Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čistší prostředí díky elektromobilům? V Číně ovzduší paradoxně znečistí

Stanislav Kolman
Diskuze (29)
Nová studie se zaměřila na elektromobily, respektive to, jaký mají ve skutečnosti vliv na životní prostředí. A obyvatele Číny výsledky rozhodně nepotěší.

Jednou z největších výhod, o kterých se hovoří ve spojitosti s elektromobily, je „zelenější“ přístup k životnímu prostředí. Vozy poháněné elektřinou přeci nezpůsobí v centrech měst takové znečištění jako auta se spalovacími motory… jenže nejnovější průzkum ukazuje, že vše není tak růžové, jak nám tvrdí brožury automobilek.

Elektromobily totiž paradoxně mohou ovzduší v Číně značně znečistit. Pro tamní obyvatelstvo to není příliš dobrá zpráva, vždyť právě čínská vláda už před časem rozhodla, že se tato země stane lídrem v oblasti vývoje a výroby elektrických automobilů. Už nyní potenciálním zákazníkům nabízí na elektromobily obrovské dotace.

Kde je tedy problém? Drtivá většina elektřiny v Číně vzniká díky uhlí. „Přechod na elektromobily ze své podstaty neznamená konec fosilních paliv, neboť také slouží k pohonu těchto aut. V Číně to logicky znamená zvýšenou spotřebu uhlí,“ říká Scott Kennedy z Centra pro strategické a mezinárodní studie, které se ve Washingtonu na elektroauta zaměřilo. „Elektromobily tak mohou jen posouvat znečištění ovzduší z jedné části země do druhé.“

To ale není jediný fakt, který výrobcům elektroaut nehraje do karet. Výzkumný ústav univerzity v Michiganu se v loňském roce zaměřil na srovnání elektrických vozů s auty osazenými spalovacími jednotkami. Studie zjistila, že auta s konvenčními pohony o spotřebě nižší než sedm litrů na sto kilometrů jsou k životnímu prostředí šetrnější než elektromobily z Číny. A to nezapočítáváme výrazně vyšší náklady na jejich výrobu.

A jedna perlička na závěr: v roce 2015 vznikalo 72 % elektrické energie v Číně z uhlí. Do roku 2040 chce tamní vláda toto číslo snížit na padesát procent. A to v době, kdy největší boom v oblasti elektrických aut teprve očekáváme… zdá se, že některé plány bude třeba v příštích letech ještě přehodnotit.

Stanislav Kolman
Diskuze (29)
29. 5. 2018 23:01
A tady je zase přesně opačná studie
[odkaz]

Všechny studie jsou na 2 věci. Jejich výsledek je takový jaký si zadavatel studie zaplatí. Proto člověk najde 10 studií, kde se píše, že elektromobily jsou horší než spalováky a 10 studií, kde je to naopak.

Tenhle článek ukazuje jen na ubohost autora, který se ohání studií, kterou navíc ještě svět ani neviděl. Podobně jako tu jitrnici.
28. 5. 2018 10:53
Re: Kdo by to byl řekl ...
a proc by je melo zajimat kdo tu elektrinu vyrobi? to jak se ta elektrina vyrobi je jasne dane v energetickych planech danych zemi EU ;-) a vyrobej ji stejni co ji vyrabej dnes, i pri 100% elektromobilite, coz je nesmysl a nedockame se ho asi ani za 100 let, tak by spotreba elektriny byla vetsi o cca 10-15% proti soucasnemu stavu kdy elektromobilita zaujima v EU asi 1% ;-)
28. 5. 2018 09:41
Studie
Tyhle studie miluji. Zpravidla se zaměří na neškodný plyn CO2 a začnou lidi poučovat. Přitom o CO2 v první řadě nikdy nešlo a netvoří smog jako takový. S tím šaškuje jenom EU. Pro tvorbu smogu jsou v první řadě nejhorší emise prachových částic a pak NOx, CO a aromatických uhlovodíků.
28. 5. 2018 08:34
Re: Opravdu?
"Pane Neználku" - vy však, tak ako autori tej štúdie "neznáte", že Čína MASÍVNE investuje do jadrových elektrární - stavia ich najviac na svete. takže to s tým znečistením, v budúcnosti samozrejme, nebude také ako si to autori štúdie myslia.
Avatar - Hammunasakra
27. 5. 2018 22:36
Re: Opravdu?
:yes: :-)