Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën Grand C4 Picasso – Skládačka je kompletní

Miro Mihalik
Chybějící kolečko zapadlo do soukolí. Funguje teď Citroën Grand C4 Picasso s automatickou převodovkou jako dobře namazaný stroj, nebo to někde ještě skřípe?

Citroën Grand C4 Picasso je přesně ten typ automobilu, který by si nikdy nekoupil řidič okupující levý pruh dálnice. Ne že by model vybavený dvoulitrovým motorem HDI nebyl dostatečně rychlý (podle výrobce zvládá 190 km/h), ale je to prostě v jiném přístupu Citroënu k jízdě.

Kolem sebe máte spoustu místa, plavný podvozek vám po pár kilometrech ukáže, v jakých podmínkách se cítí nejlépe a celková atmosféra na palubě vám připomíná spíše luxusní obývací pokoj na kolech než dopravní prostředek. A to jsou okolnosti, kde se velice rychle vytrácí agresivita nebo zběsilé podupávání po pedálech.

Při našem posledním svezení s tímto automobilem jsme se ovšem stěžovali na jeden rušivý element – automatizovanou převodovku, která kazila klid svým trhavým řazením, dlouhou prodlevou při změnách převodových stupňů a celkově nevytříbeným chováním. O jistou nápravu se postaral manuální sekvenční režim, ale ten zase nezapadal do komfortního charakteru tohoto vozu.

citroen testy mpv citroen testy mpv
 

Své o tom ví také Citroën, který kvůli eliminaci rázů musel snížit točivý moment, čímž se zase částečně omezila pružnost a dynamika. Bylo proto jen otázkou času, kdy se na scéně objeví model vybavený klasickou automatickou převodovkou, která měla všechny předpoklady k tomu, aby se k velkému Citroënu hodila mnohem lépe. Podle fotek to nepoznáte, protože i tento vůz disponuje řazením pomocí malé páčky, respektive pádly pod volantem, ale přesně toto je Grand C4 Picasso, ve které jsme doufali.

Pokud čekáte konstatování, že Citroën dostal správnou převodovku, ale nefunguje tak, jak jsme věřili, jste na omylu, protože splňuje všechny naše předpoklady. Řadí jemně, bez rázů a díky hydrodynamickému měniči bylo možné vrátit maximum točivého momentu na původní hodnotu – ve spojení s automatem nabízí čtyřválec 320 Nm. Díky tomu akceleruje Grand C4 Picasso z 0 na 100 km/h za 12,1 s, což je o čtyři desetiny rychleji, než v případě modelu s automatizovanou převodovkou (270 Nm).

Daní za jemnější reakce a vylepšenou dynamiku je spotřeba, která se zvedla z 6,1 na 7,4 l/100 km, ale po zkušenostech vám můžeme říct, že raději budete akceptovat vyšší provozní náklady než omezený komfort (v reálních podmínkách se navíc skutečná spotřeba obou vozů prakticky překrývá a záleží hlavně na jízdním stylu).

citroen testy mpv citroen testy mpv
 

Citroën si je toho vědom a tenhle fakt trochu zneužil, protože podíváte-li se do ceníku, zjistíte, že verzi vybavenou klasickým automatem koupíte pouze v nejvyšší výbavě Exclusive a navíc je o 30 tisíc dražší, než srovnatelně vybavený model s automatizovanou převodovkou. Je to škoda, protože jsme si jisti, že automat by si zvolila spousta zákazníků, kteří si nemůžou dovolit zaplatit téměř milion za nejdražší provedení, ale Grand Picasso se jim líbí. Předpokládáme ovšem, že je pouze otázkou času, kdy 6stupňová automatická převodovka objeví také v nižších výbavách SX nebo X.

Tím bychom mohli tento test ukončit, protože Grand C4 Picasso jsme už v listopadu minulého roku „rozebrali do šroubku“, ale rád bych k tomu dodal ještě pár vlastních postřehů.

U víceméně všech vozů kategorie kompaktních MPV je vidět snahu přinést co nejvíce chytrých nápadů. Těmto vozům vděčíme za rafinovanou kinematiku sklápění samostatných sedadel, spoustu světla v interiéru díky velkému prosklení nebo různé přihrádky na těch nejneuvěřitelnějších místech.

citroen testy mpv citroen testy mpv
 

Aby každý výrobce nějakým způsobem zdůraznil charakter svého modelu a sebral klientelu konkurenci, musí se hodně snažit. Naprosto jasno v tom má Ford, který u svého S-Maxu vsadil na podvozek, takže dnes nabízí bezkonkurenčně nejlepší jízdní vlastnosti v této třídě. Sympatické na francouzských značkách je zase to, jak se snaží vymýšlet neotřelé koncepty ovládání nebo zajímavá technická řešení.

V tomto ohledu se zase dostal na vrchol právě Citroën – ať jsou to drobnosti typu prodloužené sluneční clony, osvětlení výklopných stolíků či tecigp64 světlo v zavazadelníku, které lze vyjmout a použít jako baterku, nebo zásadní věci jako pneumatické pružení zadní nápravy, volant s pevným středem a rozdělené ovládání klimatizace. Aby si ovšem Citroën Grand C4 Picasso mohl nárokovat na nejvyšší pozice, potřeboval by doladit právě zmiňované šasi. Nemusí být tak obratný jako Ford a pro velkou skupinu zákazníků je měkčí podvozek jasnou volbou, ale na nerovném povrchu tlumiče neumí udržet kontakt se silnicí, přičemž do kabiny se v takové chvíli přenáší silné vibrace. Nepodezírejte konstruktéry z neschopnosti naladit závěsy kol, ale je zřejmé, že většina jejich testů probíhala na kvalitnějším asfaltu, takže na tom našem jejich koncept nefunguje stoprocentně. Pokud byste se mě ovšem zeptali, jestli bych vám tenhle vůz doporučit a přesvědčili byste mě, že defenzivní styl jízdy je pro vás to pravé, odpověděl bych ano.

