Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chevrolet vyrobil 10 milionů aut se jménem Malibu

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Chevrolet slaví, z bran závodu v Kansas City vyjel desetimiliontý Malibu. Prodej nové generace začne ještě letos.

Deset milionů Malibu je poměrně slušné číslo, tolik vozů však vzniklo za poměrně dlouhou dobu, celých 51 let. Nebo ne? Historie tohoto označení byla, jak už to tak v USA bývá, na nějakou dobu přerušena a je poměrně spletitá. Malibu se představil v roce 1964 jako součást řady Chevelle, kterou byl prvních třináct let. Zpočátku zaznamenalo auto střední velikosti (pochopitelně v místním měřítku) obrovský komerční úspěch, v úvodní sezóně se prodalo více než 370.000 kusů.

Tehdy ještě klienti listovali manuály a se svým dealerem měli vřelý vztah, nehledě k tomu, že pro mnoho z nich byl Malibu prvním vozem v životě. A na něj se nezapomíná... Přitom jej Chevrolet marketingově umístil jako top model zmíněného mainstreamového Chevelle a ještě levnější série 300. Šlo o „prémiovku“ zaměřenou na rodiny, které cestovaly na dlouhé vzdálenosti a potřebovaly spoustu místa. Rozhodně více než v případě kompaktního Chevy II, ale tehdejší full-size řada pro ně zase byla až moc velká.

Segment však rostl a firma do něj vstoupila v pravý čas. Široká nabídka karosářských variant zahrnovala kupé, sedany, kombi a kabriolety, nešlo jen o tříprostorové klasiky, jako je tomu v současnosti. Špičkou byl muscle car Malibu SS. V závěru šedesátých let překonal odbyt půlmilionovou metu, kulminoval 503.000 exempláři za jediný rok. 300 tisíc z nich bylo sportovních dvoudveřových kupé, což jasně svědčí o jejich popularitě.

O dekádu později sice tato čísla klesala, ale pořád šlo o jeden z nejprodávanějších vozů v USA.

Samostatným modelem se jménem kalifornského města proslulého svými plážemi se stal až ve čtvrté generaci od roku 1978, jenže letopočet 1983 znamenal konec. Nebyl definitivní, jak se později ukázalo. Malibu se vrátil po vynucené přestávce znovu před osmnácti lety, opustil klasickou koncepci a od té doby vyznává moderní přední pohon. Postavil se japonské invazi reprezentované Hondou Accord a Toyotou Camry. Konvenční zákaznický servis se za tu dobu změnil, nahradily jej telefonní linky, kde školení operátoři zodpovídali všetečné dotazy. Zdarma. Prestižní magazín Motor Trend mu udělil titul Automobilu roku.

Současný Malibu se nabízí v alespoň 25 zemích světa, z Evropy (kromě Ruska) se značka stáhla. Kromě domácího amerického trhu se mu obchodně daří i v Číně a v Jižní Koreji, spolu s USA tvoří tyto dvě země 90 % celkového odbytu. Vždyť tam také vzniká, konkrétně v Jingjiao u Shanghai GM, respektive v Bupyeongu (GM Korea). Někteří zákazníci přecházejí od jiných značek, služby se opět změnily, komunikovat lze ve dne i v noci pomocí systému OnStar a existují přece i sociální sítě. Automobilka bohužel specifikace konkrétního jubilejního kusu nesdělila, ale tento milník je v jeho historii bezpochyby důležitý.

Nejnovější Malibu deváté generace pro rok 2016 má úplně jiné tvary, nejedná se o facelift výše vzpomínané osmičky. Dostal šasi s rozvorem o 101 mm delším, ale v průměru váží o 136 kg méně než předchůdce přes posílení aktivní i pasivní bezpečnosti. Přináší i úspornou hybridní verzi, pro techniku nemusel Chevrolet, který v současnosti vede Alan Batey, daleko. Má ji přece v novém Voltu! Uvádí kombinovanou spotřebu 5,0 l/100 km, metodika EPA přece jen více odpovídá realitě než evropské normy... Ve městě spálí ještě o decilitr méně, na dálnici naopak o dva více. Základní model se zážehovým turbomotorem 1,5 l a start-stopem si žádá za své služby 6,4 l/100 km. Downsizingu se nevyhne ani Severní Amerika...

Malibu nabídne třeba systém Teen Driver, který dohlíží na bezpečnost -náctiletých za volantem, nezapomínejme, že v USA mohou řídit legálně už od šestnácti. Žádné divočení nepřipouští, rodiče mají k dispozici veškeré statistiky včetně maximální rychlosti, kterou jejich ratolesti jely. Infotainment MyLink je kompatibilní s Android Auto i Apple CarPlay. Malibu s pořadovým číslem IX vzniká v závodě GM Fairfax v Kansas City.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Avatar - Stejsn
2. 9. 2015 15:00
Poslední dva odstavce
by mě jako potenciálního zákazníka od koupě spolehlivě odradily.
Avatar - Barrichello
2. 9. 2015 09:42
Re: Hm.
Zatím aspon zbyla Impala no.
Avatar - Aoyagi
2. 9. 2015 09:13
Hm.
Škoda, že dneska už to jsou rental/fleet auta se čtyřhrnky od Opelu nebo od koho. A ještě ke všemu na to začínají montovat turba.
Avatar - Barrichello
1. 9. 2015 20:49
Hodně slušné číslo
10 mega už je pěkné a je co slavit. GM by mohlo udělat nějakou speciální edici. Škoda, že nové Malibu už nebude mít V6 :-(