André Citroën: Francouzský vizionář zemřel před 75 lety

André Citroën: Francouzský vizionář zemřel před 75 lety

 
 

V sobotu 3. července uplyne přesně 75 let od úmrtí André Citroëna – zakladatele stejnojmenné automobilky, vynálezce šípového ozubeného převodu a průkopníka aut s pohonem předních kol a samonosnou karoserií.

Před 75 lety, 3. července 1935, zemřel na rakovinu francouzský automobilový průkopník a neúnavný inovátor André Citroën. Muž přezdívaný francouzský Ford zavedl ve své zemi pásovou výrobu, jako jeden z prvních využíval moderní marketingové metody a zaváděl nadstandardní servis pro zákazníky. Dnes se ročně prodá na celém světě kolem 1,5 milionu automobilů nesoucích jeho jméno.

Dědeček zakladatele automobilky Citroën pocházel z Nizozemska a své původní jméno Roelof Limoenman (v holandštině „citrónový muž“) si změnil na Citroen. Jeho syn, otec Andrého, Levis Bernard Citroen nejdříve zamířil za obchodem do Varšavy, ale nakonec se usadil v Paříží a zde si upravil francouzskou výslovnost svého příjmení připojením dvou teček nad písmeno „e“.

André Citroën se narodil v Paříži 5. února 1878 a až do svých šesti let si užíval hezké dětství, bohužel v té době jeho otec v důsledku obchodních potíží spáchal sebevraždu. V roce 1894 André dokončuje s velmi dobrými výsledky lyceum, což mu umožňuje studium na Polytechnické škole. V roce 1899 umírá jeho matka a v následujícím roce získává inženýrský titul a na čtyři roky vstupuje do francouzské armády.

Doporučujeme
Citroën Traction Avant – avantgarda z nábřeží Javel
Citroën 2 CV – šedesátiletá kachna

Krátce po opuštění armády v roce 1904 založil malou továrnu na výrobu ozubených kol, jejichž ozubení mělo tvar V a stalo se i charakteristickou ochrannou známkou společností André Citroëna, který svými šípovými ozubenými koly zásoboval automobilky ve Francii i mimo ni.

Schopný podnikatel se chopil příležitosti i v době první světové války a za pomoci státu se mu podařilo založit továrnu na výrobu nábojnic. Ke konci války André Citroën začal přemýšlet jakým směrem se bude dále ubírat a jako podnikatel viděl velké možnosti ve výrobě automobilů.

Svoji moderní továrnu s pásovou výrobou navrhl Citröen za první světové války k výrobě munice, po skončení bojů ji přeměnil na automobilku, určenou k výrobě vozů pro široké vrstvy. V roce 1919 z jejích bran vyjel první model, nazvaný jednoduše Type A, který se záhy stal bestsellerem. Továrna ke konci roku 1919 vyrobila 2810 automobilů s denní produkcí třiceti kusů. A o deset let později vyráběl již přes 100.000 vozů, tedy dvakrát tolik než největší domácí konkurent Louis Renault.

Své zákazníky si Citröen získával i řadou dalších služeb jako prodejem na splátky, možností objednat náhradní díly z katalogu či využít k opravám sítě firemních garáží. Těžkou ránu zasadila automobilce světová krize 30. let, kterou jen tak tak přežila. V prosinci 1934 firma Citroën musela přiznat krach a nakonec ji koupil hlavní věřitel, výrobce pneumatik Édouard Michelin. Konec značky to ale neznamenalo. Firma se zotavila a začala vyrábět řady modelů od konkurence lehce rozeznatelných neobvyklou karoserií či originální technikou. Tím nejslavnějším byl 2CV. Populární "kachna", jenž byla v roce 1999 ve Francii vyhlášena automobilem století, se stala třetím nejvíce vyráběným autem v historii.

Toho se však již André-Gustav Citroën nedožil. Zemřel v důsledku rakoviny žaludku dne 3. července 1935, krátce poté, co byla na trh uvedena jedna z jeho novinek – první celokovový model s předním náhonem, známý jako Traction Avant.

Doporučujeme
Citroën DS – francouzská revoluce
Citroën SM – francouzské Maserati

Po Traction Avant následovaly další avantgardní modely – ikonická DS, kupé SM se šestiválcovým motorem od Maserati, CX, ale také menší modely jako GS nebo BX. Roku 1976 se Citroën stal součástí koncernu PSA Peugeot Citroën. Ve skupině PSA si Citroën dodnes drží pozici značky prosazující neobvyklá designová řešení exteriéru i interiéru.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Ceny klasických aut strmě padají, investoři loví jinde Ceny klasických aut strmě padají, investoři loví jinde

Automobilovým průmyslem hýbou změny v cenových hladinách…

OBRAZEM: Podívejte se na hřmící vodopád Dynanji a jeho okolí na západě Islandu OBRAZEM: Podívejte se na hřmící vodopád Dynanji a jeho okolí na západě Islandu

Cesta do severozápadní části Islandu je náročná, ale cíl…

 
Zdroj: ČTK, Auto.cz

Štítky Citroën

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 





 
Giannini 350 GP Anniversario: Bláznivější limitku jste ještě neviděli!

Giannini 350 GP Anniversario: Bláznivější limitku jste ještě neviděli!

Dnes 12:00

Co vznikne, když malinký Fiat 500 od základů překopáte a napěchujete motorem ze sporťáku? Auto s příslibem velké zábavy!




Blesk.cz

Tříska do Vltavy skočil sám! Furiantství nebo pokus o sebevraždu?

Tříska do Vltavy skočil sám! Furiantství nebo pokus…

Okolnosti provázející sobotní skok Jana Třísky (80), který bojuje o život v nemocnici, do vod Vltavy vzbuzují…

Dvořákova Praha vyvrcholila kantátou Te Deum. Festival vážné hudby navštívilo 16 tisíc posluchačů

Dvořákova Praha vyvrcholila kantátou Te Deum.…

Rudolfinum v sobotu večer zaplnili fanoušci vážné hudby, aby se rozloučili s festivalem Dvořákova Praha. Na…

 

iSport.cz

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči. Tabulku střelců neřeší

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči.…

Byl to jeho zápas. Během čtrnácti minut zasunul do sítě Mladé Boleslavi dvě branky. Ve zbytku utkání útočil…

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou nezapomenu, zářil Federer

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou…

Na tohle celý svět čekal. Roger Federer a Rafael Nadal na jedné straně kurtu, aneb výjimečná premiéra v Praze!…

 

Reflex.cz

Propagace islámu jako nástroj pro zajištění budoucnosti? Turci tomu věří

Propagace islámu jako nástroj pro zajištění…

Jakou má budoucnost Turecko oproti budoucnosti naší Evropy? O tom jsem přemýšlel během své návštěvy Istanbulu,…

Čunek láká filmaře do Zlína. Převlékl se za Jacka Sparrowa a slibuje 10 milionů

Čunek láká filmaře do Zlína. Převlékl se za Jacka…

Zlínský kraj chce do regionu přilákat filmaře. Na dotační program vyčlenil deset milionů korun. Podpořeny budou…