podíl 30,4 %.
Jihokorejský Hyundai pobyl na vedoucí příčce žebříčku zahraničních výrobců jen jeden měsíc, na pozici lídra se vrátil Ford z minule celkového čtvrtého, respektive třetího místa mezi dovozci. Aby ne, odcházející druhá generace Focusu byla nejprodávanějším dováženým vozem (474 kusů) za Octavií, Fabií a Superbem. Po říjnovém propadu se dařilo také Fusionu a Fiestě, oba modely přesáhly tři stovky registrací. Celkem se na našich silnicích objevilo 1.633 nových fordů, z toho 1.429 osobních.
Prodejním tahounem asi ještě nějakou dobu zůstane právě starý Focus. Výroba nové řady byla sice již zahájena, ale až do poloviny příštího roku poběží produkce předchůdce, který Ford jistě nabídne za zajímavé ceny. V současné době začíná akční nabídka těsně pod hranicí 280 tisíc korun.
Na druhém dovozovém místě je francouzský Renault s 1.353 registracemi (nárůst +192 kusů), automobilku s diamantem ve znaku následuje Volkswagen (1.086 ks, meziročně -105 aut) Čtvrtou importérskou příčku obsadil minule první Hyundai, který si připsal 839 registrací. Ve srovnání s loňskem je to sice +83 ks, ale připomeňme, že v říjnu bylo 805 kusů jediného modelu i30, ten tentokrát dosáhl jen na 440 aut.
Pátá Kia opět rostla slušným meziročním tempem +57,8 %, prodala 745 vozů. Z první dvacítky jí může konkurovat v tomto ohledu už jen Seat (+62,9 %), celkem slušně si polepšil i Opel (+38,2 %). Prodeje Seatu zvyšuje Ibiza včetně kombi ST, připadá na ni takřka 70 %. U Opelu je tahounem Astra.
Registrace na českém trhu v listopadu 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (měsíc) | změna (měsíc) | Tržní podíl |
- | Období | 11/2010 | 11/2009 | [ks] | [%] | 11/2010 |
1. | ŠKODA | 4997 | 5140 | -143 | -2,8% | 30,4% |
2. | FORD | 1633 | 1553 | 80 | 5,2% | 9,9% |
3. | RENAULT | 1353 | 1161 | 192 | 16,5% | 8,2% |
4. | VOLKSWAGEN | 1086 | 1191 | -105 | -8,8% | 6,6% |
5. | HYUNDAI | 839 | 756 | 83 | 11,0% | 5,1% |
6. |
KIA | 745 | 472 | 273 | 57,8% | 4,5% |
7. | PEUGEOT | 719 | 718 | 1 | 0,1% | 4,4% |
8. | CITROËN | 622 | 735 | -113 | -15,4% | 3,8% |
9. | FIAT | 523 | 562 | -39 | -6,9% | 3,2% |
10. | DACIA | 399 | 337 | 62 | 18,4% | 2,4% |
11. | TOYOTA | 397 | 419 | -22 | -5,3% | 2,4% |
12. | OPEL | 362 | 262 | 100 | 38,2% | 2,2% |
13. | MERCEDES-BENZ | 326 | 328 | -2 | -0,6% | 2,0% |
14. | AUDI | 310 | 262 | 48 | 18,3% | 1,9% |
15. | SUZUKI | 286 | 237 | 49 | 20,7% | 1,7% |
16. | BMW | 262 | 395 | -133 | -33,7% | 1,6% |
17. | SEAT | 246 | 151 | 95 | 62,9% | 1,5% |
18. | CHEVROLET | 205 | 310 | -105 | -33,9% | 1,2% |
19. | NISSAN | 178 | 250 | -72 | -28,8% | 1,1% |
20. | HONDA | 167 | 254 | -87 | -34,3% | 1,0% |
21. | MITSUBISHI | 152 | 133 | 19 | 14,3% | 0,9% |
22. | VOLVO | 128 | 118 | 10 | 8,5% | 0,8% |
23. | MAZDA | 125 | 165 | -40 | -24,2% | 0,8% |
24. | SUBARU | 115 | 110 | 5 | 4,5% | 0,7% |
25. | LAND ROVER | 37 | 18 | 19 | 105,6% | 0,2% |
26. | IVECO | 33 | 42 | -9 | -21,4% | 0,2% |
27. | ALFA ROMEO | 27 | 19 | 8 | 42,1% | 0,2% |
28. | PORSCHE | 21 | 22 | -1 | -4,5% | 0,1% |
29. | LEXUS | 20 | 16 | 4 | 25,0% | 0,1% |
30. | LADA | 19 | 10 | 9 | 90,0% | 0,1% |
- | Ostatní značky | 109 | 161 | -52 | -32,3% | 0,7% |
- | CELKEM | 16441 | 16307 | 134 | 0,8% | 100,0% |
Vývoj na českém trhu od začátku roku 2010
Za jedenáct měsíců roku 2010 se u nás prodalo 148.546 nových osobních a lehkých užitkových automobilů, tedy o 529 méně (-0,3 %) než ve stejném období loňského roku (165.075 ks). Škoda drží rovných 30 % českého trhu, počty vozidel mladoboleslavské automobilky vzrostly o 9,1 %.
