TEST Citroën C5 2.2 HDi vs. Ford Mondeo 2.2 TDCi vs. Honda Accord 2.2 i-DTEC - Bitva protikladů
Každému podle chuti
Vzhledově už snad tahle trojice nemůže být různorodější. Každému se asi bude líbit něco jiného, jedno je ale jasné na první pohled – zatímco Citroën a Ford jsou pěkní mackové, Honda, přestože za nimi rozměry příliš nezaostává, působí jako o poznání menší auto a vyhlíží spíše svalnatě a sportovně, zatímco její dva soupeři jsou ... prostě velcí, byť každý svým specifickým způsobem. Pokud byste chtěli charakterizovat C5 jako „to s tím dlouhým čumákem“ , měli byste asi vědět, že ačkoli má francouzský vůz opravdu nejdelší převis, je jen o 8 cm delší než u Mondea, zatímco Accord přerůstá fordku o celých 6 cm. Design prostě dokáže oko pěkně oklamat.
Neklame ale jen vzhled, ale i technická data automobilek. Technický průkaz C5 uvádí, že auto váží 1729 kg, což je opravdu hodně, nicméně naše měření ukázalo, že je realita ještě o 52 kg horší. Techničáky Mondea a Accordu tvrdí, že obě auta váží přibližně stejně – 1538, respektive 1535 kg. U Fordu ale asi zaměstnávají barona Prášila, protože naše měření ukázalo, že je auto o 134 kg (!) těžší. Ovšem i u Hondy se „sekli“ o pořádných 95 kg. Nejlehčí je s 1630 kg tedy Accord, následovaný Mondeem s 1672 kg a C5 s 1781 kg. Japonské auto zatěžuje přední nápravu nejméně – jen 1012 kg, těsně následováno Fordem s 1023 kg, korpulentní Francouz nese vpředu 1130 kg. Nejlépe rozloženou váhu má ale Mondeo (61:39), které má také jako jediné užitečnou hmotnost 538 kg. Accord rozděluje váhu v poměru 62:38, ale měl by uvézt jen 400 kg zátěže, zatímco C5 disponuje poměrem váhy 63:37 a uveze jen o 35 kilo více než Honda. Je to vše jen otázka příplatkové výbavy?
Hmotnosti | C5 | Mondeo | Accord |
Pohotovostní hmotnost dle TP [kg] | 1729 | 1538 | 1535 |
Celková hmotnost dle TP [kg] | 2216 | 2210 | 2030 |
Užitečná hmotnost [kg] | 487 | 672 | 495 |
Naměřená pohotovostní hmotnost [kg] | 1781 | 1672 | 1630 |
Naměřené zatížení přední nápravy [kg] | 1130 | 1023 | 1012 |
Naměřené zatížení zadní nápravy [kg] | 651 | 649 | 618 |
Rozložení hmotn. mezi př./zad. nápr. [%] | 63/37 | 61/39 | 62/38 |
Nadváha (rozdíl skutečné a udávané poh. hm.) [kg] | 52 | 134 | 95 |
Skutečná užitečná hmotnost [kg] | 435 | 538 | 400 |
V první lize
Pojďme se ale posadit dovnitř. Všechny tři automobilky věnovaly velkou pozornost výběru materiálů, funkčnosti ovladačů i posazu za volantem, ovšem nejvíce záležet si dali rozhodně u Hondy. Vlastně byste měli asi problém najít v této kategorii honosnější interiér, prémiovou třídu nevyjímaje; snad jen Audi je ještě o krůček dál. Sportovně působící palubní deska navíc respektuje životní prostor posádky vpředu a v příčném směru nabízí nejvíce místa. Nejlepší má i sedadla – pohodlná, široká a s velmi dobrým bočním vedením, tříramenný volant má nejsilnější věnec a výborně se drží. Horší už je to ale na zadních sedadlech s místem. Pro kolena je ho z trojice nejméně a hlava je v těsném kontaktu s čalouněním stropu.
