Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2014: 1. etapa – Loprais druhý, Macháček s problémy

Vitek
Diskuze (0)
Delší a drsnější Dakar 2014 nalákal na start celkem 472 vozidel, což je o 23 strojů více než v minulém roce. Poprvé se startovalo v Argentinském Rosariu a za velikého horka – zhruba 40 stupňů ve stínu.

Po úzkých stezkách s kamenitými úseky a rozmanitými skoky přes horizont se jezdci přesouvali prvních 800 kilometrů, z toho 180 km na čas. Odměnou jim byl bivak v San Luis. Motorky a čtyřkolky vyjížděli už brzy ráno a na paty jim dýchala auta a následně i posádky kamiónů.

Výsledky etapy

Čeští fanoušci Dakaru jsou asi nejvíce natěšeni na kategorii kamiónů. Nejen kvůli kvantitě, ale také kvalitě českých zástupců. Potlesk si zaslouží především Aleš Loprais se svojí Královou. Skončil na druhém místě pouze 10 sekund za vedoucím rusem Mardějevem na Kamazu. Třetí dojel Holanďan Van Vliet na Manu 21 vteřin za vítězem.

Druhým nejlepším Čechem je zatím Valterova Liazka na 9. místě. Loni nejlepší z Čechů Martin Kolomý na Tatře nabral po technických problémech ztrátu přes 36 minut a je na 32. místě. Z dalších českých posádek je pak na 20. místě Vlastimil Vildman na zelenožlutém Liazu, což je solidní umístění, stále v kontaktu se soupeři. 29. Vrátný a 44. Tománek na Tatrách.

První etapu mezi auty vyhrála portugalská posádka Sousa - Ramalho o 11 vteřin před loni celkově druhou argentinsko-portugalskou posádkou Terranova - Fiuza a o 47 vteřin před qatarsko-španělskou dvojicí Al-Attiyah - Cruz. Loni vítězní Francouzi, Peterhansel - Cottret dojeli šestí se ztrátou skoro čtyři a půl minuty.

Nováček mezi auty, Josef Macháček měl bohužel technické problémy a jeho bugina musela být do cíle v San Luis dotažena.

Problémy na trati se však vyhnuly prvním třem motorářům. Španěl Bort Bareda s Hondou úvodní závod dokončil jako první. Jen chvilku za ním dorazil jeho krajan Marc Coma s KTM a třetí projel cílem Cyril Despres, loňský vítěz, nově na Yamaze. Naši jezdci také spatřili cíl. David Pabiška na skvělém 34. místě, Jan Veselý byl 87.

Ještě je potřeba zmínit čelo kategorie čtyřkolek. O 21 vteřin vede loni celkově druhý Casale před loňským vítězem Patronellim. Třetí za nimi skončil Patronelliho krajan Bonett s Hondou. Český zástupce Josef Macháček, několika násobný vítěz na čtyřkolce, letos na Dakaru bojuje za volantem buginy.

Macháček o svém přestupu do jiné kategorie

„Po šestnácti letech ve čtyřkolkách, kde už nějaké úspěchy byly zaznamenané, tak člověk začne mít strach a nemá se jak zlepšovat. Takže jsem se uzavřel do ochranného rámu buginy. Nejdříve jsem přemýšlel o jednomístné bugině, kterých letos také jede poměrně dost, ale naděje na dojetí je hodně malá. Proto jsem sáhnul po vyzkoušené technice od MD Rallye Sport, kde je natestováno mnoho kilometrů, to znamená, že bugina má na to, aby byla do 20. místa a jezdec má na to, aby skončil poslední,“ směje se Josef Macháček. Dále také dodává, že neshoda s navigátorem bude pro něj v letošní Rallye Dakar to nejmenší. Nejpodstatnější je, že přebírá zodpovědnost za dalšího člověka, Vlastíka Tošenovského, jeho navigátora.

Ze zákulisí Dakaru - horko a zase horko

První den Rallye Dakar provázelo extrémně horké počasí. V bivaku v argentinském San Luis se na sluníčku deformoval nejen asfalt, ale i podlážky stanů a PET lahve. I v takovém počasí se ale musí závodit a opravovat závodní stroje.

Jedním ze závodníků je i motorkář David Pabiška. Ten už Dakar absolvoval několikrát a tak ví, jak s úmorným vedrem bojovat. Prozradil to na webových stránkách Zelené vlny Radiožurnálu.

Vitek
Diskuze (0)