Celkový tržní podíl za rok se u Fordu zvedl na 9 % (14.765 ks). Volkswagen překročil hranici 13 tisíc registrací, na modrý ovál tak ztrácí zhruba 1.700 aut, což je měsíc před koncem roku již hodně. Renault vzrostl o 9,5 % a momentálně drží 7,4 % českého trhu za 12,2 tisíce vozů. Hyundai se dostal přes 9.000 kusů, za jedním francouzským výrobcem tedy značně zaostává, před druhým (Peugeot) má ale náskok téměř 1.600 aut, což je bez problémů udržitelné. Tak trochu domácí Jihokorejec je navíc momentálně nejrychleji rostoucí značkou aktuální první desítky za celý rok 2010 (+12,5 %). Ve stejné elitní skupině nejvíce ztrácí Citroën (-17,1 %), ale méně má i Ford (-12,4 %).
Druhá desítka je plná zajímavých výsledků. Třináctá Dacia se zlepšila o takřka 35 %, slušné výsledky má také španělský Seat, který vykazuje nárůst přes dvacet procent. Úplně opačná čísla než u Dacie najdeme u Chevroletu. Extravagantní Spark se nemůže pochlubit takovými objemy prodejů jako předchůdce, na Pandu coby vládce segmentu minivozů nestačí. Nedaří se ani loni úspěšnému Aveu o třídu výše, to je už příliš zastaralé. Dvouciferné pády postihly Japonce: Suzuki, Nissan, Hondu, Mazdu a Mitsubishi.
Abychom neskončili negativně, přidejme postupy: BMW má necelých deset procent, Subaru zhruba 7 %. Daří se rovněž luxusnějším a dražším značkám: Porsche, Alfě Romeo, či Land Roveru, byť jeho postup je ovlivněn (veskrze pozitivní) změnou dovozce.
Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (měsíc) | změna (měsíc) | Tržní podíl |
- | Období | 1-11/2010 | 1-11/2009 | [ks] | [%] | 1-11/2010 |
1. | ŠKODA | 49290 | 45167 | 4123 | 9,1% | 30,0% |
2. | FORD | 14765 | 16863 | -2098 | -12,4% | 9,0% |
3. | VOLKSWAGEN | 13060 | 13015 | 45 | 0,3% | 7,9% |
4. | RENAULT | 12231 | 11165 | 1066 | 9,5% | 7,4% |
5. | HYUNDAI | 9019 | 8015 | 1004 | 12,5% | 5,5% |
6. | PEUGEOT | 7422 | 7666 | -244 | -3,2% | 4,5% |
7. |
KIA | 7138 | 7163 | -25 | -0,3% | 4,3% |
8. | CITROËN | 6602 | 7962 | -1360 | -17,1% | 4,0% |
9. | FIAT | 5139 | 5114 | 25 | 0,5% | 3,1% |
10. | TOYOTA | 4531 | 4593 | -62 | -1,3% | 2,8% |
11. | MERCEDES-BENZ | 3449 | 3466 | -17 | -0,5% | 2,1% |
12. | OPEL | 3272 | 3853 | -581 | -15,1% | 2,0% |
13. | DACIA | 3221 | 2388 | 833 | 34,9% | 2,0% |
14. | AUDI | 2929 | 2977 | -48 | -1,6% | 1,8% |
15. | BMW | 2862 | 2611 | 251 | 9,6% | 1,7% |
16. | CHEVROLET | 2583 | 3997 | -1414 | -35,4% | 1,6% |
17. | SEAT | 2562 | 2114 | 448 | 21,2% | 1,6% |
18. | SUZUKI | 2519 | 3280 | -761 | -23,2% | 1,5% |
19. | NISSAN | 1970 | 2352 | -382 | -16,2% | 1,2% |
20. | HONDA | 1781 | 2514 | -733 | -29,2% | 1,1% |
21. | MAZDA | 1713 | 1976 | -263 | -13,3% | 1,0% |
22. | VOLVO | 1411 | 1565 | -154 | -9,8% | 0,9% |
23. | MITSUBISHI | 1191 | 1381 | -190 | -13,8% | 0,7% |
24. | SUBARU | 1081 | 1009 | 72 | 7,1% | 0,7% |
25. | IVECO | 337 | 382 | -45 | -11,8% | 0,2% |
26. | PORSCHE | 274 | 193 | 81 | 42,0% | 0,2% |
27. | LAND ROVER | 259 | 168 | 91 | 54,2% | 0,2% |
28. | ALFA ROMEO | 249 | 200 | 49 | 24,5% | 0,2% |
29. | LEXUS | 193 | 236 | -43 | -18,2% | 0,1% |
30. | JEEP | 148 | 195 | -47 | -24,1% | 0,1% |
31. | LADA | 138 | 160 | -22 | -13,8% | 0,1% |
32. | MULTICAR | 89 | 94 | -5 | -5,3% | 0,1% |
33. | CHRYSLER | 87 | 89 | -2 | -2,2% | 0,1% |
34. | MINI | 85 | 78 | 7 | 9,0% | 0,1% |
35. | INFINITI | 77 | 37 | 40 | 108,1% | 0,0% |
36. | RENAULT TRUCKS | 74 | 92 | -18 | -19,6% | 0,0% |
37. | SMART | 63 | 63 | 0 | 0,0% | 0,0% |
38. | FERRARI | 57 | 38 | 19 | 50,0% | 0,0% |
39. | DODGE | 56 | 92 | -36 | -39,1% | 0,0% |
39. | JAGUAR | 56 | 101 | -45 | -44,6% | 0,0% |
- | Ostatní značky | 563 | 651 | -88 | -13,5% | 0,3% |
- | CELKEM | 164546 | 165075 | -529 | -0,3% | 100,0% |