TEST Citroën Grand C4 Picasso – Skládačka je kompletní
Citroën Grand C4 Picasso je přesně ten typ automobilu, který by si nikdy nekoupil řidič okupující levý pruh dálnice. Ne že by model vybavený dvoulitrovým motorem HDI nebyl dostatečně rychlý (podle výrobce zvládá 190 km/h), ale je to prostě v jiném přístupu Citroënu k jízdě.
Kolem sebe máte spoustu místa, plavný podvozek vám po pár kilometrech ukáže, v jakých podmínkách se cítí nejlépe a celková atmosféra na palubě vám připomíná spíše luxusní obývací pokoj na kolech než dopravní prostředek. A to jsou okolnosti, kde se velice rychle vytrácí agresivita nebo zběsilé podupávání po pedálech.
Při našem posledním svezení s tímto automobilem jsme se ovšem stěžovali na jeden rušivý element – automatizovanou převodovku, která kazila klid svým trhavým řazením, dlouhou prodlevou při změnách převodových stupňů a celkově nevytříbeným chováním. O jistou nápravu se postaral manuální sekvenční režim, ale ten zase nezapadal do komfortního charakteru tohoto vozu.
Své o tom ví také Citroën, který kvůli eliminaci rázů musel snížit točivý moment, čímž se zase částečně omezila pružnost a dynamika. Bylo proto jen otázkou času, kdy se na scéně objeví model vybavený klasickou automatickou převodovkou, která měla všechny předpoklady k tomu, aby se k velkému Citroënu hodila mnohem lépe. Podle fotek to nepoznáte, protože i tento vůz disponuje řazením pomocí malé páčky, respektive pádly pod volantem, ale přesně toto je Grand C4 Picasso, ve které jsme doufali.
Pokud čekáte konstatování, že Citroën dostal správnou převodovku, ale nefunguje tak, jak jsme věřili, jste na omylu, protože splňuje všechny naše předpoklady. Řadí jemně, bez rázů a díky hydrodynamickému měniči bylo možné vrátit maximum točivého momentu na původní hodnotu – ve spojení s automatem nabízí čtyřválec 320 Nm. Díky tomu akceleruje Grand C4 Picasso z 0 na 100 km/h za 12,1 s, což je o čtyři desetiny rychleji, než v případě modelu s automatizovanou převodovkou (270 Nm).
Daní za jemnější reakce a vylepšenou dynamiku je spotřeba, která se zvedla z 6,1 na 7,4 l/100 km, ale po zkušenostech vám můžeme říct, že raději budete akceptovat vyšší provozní náklady než omezený komfort (v reálních podmínkách se navíc skutečná spotřeba obou vozů prakticky překrývá a záleží hlavně na jízdním stylu).
Citroën si je toho vědom a tenhle fakt trochu zneužil, protože podíváte-li se do ceníku, zjistíte, že verzi vybavenou klasickým automatem koupíte pouze v nejvyšší výbavě Exclusive a navíc je o 30 tisíc dražší, než srovnatelně vybavený model s automatizovanou převodovkou. Je to škoda, protože jsme si jisti, že automat by si zvolila spousta zákazníků, kteří si nemůžou dovolit zaplatit téměř milion za nejdražší provedení, ale Grand Picasso se jim líbí. Předpokládáme ovšem, že je pouze otázkou času, kdy 6stupňová automatická převodovka objeví také v nižších výbavách SX nebo X.
Tím bychom mohli tento test ukončit, protože Grand C4 Picasso jsme už v listopadu minulého roku „rozebrali do šroubku“, ale rád bych k tomu dodal ještě pár vlastních postřehů.
U víceméně všech vozů kategorie kompaktních MPV je vidět snahu přinést co nejvíce chytrých nápadů. Těmto vozům vděčíme za rafinovanou kinematiku sklápění samostatných sedadel, spoustu světla v interiéru díky velkému prosklení nebo různé přihrádky na těch nejneuvěřitelnějších místech.
Aby každý výrobce nějakým způsobem zdůraznil charakter svého modelu a sebral klientelu konkurenci, musí se hodně snažit. Naprosto jasno v tom má Ford, který u svého S-Maxu vsadil na podvozek, takže dnes nabízí bezkonkurenčně nejlepší jízdní vlastnosti v této třídě. Sympatické na francouzských značkách je zase to, jak se snaží vymýšlet neotřelé koncepty ovládání nebo zajímavá technická řešení.
V tomto ohledu se zase dostal na vrchol právě Citroën – ať jsou to drobnosti typu prodloužené sluneční clony, osvětlení výklopných stolíků či tecigp64 světlo v zavazadelníku, které lze vyjmout a použít jako baterku, nebo zásadní věci jako pneumatické pružení zadní nápravy, volant s pevným středem a rozdělené ovládání klimatizace. Aby si ovšem Citroën Grand C4 Picasso mohl nárokovat na nejvyšší pozice, potřeboval by doladit právě zmiňované šasi. Nemusí být tak obratný jako Ford a pro velkou skupinu zákazníků je měkčí podvozek jasnou volbou, ale na nerovném povrchu tlumiče neumí udržet kontakt se silnicí, přičemž do kabiny se v takové chvíli přenáší silné vibrace. Nepodezírejte konstruktéry z neschopnosti naladit závěsy kol, ale je zřejmé, že většina jejich testů probíhala na kvalitnějším asfaltu, takže na tom našem jejich koncept nefunguje stoprocentně. Pokud byste se mě ovšem zeptali, jestli bych vám tenhle vůz doporučit a přesvědčili byste mě, že defenzivní styl jízdy je pro vás to pravé, odpověděl bych ano.
Závěr
Citroën Grand C4 Picasso má k dobrému motoru konečně namontovanou tu správnou převodovku, takže po všech stránkách koukáte sice na drahé, ale velice schopné auto. Jedinou výtku máme k omezenému komfortu, což jde na vrub tlumičům, neschopným pohlcovat série krátkých příčných nerovností. Pokud se při faceliftu, povede Citroënu naladit podvozek i na naše silnice, nic nebude bránit tomu, aby Grand Picasso pomýšlelo na špičku své třídy.
První cena vozu | 614.900,-Kč (C4 Picasso Base, 1.8 16V 92 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 799.900,-Kč (C4 Picasso X, 2.0 HDI) |
Základní cena testovaného vozu | 945.900,-Kč (C4 Picasso Exclusive, 2.0 HDI) |
Cena testovaného vozu vč. Příplatků | 1.001.900,-Kč (C4 Picasso Exclusive, 2.0 HDI) |
Související články
Plusy
- prostorný interiér
- chytré konstrukční nápady
- sladění motoru s převodovkou
- pohodlná přední sedadla
Minusy
- vysoká cena
- automat pouze v nejvyšší výbavě
- omezené schopnosti podvozku pohlcovat nerovnosti