Český trh v září 2011: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy
Ve vyšší střední třídě nikdo kromě Volva nenachází zbraň na německou konkurenci. 8 kusů Jaguaru XF je tak pro britského výrobce velkým úspěchem.
Celý trh meziročně získal, sice ne takřka dvojnásobek jako minule, ale i takřka poloviční navýšení je úspěchem. Konkrétní údaj hovoří o vzestupu 49,1 %. Loni bylo nově zaregistrováno 175 vozů tohoto segmentu, letos 261, tedy o 86 více.
Při pohledu do žebříčku není divu. Lídrem segmentu zůstává neohrožené BMW řady 5. K prvenství mu stačilo 90 kusů, ale všechny ostatní i tak doslova převálcovalo. Stuttgartské sedany a kombi si koupilo jen 49 zákazníků, přesto jim patří stříbrná příčka. Konkurent se čtyřmi kruhy ve znaku a označením A6 má na kontě 45 registrací včetně trojice Allroadů. Volvo řad S80, V70 a XC70 je čtvrté s 22 přírůstky do statistik. Poslední místo v Top 5 obsadil další model z Ingolstadtu: A7 (18 aut).
Mercedes-Benz CLS se těsně nevešel. V titulku zmíněný Jaguar XF obsadil sedmou příčku společně s Renaultem Latitude. Milovníky extravagance potěšil návrat Citroënu C6, který se dá v Čechách znovu oficiálně koupit (dlouho byl pouze na individuální objednávku). Žádným bestsellerem se nestane, majitelům tak jeho vlastnictví dodává pocit určité výjimečnosti.
V meziročním srovnání se zářím 2010 jeden vůz v Top 5 ztratil, tři získaly. Vedoucí pětková řada si polepšila o 104,5 %. Její počty stouply o 46 registrací, před rokem jich tedy bylo jen 44. Slušný propad (ovšem také jediný vůbec!) hlásí E-Klasse, a to o 37,2 % (loni vítězství díky 78 autům, aktuálně -29). Nová generace A6 a starší Allroady mají naopak o 55,2 % více (+16 kusů). Velká Volva vykazují desetiprocentní nárůst, což v jejich případě znamená +2 vozy. Audi A7 ještě není porovnatelné. Největším postupem se chlubí Jaguar XF (z 1 na 8), oproti pětkovému BMW se ale jedná o perličku.
Objem českého trhu ve vyšší střední třídě oproti třem čtvrtinám loňského roku stoupl, a to o 490 jednotek, tedy z 1.566 na 2.056. V procentech tento údaj představuje nárůst o 31,3 %.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v září 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 9/2011 | 1-9/2011 | 9/2011 | 1-9/2011 |
1. | BMW 5 | 90 | 668 | 34,5% | 32,5% |
2. | Mercedes-Benz E | 49 | 337 | 18,8% | 16,4% |
3. | Audi A6 | 45 | 421 | 17,2% | 20,5% |
4. | Volvo S80/V70/XC70 | 22 | 218 | 8,4% | 10,6% |
5. | Audi A7 | 18 | 220 | 6,9% | 10,7% |
6. | Mercedes-Benz CLS | 17 | 67 | 6,5% | 3,3% |
7. | Jaguar XF | 8 | 29 | 3,1% | 1,4% |
7. | Renault LATITUDE | 8 | 64 | 3,1% | 3,1% |
9. | Saab 9-5 | 2 | 14 | 0,8% | 0,7% |
10. | Citroën C6 | 1 | 1 | 0,4% | 0,0% |
10. | Infiniti M | 1 | 10 | 0,4% | 0,5% |
- | Ostatní modely | 0 | 7 | 0,0% | 0,1% |
- | CELKEM | 261 | 2056 | 100,0% | 100,0% |
V žebříčku od ledna pokračuje ve své letošní suverenitě pětkové BMW, které stále svůj obří náskok před ostatními pronásledovateli navyšuje. Pořadí vládne s 668 kusy a podílem 32,5 %. Audi A6 je sice druhé, ale ztrácí již propastných 247 aut (421, 20,5 %). Třetí místo okupuje E-Klasse (337, 16,4 %). O pomyslných medailistech je tedy již prakticky rozhodnuto. Zato mezi A7 a Volvy 70/80 to neustále vře, nedarují si ani jedinou registraci. Audi je stále čtvrté (220, 10,7 %), Švéd pátý (218, 10,6 %).
V meziročním srovnání si vedoucí série 5 polepšila o 258 vozů (+62,9 %). Audi A6 je také v kladných číslech, i když mnohem menších: má o 45 více (+12 %). Za nimi následuje dvojice ztrát: Mercedes E -131 kusů (-28 %) a Volvo 70/80 -11 aut (-4,8 %). Audi A7 opět musíme vynechat. Nejvíce ze všech dobře prodávaných modelů si polepšil Mercedes CLS - díky nové generaci jeho skok přesáhl hranici 730 %. Opačné nelichotivé prvenství patří také Mercedesu, ovšem pro změnu třídě E, kusové záležitosti pochopitelně pomíjíme.
Podíly turbodieselů jsou ve vyšší střední třídě u většiny modelů tradičně velmi vysoké. Vznětových BMW pětkové řady si zákazníci v září odvezli celkem 84 (93,3 % z celkového počtu). Mercedes-Benz E má na kontě 48 turbodieselů (98 %), jediný zbylý spaloval CNG. Audi A6 a Allroadů TDI si postavilo do garáže 41 nových majitelů (91,1 %). Naftová Volva 70/80 zvolilo 20 klientů, tedy 90,9 %, Audi A7 pak 12, jinak přesné dvě třetiny. To je tradičně z Top 5 nejméně.