TEST Dacia Logan 1.6 16V - Malý velký vrchol
Rumunský korunní princ oslavil dva roky na českém trhu. Již se prodalo pět tisíc Loganů, z původních tří verzí s jediným motorem je nyní deset možných kombinací pěti výbav a čtyř agregátů. Letošní podzim přinesl novou nejsilnější motorizaci, vrcholnou výbavu a mírný facelift. Jak jezdí Logan se stopětikoňovým motorem? A co umí Dacie za 350 tisíc?
Logan 1.6 16V
Pod kapotou Dacie se historicky poprvé objevil šestnáctiventilový motor. Jednovačková konstrukce, osazená na blok původní dvouventilové šestnáctistovky, přinesla citelný nárůst výkonu. Montáž relativně moderního agregátu dokladuje rostoucí prestiž značky, i když vzhledem k ceně lze na českém trhu očekávat jen marginální podíl na celkových prodejích.
Vybírali jsme
V ceníku Loganu se za rok, tedy od doby, kdy jsme testovali tehdejší vrcholnou šestnáctistovku, odehrály jisté změny. V první řadě se mírně zvýšila cena základního Loganu, který již nestojí pod 200 tisíc, více je třeba zaplatit i za základní diesel (279.900 místo 270.900,-). Zdražení zřejmě souvisí se zavedením ABS do standardní výbavy, zůstává však možnost všechna provedení objednat bez ABS a ušetřit tak 4.500,-. Dvouventilovou šestnáctistovku již není možné koupit ve výbavě Ambiance, za tento příjemný motor je nyní třeba dát minimálně o 29 tisíc více, protože je k mání již výhradně jako Lauréate. Dražší jsou nyní příplatky – metalíza, airbag spolujezdce, mlhovky a klimatizace stojí více cca o 10 – 15 %, levnější je naopak základní CD přehrávač. Logan nemilosrdně zdražuje, ostatně může si to zřejmě při svých prodejních úspěších dovolit. Pohled do statistik ovšem prozradí, že za letošních prvních deset měsíců se prodalo v ČR o 36% Loganů méně, než za stejné období loňského roku...
Vzhled
Loganu je již dobře známý, setkání s praktickým Rumunem se na českých silnicích stalo všední příhodou. Povědomé, geometricky jednoduché tvary stále nevyvolávají žádné přehnané emoce, pozitivní ani negativní; tříprostorové, relativně vysoké auto si na nic nehraje, a bude vypadat stejně prakticky i za deset let. Nutno poznamenat, že mezi nejlevnějšími sedany stále patří mezi to hezčí zboží. Zádi prospělo změněné víko kufru s odtokovou hranou, nová vrcholná výbava Prestige si přinesla tři nové, elegantní odstíny (tmavě šedou metalízu jsme si vyzkoušeli), lakované detaily karoserie (narozdíl od Lauréate i zrcátka, ochranné lišty a masku), bílé kryty zadních blikačů a nový design 15“ litých kol (jsou za příplatek), romanticky pojmenovaný Bolšoj. Tím se Logan přiblížil prestižnějším konkurentům, ovšem na prakticky střižených hranatých tvarech se nám více líbil prosvítající černý plast. K Loganu s jeho tržním zaměřením se nám zdál také přiměřenější. Loganu také dle našeho názoru líp sluší světlejší barevné odstíny.
Přístup
do prostorného vozu se trochu změnil k lepšímu. Jednou z nejpodstatnějších změn letošní modernizace se stalo přidané tlačítko k otevírání kufru zvenčí, které dramaticky zjednodušilo manipulaci se zavazadly. S nově tvarovaným víkem bohužel nezmizela nepříjemná nectnost – jednoduché pantové závěsy se slabými pružinami, které taktak udrží víko zdvihnuté, mu při prudším otevření dovolí odrazit se od horních dorazů a udeřit nakládající osobu do ruky nebo hlavy. Mírné vylepšení prodělala logika centrálního zamykání; zamčené dveře se při zatažení za vnitřní kliku již otevřou, celý vůz se přitom neodjistí.
