Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DAF Euro 6 XF: Nová modelová řada

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
V první polovině roku 2013 se rozběhne výroba nové vlajkové lodi společnosti DAF Trucks, kterou se stane nová generace modelové řady XF s motory splňujícími Euro 6.

DAF Euro 6 XF se ve světové premiéře představil na letošním IAA užitkových vozidel v Hannoveru. Novinka navazuje na své přímé předchůdce a přináší řadu zlepšení v oblasti hospodárnosti provozu, snížení emisí výfukových plynů a zvýšení bezpečnosti i komfortu řidiče.

Nový Euro 6 XF má aerodynamicky optimalizovanou kabinu, moderní a prostorný interiér, zcela nový podvozek a motor Euro 6 PACCAR MX-13, který společnost DAF Trucks představila již na jaře letošního roku. Výroba tohoto nového modelu XF má být spuštěna na jaře roku 2013.

Aerodynamický design

Od starších zástupců modelové řady XF se novinka odliší na první pohled díky novému designu kabiny. Ten působí atraktivně a především zlepšuje proudění vzduchu kolem vozidla a zároveň chlazení motorů.

Novou masku chladiče doplňuje přední nárazník, který navazuje na její linie a je vyroben z pozinkované oceli. Dalšími novými díly zlepšujícími aerodynamické vlastnosti vozidla jsou nové blatníky, boční límce, mezinápravové spoilery a střešní spoiler.

Zcela nové jsou hlavní světlomety, které jsou vybaveny žárovkami H7 a pro denní svícení mají LED. K novým prvkům patří i světla pro prosvěcování do zatáček, která jsou sloučená s mlhovými světly.

Díky nízkému uložení motoru a systému chlazení zůstala podlaha kabiny prakticky ve stejné výšce jako u předchozích modelů. Díky tomu je zajištěn snadný přístup do kabiny prostřednictvím trojice hliníkových schůdků.

Prostor a komfort

Podle materiálů společnosti DAF Trucks dělá nízká podlaha z kabiny XF Super Space Cab o celkovém prostoru větším než 12,6 m3 nejprostornější kabinu řidiče na trhu.

Nový interiér má představovat komfortní pracoviště s novými sedadly PACCAR s velkým rozsahem nastavení. Nové zavěšení pedálů má zajistit více prostoru v oblasti nohou a také přispět ke zlepšení citlivosti jejich ovládání.

Nový je i volant a na palubní desce, nabízené ve třech provedeních je umístěn pětipalcový barevný TFT displej, který poskytuje informace ve 32 jazycích o všech důležitých funkcích vozidla a motoru. Díky přeskupení podle funkce má být snazší manipulace s novými přepínači na palubní desce.

Mezi další nové doplňky patří dva držáky nápojů integrované do střední části přístrojové desky, a vedle řidiče je umístěn i odpadkový koš. Nové jsou také dveřní výplně. Dle přání zákazníka mohou být osazeny hliníkovými dekoračními prvky, použitými i na přístrojové desce na straně spolujezdce.

Prodloužením spodní matrace (s výškou 160 mm) na 2,20 metru nabízí nový DAF dostatek prostoru a komfortu pro spánek a odpočinek. Na zadní stěně kabiny je umístěn nový multifunkční panel s osvětlením a odkládacím prostorem.

Bezpečnost

Součástí standardního vybavení je systém řízení stability vozidla (VSC), který pomáhá chránit před smykem a převrácením vozidla. Adaptivní tempovat (ACC) je volitelným prvkem a stejně tak i upravený nouzový brzdový systém.

Součástí palubní desky jsou zóny tlumící nárazy, které při srážce zabraňují poranění. K významným bezpečnostním prvkům patří nové zavěšení kabiny, absorbující energii nárazu. Zesílená kostra kabiny má přeprogramované přední i zadní deformační zóny.