citroen ford honda mondeo strednitrida srovnavacitesty Velkou pochvalu zaslouží i kokpit Citroënu, jenž mezigeneračně zaznamenal nejvýraznější zlepšení. Zapomeňte na vysoký posaz – v C5 se sedí až na podlaze, povrchová úprava plastů je sice méně obvyklá, nicméně bezpochyby kvalitní a příjemná. Volant je sice trochu větší, i tady se však drží dobře, pevný střed ale nebude vyhovovat každému, stejně jako množství titěrných tlačítek na něm (i středovém panelu). Průhled skrze věnec na přístrojový štít je právě tady nejmenší. Sedadla jsou stejně pohodlná jako ta v Hondě, jejich boční vedení je ale o poznání slabší. Slibnou šířku vozu bohužel eliminuje široký středový panel, takže pravá noha moc místa nemá. Na zadních sedadlech je pro kolena o něco více místa, při své výšce 183 cm mám ale hlavu v kontaktu se stropem stejně jako v Accordu, přičemž směrem ke dveřím výška citelně klesá a směrem do středu auta pro změnu mírně stoupá. Komfort zadních sedadel je taktéž zcela srovnatelný.
Také interiér Mondea prošel oproti předchůdci velkým zlepšením, a to zejména co se použitých materiálů týče. Ford jako by to ale trochu přehnal se snahou být moderní a vzhled středového panelu s ne úplně nejhodnotněji vyhlížejícími a fungujícími ovladači povedený interiér trochu sráží. Také zde je posaz prvotřídní, sedadla ale neposkytují takové pohodlí jako ta u konkurence. Sedák má až zbytečně výrazné a tuhé profilování, opěradlu naopak boční vedení téměř chybí. V příčném směru je místa ale více než v C5 a soupeřící dvojici naprosto deklasuje na zadních sedadlech. Výše umístěné sedáky nejlépe podpírají stehna, před koleny zůstává dost místa a i pro hlavu je o chloupek více prostoru.
Ceny a výbava [Kč] | C5 Exclusive | Mondeo Titanium S | Accord Top Executive |
Základní cena | 879.900,- | 880.990,- | 949.000,- |
Čelní airbagy | S | S | S |
Boční airbagy | S | S | S |
Hlavové airbagy | S | S | S |
Kolenní airbag řidiče | S | S | - |
ABS | S | S | S |
Stabilizační systém | S | S | S |
Automaticky regulovaná klimatizace | S | S | S |
Autorádio s CD | S | S | S |
DVD navigační systém | 70.000,- | 65.000,- | S |
Metalický lak | 15.000,- | 14.500,- | S |
Centrální zamykání s d.o. | S | S | S |
Elektricky ovládaná okna vpředu | S | S | S |
Elektricky ovládaná okna vzadu | S | S | S |
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním | S | S | S |
Kola z lehkých slitin | 18palcová | 18palcová | 17palcová |
Mlhové světlomety | S | S | S |
Vyhřívání předních sedadel | S | 10.800,- | S |
Palubní počítač | S | S | S |
Parkovací senzory vpředu a vzadu | 11.000,-* | 16.900,- | S |
Xenonové světlomety | S | 14.800,- | S |
Vrstvená skla bočních oken | S | - | - |
Adaptivní tempomat | - | 45.100,- | S |
* V kombinaci s další výbavou
A na závěr stručný pohled do kufrů. I zde kouzlili konstruktéři Fordu a na 528 l odpovídají soupeři nepřesvědčivými 439 u C5 a 467 u Accordu. Pro úplnost dodáváme, že Mondeo sice přijelo ve verzi liftback, ale sedan nabízí dokonce ještě více místa pro zavazadla (535 l).
Stejné motory, velké rozdíly
Setkání tří motorů o objemu 2,2 l – to se zas tak často nevidí. Přesto jsou mezi nimi až překvapivě velké rozdíly. Stojíme přímo před Accordem a přesto slyšíme mnohem více zprava Mondeo a zleva „nýtuje“ francouzské hádéíčko ještě o poznání víc. Diesely od Hondy byly vždy tiché, pamatujeme ovšem, že „traktory“ donedávna vyráběl spíš Ford, než koncern PSA... Značné rozdíly panují i v technických datech. Zatímco Mondeo je nejvýkonnější a má i největší točivý moment (129 kW a až 420 Nm), C5 se svými 125 kW a 370 Nm už trochu ztrácí, ovšem papírové údaje Accordu odpovídají spíš konkurenčním dvoulitrům – 110 kW a 350 Nm není u značky, která proslula vysokovýkonnými motory, nic k chlubení.
Jízdní realita ale trochu mění poměr sil. Ford si jede vlastní ligu, jeho suverénní dynamika je znát od prvního sešlápnutí plynu. Čtyřválec se rozbíhá plynule a bez turboefektu od 2000 otáček a nechá si líbit vytočení za 4500 otáček a pokud chvíli podržíme plyn, konkurenti se začnou ve zpětných zrcátkách rychle zmenšovat. Řazení má Mondeo přesné a krátké, rychlým změnám kvaltů ale nesvědčí odpor ústrojí při překonávání neutrálu, pochvalu však zaslouží rychlé reakce na pohyby plynového pedálu.
citroen ford honda mondeo strednitrida srovnavacitesty Naproti tomu podobně výkonnému Citroënu otupuje dynamiku jeho značná hmotnost. C5 pracuje ve stejných otáčkách jako fordka, rozbíhá se taktéž plynule, ale poměrně ztěžka. Řazení manuálního šestikvaltu je typický koncern PSA, dráhy jsou dlouhé, kulisa má značné vůle, jednotlivé rychlosti je občas třeba trochu „hledat“ , ale řazení probíhá plynule. Francouzský motor však reaguje na pohyby plynového pedálu dost letargicky a občas se dokonce stane, že zatímco řidič už sundal nohu z pedálu a brzdí, otáčky motoru jsou stále ještě na cestě vzhůru...
Nejslabší je v tomto srovnání japonský sedan, ale protože je o 150 kilo lehčí, jeho dynamika je srovnatelná se silnějším C5. Navíc má z trojice nejen nejrychlejší reakce na plyn, ale i rozsah využitelných otáček – akceleruje již od 1800 otáček a podává dobrý výkon až téměř k pětitisícové hranici. Pyšní se také nejlepší převodovkou – řazení je z téhle trojky nejpřesnější, s nejkratšími drahami, kulisa je téměř bez vůlí a odpory v oblasti neutrálu jen lehké. Když jedeme s Accordem, přísahali bychom, že je tichý a zvukově příjemný, ale to platí jen do chvíle, než přesedneme do Mondea. V tu chvíli zjistíte, že Japonci asi trochu usnuli na vavřínech a odhlučnění svého tichého motoru v kabině trochu podcenili, takže je uvnitř dost slyšet. A Citroën? Ten dotáhl odhlučnění pohonné jednotky téměř k dokonalosti a je v této disciplíně jednoznačně nejlepší.
U nafťáků je pochopitelně klíčová spotřeba a v této oblasti je ze hry C5. Při jízdě stovkou si řekl o dva, respektive 1,7 l více než Mondeo a Accord. Při stotřicítce se už hodnoty trochu vyrovnávají, i přesto však zůstává s 8,2 l nejžíznivějším. Ford je na tom o tři deci lépe a nejméně spaluje Honda – 7,4 l. Japonský vůz dosáhl i nejnižší spotřeby v průběhu celého testu – 6,8 l, zatímco jeho soupeři na tom byli o 0,4 l (C5) a 0,3 l hůř.
Naměřená spotřeba paliva | C5 | Mondeo | Accord |
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km] | 6,5 | 4,5 | 4,8 |
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] | 8,2 | 7,9 | 7,4 |
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 100 km/h [min-1] | 2000 | 2000 | 2000 |
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1] | 2500 | 2500 | 2600 |
Silná trojka
Citroën si vždycky zakládal spíš na komfortu svých aut než na jízdních vlastnostech, tentokrát si ale inženýři dali na vyladění podvozku záležet mnohem víc. Musíme sice hned na úvod poznamenat, že je z trojice nejvíce nedotáčivý, ale i přesto zanechal velmi dobrý dojem. V zatáčkách se naklání jen minimálně a i při citelné snaze opustit po tečně oblouk je možné ho udržet v daném směru, což je ovšem zejména zásluha pneumatik o úctyhodném rozměru 245/45 R 18. Také řízení je příjemně tuhé a přesné, takže při klidné jízdě vzniká dojem, že jde o dobře vyvážený komplet. Teprve při ostřejším jízdním stylu se projeví, že řízení není s koly svázáno tak, jak se zprvu zdálo. V zatáčce je třeba vůz korigovat i při konstantním oblouku dodatečnými pohyby volantem a na prudké změny směru reaguje auto se zpožděním. Překvapilo nás, že je podvozek nastavený relativně tvrdě (na poměry značky), krátké nerovnosti kopíruje víc, než bychom očekávali a klasický komfort Citroënů sedan demonstruje spíš než noblesním plutím krajinou trochu nepřirozeným pohupováním v podélném směru na dlouhých nerovnostech. Tedy C5 je rozhodně jedním z nejkomfortněji naladěných vozů střední třídy, ale jeho dřívější náskok je, jak se dozvíte dále, snížen na minimum.