Uvnitř
Posez
Cestu v prostorném interiéru může bez zvláštní úhony absolvovat pětice dospělých. Na všech místech budou mít dost místa pro hlavu, vzadu je napříč centimetrů také dostatek a plochá zadní lavice nenadržuje dvěma krajním sedícím. Poněkud kritičtěji jsme se zaměřili na komfort předních sedadel, která se nám s ročním odstupem již nezdála tolik pohodlná. Urostlejší řidič si stěžoval na nedostatečně tuhé opěradlo – příliš měkké polštářování pouštělo jeho záda do kontaktu s vnitřní konstrukcí, která se navíc při zapření prohýbala a ještě k tomu slyšitelně skřípala. Hlavová opěrka je příliš vzadu, což omezuje její praktickou využitelnost. Rozměry sedadla jsou jinak dostatečné a čtyřsetkilometrová cesta nestála zvýšenou únavu. Zaznamenali jsme ovšem nepříjemný neduh – slabá izolace nejen že pouští dovnitř zejména na dálnici nepříjemná kvanta decibelů, zejména na zadní sedadla. Odtamtud se také ozývaly hlasité protesty proti zimě; několika otvory a kolem dveří tam velice nepříjemně táhne a teplota vzadu byla o několik stupňů nižší, než vpředu. Sedět u dveří znamenalo obléct bundu a pléd přes nohy, jinak hrozilo nastydnutí, i když venku ještě nemrzlo.
Startujeme
nejnovější položku v nabídce loganovských motorizací a od prvních okamžiků nás zaujala sníženou mírou hluku a vibrací; obojí ovšem zůstává nepříjemně citelné a zejména zvuk složitějšího motoru již není tak zálibný, jako tóny, vyluzované jednoduchou osmiventilovou šestnáctistovkou. Daleko méně se chvěje řadicí páka s lanovody místo táhel. Při protúrování vědí uši posádky o každé otáčce, zejména nad hladinou 2.500 ot./min.. Pozoruhodné jsou – na dnešní evropský šestnáctiventil – ochota k rychlému vytáčení a omezovač, zasahující až při 6.800 otáček.
Jízda
Překvapilo nás, že šestnáctiventilový agregát, od nějž jsme podvědomě čekali nutnost vytáčení, naopak ve spodní polovině otáček táhne ještě líp, než starší osmiventil. Ve skutečnosti je jen málokdy nutné točit více, než 4 tisíce otáček; není to ani příjemné, protože zejména v nejvyšší třetině je příboj decibelů do kabiny již mocný. S Loganem lze snadno předjíždět, na dálnici mu nedělají nejmenší problém rychlé výlety za stotřicetikilometrovou hranici. Při orientační zkoušce maximální rychlosti jsme na letišti dosáhli tachometrových 200 km/h, chyba rychloměru se pohybuje zhruba kolem + 8%.
Jízdní vlastnosti
Zatímco komfortně laděný, jednoduchý podvozek, vezoucí vysokou kabinu, víceméně bez problémů zvládal sílu všech tří slabších motorů, o třídu výkonnější šestnáctiventil už se občas podívá za hranice jeho možností. Při dynamické jízdě velmi brzo znervózní zadní náprava, která si navíc ráda odlehčí vnitřní zadní kolo v zatáčce. Vůz se v oblouku silně naklání a brzy se začne schylovat k nedotáčivému smyku. Nepříjemná je také citlivost na boční vítr a obtížná kontrola vozu při panickém brzdění. Naopak potěšilo přesné řízení s hydraulickým posilovačem, které by mohlo mít jen trochu strmější převod. Líbila se nám také příkladná pohlcovací schopnost nerovností a výmolů.
Závěr
Související články:
- Dacia Logan 1,4 - král mezi nejlevnějšími
- Dacia Logan 1,6 MPI - Dospívání, aneb sladkých 16
- Dacia Logan 1.5 dCi - levný a úsporný
První cena vozu | 204.400,- (1.4 55 kW, Logan) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 285.900,- (1.6 16V 77 kW, Prestige) |
Základní cena testovaného vozu | 285.900,- (1.6 16V 77 kW, Prestige) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 351.900,- (1.6 16V 77 kW, Prestige) |
Plusy
- spotřeba při klidné jízdě
- točivý, pružný a silný motor se zátahem od nízkých otáček
- vnitřní prostor
- komfortní podvozek
- robustní zpracování
Minusy
- zima a hluk na zadních sedačkách
- celkově slabá izolace
- neintuitivní ovládání některých funkcí
- motor rychlejší než podvozek
- mezery v bezpečnostní výbavě