Nové motory Euro 6

K pohonu nového XF slouží 12,9litrový motor Euro 6 PACCAR MX-13, který pro dosažení co nejlepší hospodárnosti používá přímé vstřikování paliva Common Rail, turbodmychadlo s proměnnou geometrií a pokročilé řízení. Aby byly splněny přísné požadavky normy Euro 6, zavádí se recirkulace výfukových plynů spolu s technologií SCR a aktivním filtrem pevných částic.

Nový motor bude pro Euro 6 XF k dispozici ve verzích o výkonu 300 kW (410 k), 340 kW (460 k) a 375 kW (510 k). Těmto výkonům odpovídají hodnoty točivého momentu 2000 Nm, 2300 Nm a 2500 Nm dostupné od 1000 do 1425 min-1.

Prioritou při vývoji nové poháněcí soustavy bylo udržení spotřeby paliva na stejné úrovni jako u motoru Euro 5 ATe, aniž by byla snížena spolehlivost a životnost (minimální předpokládaná životnost motoru je 1,6 milionu kilometrů) a aniž by se zvýšily servisní náklady vozidla (servisní intervaly až 150.000 km).

Manuální i automatické převodovky

Standard pro nový DAF představuje manuální dvanáctistupňová převodovka s přímým záběrem a pro náročné aplikace bude k dispozici šestnáctistupňová převodovka.

Manuální převodovky jsou standardně vybaveny asistentem řazení „Servoshift“, zvyšujícím komfort snížením sil potřebných pro řazení a zkrácením dráhy řadicí páky. Zvýšení životnosti a snížení provozních nákladů zajišťují karbonové synchronizační kroužky. Pro zjednodušení obsluhy byla také zkrácena dráha pohybu pedálu spojky ze 154 na 135 mm.

Nové automatické převodovky AS-Tronic mají řadu nových speciálních funkcí. Nově vyvinutý software a nové snímače mají zajistit rovnoměrný a hladký záběr spojky pro lepší rozjíždění a manévrování.

S ohledem na strategii DAF ATe, zaměřenou na vyšší přepravní výkony při snižování zátěže životního prostředí a provozních nákladů, je nový model XF s převodovkou AS Tronic vybaven systémem EcoRoll ve standardní výbavě. To znamená, že převodovka řadí neutrál při sjíždění mírných svahů a umožňuje tak vozidlu využít kinetické energie a sjíždět svahy s motorem na volnoběh. Tímto způsobem lze snížit spotřebu paliva i emise CO2 o 0,5 až 1,0 %, podle profilu trasy.

Další funkcí, kterou je automatická převodovka vybavena je FastShift. Při přeřazování mezi jedenáctým a dvanáctým převodovým stupněm díky němu nedochází k vypínání spojky. Další výhodou je kratší doba přeřazení, udržení pohybového momentu a díky tomu další optimalizace spotřeby paliva.

DAF XF s manuální převodovkou PACCAR Ecosplit i automatickou převodovkou PACCAR AS Tronic může být volitelně vybaven poslední generací Intardéru 3, integrovaným retardérem převodovky s brzdným výkonem až 500 kW.

Nová konstrukce podvozku

Větší kapacita, potřebná pro chlazení motoru Euro 6, si vynutila novou konstrukci podvozku. Novinkou je přední rám ve tvaru písmene Y, který uvolnil místo pro větší chladič a umožnil optimalizaci průtoku vzduchu využívaného pro chlazení motoru nebo v mnohem větším systému mezichlazení.

Na koncích rámu Y je nový typ příčníku, který má disponovat vysokou pevnosti. Stejná charakteristika má platit i pro dodatečný příčný nosník, který je namontován pod chladicí jednotkou a nově zkonstruovaným systémem ochrany proti podjetí vpředu, splňujícím nejnovější evropské havarijní normy (R29).

Podvozek tahače 4x2 je vyroben z oceli s vysokou pevností v tahu (KF600). Jeho charakteristickým rysem je centrální nosník ve tvaru písmene K, který slouží jako příčné propojení a má poskytovat vysokou odolnost v krutu a ohybu. Standardní tloušťka podélníků je 6 mm, pro speciální využití jsou k dispozici i podélníky o tloušťce 7 mm.

