Dieselová Pro a Proti VI: Typické poruchy turbodmychadel

Dieselová Pro a Proti VI: Typické poruchy turbodmychadel

 
 

Dříve bývalo přeplňování výhradou hrstky výjimečných motorů, dnes se bez něj neobejde žádný diesel. Stejně razantně ale stoupl počet problémů.

Dodnes se u hospodských stolů vypráví, že „turbo jede, ale žere“. Už nějakou dobu ale platí opak – přeplňování pomáhá spíš šetřit. Zářným příkladem je dvacetiletá kariéra legendárních TDI. A také downsizing, omezující zdvihový objem motoru.

Počet turbodmychadel díky tomu roste geometrickou řadou a s ním i množství problémů. Turbokompresor by měl sice vydržet stejně dlouho jako celá pohonná jednotka, ale to se mnohdy nestane. Naštěstí pak majitel může koupit nový, z čehož si mnou ruce především dodavatelé druhovýrobových náhradních dílů.

Jejich nabídka rozhodně stojí za pozornost. Nejprodávanější turbodmychadlo pro motor 1.9 TDI v octavii, Golfu V, Audi A3 atd. stojí například u Auto Kelly 12 708 Kč, zatímco ve značkovém servisu zaplatíte za samotný díl 18 066 korun, tedy o 5358 Kč více.

Ještě více můžete ušetřit, pokud s vadným turbem zajedete k odborníkům. Zhruba v polovině případů se totiž nejedná o problém samotného dmychadla, ale nějaké vedlejší součástky nebo motoru. Taková situace může nastat, pokud se vám například ucpe odvětrání klikové skříně u vidlicového šestiválce 2.5 TDI. Pak se nedostane olej zpět z ložiska turbodmychadla, a je odtud vytlačován do turbíny nebo kompresoru. Nezkušený mechanik vyřkne ortel: Netěsné turbodmychadlo, nutná výměna. Přitom je to nesmysl, protože uvnitř není žádné těsnění. Jen olej nemůže přirozeně proudit kvůli přetlaku v klikové skříni. Jestliže se olej hromadí dlouho a eventuálně se přidá i ucpaný vzduchový filtr (při nasávání vzduchu vznikne velký podtlak), dokáže nahromaděný olej i vzplanout.

Pochopitelně někdy odejde také turbodmychadlo, což odborník pozná velmi rychle. Například chiptuning může vést k jeho přetáčení až na 300 tisíc otáček, při nichž už se můžou lopatky kompresoru roztáhnout a vybrušovat plášť. Samotnou hřídel zase umí přehřát nedostatek oleje. Jde o chronický problém motoru 1.8 T (Škoda, Audi, VW). Ten má přívod oleje k turbodmychadlu příliš blízko výfuku, takže se přímo v trubce přepaluje a vzniklé karbonové úsady ji postupně ucpávají. Stejný problém se týká dieselu 1.6 HDI, známého z peugeotů, citroënů, fordů, volv a některých užitkových fiatů.

Někdy také nové turbodmychadlo ihned zase selže. To už bývá chybou mechanika, který jej při montáži zapomene naplnit olejem a pak dá při prvním startu plný plyn, případně neuvolní ucpaný přívod maziva, který zničil staré turbo.

I malé chyby tedy mohou způsobit velké škody. Opravny aut by se měly připravit na invazi přeplňovaných aut a školit se. Pak už budou jejich zákazníci říkat jen: Turbo jede...

Špatné časy pro lajdáky – turbo snese hodně, ale nikoliv nedostatek oleje či zanesený vzduchový filtr. Jinde se škoda blíží několik let, turbo ale nástup problémů zrychlí na pouhý okamžik. To by si měli pamatovat především ti, kterým pravidelná péče o auto nevoní. Zejména v menších kubaturách totiž budou motory bez přeplňování brzy v menšině.

TYPICKÉ ZÁVADY TURBODMYCHADEL

Turbo mohou zničit především tři faktory: starý olej, nedostatek oleje a vniknutí cizího tělesa. Tím je míněno cokoliv mezi vzduchovým filtrem a turbínou, co tam nemá co dělat. Klasická je matička zapomenutá pod vzduchovým filtrem a při dosažení potřebného tlaku nasátá do turbodmychadla. Jakmile se dotkne roztočeného kompresoru, nezůstane kámen na kameni. Pomalejší smrt turbu připraví jemný písek nasávaný přes sportovní filtr s většími otvory, případně sportovním sáním zcela bez něho. Jemné lopatky se postupně obrušují a v extrémním případě zmizí úplně. A co s motorem dělá směs písku s kovovými pilinami, není třeba příliš rozvádět.