citroen ford honda mondeo strednitrida srovnavacitesty Mondeo má na osmnáctipalcových kolech 235/40 ve verzi Titanium S dost tvrdý podvozek. Musíte se tedy smířit s kmitáním a natřásáním karoserie na nerovnostech a občasným přenosem rázů do kabiny, jízda s vozem ale rozhodně není nepříjemná. Ke kladům toho nastavení navíc patří minimální náklony v zatáčkách, jistota vedení stopy a stabilita. Pozitivní dojem z šasi doplňuje přesné řízení s ostrými reakcemi řízení vybaveného tuhým a perfektně vyváženým posilovačem. Asi největším negativem tak zůstává pocit řidiče, že jede s autem o třídu větším, jízda postrádá hravost a agilitu, typické vlastnosti předchozích generací. Dá se téhle kombinaci vlastností vůbec konkurovat?
Dá. Jedeme s Accordem pohodovým tempem a překvapuje nás, že není o nic méně komfortní než C5, jen to nedává tak okázale najevo pohyby karoserie. Na delších nerovnostech se lehce pohupuje, krátké pohlcuje pevně a bez rázů a příšerný povrch na D11 zvládá dokonce lépe, než francouzský sedan. Trochu mu pomáhají pouze 17“ pneumatiky, ovšem i tak je to velmi slušný výkon. To je ale jen jedna tvář podvozku Hondy. Pošlete jí do první zatáčky a zjistíte, že se očekávaný náklon komfortního šasi nekoná. Mohou za to tlumiče, které jsou zkonstruovány tak, aby pracovaly v komfortním režimu při rychlých pohybech a při pomalých ztuhnou. Posilovač řízení je lehčí než u Fordu, ale co se přesnosti a preciznosti reakcí týče, jsou oba vozy srovnatelné. Největší překvapení ale přichází při ostré sportovní jízdě, kdy podvozek Accordu vykazuje menší míru nedotáčivosti než Mondeo, navíc je jeho chování spontánnější a hravější – v zatáčkách si na limitu lze pomoci i vyvoláním lehké kontrolovatelné přetáčivosti, jako by ani nešlo o 1,6 tuny vážící auto, ale tunový sporťák.
Vítězí vyváženost
Testovaná trojice byla velice vyrovnaná a třetí místo rozhodně neznamená, že jde o špatné auto. Jen jsou ta zbývající dvě o trochu lepší než ... C5. Je to tedy mezi Mondeem a Accordem. Jde o tak vyrovnanou dvojici, že jsme sami neznali vítěze – až do rozdání bodů. Sportovnější Hondu připravil o vítězství stísněný prostor na zadních sedadlech, malý kufr se zhoršenou variabilitou a hlučnější motor. Mezi sportovními sedany by se možná cítil lépe, tady se stal těsným vítězem praktičtější Ford Mondeo.
citroen ford honda mondeo strednitrida srovnavacitesty
Citroën C5
plusy:
- komfortní interiér
- pohodlné pérování
- výborné odhlučnění
mínusy:
- nepřesné řazení
- hmotnost vozu
- výraznější nedotáčivost
- vysoká spotřeba
- malý kufr
Ford Mondeo
plusy:
- prostorný interiér
- jízdní vlastnosti
- řízení
- dynamický motor
mínusy:
- tvar sedadel
- tuhé řazení
- pocit těžkopádnosti
Honda Accord
plusy:
- jízdní vlastnosti a ovladatelnost
- řízení
- řazení
- luxusní interiér
- spotřeba
mínusy:
- hlučnější motor
- málo místa vzadu
- malý kufr
- nízká užitečná hmotnost