Chevrolet vyrobil 10 milionů aut se jménem Malibu

 

Chevrolet slaví, z bran závodu v Kansas City vyjel desetimiliontý Malibu. Prodej nové generace začne ještě letos.

Deset milionů Malibu je poměrně slušné číslo, tolik vozů však vzniklo za poměrně dlouhou dobu, celých 51 let. Nebo ne? Historie tohoto označení byla, jak už to tak v USA bývá, na nějakou dobu přerušena a je poměrně spletitá. Malibu se představil v roce 1964 jako součást řady Chevelle, kterou byl prvních třináct let. Zpočátku zaznamenalo auto střední velikosti (pochopitelně v místním měřítku) obrovský komerční úspěch, v úvodní sezóně se prodalo více než 370.000 kusů.

Tehdy ještě klienti listovali manuály a se svým dealerem měli vřelý vztah, nehledě k tomu, že pro mnoho z nich byl Malibu prvním vozem v životě. A na něj se nezapomíná... Přitom jej Chevrolet marketingově umístil jako top model zmíněného mainstreamového Chevelle a ještě levnější série 300. Šlo o „prémiovku“ zaměřenou na rodiny, které cestovaly na dlouhé vzdálenosti a potřebovaly spoustu místa. Rozhodně více než v případě kompaktního Chevy II, ale tehdejší full-size řada pro ně zase byla až moc velká.

Segment však rostl a firma do něj vstoupila v pravý čas. Široká nabídka karosářských variant zahrnovala kupé, sedany, kombi a kabriolety, nešlo jen o tříprostorové klasiky, jako je tomu v současnosti. Špičkou byl muscle car Malibu SS. V závěru šedesátých let překonal odbyt půlmilionovou metu, kulminoval 503.000 exempláři za jediný rok. 300 tisíc z nich bylo sportovních dvoudveřových kupé, což jasně svědčí o jejich popularitě.

O dekádu později sice tato čísla klesala, ale pořád šlo o jeden z nejprodávanějších vozů v USA. Samostatným modelem se jménem kalifornského města proslulého svými plážemi se stal až ve čtvrté generaci od roku 1978, jenže letopočet 1983 znamenal konec. Nebyl definitivní, jak se později ukázalo. Malibu se vrátil po vynucené přestávce znovu před osmnácti lety, opustil klasickou koncepci a od té doby vyznává moderní přední pohon. Postavil se japonské invazi reprezentované Hondou Accord a Toyotou Camry. Konvenční zákaznický servis se za tu dobu změnil, nahradily jej telefonní linky, kde školení operátoři zodpovídali všetečné dotazy. Zdarma. Prestižní magazín Motor Trend mu udělil titul Automobilu roku.

Současný Malibu se nabízí v alespoň 25 zemích světa, z Evropy (kromě Ruska) se značka stáhla. Kromě domácího amerického trhu se mu obchodně daří i v Číně a v Jižní Koreji, spolu s USA tvoří tyto dvě země 90 % celkového odbytu. Vždyť tam také vzniká, konkrétně v Jingjiao u Shanghai GM, respektive v Bupyeongu (GM Korea). Někteří zákazníci přecházejí od jiných značek, služby se opět změnily, komunikovat lze ve dne i v noci pomocí systému OnStar a existují přece i sociální sítě. Automobilka bohužel specifikace konkrétního jubilejního kusu nesdělila, ale tento milník je v jeho historii bezpochyby důležitý.

Nejnovější Malibu deváté generace pro rok 2016 má úplně jiné tvary, nejedná se o facelift výše vzpomínané osmičky. Dostal šasi s rozvorem o 101 mm delším, ale v průměru váží o 136 kg méně než předchůdce přes posílení aktivní i pasivní bezpečnosti. Přináší i úspornou hybridní verzi, pro techniku nemusel Chevrolet, který v současnosti vede Alan Batey, daleko. Má ji přece v novém Voltu! Uvádí kombinovanou spotřebu 5,0 l/100 km, metodika EPA přece jen více odpovídá realitě než evropské normy... Ve městě spálí ještě o decilitr méně, na dálnici naopak o dva více. Základní model se zážehovým turbomotorem 1,5 l a start-stopem si žádá za své služby 6,4 l/100 km. Downsizingu se nevyhne ani Severní Amerika...

Malibu nabídne třeba systém Teen Driver, který dohlíží na bezpečnost -náctiletých za volantem, nezapomínejme, že v USA mohou řídit legálně už od šestnácti. Žádné divočení nepřipouští, rodiče mají k dispozici veškeré statistiky včetně maximální rychlosti, kterou jejich ratolesti jely. Infotainment MyLink je kompatibilní s Android Auto i Apple CarPlay. Malibu s pořadovým číslem IX vzniká v závodě GM Fairfax v Kansas City.

Psali jsme: Chevrolet Malibu slaví 50 let

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 
Zdroj: General Motors

Štítky Chevrolet Střední třída Vyšší střední třída

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Chevrolet Malibu 2016 oficiálně odhalen, přináší i hybridní verzi Chevrolet Malibu 2016 oficiálně odhalen, přináší i hybridní verzi

Nový sedan Chevrolet Malibu, jehož předchozí varianta se…

Chevrolet Malibu: Premiéra 1. dubna, záběry z testů již nyní (+video) Chevrolet Malibu: Premiéra 1. dubna, záběry z testů již nyní (+video)

Chevrolet jen pár týdnu před oficiální představením nové…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…