JAK PŘEDCHÁZET PORUCHÁM

Turbodmychadla nevyžadují žádnou speciální péči, jen trochu údržby. Samozřejmostí jsou pravidelné výměny oleje nejpozději v předepsaných intervalech (v mnoha případech ale raději dříve) a dodržování jeho specifikací – uškodit může nejen olej příliš hustý, ale i málo teplotně odolný. Občas zkontrolujte rovněž vzduchový filtr. Je-li ucpaný, vytváří podtlak před turbodmychadlem a vysává z něj olej. Po nastartování i teplého motoru věnujte turbu několik sekund na pořádné promazání, než mu dáte „zakouřit“. A samozřejmě po „plnotučném“ svezení nechte motor několik desítek vteřin běžet – turbokompresor se za tu dobu ochladí o několik set stupňů Celsia. Máte-li ve voze startstop systém, v této situaci jej před zastavením vypněte.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ústav pro kontrolu léčiv opět hledá dodavatele léčebného konopí Ústav pro kontrolu léčiv opět hledá dodavatele léčebného konopí

Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) opět hledá nového…

Praha je šampionem realitních investic Praha je šampionem realitních investic

Nikde ve střední a východní Evropě podnikatelské…

Mašínová může požádat o dědické řízení kvůli statku v Lošanech, rozhodl soud Mašínová může požádat o dědické řízení kvůli statku v Lošanech, rozhodl soud

Zdena Mašínová může požádat o nové dědické řízení, ve…

Slovenskou státní podporu pro Jaguar vyšetřuje Evropská komise Slovenskou státní podporu pro Jaguar vyšetřuje Evropská komise

Evropská komise zahájila podrobné vyšetřování plánu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dieselová Pro a Proti VI: Typické poruchy…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Subaru BRZ Sport 2017 – Definice sporťáku

TEST: Subaru BRZ Sport 2017 – Definice sporťáku

Dnes 12:51

Subaru BRZ prošlo v rámci modernizace desítkami dílčích změn. Všechny mají za následek, že je auto ještě lepší a hravější, než tomu bylo dosud. A to je co říct!




Blesk.cz

Další podivín v Prostřeno: Marian se samopaly řve kvůli rohlíku

Další podivín v Prostřeno: Marian se samopaly řve…

Tento týden jsme se seznámili s dalšími účastníky soutěže Prostřeno a soutěžící Marian na sebe poukázal hned na…

Z

Z "otesánka" modelem! Syn slavného zpěváka vytasil…

Z ošklivého káčátka mužem, který se pokusí získat titul krásy! Syn zpěváka Standy Hložka (62) Matyáš (23) byl v…

 

iSport.cz

Slzy místo oslav. Střelec Realu zpátky do Itálie? AC nabízí 1,5 miliardy

Slzy místo oslav. Střelec Realu zpátky do Itálie? AC…

Na konci zápasu jej strhla vlna euforie a slavil společně s ostatními. Když se však fotbalisté Realu vrátili…

Kysela: Italský kouč Sparty? Beton jsme nehráli. Připomíná mu Šilhavého

Kysela: Italský kouč Sparty? Beton jsme nehráli.…

Možná nikdo z Čechů nezná nového kouče Sparty Andreu Stramaccioniho lépe než Marek Kysela. Jednu sezonu ho zažil…

 

Reflex.cz

Alena Doláková z Hollywoodu: Vyřízená česká holka v Los Angeles!

Alena Doláková z Hollywoodu: Vyřízená česká holka v…

Mladá česká herečka Alena Doláková stále žije a pracuje v Hollywoodu a stále o tom každé úterý píše na…

G.I. Joe v Evropě: Jak změnilo 100 tisíc Američanů během druhé světové války Británii?

G.I. Joe v Evropě: Jak změnilo 100 tisíc Američanů…

Zvláštní vztah Británie a Spojených států, jemuž několik staletí dominovalo jako těžká mocenská váha Britské…