Číňané milují jezevčíky. Prohlédněte si prodlouženou A4, X1 nebo třídu E!
Preference zákazníků z různých koutů světa jsou velice odlišné. Evropané mají v oblibě kombíky, Japonci miniauta a Američané zase doslova milují pick-upy. Číňané pak žádají velký vnitřní prostor, a tak pro ně vznikají speciální natažené verze známých modelů. Hned několik takových aut debutuje i na právě probíhajícím autosalonu v Pekingu.
Čínská obliba automobilů s prodlouženým rozvorem má několik důvodů. Velikost je na čínském trhu otázkou prestiže, a tak cokoliv většího je lepšího. To je způsobeno i tím, že množství čínských klientů využívá služeb řidičů, a tak je pro ně nutný velký prostor na zadních sedadlech. A to, jak známo, není právě oblast, v níž by modely prémiových značek zrovna bodovaly. Proto je řešením natáhnout jejich rozvor.
Vozy s nataženým rozvorem se v posledních letech staly v Říši středu natolik populární, že se bez nich luxusní výrobci už neobejdou. U nás známé verze se tak v Číně už ani neprodávají – třeba Audi A6 byste v nabídce čínského zastoupení hledali marně, jedinou možností je A6L. Trend navíc dále pokračuje, přičemž se neomezuje jen na sedany. Na čínském trhu jsou totiž dostupná i natažená SUV.
Právě nové BMW X1 Long Wheelbase je zástupcem takových SUV. Se svojí délkou 4.560 mm a výškou 1.620 mm je X1 Long Wheelbase o významných 241 mm delší a 22 mm vyšší než v Evropě prodávaná X1. Prodloužené SUV se bude vyrábět přímo v Číně, a to v závodě Tchie-si, který BMW provozuje společně s automobilkou Brilliance.
Nabídka motorů se omezí na benzinové jednotky, zahrne tříválec se 100 kW a dva čtyřválce, se 141 kW a 170 kW. Standardem je automat, šestistupňový u tříválcového agregátu a osmistupňový u čtyřválců. U nejsilnější jednotky je pak standardem pohon všech kol, který se dá dokoupit i pro slabší čtyřválec.
Konkurenti BMW se letos v Pekingu vytasili s novými prodlouženými sedany. Nová generace Audi A4L se bude snažit navázat na úspěch větší A6L, která na počátku třetího tisíciletí boom natažených aut úspěšně odstartovala. Novinka s rozvorem 2,91 metru je dlouhá 4,81 metru, což je o čtyři centimetry více než u předchůdce a o 84 mm více než u v Evropě prodávané A4 sedan.
Čínští zákazníci budou moci novou A4L objednávat s dvěma verzemi přeplňovaného benzinového čtyřválce 2.0 TFSI se 140 a 185 kW, které jsou spárovány se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a za příplatek také s pohonem všech kol.
Mercedes-Benz míří s prodlouženou třídou E o segment výše než Audi s A4L. Prodloužené éčko na délku měří 5.063 mm a jeho rozvor činí 3.079 mm, což je v obou případech o 140 mm více než u v Evropě prodávané verze. Automobilka tvrdí, že pasažéři na zadních sedadlech mají díky tomu o 134 mm více místa v oblasti kolenou.
Mercedes Číňanům nabídne i v nové generaci natažené E-Classe dvě designové varianty. Základní s klasickou trojcípou hvězdou na kapotě doplní sportovně laděná s velkým logem značky v masce chladiče. Ve srovnání s evropským provedením se čínský jezevčík liší dodatečnými okny v C sloupcích.
Mercedes-Benzu E LWB bude chtít konkurovat i novinka z dílny Jaguaru. Také model XFL se proti XF natáhl o 140 mm, a to na výsledných 5.094 mm. Rozvor pak činí 3.100 mm. Díky tomu mají mít cestující vzadu o 116 mm více místa v oblasti kolenou. Pasažéři vzadu navíc mohou využívat služeb čtyřzónové klimatizace s ionizací vzduchu nebo zábavního systému s osmipalcovými obrazovkami zakomponovanými do hlavových opěrek předních sedadel.
Oproti u nás známé varianty je XFL asi o 200 kilogramů těžší, z motorů nabízí dvě verze přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce (se 147 a 177 kW) a kompresorem přeplňovaný třílitrový šestiválec o výkonu 250 kW. XFL bude vůbec prvním modelem značky vyráběným v nově vybudované továrně v čínském Čchang-šu, kterou Jaguar Land Rover provozuje s firmou Chery.
Na letošním pekingském autosalonu debutují především prodloužená auta luxusních značek. Tento trend se však neomezuje jen na ně, nezapomeňme na to, že se v Číně třeba s nataženým rozvorem prodává také Škoda Yeti…