Závěr

Citroën Grand C4 Picasso má k dobrému motoru konečně namontovanou tu správnou převodovku, takže po všech stránkách koukáte sice na drahé, ale velice schopné auto. Jedinou výtku máme k omezenému komfortu, což jde na vrub tlumičům, neschopným pohlcovat série krátkých příčných nerovností. Pokud se při faceliftu, povede Citroënu naladit podvozek i na naše silnice, nic nebude bránit tomu, aby Grand Picasso pomýšlelo na špičku své třídy.

První cena vozu614.900,-Kč (C4 Picasso Base, 1.8 16V 92 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací799.900,-Kč (C4 Picasso X, 2.0 HDI)
Základní cena testovaného vozu945.900,-Kč (C4 Picasso Exclusive, 2.0 HDI)
Cena testovaného vozu vč. Příplatků1.001.900,-Kč (C4 Picasso Exclusive, 2.0 HDI)

Související články

Plusy

  • prostorný interiér
  • chytré konstrukční nápady
  • sladění motoru s převodovkou
  • pohodlná přední sedadla

Minusy

  • vysoká cena
  • automat pouze v nejvyšší výbavě
  • omezené schopnosti podvozku pohlcovat nerovnosti

Miro Mihalik
Citroën Grand C4 Picasso
Cena základní sestavy 945 900 Kč
Výbava základní sestavy Bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení airbagu spolujezdce, kolenní airbag řidiče, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, 7 x výškově nastavitelné opěrky hlavy, automatické zamykání dveří a zavazadlového prostoru za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), 4 x bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na sedadle, akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu, vzadu signalizace rozepnutí bezpečnostního pásu, ESP + ASR + ABS + EBD + EBA + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, automatická elektrická parkovací brzda, pomoc při rozjezdu ve svahu (Hill Start Assist), detektor stavu tlaku vzduchu v pneumatikách, pneumatické odpružení s možností výškové regulace hrany zavazadlového prostoru při nakládání předmětů, palubní počítač, variabilní posilovač řízení, zadní parkovací asistent, filtr pevných částic, tempomat + omezovač rychlosti, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s integrovanými ukazateli změny směru jízdy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna předních a zadních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka a samočinné sklápění zrcátek při couvání, výškově a podélně nastavitelný volant s pevným středem a sdruženými ovladači (potažený kůží), tónovaná skla, pylový a prachový filtr, aromatický osvěžovač vzduchu, automatická klimatizace se samostatným ovládáním po stranách v první a druhé řadě sedadel a detektorem intenzity slunečního záření, klimatizovaná přihrádka spolujezdce a klimatizovaná přihrádka v palubní desce o objemu 5,4 l, detektor kvality vzduchu, termoreflexivní čelní sklo, vnitřní zpětné zrcátko pro sledování zadních sedadel, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, lampičky integrované v sedadlech řidiče a spolujezdce osvětlující prostor výklopných odkládacích stolků, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů (funkce „Guide Me Home"), osvětlení interiéru s funkcí postupného zhasínání, automatické stěrače s dešťovým senzorem, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, přední mlhové světlomety, stěrač zadního okna, protisluneční posuvné clony na straně řidiče a spolujezdce, protisluneční roletka ve druhé řadě sedadel, protisluneční roletka ve třetí řadě sedadel a na zadním platu, rádio RD4 MP3 s přehrávačem CD (bi-tuner, AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6 x repro, dálkové ovládání na volantu), výškově nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce s výškově nastavitelnými loketními opěrkami, sedadla ve druhé a třetí řadě sklopná do podlahy, sedmimístné provedení, výškově nastavitelné sedadlo řidiče (s bederní opěrkou pro úroveň Exclusive), otevíratelné okno víka zavazadlového prostoru, výsuvná vertikální síť v zavazadlovém prostoru, hliníkové disky kol "Roskilde" 6,5 x 17, pneumatiky 215/50 R17, Paket Parkování: zadní parkovací asistent, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka a samočinné sklápění zrcátek při couvání, Paket Komfort: Elektricky ovládaná okna zadních dveří, elektrická dětská pojistka, protisluneční roletky ve druhé řadě sedadel, Paket Světlo: stropní lampičky pro první a druhou řadu sedadel, osvětlení odkládacích přihrádek ve dveřích při přiblížení ruky, odkládacího prostoru ve vrchní části palubní desky na straně řidiče i spolujezdce, prostoru pro nohy, osvětlení ovladačů umístěných v předních a zadních dveřích, nepřímé oranžově podbarvené osvětlení palubní desky a panelů předních a zadních dveří a protislunečních posuvných roletek, Paket Zavazadelník: otevíratelné okno víka zavazadlového prostoru, výsuvná vertikální síť v zavazadlovém prostoru, síť k uchycení nákladu v zavazadlovém prostoru Kč
Cena testované sestavy 1 001 900 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+13.000,-Kč), paket Bezpečnost: alarm s vnitřním prostorovým a obvodovým čidlem, superzamykání, vrstvená a zatmavená skla bočních oken (+15.000,-Kč), bi-xenonové samonatáčecí světlomety s automatickou výškovou regulací + výsuvné ostřikovače světlometů (+28.000,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.9 / 5.9 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 208 / 1951
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1650 / 700
Rozměr pneu: 215/50 R17
Citroën Grand C4 Picasso
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4590
b) šířka (mm): 1830
c) výška (mm): 1690
d) rozvor (mm): 2728
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1539
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano