Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Project 56 Delta Wing: Skoro-tříkolka pro Le Mans 2012

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Americká firma DeltaWing Racing Cars se svým radikálně tvarovaným monopostem pro IndyCar neuspěla. Pracuje na jeho dvoumístné verzi pro příští ročník 24 hodin Le Mans.

Monopolním dodavatelem šasi pro americkou formulovou sérii zůstává italská Dallara. DeltaWing se tedy soustředí na přepracování svého radikálního díla tak ,aby vyhovovalo předpisům francouzského ACO (Automobile Club de l'Ouest), který slavný závod organizuje.

Již loni jeho představitelé prohlásili, že poslední 56. místo na startu může být určeno pro experiment, který neodpovídá ani kategoriím LMP, ani GT. Zatím této možnosti nikdo nevyužil, Nově vytvořená skupina s logickým názvem Project56 hodlá být první. Za tímto projektem stojí kromě DeltaWing také All American Racers slavného Dana Gurneye spolu s týmem Highcroft Racing. Zainteresován je v něm i šéf American Le Mans Series (ALMS) Don Panoz.

Původní verze představená jako nepojízdný koncept loni na autosalonu v Chicagu byla jednomístná. Pokud se bude chtít účastnit závodů sportovních vozů, bude muset mít ještě další prostor pro případné sedadlo spolujezdce. To se sice nemontuje, protože v autě sedí vždy jen pilot, ale pravidla jsou pravidla. Přibudou také světlomety, které jsou pro čtyřiadvacetihodinovku jaksi nutností.

Tvary ale určitě zůstanou radikální, už varianta pro IndyCar připomínala zmenšený speciál pro překonání absolutního světového rychlostního rekordu. Zachová si štíhlý nos i úzký rozchod předních kol, který při pohledu z boku mystifikuje, vůz vypadá jako tříkolka.

Zatím není jasné, jaký motor se v útrobách objeví. Vzhledem k tomu, že projekt je čistě americkou záležitostí, ponese nejspíše buď značku Ford, nebo Chevrolet. Konstruktéři chtějí použít malý přeplňovaný čtyřválec objemu 1,6 l s mezichladičem stlačeného vzduchu o výkonu zhruba 221 kW (300 k)/8000 min-1, který váží asi 70 kg. Pětistupňová sekvenční rychlostní skříň s řazením pádly pod volantem bude mít včetně diferenciálu s planetovým převodem asi 33 kg, samozřejmostí je pohon zadních kol.

Podvozek má rozvor 2,9 m, přední kola jsou od sebe vzdálena jen 0,6 m, zadní plných 1,7 m. Brzdy budou karbonové, do palivové nádrže se vejde 40 l benzinu. Pokud se divíte malé kapacitě, počítá se s nízkou spotřebou, vždyť model již byl otestován v aerodynamickém tunelu a bylo dosaženo hodnoty 0,24. Na přední nápravu bude připadat 72,5 % hmotnosti, zatímco na přední pouze 27,5 %.

4,65 m dlouhé, 2 m široké a jen 1,03 m vysoké auto připravené k jízdě by mělo vážit jen 475 kg díky šasi z uhlíkových kompozitů i brzdám ze stejného materiálu. Přítlak je generován pouze pod podlahou, klasická křídla tedy nebudou potřeba, prototyp nepřijde pouze o ocasní ploutev podobnou letadlům. Extravagantní dílo bude jezdit na patnáctipalcových kolech.

Stavba začne již letos v červenci v kalifornském sídle AAR Dana Gurneye. Highcroft Racing je v projektu zodpovědný za testování. Gurney sám vyhrál čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans v roce 1967 za volantem legendárního Fordu GT 40, střídal se s A. J. Foytem. Na okruhu La Sarthe se jezdí od roku 1923. Vzhledem k tomu, že letošní ročník se koná tento víkend, budeme si muset ještě rok počkat, zda se futuristický vůz skutečně objeví na startu.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)