Nové nápravy vpředu i vzadu

Pro novou konstrukci odpružení předních kol jsou použity 1,75 m dlouhé parabolické pružiny, jejichž šířka byla zvětšena z 80 na 90 mm. Tyto pružiny jsou použity jak pro dvoulisté odpružení standardní osmitunové přední nápravy, tak pro třílisté odpružení devítitunové nápravy.

Pro zvýšení komfortu v kabině je na přední nápravě použito i pneumatické odpružení. Nově navržené přední nápravy mají být schopny unést větší náklad než předchozí modely řady XF.

Další novinkou modelu XF je nová zadní náprava typu SR1344. Tato náprava prošla optimalizací hmotnosti a jejím charakteristickým rysem má být nízká hlučnost, zatímco nižší hladina oleje šetří palivo. Pro snížení hmotnosti je pro odpružení nápravy použita konstrukce Stabilink, která zastává funkci příčného stabilizátoru.

Náprava SR1344 má nosnost 13 tun a je standardně montována pro kombinované zatížení do 44 tun při točivém momentu motoru do 2300 Nm. Pro úplné přizpůsobení zadní nápravy specifickým požadavkům zákazníka jsou k dispozici celkové redukce v poměru od 2,38:1.

Tahače 4x2 jsou standardně vybaveny elektronicky řízeným vzduchovým odpružením ECAS společnosti DAF. Toto odpružení se čtyřmi měchy a nosností 13 tun ponechává v rámci odpružení ještě dostatečnou rezervu.

Ke snížení hmotnosti přispívá také nová montážní deska točny tahače a nové skříně pro uložení akumulátorů. Zcela nové je řízení, které je uloženo na multifunkčním odlitku a převodka řízení tak nepotřebuje oddělený držák.

Brzdový systém a nádrže

Nový typ XF disponuje vysokotlakým brzdovým systémem o provozním tlaku 12 barů. Tlak vzduchu vytváří nový, kapalinou chlazený, dvouválcový kompresor o výkonu 670 l za minutu. Kompresor pracuje zpravidla pouze při nezatíženém motoru a pozitivně tak působí na spotřebu paliva.

Klasická 90litrová nádrž AdBlue (volitelně 140litrová) je umístěna pod kabinou. Sloučení systému DeNOx a filtru pevných částic do společné jednotky umožnilo použít palivové nádrže o objemu až 1500 litrů. K dispozici jsou tři typy nádrží o různé výšce (700 mm, 620 mm a nejmenší 560 mm pro případ, že je nutná co největší vzdálenost podvozku vozidla od země).

Advanced Transport Efficiency (Zdokonalená efektivita dopravy)

Nový model XF nabízí řadu inovací, odpovídajících programu Advanced Transport Efficiency (ATe), zaměřenému na snižování provozních nákladů a omezování vlivu dopravy na životní prostředí.

Jde například o vylepšený chladicí systém s méně častým využitím větráku, nové stálé převody zadní nápravy nebo tempomat, který na původně nastavenou rychlost vozidla postupně zrychluje a nezvyšuje tak spotřebu paliva náhlým zrychlením.

Dalším příkladem filozofie ATe je asistent vyhodnocování jízdního stylu řidiče (DPA). Centrální displej přístrojové desky řidiče informuje o množství spotřebovaného paliva, hodnocení jízdy řidiče či využívání brzdného systému.

Na informačním displeji se navíc zobrazují automatická oznámení, která mají pomoci k ještě hospodárnějšímu stylu jízdy například tím, že řidiči doporučí přeřadit na jiný rychlostní stupeň. Systém DPA zobrazuje tipy, jak lze ušetřit palivo a provozní náklady zajištěním správného tlaku v pneumatikách nebo polohy spoileru.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)